Trappen lopen

Plaats reactie
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Trappen lopen

Bericht door FENNA »

Vanaf wanneer mag een airedale trappen lopen?
En hoe leer je dit het beste?
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Trappen lopen

Bericht door Bor »

Bor ging trappen lopen toen het echt niet anders meer kon. We konden hem niet meer tillen. Aanleren is vooral de rust bewaren en de hond z'n eigen tempo laten lopen. Als het niet echt nodig is, zo min mogelijk doen.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Trappen lopen

Bericht door Eldrid »

Sommige honden doen dat al vanuit zichzelf. Die van mij deed dat ook. Toen ik de eerste dag dat Diezel bij kwam naar boven liep zat hij al boven voordat ik kon kijken waar ie was :lol:

groetjes,
Eldrid
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Trappen lopen

Bericht door FENNA »

Als ik Fenna zou laten doen zou ze ook al boven hebben gestaan maar 14 weken is toch nog echt te jong volgens mij
Ze weegt nu iets van een 8 kg dus om te dragen gaat het voorlopig nog
Onze mopshond woog rond de 11kg en die hebben we de laatste jaren ook moeten dragen op de trappen
Onze golden retriever hebben we ook vrij jong (vergeten vanaf wanneer) laten traplopen omdat die toch al vlug 15kg woog
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Trappen lopen

Bericht door Eldrid »

Gewoon je gevoel volgen. Dat is altijd goed.
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Trappen lopen

Bericht door mleentje »

Ik meen mij te herinneren dat trappen lopen slecht is voor de heupen en best pas als ze volgroeit zijn gebeurt.
Met Wilma en Guus was dat geen probleem. Ze werden gewoon niet aangetrokken door de trap.
En thuis hoeven ze niet op de eerste verdieping te zijn. Gemakkelijk is dat niet altijd. Een parkeergarage is maanden een probleem geweest. Ook in een trappenhuis deed Guus heel naar en van liften en bruggen houdt Guus ook al niet,
Dit gezegd zijnde. Bij onze eerste hond een Wheaten hadden we geen idee. Die liep al vanaf pup naast de fiets en op de snelheid letten deden we ook al niet echt. Onze Wheaten was een soort berggeit. Hij klom de meest steile hellingen op en af. En toch ...ook bij de Wheatens moet blijkbaar opgepast worden voor de heupen. Meneer heeft nooit een centje last gehad.
Ik zou zeggen moedig het niet aan. Wees voorzichtig maar je een bult tillen hoeft nu ook weer niet. Trappen lopen met mate vanaf het ogenblik dat tillen te zwaar wordt of gewoon niet handig is lijkt een veilige en gemakkelijke keuze. Diezels en Vladies (onze Wheaten) zullen er altijd zijn. De ene hond is gewoon de andere niet. De één is lomp, de andere lichtvoetig.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Trappen lopen

Bericht door Sjef »

Wij hebben sjef zeker tot een jaar geen trappen laten lopen (ook wel makkelijk daar wij een beneden woning hebben en dus gelijkvloers) maar altijd opgelet tijdens uitlaten; geen trappen, geen hele steile hellingen, op het strand (proberen) op te letten. Uiteraard zal uiteindelijk blijken of je hond gevoelig is voor heupproblemen maar wij zijn wel altijd voorzichtig geweest. Sjef is overigens al vanaf pup zijnde een behoorlijk zware jongen geweest dus dat speelt ook mee denk ik. Sjef mag bij het autorijden altijd in de auto springen maar ik til hem er altijd uit (34 kg he) dus goed voor zijn heupjes en rug en iets minder voor die van mij.....maar ja. Trouwens ook vanwege het feit dat hij niet zelf uit de auto mag springen !!

groet jacqueline
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: Trappen lopen

Bericht door Nicoline »

Wij kregen het advies van de Fokker om totdat Molly 1 jaar was haar echt geen trappen te laten lopen en daarna eigenlijk zo min mogelijk. Dus dat hebben we voor zover het ging gedaan. Ze komt dus, in tegenstelling tot onze vorige honden die een stuk kleiner waren , niet op de bovenste verdiepingen in huis. De beweging die ze maken met het trappenlopen is voor grote honden een stuk belastender dan voor kleine hondjes vandaar. Ze kan het overigens wel hoor, maar doet het in ons eigen huis gewoon niet. In andere huizen, bijvoorbeeld als we op vakantie zijn dan weer wel, dan gaat ze op ontdekkingstocht. Maar ja op vakantie is alles anders.
Afbeelding
Plaats reactie