fietsen met de hond

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Gebruikersavatar
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 669
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:59

Re: fietsen met de hond

Bericht door Donna »

Ik moet me even gaan inlezen..... Jaap fietst met Donna (en soms fiets ik mee). Ik vind het wel een onderneming, met Juffie op de fiets. Misschien word ik hier wijzer van!

Groetjes,

Jaap en Patrick
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
Gebruikersavatar
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 669
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:59

Re: fietsen met de hond

Bericht door Donna »

Bij het fietsen met honden houd ik altijd de volgende regels aan:
1. Nooit onder 1 jaar fietsen met de hond, de hond is nog niet volgroeid en de belasting is te groot.
2. De riem zo vasthouden dat je toch nog kracht kunt zetten maar in geval van nood direct los kunt laten.
3. De hond mag alleen in draf naast de fiets. De gang draf is heel goed voor het gangwerk van een Airedale. Galop zorgt voor een te grote belasting vanwege de harde ondergrond.
4. Niet langer dan 10 minuten fietsen. Pauze inlassen, het liefst de hond los laten lopen zodat de gespannen spieren weer los kunnen komen.
5. Bij warm weer en volle zon nooit fietsen.
We maken met Donna regelmatig een fietstocht. Soms zijn we twee uur onderweg. Inmiddels weet ze dat als ze los is voor ons moet blijven. Bij het commando doorlopen weet ze wat er van haar wordt verlangd en sprint ze weer naar voren.
Op het moment dat we weer naar huis gaan kijkt ze ons vaak aan met een blik van "ik kan heus nog wel een paar uur hoor". Wel is het zo dat Donna daarna haar mand opzoekt en heerlijk droomt over ganzen, meerkoeten etc.
Hoop dat je aan de bovenstaande regels die een ervaren honden trainer mij ooit eens verteld heeft wat hebt.

Met vriendelijke groet,

Patrick en Jaap
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
Plaats reactie