Geen ondervacht?

Gebruikersavatar
Sander
Puppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:59
Mijn hond heet: Spock
Locatie: Lisse

Geen ondervacht?

Bericht door Sander »

Sinds een tijdje heeft Spock last van jeuk. Ik ben al bij de dierenarts geweest toen hij een inenting kreeg tegen Rabies voor de aanstaande vakantie. Ze hebben toen een afkrabsel genomen omdat Spock last heeft van schilfers en 'roos' maar geen mijten gevonden.
Twee weken geleden heb ik hem gewassen en toen zag ik na het wassen dat hij wat rode vlekken op zijn huid had. Gelijk maandag een afspraak gemaakt met de dierenarts en uiteraard was zijn huid zoals de dierenarts aangaf 'tot rust gekomen' en konden ze niets vinden. Hij had al een pipet advocate en advantix gehad dus als hij al mijten zou hebben dan zouden die nu dood zijn. Doordat er weinig te vinden was en ik al een afspraak gepland had voor een week later bij de trimsalon zei ze dat het beter was het aan te kijken en de trimster Sebolytic shampoo te laten gebruiken waar hij ooit bij eerdere huidproblemen baat bij had.

Spock is nu getrimd maar de trimster heeft hem anders getrimd dan normaal omdat zijn ondervacht nauwelijks aanwezig was. :huil: Door zijn vacht heen zie je zijn huid doorschijnen en de vacht die hij nu nog heeft bestaat voor een deel uit oude/stugge haren, omdat als ze door zou trimmen hij echt bijna kaal zou zijn. Het vreemde is dat dit op zijn lijf is en op zijn kop en oren heeft hij dit probleem niet.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en zo ja wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Ik ben overgestapt van Eukanuba Hi-activity naar 'normale' Eukanuba, en de laatste trimbeurt was 4 maanden geleden (hij zat na die trimbeurt al weer aardig dik in zijn nieuwe vacht waardoor het beter was iets eerder te trimmen dan de normale 6 maanden).
Als ik Spock op zijn rug (vooral tussen zijn schouderbladen) of op zijn borstkas klop dan gaat hij krabben maar ik heb niet het idee dat hij zelf overmatig krabt. Spock heeft nooit last van vlooien dus een vlooienallergie lijkt me ook sterk.

Iemand? Alvast bedankt voor de reacties.
gertie
Junior
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 dec 2009 23:29
Mijn hond heet: jutter en utah

Re: Geen ondervacht?

Bericht door gertie »

hallo,

allereerst; leuke naam, Spock! :D ik herken de problemen deels, vooral wat betreft de schilfers. dat heeft mijn labrador soms ook, en mijn eerste airedale had het ook. ook was het bij haar best variabel hoe ze er na de trinmbeurt uitzag, de ene keer had ze meer ondervacht dan een andere keer. ik ging er vanuit, en dat hoor ik ook van de trimmers, dat dat normaal is. :?:

maar bij spock klinkt het wat extremer,e n zo ken ik het niet. wat je misschien weleens aan je dierenarts zou kunnen vragen, is of er een probleem met de schildklier kan zijn. mijn eerste airedale, bibi, kreeg zo rond haar zesde (geloof ik, kan een jaar eerder of later geweest zijn) kale plekken, vooral achter op haar rug. ook werd ze wat dikker,slomer, vacht zag er niet goed uit. uit bloedonderzoek bleek toen een schildklierprobleem. met de juiste dosering medicatie was dit snel weer opgeknapt, ze heeft het hier jaren goed op gedaan .

ik hoop dat je de oorzaak vindt!
groetjes, gertie
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Esther »

Wat vervelend voor Spock en jullie! :(

Ik zou ook de schildklierfunctie laten nakijken. Daarnaast kan je, als de kale plekken ringvormig zijn, laten controleren of hij ringworm (=een schimmelinfectie) heeft. Het zou ook een andere schimmelinfectie kunnen zijn, mochten de kale plekken niet ringvormig zijn.

Als de dierenarts er niet uitkomt, raad ik je aan om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts of liever nog een dierenarts-dermatoloog. Je dierenarts kan je waarschijnlijk wel vertellen bij wie je dan moet zijn.

Sterkte! Hou je ons op de hoogte?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Geen ondervacht?

Bericht door mleentje »

Ik begrijp van onze trimster dat voeding wel degelijk invloed kan hebben op de huid en het haarkleed. Airedales zijn gevoelig voor huidproblemen, zoals alle trimrassen, eigenlijk.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Helene »

jammer dat Spock huidproblemen heeft en niet zo weinig heb ik uit het verhaal begrepen.Onze vorige airedale had boven zijn staart regelmatig een kale plek vol schilfers, dat stukje boven de staart was ook heel droog,hij had geen vlooien of mijten.Hij beet veel aan die plek.De dierenarts kon er weinig aan doen(12 jaar geleden) en zei:airedales hebben nu eenmaal veel huidproblemen.Ik vond het toch nodig iets te doen want ik had meelij met hem ,hij had er duidelijk last van.Ik heb op de plek betadine gesmeerd en dun ingewreven.Het is een mensenzalfje en ik weet dat zelf dokteren niet raadzaam is.Het genas,kwam af en toe weer terug en dan gebruikte ik weer hetzelfde middel.Zoals Mieentje al schreef , voeding is heel belangrijk, ik ken mensen die elke dag door het eten een lepel schapenvet of een lepel zonnebloemolie doen om vachtproblemen te voorkomen.Het is inderdaad goed om eens van voeding te veranderen.Wens jullie en vooral Spock succes groeten Hélène
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Geen ondervacht?

Bericht door mleentje »

Isobetadine blijkt prima hoor. De trimster gebruikt het in elk geval en het helpt. Ook bij Wilma vraagt het haar net voor haar staart extra aandacht in de vorm van een extra kambeurt. Dan gaat ze zich geen kale plek trekken .
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: Geen ondervacht?

Bericht door maria »

ik denk als je spock weer op zijn oude voer zet,hij van de problemen af is.
Mijn airedale heeft dat ook ineens spontaan gehad,hij werd gek van de jeuk.Wij zijn ook bij de da geweest en van alles geprobeerd wat niet hielp,ik was toen ook overgestapt op ander voer maar daar had ik nooit meer aangedacht.
Het was echt zo zielig voor hem,hij krabte en beet en was echt niet meer vrolijk.
Gelukkig toen ik weer een nieuwe zak voer ging halen,wist de man van de voerwinkel dat ik de laatste keer gewisseld had van voer.Het was een 25 kg zak dus het duurde inderdaad heel lang voordat ik daar weer heen ging.Ik heb toen het restje niet opgemaakt,maar ben toen gelijk weer met zijn oude smaak verder gegaan.Hij kreeg altijd lam,maar toen dacht ik kip vind hij vast ook wel lekker ( dom he!).
Na twee dagen lam was hij van de jeuk af.
Ik voer dus proplan lam en rijst (inmiddels,omdat hij senior is zalm en rijst brokken van proplan)
Maar lam en zalm staan erom bekend dat honden die gevoelig zijn voor allergie/jeuk het erg goed doen daar op!

Veel succes!!!


Maar even wat anders: ik ben ooit begonnen met Eukenuba voeren totdat ik een reportage had ik gezien over hoe ze dit hondenvoer testen op honden.Je hart breekt als je dit ziet en je zoekt accuut een ander merk voer.
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Geen ondervacht?

Bericht door mleentje »

Klopt Maria. Lam en rijst. Daar zijn we bij onze Wheaten - een knip, geen plukhond maar wel een terrier - na een jeukaanval die toen door de dierenarts bestreden is met een kuurtje waar cortisone in zat, op overgestapt. Hij heeft nooit meer last gehad. Bijna alle merken leveren voer met lam en rijst. Keuze genoeg. Eens de huidproblemen over zijn groeit het onderhaar vast terug aan.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Sander
Puppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:59
Mijn hond heet: Spock
Locatie: Lisse

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Sander »

Bedankt voor alle 'geruststellende' berichten. Ik zit nu lekker in Frankrijk te genieten van de zon, samen met Spock. Door de zon drogen de rode vlekken ietwat in waardoor hij weer meer schilfers krijgt. Zijn huid ziet er daardoor wel weer wat rustiger uit.
Vanwege mijn nieuwsgierigheid (lijkt de baas nou op de hond of andersom?) toch nog maar even op de Eukanuba site gekeken. Het voer dat Spock nu krijgt bevat gerst, zijn vorige voer bevat rijst. Misschien dat hier een probleem ligt.

Uiteraard ga ik bij thuiskomst gelijk naar de arts om toch nogmaals te laten kijken, wellicht iets tegen de jeuk? Ik houdt jullie op de hoogte.

Gewoon voor de leukigheid 2 links naar foto's van Spock die het geweldig naar zijn zin heeft in Frankrijk. Zowel op de waterfiets alsook boven op een wachttoren in een groot kasteel in Ambois.
...........
...........
edit: we hebben een speciaal hoekje voor foto's ;)
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Helene »

edit: offtopic
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Jacobine »

Wat een leuke naam inderdaad...ik zag bij de foto's dat het voluit Lord Spock is. :cheer:

Het lastige met huidproblemen is dat je niet even snel van alles kan proberen. Voer, supplementen, medicatie...je kan maar 1 ding per keer uitproberen en moet het dan ook nog tijd geven om het effect ervan te zien.
Ik zou zelf in elk geval weer overstappen op het voer wat hij at voordat de klachten begonnen en even aankijken hoe het zich verder ontwikkeld.

Door je opmerking dat je bij Spock de huid ziet doorschijnen en dat hij op die plek nog enkel wat stugge haren heeft zitten moest is aan Cooper denken.
Cooper is ook een Airedale en woont bij ons in de buurt. Cooper werd met enige regelmaat deels kaal. Het begon met doorschijnende plekken met nog wat stugge haren op de zijkant van zijn lijf waarbij na verloop van tijd het haar weer terug groeide en en Cooper weer een volle vacht had.
De afgelopen jaren kwam de kaalheid steeds in de zomer terug en werden de plekken steeds groter en kaler. Dit jaar was ook een deel van zijn rug kaal. Cooper zelf heeft er helemaal geen last van, het jeukt of irriteert duidelijk niet. Het ziet er alleen raar uit.
Het baasje van Cooper is stad en land afgelopen om van alles te proberen. Ander voer, supplementen, smeerseltjes. Ze is zelfs naar de faculteit diergeneeskunde in Utrecht geweest voor onderzoek.
Daar vertelden ze het volgende. Zij zien dit bij Airedales vaker. Het komt voornamelijk in de zomer voor. Ze kunnen dan kale plekken krijgen en na een paar maanden groeit het haar weer terug. Ze hebben onderzoek gedaan naar de effecten van voer en het toedienen van iets waar ik de naam van vergeten ben (kan ik voor je navragen). Maar ze weten ze niet zeker of dat nou echt helpt of dat het gewoon weer overgaat en de huid zichzelf hersteld.
Bij Cooper groeit het haar ondertussen weer aan en worden de plekken steeds kleiner.

Ik wil niet zeggen dat Spock dit heeft, maar wilde het wel met je delen. Al is het maar dat je dit in gedachten kan houden.

Succes!
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Geen ondervacht?

Bericht door mleentje »

Wilma komt net van de trimmer vandaan. Ook zij had weinig ondervacht. De juiste oorzaak kennen we niet maar waarschijnlijk heeft de lange en zware antibioticabeurt na een lelijke beet in juni er wel iets mee te maken. Ook de grote vlakte kortgeschoren vacht was een probleem. De trimster heeft het haar wat langer gehouden en niet kaalgeplukt. Over een drietal maand zullen we de evolutie bekijken.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Sander
Puppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:59
Mijn hond heet: Spock
Locatie: Lisse

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Sander »

Na alle klachten met zijn vacht/huid zijn we nog niet veel wijzer. Aankomende week gaan we voor de tweede maal een bloedtest doen omdat bij de vorige test zijn waarden net op het randje van te laag zaten (schildklier). Wellicht dat een tweede test zekerheid geeft.

Omdat Spock geen klitten had heb ik rustig aan gedaan met het kammen en dit weekend weer eens gekamd. Nu zag ik in zijn kam dat er veel donsachtig haar in de kam achter bleef. Dit geeft mij het idee dat de kam die ik gebruik ook niet helemaal goed is. Ik zet hieronder een link met de kam die ik op dit moment gebruik.
Ik hoop dat iemand het type kam kent en aan kan geven of deze al dan niet geschikt is voor mijn grote vriend.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =105&ty=59

Sorry voor de lange link, kon zo snel niets anders vinden.
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Bor »

Ik heb het idee dat dit geen fijne kam is voor een airedalevacht (wat nietwil zeggen datdaarde klachten vandaan komen) Ik zelf gebruik een grove kam en een "harkje" voor als het weer heel langis. Dat werkt goed; krijg altijd complimnten van de fokker en vele voorbijgangers over de mooie vacht van Bor.(al ligt ook dat niet per definitie alleen aan wel of niet goed kammen...)
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander
Puppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:59
Mijn hond heet: Spock
Locatie: Lisse

Re: Geen ondervacht?

Bericht door Sander »

http://www.zooplus.nl/bilder/1/44047_Ka ... skam_1.jpg

Dit was de kam die ik voorheen gebruikte maar de trimster zei dat deze helemaal niet geschikt was. Ik begin nu gewoon erg te twijfelen omdat ik bij deze kam nooit het probleem had dat ik zijn ondervacht eruit haalde.
Plaats reactie