Wilma en flyball

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Wilma en flyball

Bericht door mleentje »

Ik ben het baasje van Wilma van 4 maand.
Wij zouden haar graag naast de wandelingen waarvan wij al vlug vrezen dat ze wel eens te intensief zouden zijn, toch graag nog wat extra loop en min of meer gerichte speelgelegenheid geven.
In de stad is 1 flyball vereniging actief die aangepaste cursussen geeft aan puppies vanaf 3 maand. Ik ga er deze middag even heen. Het lijkt mij wel wat omdat de cursus begint met balspelletjes en minigordeltjes ten vroegste vanaf 6 maand aangeleerd worden. Ik weet dat haar vader een goed flyballer is en daar erg van houdt.
Zijn er forumleden die ervarig hebben met ren en balspelletjes voor airedalepuppies?
Wilma is op privé gehoorzaamheidscursus en sinds de tweede les loopt dat goed. De cursus duurt telkens slechts een half uur en dan is er het hoe gevarieerd ook gebracht echt beu. Om de week kan wat is aangeleerd dan ook in groep met andere puppies worden geoefend.
Mijn grote vrees is gewoon overbelasting. Het is al een flink diertje 43-45 cm schofhoogte, al naar gelang de meting thuis en 12.5 kg. Je kunt er gerust een uurtje mee op de wandel op gematigd tempo aangepast aan Wilma maar als ik dan lees als richtlijn per wandeling 1 minuut per week dat ze oud is dan zit ze nu op 17 minuten per wandeling en dat lijkt me heer weining.
In het kader van het vermijden van overbelasting houden we haar beneden: ons huis telt 4 verdiepingen maar ze moet naast de tuin toch ook eens lekker los kunnen rennen en dan rent ze echt meer dan 16 minuten van hot naar her.
Kan iemand iets meer vertellen over de mogelijkheden en evolutie van de airedale?
Het ras is weinig gekend en je hoort zo veel verschillende dingen.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Maaike

Bericht door Maaike »

Tot een airedale een jaar is moet je gedoseerd bewegen met je hond. Dat wil zeggen dat je per leeftijdsmaand 5 minuten per keer mag gaan wandelen aan de lijn.Is je pup 2 maanden oud dan wil dat zeggen 10 minuten per wandeling. Los van de lijn zijn er eigenlijk geen richt lijnen omdat ze dan vrij kan bewegen. Wel moet je natuurlijk uitkijken met onverwachte wendingen en sprongen. Het is dan ook niet verstandig om met een hele jonge pup met balletjes te gaan gooien zodat hij/zijn rare bokken sprongen moet maken om de bal te pakken te krijgen. Maar naarmate ze ouder worden kun je dat wel gaan invoeren.
Sporten zoals behendigheid en flyball en fietsen mag je echt pas gaan doen als je hond een jaar is. Bovendien eissen de meeste verenigingen een sport keuring om helder te krijgen of je hond de sport wel aan kan.

Het verschilt dan per hond wat leuk is om te doen. Hero is helemaal gek van balletjes maar Finn stukken minder. Maar toch zou ik met geen van beiden flyball gaan doen omdat ik ook aan Hero merk dat het alleen maar achter een bal aan rennen niet voldoende is. Hij wil moeten denken. Ballen verstoppen bv is veel leuker voor hem.
Ook kun je met een pup van 4 maanden denk ik nog niet echt zien of flyball wel of niets voor hem is. Want wat vandaag leuk is kan over een half jaar niets aan zijn.
Hero heeft een keer mee gedaan als pup met een behendigheidsklasje voor pups. Dat vond ie geweldig. Tot we bij de kattenloop kwamen. Daar stond ie stok stijf still midden op dat ding. Zijn oren recht, zijn staart recht op. Dus niet bang. Ik kreeg hem niet voor of achter uit. Wat bleek toen. Ik heb hem geleerd om op een tafel stil te staan ivm kammen en trimmen. En hij zag dat ding als een tafel. Ik heb het er nooit meer uit gekregen. Dus helaas geen behendigheid voor hem.
We gaan nu binnenkort zo'n set aanschaffen om er zelf aan te beginnen
Wij doen veel aan joggen, fietsen, en ballen apporteren uit het water met Hero.
Finn is pas 8,5 maanden en moet nog ff wachten.
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Bericht door mleentje »

Dat overbelasting moet vermeden worden had ik al begrepen.
Gerekend aan 5' aan de lijband lopen per maand dat ze oud is komen we met 2x 10' net aan het bosje waar ze naar hartelust kan losrennen. De kronkelige paadjes tussen de struiken en bomen door houden al te hoge snelheden of bokkesprongen tegen en ver loopt ze nog niet.
Flyball heeft ze nu een keer gedaan. 't kwam voor haar eigenlijk neer op halen en apporteren en als mevrouw moe wordt gaat ze gewoon liggen.
Spelen met een balletje doet ze gewoon graag. Dribbelen doet ze het liefst, net een kat. Onze Wheaten deed het ook. Alleen is ze een stuk behendiger en apporteren heeft hij nooit gedaan.Zij doet het gewoon voor het plezier tot ze het beu wordt.
Ik neem aan dat ze van zichzelf genoeg beweging neemt en dat als wij van onze kant de wandelingen aan de leiband kort houden, ze zich goed kan ontwikkelen zonder overbelasting.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Bericht door Jacobine »

Hoi Leentje, ja dat doseren van hoeveelheid beweging vonden wij in het begin ook lastig. Wij hebben ons tot 6 maanden netjes aan de 5 minuten per maand regel gehouden. Wel liepen we aan het eind vaker op een dag wandelingen van 30 minuten. Toen kregen wij echt het idee dat 30 minuten te weinig begon te worden en zijn we zo nu en dan wat langer gaan lopen. Als we op de ene dag een 'langere' wandeling van 45 minuten deden, deden we de dag daarna wat vaker korte wandelingen binnen het gestelde aantal minuten. Ik heb altijd heel goed op Spitfire gelet. Loopt die nog goed, is die niet te vermoeid. Vanaf een maand of 8 is dat onze leidraad geworden. Toen zijn wij eigenlijk opgehouden met het aantal minuten in de gaten te houden. Wel hebben we nog lange tijd als we samen vrienden met hun hond liepen op de tijd gelet. Niet langer dan 45 minuten, want die 2 honden lopen zelf veel extra met al dat spelen.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

Ben je inmiddels met flyball begonnen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Bericht door mleentje »

We zijn eenmaal op proef geweest. Het ging eigenlijk wel goed. Een bal meedoen en terugbrengen is niet echt een moeilijke oefening maar eigenlijk vrij eentonig. 't was wel leuk om zien hoe sommige puppies er maar niet in slaagden een bal mee te nemen en terug te brengen en hoe moest gezwaaid en geroepen worden om zelfs niet beginnelingen snel terug te laten lopen en de bal lang genoeg in de bek te houden. Het feit dat er nogal wat agressieve honden tussenzaten zat ook wat tegen. De bedoeling is: toekomen inschrijven, kijken wanneer je aan de beurt komt en de hond slechts voor zijn kwartierje trainen uit de wagen halen. Voor het overige staan de baasjes aan de bar. Leek me niet echt leuk voor die honden. Wilma lag gewoon naast me maar dat was eigenlijk niet de bedoeling. Ik heb het dan een tijd bij wandelen gehouden en sinds een week doe ik met Wilma een "start-to-run" programma. We wisselen joggen met wandelen af. Het hele programma duurt 35 minuten en dat vindt ze als extra "wandeling" erg fijn. Ze is nu echt aan het puberen en vindt andere honden plots zeer interessant. Ondertussen is ze aan haar laatste twee hondentrainingen toe en op de groeptraining soms echt moeilijk te houden. We houden het voolropig dus maar bij de mini jogging en gehoorzaamheidsoefeningen op haar niveau, dus kort.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

De flyball les die je beschrijft lijkt mij ook niet wat. Het is vooral een uitje voor de baasjes als ik dat zo lees. :?

Ik vind sowieso het nadeel aan sporten als flyball, behendigheid enz dat je meer aan het wachten bent dan dat je bezig bent. Ik ging tijdens het wachten dan meestal wat met de hond spelen of wat gehoorzaamheid doen. Maar ja, als van je verwacht wordt dat je de hond steeds in de auto stopt, dan kan dat dus ook niet. :?

Dan is joggen een stuk leuker, dan ben je lekker samen bezig. :D
Afbeelding
Plaats reactie