Wanneer volgroeid?

Plaats reactie
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Wanneer volgroeid?

Bericht door FENNA »

Fenna gaat deze maand 1 jaar worden (de tijd vliegt)
Nu vroeg ik mij af of ze nog gaat groeien
Ik heb ze gisteren proberen te meten en ik denk dat ze ongeveer 56cm is
We krijgen namelijk opmerkingen zoals bijvoorbeeld onze buren hebben ook zo'n hond maar dan in het groot
Of dit is precies de hond van de familie backlejau (een serie die ze vroeger op tv gaven met een Welsh terrier)
In het begin groeide ze zo snel dat ik dacht dat ze heel groot ging worden maar na een maand of 6-7 is dit gestopt
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Wanneer volgroeid?

Bericht door mleentje »

Fenna is nu echt wel volgroeid lijkt me al kan daar wellicht nog iets - vooral in de breedte bijkomen. De minimum schofthoogte voor tentoonstellingen is 56 cm voor een vrouwtje en 58 cm voor een reu. Hier kennen we vooral Airedales die rond de maximum schofthoogte van 61 en daarboven zijn. Guusje is een kleintje met 58 cm schofthoogte en 25 kg. Bor daarentegen is een flinke maat groter. Onze Guus lijkt wel een 3/4 schaalmodel. Best mogelijk dat mensen geen teefjes maar enkel reuen kennen en 5 cm verschil in schofthoogte betekent ook langer met een langere nek en grotere kop. Teefjes hebben sowieso al een kleiner hoofd en zijn wat fijner gebouwd. Fenna is gewoon een heel mooi Airedale dametje!
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Wanneer volgroeid?

Bericht door Bor »

Ik denk ook dat Fenna wel uitgegroeid is. In ieder geval in de hoogte. Wel worden ze soms nog wat breder (niet te verwarren met dikker :wink: ), waardoor ze ook groter ogen. En ach, Fenna is Fenna. Groot, kleiner, lijkend op.... Fenna!
groetjes Esther
Afbeelding
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Wanneer volgroeid?

Bericht door FENNA »

Wat haar gewicht betreft is ze volgens mij toch niet te dik
Maar de kwekers en de dierenarts vinden haar al naar de dikke kant :shock:
Ik vind ze goed zoals ze is maar omdat we tegenwoordig zoveel mensen tegenkomen die denken dat ze nog een jong pupje is begon ik mij al vragen te stellen
Ze is ook nog steeds niet loops geweest
Ik weet dat dit bij grotere rassen later is dan bij kleintjes maar is 1 jaar niet erg lang :weetnie:
Onze Golden was loops op haar 7de maand
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Wanneer volgroeid?

Bericht door mleentje »

Te dik? De één is daar al strenger in dan de ander en het ligt er maar aan hoe fijn ze gebouwd is. Guusje is prima met 25 kg en 58 cm schofthoogte, neigt het naar de 26 dan ziet hij er geblokter uit en is er toch meer vet dan een dun laagje boven de ribben. Voor hem is 25 prima en 3/4 kilo op of neer is dan ook. Een jonge pup mag wat meer vet hebben. Jonge honden zien dierenartsen en kwekers graag slank. Wat breder worden ze vanzelf wel.

Onze Wilma was loops op 9 maand en dat leek me toen vroeg voor een Airedale. Wat zeggen de kwekers? Zij hebben nogal wat ervaring denk ik zo. Mij lijkt het alvast niet zorgbarend. Ik hoorde al van een eerste loopsheid van een Airedale op 18 maand en daar is Fenna nog niet.

Geniet van je schatje!
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: Wanneer volgroeid?

Bericht door Nicoline »

Ik heb daarnet Molly gemeten en zij is 57cm, dus ik zou me geen zorgen maken over de maten van jullie meisje.
Over het loops worden zou ik me ook geen zorgen maken, maar ik weet dat ik het ook lang vond duren. Molly was 1 jaar en 2 maanden toen ze loops werd, daarna kwam voor ons de twijfel of we haar moesten laten steriliseren/castreren of niet. Het advies van veel dierenartsen was om dat voor de tweede loopsheid te doen. Ik heb daar toen heel veel over gelezen en wij hebben uiteindelijk besloten het wel te doen. Geen moment spijt van gekregen, ze is totaal niet veranderd door die ingreep. Alhoewel ik nu soms wel eens denk wat zou het leuk zijn om een nestje te hebben , wat zou het mooi zijn om die genen van mijn lieve prachthond door te geven. Maar ja dat kan niet meer, en trouwens ik zou ze waarschijnlijk allemaal zelf willen houden en dat is misschien een beetje druk. Voor jullie is die vraag voorlopig nog niet aan de orde, maar mocht je er meer informatie over willen hebben tegen de tijd dat het gaat spelen, vraag het gerust. Ik heb er ook op het forum over geschreven op 6 oktober 2015 in het item gezondheid .
Afbeelding
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Wanneer volgroeid?

Bericht door FENNA »

Allemaal bedankt voor de informatie :duim:
Zolang Fenna van niets last heeft zou ik haar niet laten steriliseren
Mijn mopshondje heb ik op 7 jarige leeftijd laten steriliseren omdat haar baarmoeder ontstoken was
Na haar operatie was ze precies terug een jonge pup
Ik heb wel al gelezen dat sommige honden incontinent, dominanter of een andere structuur van pels krijgen na hun sterilisatie
Ik zie wel als het zover is
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Wanneer volgroeid?

Bericht door Helene »

Escher was het kleinste pupje uit het nest ,nu de grootste, hij heeft een schofthoogte van 62 cm en hij weegt 35 kilo. Ik vind dat hij er prachtig uit ziet, niet te dik wel heel stevig .groet Helène
Plaats reactie