Herplaatsing Timo - Geplaatst

debbie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2013 19:30
Mijn hond heet: TIMO

Herplaatsing Timo - Geplaatst

Bericht door debbie »

Goedenavond

Wij hebben sinds april een Airedale terrier van 6 jaar in huis (sinds ongeveer 7 weken).

Zijn naam is Timo en is opgegroeid bij een vrouw alleen.
Zij deed de hond vanwege gezondheidsredenen weg en dacht dat Timo zich goed thuis zo voelen in een gezin.

Via een advertentie op internet zijn wij hem op het spoor gekomen en hebben besloten hem over te nemen.
Het klikte gelijk met de hond, hij is lief, speels en vrolijk.

Totdat hij in aanraking komt met onze poes en de honden in de nabije omgeving.
Bij het uitlaten is hij fel tegen andere honden in de buurt en bij één stel richt die felheid zich ook tegen het baasje.
Hij bijt niet, maar maakt wel een happende beweging.
Ook als hun kinderen in de buurt zijn, dan is hij op hen gefocust. Naar de kindjes heeft hij ook een hapbeweging gemaakt.
Wel kan Timo bij onze andere oudere hond van 9 jaar oud. Ze hebben samen veel lol.

Toen hij bij ons kwam was hij vrij mager, maar inmiddels komt hij alweer beter op gewicht.

Wij zijn een gezin met 3 kleine kinderen en hadden, als we dit gedrag eerder hadden gezien, Timo nooit in huis genomen.

Ook al is hij nog maar kort bij ons, voelen wij het als onze plicht om snel een goed huisje voor hem te vinden.
Hij kan niet terug naar zijn vorige baasje en wij zoeken een liefhebber, zonder kleine kinderen (en/of kat) die onbezorgd tijd en energie in Timo kan steken. Misschien is het gewoon te druk voor Timo.

Als je geïnteresseerd bent in Timo, laat dan even een berichtje achter svp.
Voor alle duidelijkheid: wij denken dat met de juiste aandacht en aanpak, dat Timo bij kan draaien.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door Esther »

Ik kan me voorstellen dat je dit gedrag niet zag aankomen. Ik denk net als jij dat het met de juiste aanpak kan verbeteren. Dat jij geen risico wil nemen ivm je gezin begrijp ik goed.

Ik duim dat die geschikte baas zich heel snel bij je meldt!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door mleentje »

Toch even een opmerking over die hapbeweging. Onze Wilma is daar van toen ze een pup was een kei in. De bek klapt ze dan keihard dicht en blijft dit doen tot de spanning afgenomen is. Het klappen gebeurt als ze in verwachtingsvolle spanning zit en heeft bij Wilma althans niets met bijten van doen. Soms doet ze het ook als ze op haar brokken wacht. Kinderen kunnen erg schrikken van zo'n 'verwachtingsvolle hap'.
Ik kan me indenken dat zo'n happend dier wel wat vragen oproept. Wij hebben Wilma altijd zo gekend en weten niet beter en vinden het best grappig. We weten dat het bij haar een onschuldig gek trekje is. Kijk eens goed wanneer Timo hapt en poog er achter te komen wat de aanleiding van het happen in de richting van de kindjes was. Wellicht was hij opgewonden en wilde spelen?
Het kan best dat Timo al die nieuwe indrukken nog aan het verwerken is en buiten het gezin nog onwennig blijft. Dat hij leuk met jullie hond speelt zegt wel wat. Van een vrouw alleen naar een druk gezin in een hond- en kindrijke buurt is heel wat voor zo'n dier.
Een gedragsdeskundige zou het gedrag moeten kunnen duiden. Dat je geen risico's wil nemen is normaal.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door Helene »

wij hebben een amerikaans boek over de airedale terrier, er is een hoofdstuk gewijd aan : ''mouthing and biting'', met mouthing wordt bedoeld: die happende bewegingen.Ook onze Escher doet dat ,hij hapt of houdt even je arm vast.
Mensen die geen airedale kennen, zeggen dat ze bijten of dat ze dat willen gaan doen.Op de puppycursus kreeg ik al opmerkingen en gaf men mij het gevoel dat ik een rare hond had .Integendeel ,het is geen slechtheid maar enthousiasme en genegenheid hoe raar het ook klinkt.Ook bij onze kleinkinderen doet hij dat,als ze komen logeren willen ze met Escher spelen, ze rennnen dan heel hard rond, roepen en schreeuwen, Escher reageert ,is blij, springt tegen ze op ,hapt in ze en weet van gekkigheid niet wat hij moet doen.Ik heb de kleinkinderen geleerd om als ze iets niet willen rustig :nee te zeggen en meestal houd hij dan op.Het is iets wat bij airedales hoort.Hoe raar het ook klinkt: het is een blijk van genegenheid.Als ik sta te koken is Escher altijd in de buurt, soms bijt hij heel zachtjes in mijn bil , hij heeft dan zijn ogen dicht .Ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt en ook de kinderen.Als je niet wilt dat hij hapt, kun je het gaan verbieden, ze zijn slim genoeg om dat te begrijpen.
Wat betreft de omgang in de buurt met andere honden :hij is pas in de buurt komen wonen en wil zich graag ''laten zien en horen'' .
Wij kamperen veel, staan soms om de paar dagen op een andere camping, Escher wil zich dan ook even laten horen en gedraagt zich als een haantje wat hij helemaal niet is.Wij sturen dat bij door op boze toon ;nee te zeggen.Dat helpt wel.Onze Escher is 5 jaar Groeten Hélène
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door Bor »

Ook Bor heeft gehapt. We hebben dat afgeleerd door idd "gewoon" streng NEE te zeggen. Wel blijft het enthousiasme een "dingetje". Bor heeft i.p.v het happen er een gewoonte van gemaakt iets te hard en te bazig gaan blaffen, als hij erg blij/vrolijk/enthousiast word. Ik heb gemerkt dat vooral kinderen dit eng vinden, maar het blaffen is moeilijker af te leren dan het happen... of dat ligt er aan dat Bor al 5 is en dus vind dat hij niet meer zo heel strikt hoeft te luisteren naar mij, in de veronderstelling dat hij zelf heel goed kan bepalen wat gewenst is en wat niet :mrgreen:
Een airedale kan soms "eng" over komen, maar is meestal minder bazig dan hij/zij lijkt.
Succes!
Groetjes Esther
Afbeelding
ria
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 mei 2012 08:22
Mijn hond heet: amar
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door ria »

Ik herken het hier ook bij Amar. Het komt ook bij haar vooral voor als er gespeeld wordt en als ze opgewonden is.
En vooral bij mij (omdat ik het baasje ben....), doet ze het ook weleens als ik haar aai en ze hapt dan in mijn onderarm of hand. Niet hard, maar wel even happen(en direct geen aandacht meer geven...)!
Bij de kleinkinderen mag ze het van ons absoluut niet; dan haal ik haar bij ze weg...
Dat weet ze nu ook en meestal gebeurt het dan ook niet weer......, maar ja, als we spelen...... :roll:
Ik heb ook geleerd dat het echt iets is wat bij de eigenzinnigheid van Airedales past....
En natuurlijk willen we dan niet zeggen dat het bij Timo ook zo is......., dat is natuurlijk aan jullie!

Hartelijke groet, Ria en Amar.
(Amar is bijna twee jaar.)
Afbeelding
Niets trouwer (en ondeugender...) dan een.......... :D
debbie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2013 19:30
Mijn hond heet: TIMO

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door debbie »

Bedankt voor de reacties, Timo is inmiddels herplaatst bij een lid van de airedalevereniging.

Ook voor ons was dit niet de eerste airedale en ook wij herkennen het happen wat een airedale kan doen, echter dit was toch iets anders.

Timo krijgt nu de juiste aandacht en begeleiding en we hebben er een goed gevoel bij dat hij bij deze meneer zijn 2e helft van zijn leven gaat doorbrengen.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door Esther »

Wat fijn dat het gelukt is! :ok:
Afbeelding
ria
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 mei 2012 08:22
Mijn hond heet: amar
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door ria »

Fijn dat Timo een goed plekje heeft gekregen.
Alle lof voor jullie!

:zwaai: , Ria en Amar.
Afbeelding
Niets trouwer (en ondeugender...) dan een.......... :D
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door Bor »

Fijn dat het op deze manier gelukt is!
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Herplaatsing Timo

Bericht door Helene »

geweldig wat jullie gedaan hebben groeten Hélène
debbie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2013 19:30
Mijn hond heet: TIMO

Re: Herplaatsing Timo - Geplaatst

Bericht door debbie »

Inmiddels een paar jaar verder, maar het leek me toch leuk om nog een berichtje achter te laten.

We hadden timo herplaatst, echter na een kleine week bleek timo in een "gevecht" te zijn geraakt en daarbij in een waas het nieuwe baasje te hebben gebeten. Echter voor mij ligt de waarheid ergens in het midden. Dit incident hebben we ook achter ons gelaten.

We hebben timo gelijk teruggenomen en diezelfde avond nog een hondendeskundige laten komen. Voor ons was inslapen geen optie!
Ze maakte gelijk duidelijk dat de hond niet agressief was naar mensen, maar dat we wel bedachtzaam moesten zijn.

Inmiddels, met heel veel werk, is timo een zeer aangename hond geworden en voelt zich zichtbaar gelukkig bij ons.

Wij en de kinderen hebben een goede vriend erbij gekregen.
Van een zeer magere, langharige, schichtige, onzeker hond, is hij een echte airedale geworden, grappig, humor, lief en waaks.
Ik mis alleen de eigenwijsheid, hij luistert veel te goed :)

Het probleem met de kat krijgen we niet opgelost, de kat is dus zelf maar weggelopen.

We zijn nog wel altijd alert met kleine "blonde" kinderen en mensen die aan de poort staan krijgen het nog wel eens te verduren.

Toch heeft de hond een verleden; af en toe huilen snachts en als je je hand optilt of een onverwachte beweging maakt dan duikt hij ineen.
Hij is bang voor kleine ruimtes en gladde vloeren en je mag niet over hem heen hangen, want dan staat hij op. Hij vraagt veel aandacht en komt tegen je aan staan, maar je mag hem niet stevig knuffelen.
Toch lijkt ook hier steeds weer vooruitgang in te zitten.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Herplaatsing Timo - Geplaatst

Bericht door Esther »

Wat leuk om van je te horen. Fijn dat het ook met Timo goed gaat.
Ik ben blij te lezen dat Timo weer terug is en met zo veel liefde en geduld is opgeknapt. :bloem:
Afbeelding
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Herplaatsing Timo - Geplaatst

Bericht door Bor »

Geweldig om zo'n verhaal te lezen. Een mooie afloop zo!
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Herplaatsing Timo - Geplaatst

Bericht door Helene »

wat leuk Debbie om na zoveel tijd weer eens een bericht te lezen , een hond wegdoen is niet fijn je denkt er over na en probeert het betse te doen dat Timo weer terug is op zijn oude nest vind ik fantastisch zeker om te horen dat jullie er een nieuwe vriend hebben bij gekregen ook voor de kinderen , geweldig dat jullie dit weer aandurfden Groet H'elene
Plaats reactie