fietsen met de hond

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Gebruikersavatar
anita4927
Junior
Junior
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jun 2010 14:02
Mijn hond heet: Harley

fietsen met de hond

Bericht door anita4927 »

Hoi,onze Harley is nu 1 jaar en we zijn begonnen met fietsen.Nou,dit is een geweldige ervaring hoor.Eerst maar eens wennen om aangelijnd naast de fiets te lopen.Dit gaf eigenlijk geen problemen, alleen als er iemand met hond aankomt wil tie nog weleens proberen om het hoekje tegaan maar ik heb zo,n beugel met veer waar hij aan zit en die zorgt dat Harley netjes daar blijft waar die hoort te lopen.Af en toe even in de rem voor een plas en altijd een keer voor de grote boodschap,maar al bij al gaat dit heel goed en vindt het ook leuk wat heel belangrijk is.Goed voor de conditie nu wil ik graag weten of iemand hiervoor een goed opbouwschema heeft,ben wel rustig aan begonnen maar hoever ga je hiermee,qua afstand en tijd,hoop dat iemand me daar bij wil helpen.Alvast bedankt .......... :weetnie:
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: fietsen met de hond

Bericht door Helene »

wij fietsen ook veel met de hond.Er heeft nog wel eens een schema gestaan in het airedaleblad.Wij hebben per week de afstand met 100 mtr verhoogd.Wij hebben altijd een fietskar bij ons, je ziet heel gauw als het teveel wordt.Escher geeft heel snel aan dat hij er tabak van heeft,dat wil niet zeggen dat hij uitgeput is ,integendeel, hij zit gewoon erg graag in de fietskar.Ik denk dat je het een beetje moet uitproberen.Groeten Hélène
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: fietsen met de hond

Bericht door mleentje »

Opbouwen moet je zeker doen. Wij hebben onze Wheaten veel te vlug en vooral te hard en te lang naast de fiets laten lopen. Eigenlijk zonder te beseffen dat we overdreven. Tot hij eens ontzettende pijn had. Heup? Niets te zien, spieren waarschijnlijk. Vanaf toen zijn we het wat minder hard gaan aan doen maar eigenlijk wilde meneer graag snel.

Een fietskar doet het inderdaad uitstekend. Zowel bij vermoeidheid als bij drukke wegen kunnen ze er in en meestal vinden ze het nog leuk ook. Je kunt er ook veel langere fietstochten mee maken.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
anita4927
Junior
Junior
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jun 2010 14:02
Mijn hond heet: Harley

Re: fietsen met de hond

Bericht door anita4927 »

BEDANKT VOOR DE TIPS,MOET IN IEDER GEVAL hARLEY GOED IN DE GATEN HOUDEN HOE Z,N LICHAAM REAGEERT.KOM ER WEL AAN UIT DENK IK,MAAR HEB GEEN FIETSKAR DUS HOUDEN WE DE RITJES MAAR AANGEPAST.HOUDOE EN NOG EENS DANKJEWEL. :knip:
Afbeelding
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: fietsen met de hond

Bericht door Marco »

Behalve de afstand zijn de temperatuur, de ondergrond en de snelheid ook zeer belangrijk om rekening mee te houden. Ook is een hond van nature niet geneigd om recht op een andere hond af te lopen. Dit is in hondentaal onbeleefd. Het kan als agressief worden beschouwd en honden naderen elkaar daarom het liefst in een boog. Aan de fiets worden ze wel in een rechte lijn gedwongen. Hierdoor kunnen tegenliggende honden behoorlijk tekeer gaan tegen snel naderende 'fietsende' honden.
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: fietsen met de hond

Bericht door Esther »

Ik heb een opbouwschema gevonden: http://www.hsv-timbo.nl/Fietsen.html
In het schema zie je per dag hoeveel minuten je kan fietsen.

Zoals Marco al schrijft, de temperatuur, de ondergrond en de snelheid zijn ook zeer belangrijk om rekening mee te houden. Als het warmer dan 22 graden is, is het al niet meer verantwoord om te fietsen. Een hond kan dan oververhit raken. Daarbij, als je met hoge temperaturen over asfalt gaat fietsen, dan kan de eeltlaag op de voetkussentjes van de hond loslaten.
Ook moet je niet te hard fietsen. Het is niet de bedoeling dat je hond in galop moet. Na een stukje warmlopen is het de bedoeling dat hij in draf gaat lopen.
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: fietsen met de hond

Bericht door Helene »

ja , de temperatuur is heel belangrijk, bij warmer weer wordt Escher niet naast de fiets maar in zijn kar naar het koele bos gebracht.het leuke is van die kar met Escher erin dat hij door andere honden die altijd blaffend achter hun stroomdraad staan bij boerderijen niet als hond wordt herkend.Er zit toch een rare onderkant aan en ze kijken heel verbaasd en zijn stil.groeten Hélène
Gebruikersavatar
anita4927
Junior
Junior
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jun 2010 14:02
Mijn hond heet: Harley

Re: fietsen met de hond

Bericht door anita4927 »

Bedankt voor schema en uitleg erbij,heb het redelijk goed ingeschat maar kan nu volgens schema verder trainen zo dat je hier wat houvast aan hebt.Ga nu met gerust hart fietsen omdat ik nu weet dat ik niet te gek doe met mijn hond,fijn dat je dit gevonden hebt en misschien ook voor anderen nog nuttig,groetjes Anita
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: fietsen met de hond

Bericht door Helene »

je schrijft dat je een beugel hebt voor aan de fiets.Ik fiets nog steeds met de hond aan de riem,waarbij ik een hand met riem aan het stuur heb.Vanmorgen kwam er een jong ventje op een enorme grote tractor de hoek omscheuren.Escher schrok van die grote wielen en trok mij zowat van de fiets.Nu wil ik ook zo.n ding aan de fiets.In de winkel spraken ze over een doggyguide, van 38 euro, in een andere winkel spraken ze over een Springer van bijna 60 euro .Welke kan ik het beste aanschaffen?Groeten Hélène
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: fietsen met de hond

Bericht door Bor »

Officieel is het verboden, welk merk je ook neemt. Ik heb het ooit eens uitgezocht en kwam erachter dat je überhaupt (in Nederland) niet met zo'n veer aan je fiets mag fietsen. Maar da's officieel...ik ken niemand die ooit aangehouden is. :wink:
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
anita4927
Junior
Junior
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jun 2010 14:02
Mijn hond heet: Harley

Re: fietsen met de hond

Bericht door anita4927 »

Helene schreef:je schrijft dat je een beugel hebt voor aan de fiets.Ik fiets nog steeds met de hond aan de riem,waarbij ik een hand met riem aan het stuur heb.Vanmorgen kwam er een jong ventje op een enorme grote tractor de hoek omscheuren.Escher schrok van die grote wielen en trok mij zowat van de fiets.Nu wil ik ook zo.n ding aan de fiets.In de winkel spraken ze over een doggyguide, van 38 euro, in een andere winkel spraken ze over een Springer van bijna 60 euro .Welke kan ik het beste aanschaffen?Groeten Hélène

Helene ,ik heb deze via internet bij zooplus.nl bestelt Er staan er 2 op maar als je op de site komt klik je in het kolommetje bij ,zoeken,fietshouder in en heb je keuze uit twee stuks,wat je zelf denkt wat prettig isZELF HEB IK VOOR DE KLEINMETTALHOUDER GEKOZEN EN HEB ALLEEN HET TOUWTJE WAT ERBIJ ZAT VERVANGEN DOOR EEN RIEMPJE WAT IK DAN VASTMAAK AAN ZIJN TUIG,,KUN JE BEIDE HANDEN AAN HET STUUR HOUDEN EN IK ZELF VINDT HET HEERLIJK RIJDEN ZO, DE VEER CORRIGEERT IN FEITE ALS HARLEY ER TE VER VANDAAN LOOPT OF TE DICHTBIJ EN HEB HEM RECHTS VAN DE FIETS ZITTEN VOOR ZIJN EIGEN VEILIGHEID,NOU SUCCES ALS JE ERMEE WIL GAAN WERKEN.
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: fietsen met de hond

Bericht door Helene »

Bedankt Anita voor de informatie , mijn bestelling is onderweg en ik hoop snel veilig te kunnen fietsen.groeten Hélène
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: fietsen met de hond

Bericht door Marco »

Bor schreef:Officieel is het verboden, welk merk je ook neemt. Ik heb het ooit eens uitgezocht en kwam erachter dat je überhaupt (in Nederland) niet met zo'n veer aan je fiets mag fietsen. Maar da's officieel...ik ken niemand die ooit aangehouden is. :wink:
groetjes Esther
Volgens mij is het in Belgie verboden maar in Nederland niet: http://www.consumentenpagina.be/article ... et-de-hond
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: fietsen met de hond

Bericht door Helene »

Fijn Marco, dat je het artikel hebt opgezocht ,bedankt,zo te lezen zijn er goede reacties op de springer aan de fiets.groeten Hélène
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: fietsen met de hond

Bericht door Helene »

Twee dagen na de bestelling had ik mijn dogrunner.Ik heb ook het touwtje vervangen want dat vond ik erg dun.Ik heb er een riem aangedaan en die zet ik ook vast aan zijn tuig.Geweldig om zo te fietsen,heel ontspannend en Escher vind het ook prima,hij keek er niet eens raar van op.Groeten Hélène
Plaats reactie