Sheila en Kyra op cursus Sociale Huishond

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Tineke

Sheila en Kyra op cursus Sociale Huishond

Bericht door Tineke »

Vorige week was ik al naar de informatie avond gegaan en gisteravond voor het eerst met de honden.
Het is ook een Martin Gaus school en hier hebben wj ook de puppy- en basiscursus gevolgd.

De bedoeling van deze cursus is meer het gedrag van de hond met een stukje gehoorzaamheid en voorbereiding op de G&G cursus.

De bedoeling is dat we een bepaald parcours lopen met aandacht voor de baas en goed volgen aan de lijn zonder trekken. Tijdens het parcours moeten ze 1 keer zitten en aan het eind.

Ze krijgen een stuk te lopen langs voedsel, waar ze uiteraard niet aan mogen komen. Een stuk met geluidsproeven, waardoor ze niet afgeleid mogen worden.
Dan nog langs andere honden lopen. 3 minuten af liggen, waarbij de baas een flinke afstand houd.

Ergens moeten zij in het midden zitten met de baas en dan komen 3 mensen toegelopen, uiteraard mogen zij daar niet op reageren. Dan komt de instructeur een hand geven en die wil ook de hond rustig kunnen aaien en gebit tonen.

Dan krijgen wij nog een opdracht met 4 mensen en 3 honden aan een tafel zitten. Daarbij wordt 1 hond en 1 baas volkomen genegeerd.

De laatst oefening (geloof ik) zitten zij vast aan het hek en dienen daar rustig te blijven zitten of af (deze oefening weet ik nog niet exact.) terwijl de baas uit zicht gaat.

Gemiddeld zijn er 10 lessen voor nodig. Ik ben beniewd. Gisteravond hadden Sheila en Kyra meer aandacht voor het gras of de andere honden. :roll:

Nu maar flink gaan oefenen. beginnen met de aandachtsoefening "let op" en dan moeten zij uiteraard oogcontact met jou maken. Daar was ik al mee bezig o.a. met het eten geven. Dus dat lukt al een beetje.
En de oefening "voedsel weigeren". Dus iets op de grond leggen, waar ze vanaf moeten blijven.

Ik hou jullie op de hoogte. :)
Jade

Bericht door Jade »

Heel veel succes gewenst! Zet hem op! Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jade op 21 feb 2008 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandra

Bericht door Sandra »

:D leuk joh, veel succes met je meiden 8)
Maaike

Bericht door Maaike »

Lijkt me een erg zinvolle cursus zo te lezen. Heel veel plezier samen met de meiden :D
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

Veel plezier en succes :D
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Dank jullie wel. Vandaag gelijk begonnen. Een paar paaseitjes met brokjes :lol: op de grond gelegd.

Nu dat was spannend dat vrouwtje dat zo maar op de grond neerlegt.

Sheila begreep het al snel en liep na een aantal keer netjes ervoor bij.
Kyra had iets meer moeite ermee en die besloot zelf maar om met een grote boog erom heen te lopen. :lol: :lol:
Grappig om te zien dat de verschillende MG Scholen ook wel verschillende cursussen geven
Inderdaad Jeanette dat viel mij ook al op. Warschijnlijk hebben mogen zij zelf eigen inbreng daarin hebben.
Maaike

Bericht door Maaike »

Tineke schreef:
Grappig om te zien dat de verschillende MG Scholen ook wel verschillende cursussen geven
Inderdaad Jeanette dat viel mij ook al op. Warschijnlijk hebben mogen zij zelf eigen inbreng daarin hebben.
Voor zover het mij is uitgelegd is het zo dat alle MG scholen de basiscursus het zelfde hebben. Wat ook logisch is omdat je dan ook zo'n boek ontvangt. Alle vervolgcursussen mogen door de school zelf worden ingevuld maar wel met de MG inslag en dat schijnt dan weer gecontroleerd te worden door oa de examinators die door het concern in Lelystad worden aangewezen.
Tineke

Bericht door Tineke »

Gisteravond weer geweest. En het viel niet tegen. Alleen wij hebben eerst 10 minuten gepraat over groepssplitsing. Want de groep is veels te groot.

Dus 1 uur later op dezelfde avond is dan ook les.
Ik gaf mij daarvoor op en het blijkt nu dat de kleinste groep wordt. :) Prima vind ik dat, krijgen wij tenminste voldoende aandacht en begeleiding om alles goed voor elkaar te krijgen.

Opletten tijdens het volgen gaat redelijk, in ieder geval beter dan de vorige keer. Tijdens wandelen doe ik ook altijd een stuk trainen met ze en dat gaat ook redelijk.
Op Sheila was ik helemaal trots. Ik stond met haar aan het begin van het veld en daarnaast op het andere veld werd geoefend met pups. Sheila moest "af blijven" voor 3 minuten, terwijl ik een stuk van haar vandaan was. En bij de pups werd net een oefening gedaan om de aandacht te krijgen en enkele deden dat met piepbeestjes. Ik kreeg er een zwaar hoofd in, ze keek een paar keer, maar bleef keurig liggen. :D

Wij mochten ook een oefening voordoen. Namelijk: Af gaan bij de riem, wacht, hierkomen, staan voor mij en dan aan de linkerkant van mij zit.

Zij wilde alleen al voor mij gaan zitten (is ze ook gewend) en links naast mij moest ik met een brokje voor elkaar krijgen. Dat laatste begin zij beter door te krijgen.

Het lukt mij nu ook thuis en tijdens de wandeling (als er geen andere honden in de buurt zijn :wink: ) ze allebei tegelijk "af te laten liggen" voor meerdere minuten. :D

Alleen op nat gras vindt Sheila niet echt geslaagd.
Jade

Bericht door Jade »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

Wat super knap hoor, en dat nog wel met twee honden :shock:

Geweldig en hou ons op de hoogte 8)
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Sandra

Bericht door Sandra »

super hoor 8)
Tineke

Bericht door Tineke »

Gisteravond weer geweest, maar alleen met Sheila, want Harry kon niet vanwege zijn werk. Kyra is bij hem gebleven en dat vond zij niet leuk. Het duurde lang voordat zij ging slapen.

Kan je toch zien dat zij niet zonder elkaar kunnen. :)

Maar met Sheila ging het wel. De groep was klein, maar 5 honden. Alleen er zat een loopse hondje bij. :(
Nu ik werd gek van het gesnuffel van Sheila.

Met zitten en af gaan ging prima. Ook in de driehoek blijven zitten en de tanden tonen. Maar volgens ging iets minder en bij de voedselstraat bleef zij met de neus over de grond gaan :roll:

En bij het terras wilde zij iedere keer opspringen als de mensen begonnen te praten tegen haar. Ze negeerde wel de persoon goed, die genegeerd moest worden.

Nu volgende week maar weer zien en blijven oefenen. :!:
Jade

Bericht door Jade »

Tineke schreef: En bij het terras wilde zij iedere keer opspringen als de mensen begonnen te praten tegen haar. Ze negeerde wel de persoon goed, die genegeerd moest worden.
Kun je hier iets meer over vertellen? Hoe leer je dat negeren? En ze hoeft dus maar 1 persoon te negeren?
Tineke

Bericht door Tineke »

Er gaan 3 mensen op een stoel zitten (terrassituatie noemen ze dat), 1 van deze mensen moet de degene met de hond negeren. Dus zij gaat niet meepraten, aait niet de hond etc.

Als degene met zijn hond erbij komt. Vragen de 2 andere of ze hond mogen aaien en praten met elkaar.
De hond mag dan naar die 2 mensen, maar mag niet met 2 poten opspringen of op schoot zetten. Het liefst natuurlijk rustig zitten en zich laten aaien.
En de hond mag niet naar degene gaan die negeert.

Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd. :?:
Tineke

Bericht door Tineke »

Net gehoord dat zij loopse honden toestaan omdat je die normaal ook tegenkomt en dus ook daaraan moet wennen. Zit natuurlijk wel wat in, maar met trainen toch wel lastig. :(

Verder gaan wij zatermiddag met de groep het centrum van Roosendaal in, om allerlei oefeningen te doen.
Ik hoop dat ik kan, want dat is nog niet zeker.
Vind het wel goed dat zij dit doen.

Jeanette, die oefening die jij beschrijft moeten wij ook doen in die driehoek. En dat gaat niet slecht bij ons, alhoewel ze op straat vrij snel bij mensen springen als ze aangesproken of aangehaald worden. :roll:
Plaats reactie