1e puppy cursus dag

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
miranda22
Junior
Junior
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 aug 2010 10:38
Mijn hond heet: nog geen naam

1e puppy cursus dag

Bericht door miranda22 »

Hoi allemaal,

Gisteren zijn we voor het eerst naar puppy cursus geweest om even te kijken of we het wat vinden bij die vereniging.
Dit waren onze belevenissen... Ontvangst was niet interessewekkend vanuit de trainer, niet even een voorstel praatje,
zodat ik even kon vertellen wie wij zijn, wat onze ervaring is met honden (geen dus)
De eerste tien minuten waren er om de honden los te laten en te laten spelen, er waren denk ik 12 honden, waarvan tommy de jongste en alle andere honden gemiddeld 7 maanden denk ik...(ik stond er niet achter om hem gelijk los te laten, wat is jullie mening?) Maar ja toch maar gedaan.
Dit los laten spelen ging dus niet echt lekker Tommy werd bestormd door een aantal honden en wel zo dat hij het echt op een rennen zette bijna onder het hek door .... en vervolgens nog een keer onder honden bedolven.. de trainer zei laat hem maar komt wel goed.. nou staart van Tommy kon niet verder tussen zijn benen en ik vond het echt niet leuk om te zien. ( ik heb besloten hem aan te lijnen en zo verder te laten snuffelen bij de andere honden).
Vervolgens op een lijn staan, oefeningen doen , ik mistte uitleg waarom, hoe, wanneer deze oefening van pas komt, ik heb de andere cursisten maar gevolgd. Deze school doet niets met beloningen met hondesnoepjes maar met puur alleen met stem.. Ik heb heel erg gelachen toen Tommy moest blijven en komen na 3 keer stem gebruikt te hebben en trouw komen, dacht ie doe mij er maar drie, typisch airedale natuurlijk haha verveeld...
Al met al heeft ie het redelijk gedaan voor de eerste keer maar mijn indruk over de club is niet echt wat..
Geen leuke ontvangst.
Weinig begeleiding
Te veel verschillende leeftijden van honden , weinig jonge pups
Wat zijn jullie ervaringen met puppycursussen? Was mijn gevoel goed of moet ik mezelf anders op stellen?
Graag jullie reactie,

Groeten Miranda.
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: 1e puppy cursus dag

Bericht door Bor »

Je stelt jezelf al erg goed op, door kritisch te kijken naar zo'n ervaring. Ik zelf zou niet bij een club willen, die niet goed voelt. Ik zelf ben nooit met Bor op een cursus geweest, dus een vergelijk heb ik niet.
Volg je hart (denk ik) en kijk of je het nog een kans wil geven. Dit is vast niet de enige hondenschool...
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: 1e puppy cursus dag

Bericht door Esther »

Ik zou een andere club zoeken. Jouw gevoel dat het ook anders kan is juist. Daarbij, als je er geen goed gevoel over hebt, dan moet je het sowieso niet doen.

Ik had een pup niet losgelaten in een groep wat oudere honden. Dit komt ook door de ervaring die ik heb met honden en hondenscholen. Als je die ervaring hebt, is het veel makkelijker om nee te zeggen tegen de trainer. Toen Benthor pup was (onze eerste hond) had ik hem waarschijnlijk ook losgelaten op aanwijzen van de trainer.
Wat ik (later) heb geleerd is: altijd luisteren naar je gevoel en je boerenverstand als het om de veiligheid van je hond gaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: 1e puppy cursus dag

Bericht door mleentje »

Ik ben ook even wezen kijken op zo'n club maar zag het niet zitten. Wij hebben toen maar voor privé/groepsles gekozen Bij dezelfde trainer waar we ook met onze vorige hond - een Wheaten - geweest waren.

Dit hield in een half uurtje privéles en elke donderdag een uurtje groepsles. Bij puppie 1 mochten enkel honden tot 16 weken naar de groepsles. Wilma was net te oud en mocht niet.

In Puppy 1 mochten de honden inderdaad vaak los met elkaar spelen. Beide trainers kenden de honden al van de privéles en wisten dus precies welk vlees ze in de kuip hadden.

Ook bij de vervolgcursus was er privé en groepsles. Daar mochten de honden enkel onder bevel los en de bedoeling was dat ze niet naar andere honden omkeken maar gericht op het baasje bleven. Wilma is er enkele keren van onder gemuisd maar daar konden ze wel om lachen. In de vervolgcursus zaten wel alle + 16 weken honden en soms een jongere hond die verbannen was uit de pupy 1 wegen onaangepast gedrag.

Er werd heel erg op beloning gewerkt en dat Wilma hoogstens 3 keer een oefening wilde doen vonden ze niet erg.

Trouwens niet enkel terriers maar ook de jachthonden waren niet zo gemakkelijk onder controle te houden: die ruiken altijd wat.

Het leuke was ook dat vooral bij puppy 1 kinderen, soms erg kleintjes nog bij de les betrokken werden.

Ik zou zeggen: ga nog eens ergens anders kijken. Die airedales zijn toch echt wel beloningsgericht. Zo maar gehoorzamen doen ze vooral in het begin zelden.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
josey
Junior
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 aug 2010 19:44
Mijn hond heet: joe

Re: 1e puppy cursus dag

Bericht door josey »

Voordat we Joe hadden zijn we bij 4 verschillende scholen wezen kijken en eentje voelde goed, ze namen ook de tijd om ons een beetje te leren inschatten!
Toen we begonnen hadden alle honden dezelfde leeftijd, kon 1 weekje verschillen, maar dat is niet zo heel veel!
Ik zou ook elders kijken! succes, want het moet wel leuk zijn!!
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: 1e puppy cursus dag

Bericht door Helene »

tommy is geschikt voor een puppyklasje, niet met honden van 7 maanden,die gaan al puberen,puppies spelen met elkaar en leren van elkaar,ze komen zo spelenderwijs in contact met verschillende rassen.De hondenschool waar jullie geweest zijn zullen 2 klasjes gecombineerd hebben, dat hoeft geen probleem te zijn,maar tommy is duidelijk geschrokken van al die grotere honden,per slot van rekening is hij nog maar een baby.Als je geen goed gevoel hebt blijf je gewoon weg.Bij Escher ben ik na de puppycursus weggebleven omdat men zei dat ik te soft was , ik moest meer schreeuwen en stampen.We zijn toen ergens anders gegaan.Er zijn veel hondenscholen,wij hebben een cursus gehad met de clicker,dat is ons goed bevallen.Succes en een dikke kus voor jullie leuke hondje Hélène
Majorie
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 mar 2009 19:00
Mijn hond heet: Beau
Locatie: Gouda

Re: 1e puppy cursus dag

Bericht door Majorie »

Als je gevoel niet goed is zou ik het zeker niet doen.
Voordat wij Beau hadden zijn wij bij een school gaan kijken om te zien of de trainers ons wel aan stonden en hoe ze les gaven. De ene had gelijk van O een Airedale en de ander zag het als een uitdaging. Verder beviel het ons, elke zaterdag hebben ze gratis een uurtje puppycursus. De hondjes mochten dan los en de trainers zorgde dat alles netjes verliep en er geen hondjes bang werden van elkaar, maar de leeftijden waren ook allemaal van 8 tot ong. 12 weken. Als er een oudere was en deze druk was moest die vast zodat de puppen niet bang werden. Wij trainen met voer en clicker en dit bevalt mij wel want ander heeft Beau het al snel gezien, voor niets gaat de zon op :D
Bij ons zitten er best wat hondenscholen maar toch ben ik op mijn gevoel af gegaan en nu rijd ik wel 30 min. om naar een fijne school te gaan. Succes met jullie zoektocht.
Afbeelding
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: 1e puppy cursus dag

Bericht door Jacobine »

Toen wij met Spitfire op de puppy cursus zaten was er na de les ook de mogelijkheid om de puppen met elkaar te laten spelen. De puppen bij ons waren wel allemaal tussen de 8 en 12 weken. Spitfire vond het helemaal niets, hij vond al die puppen veel te druk en te wild. Hij was zelf ook het jongste pupje in de groep. Bij ons in de groep zaten een jonge Boxer en een Rhodesian Ridgeback die zeer dominant en vervelend waren en die alle andere hondjes op hun rug legden en de Rhodesian gaf zelf een nekbeet...Daar werd wel op ingegrepen, maar dan was het wel al gebeurd.
Wij hebben het 2 keer aangekeken en toen het samen spelen aan ons voorbij laten gaan, de lessen zelf waren namelijk wel heel leuk. Alleen het samen laten spelen zagen wij niet zitten.

Als ik je verhaal lees, voel jij je niet goed bij deze cursus. Mijn advies, ga op zoek naar een andere. Er zijn er genoeg!
Ik heb echt geleerd met het volgen van diverse cursussen dat je heel goed naar je eigen gevoel moet luisteren. Het is jouw hond en jij ziet hem de hele dag. De ene cursus is de andere niet, en de ene instructeur is de andere niet. Je moet iets zoeken wat bij jou en bij jouw hond past. En dan zijn Airedales niet de makkelijkste honden. Aan de ene kant wel, want ze zijn zeer gemotiveerd en willen graag en veel leren. Lastig als je een instructeur hebt die heel veel herhaalt (goed voor andere rassen) en jij (wij in dit geval) een stierlijk vervelende hond aan de riem hebben omdat die het nu wel weet, wat anders wil doen en het saahaai vindt.
Wij hebben een paar ontzettend leuke cursussen gevolgd met echt fantastische instructeurs, maar zijn ook op de zelfde vereniging na 2 lessen gestopt omdat het met de instructeur (een hele aardige dame) gewoon niet klikte.
Veel succes en vooral veel plezier. Want een goede cursus is voor jou en je pup leuk om te volgen.
Plaats reactie