De eerste teek

Heb je vragen of tips over voeding of verzorging van je hond, stel ze hier
Plaats reactie
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

De eerste teek

Bericht door FENNA »

Vandaag bij Fenna haar eerste teek gevonden
Mijn vorig hondje heeft in gans haar leven slechts een 3 tal teken gehad
Zij liep niet zoals Fenna door struiken of in hoog gras dus bij haar heb ik nooit een middel tegen teken gebruikt
Nu vroeg ik me af wat jullie geven tegen teken
Ik heb ergens iets gelezen over een anti tekenband die zou helpen voor 8 maand maar die moeten ze dan zolang aan en dat vind ik precies ook niet echt een goed idee
Er bestaat ook zoiets als een band met geluid die enkel teken en vlooien zouden waarnemen dus geen schade voor het gehoor van de hond of zo
Ik wil liefst geen pipetten of medicijnen geven maar elke dag een teek is ook geen optie
Iemand een idee :weetnie:
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: De eerste teek

Bericht door mleentje »

Wij geven Guus een Pil/brok van Brav/ecto. Dat is voor honden tussn 20 en 40 kg 1000MG Fluralaner. Hij verdraagt het zonder problemen - de eerste keer kreeg ik maar 1 pil mee van de dierenarts - soms reageert een hond niet zo goed -. Het is een vrij prijzig middel maar ontzettend gemakkelijk in gebruik. De pil snoept hij zo op en het produkt blijft 3-6 maand werkzaam. Zeker in de zomer houdt de dierenarts het op 3 maand.

Wij varen er wel mee. Met de druppeltjes in de nek waren we nooit zeker of het produkt nu netjes opgenomen was of grotendeels aan zijn vacht was blijven kleven.

Ook een tekenband is gif. Het is gif of teken.

Er zijn gewoon meer teken dan vroeger en een aantal anti-teekproducten helpen niet meer wegen resistentie. Taaie beestjes, die teken. Overigens had onze Wheaten 20 jaar geleden zijn eerste teek vast op 6 maand, toegegeven het was een gras en struik hond.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: De eerste teek

Bericht door Helene »

Wij hebben nu een teken, zandvlooien enz. band nog voor de reis naar Marokko, hij is nog enige tijd goed. Vorig jaar kocht ik voor hem een pilletje en het is net bij Mieentje , hij snoept het zo op ,het kostte vorig jaar 35 euro voor 3 maanden, die pipetjes bevielen ons niet zo goed ,ze zijn ook aan de prijs en je moet elke maand weer zo'n pipet op de huid aanbrengen. Je kunt natuurlijk ook na elke wandeling kijken of je teken ziet wandelen over de vacht op zoek naar een lekker plekje. Dan hoef je die giftige stoffen niet te gebruiken, het is even wat werk ,wij draaien Escher op de rug en speuren naar kleine spinnetjes. We hebben dan een potje water erbij om ze aan hun einde te brengen. succes groet Hélène
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: De eerste teek

Bericht door Nicoline »

Ik heb Molly 1 keer Bravecto gegeven, maar zag daarna een programma op de Nederlandse tv waaruit bleek dat honden heel erg ziek kunnen worden van dat spul. Het hangt natuurlijk van de hond af, en Molly heeft geen last gehad, maar ik durfde het risico toch niet meer aan. Ze krijgt nu Advantix op aanraden van de dierenarts, dat zijn wel druppels voor in de nek; ze werken niet alleen tegen teken ook tegen zandvlooien en andere rottige bijtertjes.
In de zomer spuit ik haar wel eens in met een extract van rozemarijn en citroen. Een Spaanse vrouw vertelde me dat ze haar honden daar al jaren tekenvrij mee houdt. Je kookt het mengsel op laag vuurtje en doet het na afkoelen in een plantenspuit, het ruikt heerlijk en kan in elk geval geen kwaad. Knoflook snoepjes bij de dierenwinkel schijnen ook te helpen. Hoe dan ook ik zou in elk geval geen pillen zoals Bravecto geven aan een jonge hond, succes ermee en een hartelijke groet Nicoline
Afbeelding
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: De eerste teek

Bericht door maria »

Als ik je een advies mag geven: Stop met het geven van Bravetco!
Het is echt zo'n troep, je wilt niet weten hoeveel honden hier ziek van worden ( nog steeds!) en zelfs dood door gaan.
Zelfs bij onze dierenartsen praktijk( die gek zijn op geld verdienen :-) raden ze dit middel echt af. Zij verkopen het ook niet.

Een alternatief is Nexgard, die geef je 1x per maand en is veel veiliger. Waarschijnlijk ook omdat het maar 1 maand werkzaam is.( zit er toch minder gif in)
Ik geef mijn Aire elke maand een tablet van Nexgard.

Er is ook een spray, die heet defendog van Virbac. Die spray maakt een soort filmpje over de huid en wordt niet door het bloed opgenomen. Dus heel veilig voor de hond.
het fijne van deze spray is dat de teken niet op je hond komen in tegenstelling tot bij een tablet Nexgard, dan moet de teek toch eerst bijten voordat hij het loodje legt.
( Ik spray het ook op mijn schoenen en broekspijpen :-)

Ik denk dat je zonder gif niet gewapend bent tegen teken en vlooien.

Groetjes,
Maria
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: De eerste teek

Bericht door mleentje »

Dank namens Guus, Nicoline en Maria voor al die alternatieven. En ja dat sommige honden ziek worden van het gif is inderdaad een feit en wat gif op lange termijn doet weten we al helemaal niet.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: De eerste teek

Bericht door FENNA »

Bravetco zou ik zeker niet geven
Ik ken al 3 dieren die dit krijgen en alle 3 hebben ze hartproblemen gekregen
Ik weet niet of dit met het medicijn te maken heeft maar ik ga het zeker niet geven
Misschien zijn die alternatieve middelen wel een goed alternatief
Voorlopig gelukkig geen teek meer gevonden
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: De eerste teek

Bericht door maria »

Lees dit maar eens:

https://atvn.nl/2017/07/22/beau-heeft-h ... onze-hond/
Het is om naar van te worden en ronduit schandalig dat deze troep op de markt is gekomen!!
Groetjes,

Maria
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: De eerste teek

Bericht door mleentje »

Dat is wel om even na te denken en meer dan dat. Dat honden de pil op één of andere manier niet verdragen weet ik. Sowieso is het aantal mg gif dat Airedales standaard toegediend krijgen hoog voor hun gewicht - tot 40 kg - Guus volstaat met een halve en 1/6 pil (hij weegt 25-26 kg) Je kunt de pil best goed delen. Dan wordt nog eens aangeraden de pil voor de zekerheid om de 3 maand te geven en dat het hele jaar door. Eerlijk 3 maand mag betekenen : zeker geen teek in streken met veel van die beestjes maar het blijft gif en daar kun je maar beter voorzichtig mee zijn en ook niet het hele jaar door. Ik dacht voorzichtig te zijn met een aangepaste hoeveelheid, langere termijn tussen en niet in de wintermaanden ...Bij Guus geen verschijnselen maar goed. Laten we voor de volgende keer maar eens uitkijken voor wat andere mogelijkheden er zijn. Het is tenslotte een gif dat ons als mensen niet wordt toegediend - ook wij hebben last van teken - en dat zal wel zijn redenen hebben.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: De eerste teek

Bericht door FENNA »

Fenna heeft opnieuw een teek gehad
Het was gelukkig nog maar een mini teekje maar ik vrees dat het daar niet ga bij blijven
Vorig seizoen heeft ze er toch wel enkelen gehad maar ik vond ze toen nog wat jong voor al dat vergif
Bij het antwoord van Nicoline stond er toen iets over een extract van citroen en rozemarijn
Kun je dat ergens kopen of moet je dat zelf maken?
En is dat iets wat je dagelijks moet gebruiken?
Het lijkt me een leuk idee een lekker geurende hond zonder teken :D
Plaats reactie