clicker

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
koster
Nieuwe gebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2014 17:17
Mijn hond heet: Juul

clicker

Bericht door koster »

Hallo allemaal,

Onze airedale 'gaat' lekker, ze is nu 4 maanden, groeit als kool (15 kilo) en is gewoon een hartstikke leuke hond. Flink karaktertje, dat wel, maar ook lief en erg op de baasjes gericht. We zijn op puppy cursus gegaan, dat gaat prima, maar ze is enorm enthousiast en de riem staat continu strak. Best een groot verschil met de andere honden die daar zijn, die gaan wel eens gewoon uit zichzelf zitten...

We willen nu op vervolgcursus (basis behoorzaamheid), maar dat gaat met een clicker. Iets weerhoudt me van zo'n clicker omdat het me het idee van een truukje geeft. Dat de hond gaat leren het om de clicker te doen en niet omdat de baas het wilt. Hebben jullie hier goede/slechte ervaringen mee?

Groeten en ik wil best een foto plaatsen, maar dat lukt niet :-(
Gert-Jan
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: clicker

Bericht door Eldrid »

Ik heb nooit clicker-training gedaan. Basiscursus vond ik genoeg. Maar ik knip wel met mijn vingers als ik iets van Diezel gedaan wil hebben. Alle 'kunstjes' die hij kan heb ik hem geleerd met gebaren erbij. Zitten (vinger omlaag), Af (hand laag houden) Omhoog (twee handen op), Spreek (pratende hand) etc. Als ik zijn aandacht wil hebben knip ik met mijn vingers. Eigenlijk heb ik daar dus ook een gewoonte van gemaakt voor mezelf. :D Maar het werkt (meestal :wink:) wel. Nu hoef ik zelfs niks meer te zeggen als ik wat wil. Hij ziet het al aan mijn gebaren.

Blijf trainen zolang jouw hond en jij het leuk vinden. Diezel vond het niks daarom zijn we er uiteindelijk ook mee gestopt.

groetjes,
Diezel & Eldrid
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: clicker

Bericht door Bor »

Ik ervaar het net als Eldrid... doe wat voor jou en je hond goed voelt. Een vriendin van mij zweert bij de klicker. Ik zelf voel me beter bij handgebaren (dat groeide als vanzelf tussen mij en Bor) Als ik zijn aandacht echt wil, maak ik een lokgeluidje, wat hier het beste werkt.
Cursus is leuk... zo lang je het doet omdat het leuk/gezellig is, om iets samen met je hond te doen. Ik zelf vond dat meer in herhaling, herhaling, foutjes, herhaling, herhaling.... nog meer foutjes, geduld, herhaling, ongeduld.... we zijn nu 5 jaar verder en af en toe staat de riem nog erg strak, ben ik Bor kwijt, maar luistert hij ook heel vaak wel :engel:
Zoek uit wat voor jou het beste werkt!
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: clicker

Bericht door Helene »

wij hebben onze Escher met de clicker begeleid op de vervolgcursus.heel plezierig de honden vinden het geweldig.ik ging van het standpunt uit of hij het doet voor de clicker of voor de baas ,wat maakt het uit als hij het maar doet.daarna hebben we het wel afgebouwd .hij is nu bijna 6 jaar in juni.ik liet iemand deze week de clicker zien, Escher zag hem ook en ging zitten , toen liggen zo van wat moet ik doen om iets te krijgen geef me het commando, hij wist het nog , leuk toch , ik gaf hem een lekker stukje kaas veel success.
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: clicker

Bericht door mleentje »

Onze vorige hond, een Soft Coated Wheaten terrier is met de clicker getraind - was toen een maand of 6 - en daar reageerde hij goed op, al is het clickergeluid zelf enkel de bevestiging dat iets goed is en een beloning volgt. Zonder clicker doet een YES het bijna even goed.

Wilmaatje volgde bij dezelfde trainer de basis en vervolgcursus. Voor haar werd geen clicker gebruikt, die gebruikten ze - een goede 12 jaar later - enkel bij echte gehoorzaamheidstraining en honden met storend gedrag. Goed of flink met beloning - of zonder, wat later - moest het doen.

Bij Wilma werkt belonen goed al moet ze het meestal enkel met een 'flink' doen. Zit, down en blijf doe ik ook vaak met gebaren al mocht dat eigenlijk niet op de cursus. 'Stop' werkt wonder boven wonder goed - handig als er ruiters of fietsers op het strand zijn - en komen doet ze als het plezieren van de baas meer oplevert dan het plezier ergens achterna te gaan. Een Wilma die los niet onmiddellijk komt wordt een tijd gewoon aangelijnd gehouden. Reken maar dat ze als ze losgelaten wordt aan zee, ze komt als ze geroepen wordt (tenzij ze even de vogels opjaagt). We hebben te veel uren op onze Wheaten gewacht om daar niet heel erg streng op te zijn.

Wilma uit de tuin halen kan moeilijker zijn, dan doet het schudden met een doos noten wonderen. Ongetwijfeld niet pedagogisch verantwoord, maar gemakkelijker dan ze aan de lange lijn in de tuin te laten. Wilma is 5 en het werkt nog altijd.

Reken echter niet op een echt baasgerichte hond, dat wordt een terrier nooit en een harde aanpak maakt ze enkel koppig en vals. We houden Wilma wel consequent op de grond. Dat is ons voor de bazige Wheaten aangeraden en dat houden we zo met Wilma. Uiteraard springt ze de bank op als we er niet zijn maar ze ploft er af zodra we aankomen (en blijft verder uit de stoelen en de 'kleine bank').

Clickertraining is een beloningsgerichte training en die werkt bij terriers best goed. Een clicker hoeft niet maar kan zeker geen kwaad. Als je het leuk vindt op die school zou ik zeker verder gaan.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: clicker

Bericht door Esther »

Helene schreef:ik ging van het standpunt uit of hij het doet voor de clicker of voor de baas ,wat maakt het uit als hij het maar doet.
Helemaal mee eens! Honden zijn opportunisten, ik moet de eerste hond nog tegenkomen die altijd de motivatie heeft om de baas te plezieren. :mrgreen:
Afbeelding
koster
Nieuwe gebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2014 17:17
Mijn hond heet: Juul

Re: clicker

Bericht door koster »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. We hebben besloten om ons in te schrijven en de dus clicker te proberen. Het is wel de bedoeling dat de clicker wordt afgebouwd werd ons verteld, dus we kijken wel. Ik zal de eerste ervaringen posten!
Myriam
Puppy
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 mar 2014 19:18
Mijn hond heet: Cleo

Re: clicker

Bericht door Myriam »

Hallo iedereen , Cleo heeft op school ook clickertraining gehad viel prima mee hoor , hebben dit goed afgebouwd en wanneer ze nu een beetje profiteert hebben we maar een paar dagen de clicker nodig en ze zit weer op het juiste spoor , ze ziet dat als werken en zonder wil ze wel eens een extra graantje ( beloning ) meepikken want de baasjes vinden haar toch zo lief en dan hoef je immers niet zo goed te luisteren , vandaar af en toe een dag clicker weet ze weer voor iets hoort iets !
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: clicker

Bericht door Helene »

wat ziet Cleo er schattig uit zo liggend op de bank groeten Helene
Plaats reactie