Beau vervolg II

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
Majorie
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 mar 2009 19:00
Mijn hond heet: Beau
Locatie: Gouda

Beau vervolg II

Bericht door Majorie »

Afgelopen vrijdag is Beau geslaagd voor zijn derde examen (Vervolg 2). :feli:
Van de maximaal 80 punten behaalde hij er 76.
Ze vroegen nog even of iedereen wist wat voor ras het was en dat het in onze groep het moeilijkste ras is om te trainen en dat het knap was wat we hadden bereikt. Na een gedeelde eerste plaats stond Beau op een gedeelte tweede plaats.
Super trots dat we op hem waren kregen wij als baasjes ook een compliment dat hij het alleen maar zo kan doen als de baasjes hem goed opvoeden en trainen. :applaus:

Tijdens examen moest ik wel weer lachen om onze Beau.
Hij moest terug plaats van z’n 6 meter afstand, normaal geen probleem voor Beau zolang zijn kleed niet zeik nat is natuurlijk :?
Maar toen zag meneer mijn tas staan, hup zijn hele kop in de tas en kwam met het speeltje eruit naar me toe rennen. Aangezien het apporteren niet echt wil lukken had ik hem van een nieuw speeltje gek gemaakt, maar blijkbaar iets te gek Ik heb het speeltje aangepakt en hem naar zijn plaats gestuurd, nou meneer ging als een speer liggen en wachten tot dat ik weer kwam om te belonen met het speeltje :D
Iedereen kon er wel om lachen en we kregen er geen min. punten voor.

6 januari gaan we verder met de volgende cursus die wel een stuk moeilijker zal zijn. Ze vinden zeker dat we het moeten proberen en het gaaf zou zijn als het hem en ons lukt. Beau is wel een twijfel geval voor deze cursus en ze zullen ook eerlijk aangeven als ze denken dat het toch te hoog gegrepen is. Nou een Airedale kan een hele hoop sporten goed beoefenen, echter zal het misschien wat meer tijd en energie kosten, we zullen zien. :D
Afbeelding
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: Beau vervolg II

Bericht door Marco »

Wat een mooi resultaat! Gefeliciteerd. Je mag ook trots op jezelf zijn want de combinatie hond-baas moet goed zijn anders haal je niet uit je hond wat er in zit. Pubert ie al?
Majorie schreef:Hij moest terug plaats van z’n 6 meter afstand, normaal geen probleem voor Beau zolang zijn kleed niet zeik nat is natuurlijk :?
Maar toen zag meneer mijn tas staan, hup zijn hele kop in de tas en kwam met het speeltje eruit naar me toe rennen. Aangezien het apporteren niet echt wil lukken had ik hem van een nieuw speeltje gek gemaakt, maar blijkbaar iets te gek Ik heb het speeltje aangepakt en hem naar zijn plaats gestuurd, nou meneer ging als een speer liggen en wachten tot dat ik weer kwam om te belonen met het speeltje :D
:lol:
Wat een pipo's zijn het ook en wat een heerljk ras. Je kan er in principe natuurlijk elke sport mee doen (de vader van Benthor heeft IPO III), maar je moet wel een bepaalde instelling hebben: net iets koppiger en vasthoudender dan een Airedale en je moet er tegen kunnen voor schut te gaan op examens en tijdens wandelingen :knip: . Benthor was onze eerste hond die we zelf hebben opgevoed. We verbazen ons nu nog steeds hoe kinderlijk eenvoudig Iarik kon worden opgevoed bij hem vergeleken. Ondanks Benthor's streken zal bij ons zeer waarschijnlijk altijd een Airedale rond stuiteren. :blob:
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Re: Beau vervolg II

Bericht door Marieta »

Netjes! Gefeliciteerd!
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Beau vervolg II

Bericht door Esther »

Wauw, wat een mooie prestatie :applaus: ik denk dat jullie ver kunnen komen in gehoorzaamheid. :duim:
Ik vind het echt geweldig dat hij tussendoor zijn speeltje even uit je tas haalt :gnagna: wat een portret!

Met Benthor zijn we nooit zo ver gekomen. Hij is erg gericht op zijn omgeving en op de club nog veel meer. :mrgreen:
Zie hier een fotoserie van Benthor's B examen :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Beau vervolg II

Bericht door mleentje »

Dat is een dikke proficiat waard hoor. Wilma houdt een oefening maar 10 minuten vol. Die is waardeloos in groep. Soms gaat het goed maar evengoed vindt ze een methode om er plots van door te gaan.. Beau die vlug dat speeltje haalt dat is echt herkenbaar. Verder dan vervolg 1 zal Wilma nooit komen. Nu, ik ben al blij als ze de basis gehoorzaamheid goed beheerst. Zelfs daar is nog werk.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Beau vervolg II

Bericht door Esther »

mleentje schreef:Nu, ik ben al blij als ze de basis gehoorzaamheid goed beheerst. Zelfs daar is nog werk.
Ook dat heeft wel z'n charme, toch?
:mrgreen:
Afbeelding
Majorie
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 mar 2009 19:00
Mijn hond heet: Beau
Locatie: Gouda

Re: Beau vervolg II

Bericht door Majorie »

Beau heeft al flink gepurperd en we denken dat hij er weer even doorheen is, je weet maar nooit soms nemen ze gewoon een kleine pauze ;)
Nou maar afwachten of hij er nog een krijgt als ik het goed heb tussen 1,5 en 2 jaar.

Beau vindt volgen het minst leuke en doet dit 1 hooguit 2 keer goed en daarna gaat hij rond dwalen. Als meneer geen zin heeft om te spelen staat het vrouwtje de gekste dingen te doen en ik zal daarbij vast voorschut staan :D Maar soms bereik ik daarmee mijn doel maar niet altijd natuurlijk het blijft een Airedale ;)

Ik zit wel eens aan IPO te denken en zal er zeker nog eens gaan kijken, maar ik ben zelf een typ dat niet snel met een slipketting loopt en hem in posities dwingt. Het op de plaats rukken van de hond als hij te ver van je af loopt, ik weet niet of ik me daar goed tussen zal voelen.

Ruim voordat we Beau hadden heb ik een cursus ABA (Algemene Basisopleiding voor Africhters) gevolgd wat ik geweldig vond en met een 9 heb afgerond. Ik was uiteraard de enige zonder hond en dat was wel komisch toen we ons moesten voorstellen en wat voor ras je had 
Z’n 98% had herders en iedereen daar deed IPO, we kregen een hoop over hoe honden leren, hun gedrag en het uitlezen van een hond. Nou het valt me nog steeds tegen om een hond te lezen wat gaat dat snel zeg.
Voor deze cursus ben ik een keer bij IPO van herdershonden bij ons in de buurt gaan kijken en vond het erg interessant. Je komt wel hele enthousiasten mensen tegen welke naar mijn idee meer voor de sport dan voor de hond gaan. Ik ken nog wel iemand uit Rotterdam die IPO doet en denk dat ik daar eens ga kijken.
Afbeelding
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: Beau vervolg II

Bericht door Marco »

Benthor begon volgens mij tussen één en anderhalf. Aan Iarik niets gemerkt.
De opvattingen van de clubs schijnen onderling best te verschillen. Er zijn bikkelharde clubs en ook clubs voor de wat meer recreatief ingestelde baas. Het is volgens mij ook nog zo dat ze een ras mogen weigeren. Die Airedale uit dat ipo filmpje had pret hé! Hij zweefde gewoon over het veld. :I:
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Majorie
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 mar 2009 19:00
Mijn hond heet: Beau
Locatie: Gouda

Re: Beau vervolg II

Bericht door Majorie »

Sorry ik had over het filmpje heen gekeken.
Nu ik de IPO ken vind ik het geweldig om te zien hoe leuk de honden het vinden en ze zich kunnen uitleven.

Maar inderdaad een geweldig filmpje dat is toch wel een kunst hoor. :applaus:
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Beau vervolg II

Bericht door Helene »

proficiat met het mooie resultaat voor Beau en voor jullie.Wij hebben met de vorige airedale ook diverse cursussen gevold,oa A en B.Op de B cursus zaten alleen bouviers en herders en labradors.Ik was de enige met een airedale.Hij deed alles prima ,alleen Terug Plaats,dat wou hij niet,je zag hem denken :ik moet snel komen ,en als ik dat doe ,moet ik meteen weer terug,nee dus.Ik kreeg het advies om geen examen te doen want hij zou toch zakken.Hij was toen 18 maanden.Jaren later hij was veel rustiger en gehoorzamer geworden heb ik weleens gedacht om de cursus opnieuw te doen.Ik weet zeker dat hij dan met vlag en wimpel geslaagd was,maar de zin om weer tussen de bouviers en herders te zitten ontbrak,ik heb geen hekel aan die rassen ,ze deden alles prima,maar het wachten was altijd op mij en mijn airedale.
Met Escher hebben we de basis en de vervolg gedaan ,bij de vervolg was geen examen.Nu trainen we zelf,elke dag in het bos,alles wat hij geleerd heeft herhalen wij elke dag.Hier komen gaat goed,mits er kaas is.Zit, af, wacht,gaat prima,mits er kaas is.Apporteren gaat goed als hij zin heeft en mits er kaas is.Hij ging in het verleden altijd achter fietsers aan maar sinds wij zelf met hem fietsen wordt het minder,het gebeurt nog weleens,hij loopt dan 10 meter mee en komt gauw terug( voor de kaas).Op de cursus leer je dat je de beloningen moet afbouwen maar het werkt zo goed.Als ik boodschappen ga doen is mijn eerste stap naar ,ja de kaas,het merk doet er niet toe,gelukkig.Groeten Hélène
Majorie
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 mar 2009 19:00
Mijn hond heet: Beau
Locatie: Gouda

Re: Beau vervolg II

Bericht door Majorie »

Inderdaad herhaln is zo belangrijk. Als Beau eenmaal door heeft dat we niets bij ons hebben zit hij ook niet het nut ervan in om te luisteren :lol:
Het afbouwen met de beloningen heb ik bij Beau nog niet voor elkaar. Als hij 1x niets krijgt nou vooruit, maar als hij 2x niets krijgt nou dan doe ik de 3x gewoon niet wat je wil :D
Enige dat ik nog zou willen is dat hij niet meer tegen mensen opspringt en met name kinderen :huh: zodra ik een klein kind of kinderwagen zie wandel ik de andere kant op of zet he even vast. Onze lompert springt ze zo omver en gaat met zijn grote kop in de kinderwagen gluren, kan me goed voorstellen dat ouders dit niet op prijs stellen :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Beau vervolg II

Bericht door mleentje »

Wilma maalt niet om snoepjes. Enkel een dag zonder eten heeft wat dat betreft effect. Ze moet het dus doen met "flink" of een aai. Ze eet wel snoepjes maar wel tergend langzaam en het doet haar enkel gehoorzamen als ze een erg lege maag heeft.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Majorie
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 297
Lid geworden op: 10 mar 2009 19:00
Mijn hond heet: Beau
Locatie: Gouda

Re: Beau vervolg II

Bericht door Majorie »

Ha ha wat zijn onze monsters toch grappig.
Op de cursus dag krijgt Beau van zijn avond eten 1/3 want anders is zijn aandacht voor mij en mijn kaasjes/worstjes ver te zoeken :lol:
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Beau vervolg II

Bericht door Helene »

oeiiii, dat is wel erg streng.Groeten hélène
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Beau vervolg II

Bericht door Esther »

Benthor krijgt pas na de training eten. Al helpt dat niet altijd, soms (vaak :roll: ) is de afleiding van de omgeving groter dan z'n honger :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie