Doen jullie een training of sport met de hond?

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door Esther »

Wij doen momenteel geen training of sport in groepsverband. In het verleden hebben we gehoorzaamheid en behendigheid met ze gedaan.

Momenteel frisbeeën we regelmatig en doen we oefeningetjes verdeeld over de dag.
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door Helene »

wij doen helemaal niets in groepsverband, zou het wel heel graag willen, wij trainen en oefenen en zijn heel veel bezig, maar ons ideaal is trainen met airedales , waar hun slimheid en eigenwijsheid tot uitdrukking kan komen en die cursussen bestaan niet.Misschien biedt een trainer zich aan voor een workshop ,voor ons 5 jarig bestaan?groet Hélène
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door Jacobine »

Op dit moment doen wij geen training of sport.

Wij hebben met Spitfire de basis gehoorzaamheidscursussen gedaan (een met clicker) en een speciale clickercursus. De laatste cursus was vorig jaar in de zomer op vrijdag avond om 20.30 uur. Na 3 lessen kwam ik tot de conclusie dat ik op vrijdag avond om 20.30 helemaal niet meer leuk en gezellig ben. Dan ben ik moe na een week werken, dan wil ik voor de tv hangen, een boek lezen, gewoon ontspannen! Ik kon het enthousiasme en de rust om 'gezellig' met een puberende Spitfire op het veld te staan niet opbrengen. Dus heb ik ons met deze toelichting voor de rest van de cursus afgemeld en me voorgenomen om na de zomer weer verder te cursussen.
Maar wat bleek, zonder cursus ging Spitfire veeeel beter luisteren. Spitfire hield (en houdt) niet van wachten. Tijdens een cursus moet dat af en toe en dan zijn er zat andere hondjes om je even tegen aan te bemoeien. Les na les was er in die periode ook een moment van strijd tussen ons twee. Want je BENT dan op de cursus, we gaan NU oefenen, er MOET geluisterd worden. Ook in het dagelijks leven kon Spitfire soms erg strijdbaar zijn als er iets moest of iets niet snel genoeg ging. Vanaf het moment dat we stopten met cursus was dat over. In het dagelijks leven kan je dit soort momenten namelijk op vele andere manieren oplossen. Binnen 1.5 week merkten wij duidelijk verschil.

Sindsdien heeft Spit genoeg bijgeleerd. Zo weet hij dat je botten de tuin in mag slepen en dat die ook weer naar binnen mogen. Maar dat takken altijd buiten moeten blijven, takken mag je alleen in de tuin verhakselen. Zo heeft hij geleerd om de katten van de buren netjes zonder trekken en opjagen te passeren en laat hij zich tegenwoordig goed borstelen, zelfs zijn voorpoten. (Oh, daar heeft die een hekel aan).
En in het dagelijks leven is er genoeg te oefenen, te entertainen en we laten hem soms flink werken. Wachten bij de stoeprand, speelgoed bij naam leren, zitten als je riem vast moet, tijdens het wandelen flinke taken dragen, de post halen (bij voorkeur pakketjes naar het kantoor sjouwen), apporteren, frisbeeën, samen wandelend boodschappen doen (ook reuze spannend), etc etc.

Ik heb niet het gevoel dat hij uitdaging of opvoeding tekort komt. Het is een vrolijk en gehoorzame hond, dus laten we het nu maar verder zo. Wellicht dat we in de toekomst nog wat gaan doen, maar op het moment niet.
Gebruikersavatar
angelinekok
Nieuwe gebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2010 10:34
Mijn hond heet: Tes
Locatie: Soest

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door angelinekok »

Met Tes ben ik nu halverwege de puppycursus, verder ben ik met haar gestart met praktijk speuren. Super! En ze heeft nog talent ook. Met mijn herder heb ik dit jaren gedaan, en ga het nu met Tes proberen. Ik volg hiervoor prive-lessen in een prachtig bosgebied. Bij praktijkspeuren wordt er voor 100% positief getraind en komt het werken ook echt vanuit de hond. Erg leuke gezamelijk hobby dus!
Majorie
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 mar 2009 19:00
Mijn hond heet: Beau
Locatie: Gouda

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door Majorie »

Momenteel sporten wij niet aangezien ik herstellende ben van spit.
Ik zoek wel een leuke bezigheid met hem maar wat, want Beau houdt inderdaad ook niet van wachten en van die nutteloze oefeningen die je bij doggydance gebruikt.
Hij vindt behendigheid heel leuk om dat hele parcours af te racen maar daarna moet je weer op elkaar wachten. Ik houd hem wel bezig met andere oefeningen maar die heeft hij al zo vaak gedaan dat hij na 3x zat wordt en mij nippend begint uit te dagen en ik hem weer op zijn kop geef en dan zijn we eindelijk weer aan de beurt :lol:

Dus ja ik weet niet wat we moeten gaan doen:
Behendigheid ergens anders waar we misschien minder lang moeten wachten
Speuren (dat vindt hij in het park geweldig om te doen, konijnen)
IPO (maar ik denk dat ik niet zo streng/hard wil zijn, moet nog maar eens gaan kijken bij een les)
Je hebt ook nog een sport waar je samen over hindernissen moet en tijdens dit mag de hond niet verder dan 1,5 meter los van je mee rennen.

Ps. Jacobine, hoe heb jij hem aangeleerd niet te trekken bij katten. Beau trekt bijna nooit maar een kat buiten is feest. Maar de kat bij de oppas laat hij met rust, die rent ook niet weg.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stuutje
Junior
Junior
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:03
Mijn hond heet: Paddy
Locatie: Den Ham

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door Stuutje »

Toen we Paddy vorig jaar als pup kregen, zijn we direct begonnen met een 'puppy cursus'. Daarna hebben we de 'jonge honden cursus' gevolgd en vervolgens hebben we de cursussen 'gedrag en gehoorzaamheid 1 & 2' gevolgd. Het klikte zo goed met de andere cursisten die gelijk met ons begonnen waren, dat we dit voorjaar besloten hebben een hondenclub op te richten. We zijn in totaal met 7 honden en we komen elke donderdagavond bij elkaar. We doen dan allerlei spelletjes, maken wandelingen en zijn sinds kort bezig met een demo team waarbij de hond allerlei behendigheidsoefeningen leert.
Het is enorm gezellig en soms wordt er meer koffie gedronken en spelen de honden lekker met elkaar dan dat we daadwerkelijk met oefeningen bezig zijn.

En Paddy kijkt er elke donderdag weer naar uit!

Groet, Astrid
Life without an Airedale (and Welsh) is like a broken pencil... pointless!
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door mleentje »

Leuk en prettig dat jullie de honden ook met elkaar laten spelen. In een grote club is dat natuurlijk een stuk moeilijker en als je wilt hebben dat ze gehoorzamen moeten ze op jou gericht zijn maar toch dat aangelijnd houden tussen de oefeningen door vond ik zelf na de puppy 1 en 2 cursus gewoon vervelend. Ik wilde een sociale hond die ook gehoorzaamd, geen gehoorzaamheidsmachine die ver van andere honden moet gehouden worden.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door Bor »

Ik ben nooit op cursus geweest met Bor. Wij oefenen zelf en dat gaat heel goed. Ik noem het ook geen trainen, maar oefenen. We hebben er beiden erg veel lol in (het hele gezin trouwens, waarmee we in het begin hele strakke afspraken hebben gemaakt over wat we wel en niet zouden tolereren) Bor is heel sociaal, maar speelt liever met de bal (apporteren) dan met andere honden. Hij wil wel alle honden begroeten, maar heel veel meer dan dat zit er niet in, op een enkele uitzondering na.
Ik denk dat een ieder voorl moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt en kijken naar je hond is voldoende om te zien of hij/zij het ook leuk vind en uitdagend genoeg voor zo'n slimme hond als de airedale.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Doen jullie een training of sport met de hond?

Bericht door mleentje »

Wilma speelt ontzettend graag met andere honden. Omdat wij hier in de buurt eigenlijk de hond enkel op het strand en op de hondenweide - een vrij klein afgesloten stukje grasland - los kunnen laten lopen, is Wilma heel dikwils aangelijnd en dat bekijkt ze in principe geen andere hond. Een beetje sociaal hondegezelschap stel ik dan ook wel op prijs. Dat laatste krijgt ze bij de oppas/hondenhotel. Toch merk ik dat ze na een dag hondjes heel graag met de baasjes speelt. Regelmatig "oefenen" hoort er uiteraard ook bij maar Wilma moet de eigenaardigheden van elk lid van het gezin er wel bijnemen. Elk commando heeft zo vier varianten. Een hond zou van minder in de war geraken ... maar niet een terrier, die denkt er zo het zijne van.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Plaats reactie