Reddingswerk

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
Kaite
Junior
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 dec 2010 17:57
Mijn hond heet: Kaité
Locatie: Eppegem (België)

Reddingswerk

Bericht door Kaite »

ik weet niet of er hier op het forum ook mensen zitten die aan reddingswerk doen of hoe het in nederland heet... blijkbaar IPO?

in belgië ben ik begin dit jaar met mijn kruising beauceron begonnen aan reddingswerk... we werken op twee gebieden: speuren zelf en vlakte revieren. als de kans zich voordoet, ga ik eens proberen op puin

speuren is wat het is... voor het moment kan Rasta (de kruising) een spoor volgen van ongeveer 150 stappen met bochten en twee voorwerpen op het spoor.

het vlakte revieren houdt in dat er mensen moeten gezocht worden in een gebied. het gebied moet uitgekamd worden door de hond door het maken van achten waar hij de geur moet vinden. niet zo simpel voor de hond. het slachtoffer moet aangeduid worden door de hond ofwel door blaffen ofwel door bringselen (de hond pakt zijn voorwerp dat aan zijn halsband hangt, in zijn bek om zijn baas te verwittigen dat hij een slachtoffer heeft gevonden) ofwel leeg verwijzen. leeg verwijzen houdt in dat de hond terug naar de baas keert wanneer hij een slachtoffer heeft en aan de hand van één bepaald ding duidelijk maakt dat hij een slachtoffer heeft gevonden. op vraag van zijn baas ('laat zien') toont hij het slachtoffer.

Kaité is enkele keren mee geweest naar het reddingswerk. eerste keer als ze amper 9 weken oud was (toen was ze zelfs onder de indruk van een tsjechoslowaakse wolfhond!!) en de tweede keer als ze 3 maand was... toen heeft ze haar eerste spoor gelopen, wat eigenlijk heel goed ging... dan is ze eigenlijk niet zo veel meer meegeweest. de laatste keer was het reddingstraining in antwerpen en toen hebben we voor het eerst echt geoefend op vlakte revieren. aangezien ze apporteert, kunnen we daar gebruik van maken... alleen dat de juffer dacht dat het ook goed was om haar apport van haar slachtoffer naar mij te brengen en dan terug naar het slachtoffer :?:

voor de rest doe ik eigenlijk heel veel met mijn honden, darren (oudste kruising) zit in de gevorderden + van gehoorzaamheid en gevorderden van agility - rasta (jongste kruising) doet reddingswerk, gehoorzaamheid (gevorderden), agility en cani cross. met Kaité (de airedale) ben ik toch ook van plan om gehoorzaamheid, agility en cani cross te doen. misschien komt het reddingswerk ook wel in orden :weetnie:

het enige wat ik kan zeggen van het reddingswerk dat voor mij echt belangrijk is: is dat je op je hond leert vertrouwen. de hond moet zelf werken en leren nadenken en geen bevelen opvolgen van zijn/haar baas. het is de band met Rasta en Kaité alleen ten goede gekomen... :ok:

zijn er hier mensen op het forum die aan IPO doen en wat de verschillen zijn met wat ik hier in België doe, even kunnen uitleggen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Reddingswerk

Bericht door Esther »

Wat interessant :ok: Ik kan me goed voorstellen dat deze sport de band met je hond versterkt!

In Nederland zijn ook verenigingen die aan reddingswerk doen. Volgens mij is het wat anders dan IPO. Bij IPO doe je appel, speuren en manwerk (oa bijten op de mouw).
Afbeelding
Kaite
Junior
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 dec 2010 17:57
Mijn hond heet: Kaité
Locatie: Eppegem (België)

Re: Reddingswerk

Bericht door Kaite »

in oktober-november(?) zijn we naar oosterhout (vlak over de grens) geweest, er was daar Dutch SAR (wereldkampioenschap, denk ik). daar hebben we toen het reddingswerk gezien, voornamelijk vlakte revieren. ik heb toen ook 'slachtoffer' gespeeld. :)

spijtig dat kaité toen niet mee kon, ze had haar vaccinatie van rabiës nog niet :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Reddingswerk

Bericht door Esther »

Even gegoogeld. Wordt het reddingswerk misschien ook wel IRO genoemd?

Ik zag nog een mooi plaatje:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie