Welke lijn gebruiken jullie

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door FENNA »

Ons Fenna loopt meestal vrij maar soms zijn er ook plaatsen waar dat helemaal niet mag
Wanneer ze aan de lijn loopt en er zijn geen andere honden of mensen die ze kent loopt ze mooi naast me zonder te trekken
Het probleem begint dus bij het zien van bekende mensen en vooral andere honden gaat ze aan de lijn lopen trekken
Ik ben zelf maar 1m55 groot en niet erg sterk zodat ze me al verschillende keren heeft doen vallen :oops:gelukkig zonder zware gevolgen maar wel genant
Sinds een dag of twee heb ik een schouderblokkage en zit ik na een doktersbezoek aan de pijnstillers
Nu hou ik de lijn in mijn andere hand maar vrees dat deze binnenkort ook gaat blokeren natuurlijk
Dus is mijn vraag zijn er onder jullie mensen die lijnen gebruiken om ze minder te laten trekken of heeft dat volgens jullie geen zin
Ik zie mensen onderweg die verschillende antitreklijnen hebben maar nog steeds aan hun hond hangen
Het is ook niet de bedoeling om Fenna pijn te doen dus ik zoek eigenlijk een diervriendelijke antitreklijn
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door Bor »

Ik heb het heel kort geprobeerd met een gentle leader, maar dat vond ik ook niks. Op zich hoeft dat geen pijn te doen, maar ze vinden het wel vervelend (tenminste; Mika heb ik niet eens echt uitgeprobeerd, behalve om d'r snuit doen en Bor pikte 't wel, maar was niet meer de vrolijke hond buiten) Aan de andere kant hebben ze er ook niks aan als 't vrouwtje geblesseerd raakt.... kortom: goeie vraag, maar niet echt een sluitend antwoord :?
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door Esther »

Benthor zit aan een flexlijn met een gewone halsband. Hij trekt eigenlijk nooit. De enkele keer dat hij trekt, bijvoorbeeld als hij zijn aartsvijand ziet, dan houd ik de flex kort. Ik heb hem het trekken afgeleerd door om te draaien en de andere kant op te lopen als hij ergens naar toe trekt. Trekken levert dus het tegenovergestelde resultaat op en is niet meer belonend.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door mleentje »

Guus heeft sinds anderhalf jaar een gewone halsband en een politielijn. Dat is een lijn die dubbel gevouwen kan worden en kruiselings over je schouder kan gedragen worden indien gewenst. Je kunt de hond dan met je lichaam tegenhouden. Ik draag hem nooit zo maar ik vind het een fijne lijn omdat hij redelijk lang kan gehouden worden zonder strak te gaan staan en je hem ook gewoon kort kunt houden. Een lijn rond de middel helpt ook wel - ik gebruik die met tuigje bij het steppen. Om gewoon te wandelen staat het wel raar.
Om het trekken tegen te gaan heeft Guus als pup een Ulead gehad. Dit werkte redelijk goed maar de kracht uit het plots een richting uit trekken nam het toch niet voldoende weg en Guus kan echt plots alle kanten uit trekken. Kleine Guus heeft kracht voor twee.
Toen hij een maand of tien was zijn we nog eens op de les geweest met het doel een niet naar andere honden trekkende hond op te leiden. Echt vergeefs was het niet maar Guus blijft toch Guus.
We oefenden daar met een speciale halsband met koordje dat hoog op de nek gedragen werd en daar werd gehouden door een brede band om de nek. Op die manier werd de kracht uit het trekken weggehaald. De positie van het koordje kun je vergelijken met de positie van het lijntje in een hondenshow - net achter de oren weg dus - Trekken zelf werd bestraft door een paar korte rukken.
Prima ding maar na enkele maanden vond ik toch dat een gewone halsband ook moest kunnen. Uiteindelijk loopt hij het grootste deel van de tijd gewoon aan een losse lijn. Komen andere honden of joggers voorbij nam neem ik hem kort en soms neem ik hem bij de halsband en laat hem op twee poten lopen. Dan heeft hij echt geen kracht.
Word ik toch nog verrast dan laat ik hem desnoods los - hij loopt toch gewoon op de andere hond toe - en ja, ook ik ben al een aantal keer gevallen. Mijn man trouwens ook. Met Guus heb je gewoon beide handen nodig! Boodschappen draag ik in mijn rugtas.
Ook een retriever-lijn met stop kun je kort achter de oren houden. Werkt in principe prima maar je moet heel erg attent zijn: hoog in de nek gedragen hebben ze met zo’n riem weinig trekkracht maar bij ontspannen wandelen ligt de lijn net boven de schouders. Ziet meneer of mevrouw eerder dan jij iets interessants dan sta je daar zo met enkel de lijn in de hand en een dartele hond los op de weg.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door Helene »

ik heb helaas geen oplossing , alleen wat Esther schrijft , bij trekken de andere kant oplopen ,heb ik geleerd op de cursus. Escher trekt niet , alleen als er een kat hard voorbij loopt , wandelt een kat rustig over straat reageert hij niet ,ik moet altijd oppassen dat ik niet over de lijn struikel die zo slap hangt. Ik wens je beterschap met je schouder , vervelende blessure.Groet Hélène
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door FENNA »

Dank u iedereen voor de informatie
Zelf heb ik al verschillende lijnen geprobeerd
Het meeste controle heb ik met de gewone halsband en een korte lijn maar daar kan ze niet zo ver mee lopen
Ik heb ook een flexilijn en een tuigje maar daar heeft ze dan weer meer trekkracht mee
Iemand die ik op wandeling tegenkom heeft zo een retrieverlijn waarvan zij heel tevreden over is
Haar hond is wel maar de helft zo groot als Fenna en hij loopt meestal mooi naast zijn baasje dus of dat een referentie is weet ik niet :weetnie: maar ik denk dat ik deze toch eens ga uitproberen
Het omkeren wanneer ze trekken heb ik ook al veel gehoord maar ons Fenna blijft maar gefocust op de hond achter haar zodat ik haar dan weer verder moet slepen en dat is ook niet erg bevoorderlijk voor mijn pijnlijke gewrichten
Er is nog werk aan de winkel maar we blijven er voor gaan :ok:
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door Bor »

Stug volhouden... dat is het enige wat werkt... en soms dan nog niet. We weten er alles van :wink:
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door mleentje »

Volhouden, aandachtig zijn en anticiperen en desnoods een ander pad nemen.Dat doe ik voor mezelf. Guus is veel alerter dan onze vorige honden en heeft veel meer kracht. Dat weet ik en poog ernaar te handelen. Poog. Het lukt (lang) niet altijd.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Welke lijn gebruiken jullie

Bericht door meerkat »

Sara heeft een extra halsbandje aan dat ik heb vastgeklikt aan de riem waar haar kop doorgaat en onderaan de buik dicht wordt geklikt. Dus als ze zich achteruit vrij wil trekken lukt het niet omdat de riem rond haar hals nog vast zit.
Plaats reactie