waarschijnlijk geen examen

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Maaike

waarschijnlijk geen examen

Bericht door Maaike »

Vanavond moesten Hero en ik weer trainen en het was als vanouds bar en bar slecht :? . Het enige wat Hero vanavond goed deed was het aandacht volgen en eindelijk het volgen langs en tussen andere honden door. Verder ging Hero bij Gods gratie zitten maar verder had je het wel gehad. :roll:
Bij zit wacht hierkomen kneep ie er zelfs tussen uit. :twisted:

Het frustrerende is dat Hero thuis alles geweldig doet. Vanmiddag gaf ik hem zit ging op 5 meter staan en liet hem afliggen en weer zitten. Dit allemaal zonder lijn.
Hierkomen en aan de voet is zelfs op straat geen probleem.
Ik kan dus thuis trainen tot ik een ons weeg maar zolang ie op de cursus niks doet haalt het niets uit.
Nu is het voor ons natuurlijk het belangrijkste dat ie thuis al die dingen doet als we het vragen dus ben ik van één kant blij dat de situatie niet andersom is, maar omdat wij in het najaar met behendigheid willen beginnen moeten we minimaal een diploma van vervolg 1 hebben.
Volgende week donderdag is het examen. Dinsdag ervoor hebben we nog één les. Ik heb met de trainster afgesproken dat als die les ook niets wordt ik dan niet deelneem aan het examen want dat heeft op dat moment dan geen enkele toegevoegde waarde. :?
Wel ga ik wat betreft deze cursus dan op herhaling want ik wil wel blijven trainen. Al is het alleen maar voor me zelf om niet te verslappen in de opvoeding. Juist nu is het belangrijk dat we consequent blijven terwijl Hero ons er soms toe verleid om dat juist niet te zijn. Blijven trainen is daar een goede steun bij.
We zien het volgende week wel. Natuurlijk hoop ik dat ie het wel goed doet maar van de andere kant is de kans heel erg groot dat als ie het goed doet hij het op het examen dan weer af laat weten. :roll:
Ik ken hem inmiddels een beetje. :wink:
Maaike

Bericht door Maaike »

Ik neem die beslissing ook pas volgende week en in samenspraak met de trainster. Wat heeft het voor nut om met Hero te stressen zodat ie dan helemaal niets doet op een examen. Dat is dan geen leer moment meer.

Je vertelt zelf al hoe moeilijk het met Glenn is als je lang moet wachten en examen te doen .
Als Hero nu af een toe wat minder doet maar van de 10 lessen gaat het 8 keer echt helemaal de mist in.
Ik geef de moed niet op hoor want zo ben ik niet. we hebben alleen wat langer de tijd nodig en die wil ik ook nemen. En dat komt juist door die puberteit.
trouwens ik weet dat ie alles kan wan thuis doet ie alles perfect.
Tineke

Bericht door Tineke »

trouwens ik weet dat ie alles kan wan thuis doet ie alles perfect.
En dat is toch het belangrijkste. Het is wel leuk als zij examen doen en slagen. Maar ja wat heb je daaraan als ze vervolgens thuis totaal niet luisteren. :wink:

Gewoon proberen, wie weet heeft Hero juist wel zijn goede :wink: dag.
Jade

Bericht door Jade »

Probeer het niet als een examen te zien!
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

Met Benthor beschouw ik een examen gewoon als een les. Ik weet toch van te voren niet welke streken hij die dag heeft. En als we zakken, doen we de cursus gewoon nog een keer.
Benthor en ik zijn twee keer gezakt en twee keer heb ik vreselijk gelachen om pretletter Benthor. Alleen om die reden al zou ik het examen nooit willen missen :mrgreen:
Afbeelding
Maaike

Bericht door Maaike »

Tineke schreef:
trouwens ik weet dat ie alles kan wan thuis doet ie alles perfect.
En dat is toch het belangrijkste. Het is wel leuk als zij examen doen en slagen. Maar ja wat heb je daaraan als ze vervolgens thuis totaal niet luisteren. :wink:

Gewoon proberen, wie weet heeft Hero juist wel zijn goede :wink: dag.
Zo zie ik het ook hoor want ondanks zijn puber streken luisterd hij wel goed.
Als er komende dinsdag echt een kentering in de zaak komt staat alles open hoor en loop ik gewoon mee met het examen. Natuurlijk gaat mijn voorkeur daar ook naar uit.
Zelfs de trainster raadde het examen af als hij zo blijft dwarsliggen tijdens de les. In ons geval is het echt hero die dwars ligt en doen wij het gewoon goed volgens haar, want anders zou hij thuis en op straat tijdens het wandelen ook alles negeren en dat is niet het geval.

En nogmaals: we blijven stug doorgaan met trainen hoor. Wat er ook gebeurd
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

Maaike schreef: In ons geval is het echt hero die dwars ligt en doen wij het gewoon goed volgens haar, want anders zou hij thuis en op straat tijdens het wandelen ook alles negeren en dat is niet het geval.
De situatie op het veld is gewoon heel anders dan thuis. Bij veel afleiding luistert hij (nog) niet. Dat is te doorbreken mbv aandachtsoefeningen. Als hij thuis en op straat wel zeer goed luistert dan zou ik de oorzaak niet (geheel) bij de puberteit of dwarsliggerij leggen. Thuis en op straat heeft hij gewoon minder afleiding en dat is de reden waardoor hij dan wel luistert. Volgens mij moet jij nu zorgen dat jij óók op het trainingsveld het leukste, grappigste en meest interessante "object" bent. :D

Bij Benthor lukt me dat overigens nog steeds niet altijd. Hij pubert al lang niet meer maar ook hij heeft periodes dat hij andere honden op het veld interessanter vindt dan mij. Het blijft altijd hard werken met hem, maar het is o zo leuk. :mrgreen:

Het is mijn taak om contact met hem te leggen en zijn aandacht vast te houden. Als dat niet lukt, moet ik harder werken of andere tactieken proberen. Ik probeer dus altijd de oorzaak van een mindere training bij mijzelf te zoeken.

Iarik is overigens een heel stuk makkelijker tot de orde te roepen. Het verschil in karakter is enorm. :wink:
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Helemaal mee eens Jeanette. Ze zijn ontzettend slim. Toevallig had ik vanavond met Harry erover, dat je merkt dat zij dingen die jij zegt steeds beter begrijpt.
Kyra wil nog wel eens in Sheila de mand gaan liggen. Ik hoeft nu maar te zeggen: naar je eigen mand. En ze doet het.
Als ik zeg: Willen jullie in de tuin of even in de tuin spelen. Dan lopen ze naar de serre.

Afgelopen zaterdag bij de stadswandeling kreeg ik de tip om Sheila iedere keer als zij naar mij kijk tijdens een wandeling een click te geven (doorclickeren noemen zij dat) en brokje te geven. Om te zorgen dat zij betere aandacht voor mij heeft Dat gaat nu werken. Ik gebruik momenteel niet de clicker meer, maar alleen met beloningen zoals brokjes of een knuffel.
Ze gaan nu ook beter reageren op hun eigen naam. Meestal als ik Sheila riep kwam Kyra gelijk. En nu kijk Sheila ook op of zij komt naar mij toe.

Leuk is ook als ik met ze wandel en ze pakken iets wat niet mag. Dan gaat Sheila zo schuin naar mij kijken (door de wenkbrauwen heen :) ),dan weet ik genoeg.
En Kyra wordt altijd verraden door Sheila, want die merkt gelijk als Kyra iets in haar bek heeft en dan wil zij dat ook. :lol:
Dan zeg ik "los" en 9 van de 10 keer laten zij het ook vallen.
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

En mocht je het examen niet halen, dan is dat nog geen schande. Het belangrijkste resultaat heb je al binnen: Hero luistert naar je. In je privésituatie is dat immers belangrijker dan op de hondenschool.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Sandra

Bericht door Sandra »

ja helemaal mee eens marietta 8)

komt goed hoor maaike :D
Jade

Bericht door Jade »

@ Maaike: Ik vind het trouwens een beetje raar dat ze je aanraden om geen examen te doen. Vind het ronduit flauwekul eigenlijk.... :evil: Niet geschoten is altijd mis, vind ik.

@ Tineke: het kan met meerdere honden handig zijn om ze een 'groepsnaam' te leren. Dat als je bijvoorbeeld 'meisjes' roept, je ze leert dat dat voor hun allebei geldt (allebei belonen). Roep je Sheila en Kyra komt mee, krijgt alleen Sheila een beloning... :wink:

Het belonen bij opkijken naar mij tijdens wandelen doe ik bij Rossi ook al een tijd... nou er gaan was snoepjes doorheen :lol:
Nu merk ik zelfs dat hij langs mij omhoog gaat springen richting hand waar snoep normaal vandaan komt :roll: Dit kan niet echt de bedoeling zijn volgens mij... Toch zegt de hondenschool dat ik moet blijven belonen bij het opkijken.
Nu zorg ik dat ik erop let dat ik hem niet beloon als hij springt, maar slechts op momenten dat hij het eigenlijk niet verwacht.... maar wel naar mij kijkt dus... Moeilijk soms...

Ik merkte vorige week bij de cursus (niet lang gewandeld van te voren) dat Rossi niet in topvorm was... Dus zaterdag gaan we weer eerst een langer stukje lopen...
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

Jade schreef: @ Tineke: het kan met meerdere honden handig zijn om ze een 'groepsnaam' te leren. Dat als je bijvoorbeeld 'meisjes' roept, je ze leert dat dat voor hun allebei geldt (allebei belonen). Roep je Sheila en Kyra komt mee, krijgt alleen Sheila een beloning... :wink:
Benthor en Iarik luisteren inderdaad ook naar 'jongens' :wink:
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Dat is een goede tip, ga dit ook toepassen. Dank julllie.
En ik ben net weer terug van mijn les. Gisteravond kon ik niet.
Maar ik vind het overdag eigenlijk fijner. Alleen deze is gecombineerd met G&G. Maar de groep was maar 5 honden.
Het meeste van de les heb ik met Sheila gedaan. En de instructrice vond dat ze het goed deed en heel verschil met vorige week.
Ze lette veel beter op en ik ben maar wat trots op mijn dame.
Kyra mocht aan het hek zitten. En die diende als afleiding. Nu die taak voerde zij goed uit. Veel geblaf. Heel af en toe zat zij rustig te kijken.
De laatste 10 minuten heb ik met haar ook geoefend.

Nu liggen zij heerlijk te slapen.
Maaike

Bericht door Maaike »

Jeanette schreef: Maar egh Maaike, wat heb je besloten, meid?
Ga je met Hero examen doen?
Of heb je er inderdaad van afgezien, want het blijft zo stil ineens vanaf jouw kant :wink:

Ik beslis dinsdag pas na de laatste les.

Ik ben net met Hero buiten geweest en we hebben goed getraint. Het enige wat niet goed gaat is het hier en dan aan de voet. Van de 10 keer doet ie dat 1 keer perfect. En oh ja ik kan hem nu niet los van de lijn hebben want als meneer ook maar iets hoort of ziet wat met andere beesten te maken heeft dan is ie pleitte maar dat heeft niets met trainen te maken maar met zijn leeftijd :wink:
Maar hier thuis (en in de buurt) is Hero meestal een en al aandacht tijdens trainen. Het zit hem er juist in dat ie op de school niets doet.
Het heeft daar volgens mij ook niet veel met afleiding te maken want hij doet gewoon niets ook niet naar andere honden toe, behalve als we een keer dicht bij elkaar staan. Hij zit me daar zo aan te kijken of ie me niet snapt :? en van: "doe het lekker zelf." :lol:
Maar helaas voor hem weet ik wel beter.
:twisted:

Als ie nou aankomende dinsdag zo traint als net hier dan is er niets aan het handje en gaan we gewoon op examen. :)
Maaike

Bericht door Maaike »

Jade schreef:@ Maaike: Ik vind het trouwens een beetje raar dat ze je aanraden om geen examen te doen. Vind het ronduit flauwekul eigenlijk.... :evil: Niet geschoten is altijd mis, vind ik.
Als Hero nu wisselend zou zijn geweest in zijn prestaties tijdens de les dan zou ik het met je eens zijn. Maar dat is helaas niet het geval.
Je moet gewoon de voors en tegens afwegen. Een examen is altijd spannend en zeker met een airedale omdat die nooit helemaal berekenbaar is. Iedereen kan wel roepen zie het niet als een examen, maar ik geloof niemand die zegt dat ie geen enkele nervositeit voelt als het op zulke momenten aankomt. Het is toch ff iets anders dan op de les. Enfin
Het heeft dan ook geen leermoment meer en alles is dan al uitgeprobeerd. De trainster heeft mij trouwens geen aanrading gedaan zonder dat ik er naar gevraagd heb. Het kwam pas ter sprake nadat ik mijn idee daarover had uit gesproken en wat zij daar van vond.
Angela is een goede trainster en gedragstherapeute. Ze zal dit echt niet zeggen als ze er nog wel heil in zou zien.
Maar zoals ik al eerde zei. Komende dinsdag beslis ik pas.
Plaats reactie