puppycursus

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fred
Puppy
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 sep 2007 12:38
Locatie: monnickendam

puppycursus

Bericht door fred »

Beste Airedalehouders,

Zouden jullie 'ns willen schrijven wie er een puppycursus heeft gevolgd, en wie niet? Ik ben erg nieuwsgierig naar de verhoudingen.

Het nut (en de gezelligheid) ervan staan buiten kijf; er lopen meer ongehoorzame honden rond zonder cursus, dan met, denk ik. Er gaan zelfs stemmen op een soort vaardigheidstest verplicht te stellen voor (grote)hondenbezitters.

Herkennen jullie cursushonden onmiddellijk? Gaat de eigenzinnigheid van een Airedale niet ten onder?

En tot slot: met het klikkersysteem van Martin Gaus: als je het ding thuis hebt laten liggen, reageert de hond dan nog?

Ik heb zelf geen cursus gevolgd, maar dat begrepen jullie al!

Met vriendelijke groet,
Fred
Maaike

Bericht door Maaike »

Wij hebben met Hero de puppycursus bij Martin Gaus gedaan. Ik vond dat heel prettig zeker omdat Hero voor ons de eerste airedale is. Behalve dat je leert hoe je met een pup moet omgaan krijg je ook veel info over meer algemene honden zaken. Na die puppycursus zijn we verder gegaan met de basis cursus bij dezelfde school en dus met een klikker. Die klikker moet je ook weer minder gaan gebruiken gedurende de cursus en gebruik je alleen voor het aanleren van een commando. Die klikker is hier een onderdeel van het uit wandelen gaan en bij de spelletjes die we thuis doen. Door de klikker inderdaad actueel te houden kun je hem voor van alles gebruiken. We zijn nu inmiddels aan de vervolgcursus begonnen en ik kwam er achter dat we de laatste weken de klikker wat minder gebruikte. Maar er weer op conditioneren gaat heel erg makkelijk. Even klikken en hup een voertje. Doe dit een paar keer en de hond weet weer wat de klik inhoud. Dan kun je weer snel met commando's aan de gang.

Of je het verschil ziet tussen baas/hond combinaties met en zonder cursus weet ik zo net niet. Als je zelf de wijsheid in pacht hebt dan kun je het ook zelf als je maar traint. Waar ik wel van overtuigd ben is dat er een verschil is tussen mensen die met hun hond trainen(met of zonder school) en mensen die helemaal niets doen en een hond te veel vermenselijken. Dat mag duidelijk zijn.
Wij trainen graag met Hero omdat het voor ons de band met hem versterkt, en graag bij Martin Gaus omdat je daar heel veel info krijgt over gedrag van honden en het interpreteren daarvan. Ook vind ik het prettig om ervaringen met andere hondeneigenaren te delen.
Mochten wij een tweede airedale nemen dan zou ik om die reden wéér de hele cursus volgen.
Trudy
Junior
Junior
Berichten: 192
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:14
Locatie: IJmuiden

Bericht door Trudy »

Ik ben nu met de vierde cursus bezig en Lotte blijft eigenzinnig maar ik heb er ontzettend veel van geleerd.
Ik wil wel graag een gehoorzame hond in huis en dat betekend niet dat ze pootjes moet geven maar nee is nee.
Van het weekend was ze een paar uur bij een collega van mijn man en die herkende meteen dat ze meerdere lessen had gehad en ze gedroeg zich uitstekend en daar ben ik dan heel blij om, ik ben blij dat ik al die lessen heb gevolgd.

Groetjes Trudy en Lotte.
Corrie Lange

Bericht door Corrie Lange »

.....
Laatst gewijzigd door Corrie Lange op 22 jul 2008 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Zelf heb ik met Sally nooit een cursus gevolgd. Ik geloof dat je, als je goed consequent bent, het verschil niet ziet of je het wel of niet hebt gedaan. Sally is heel gehoorzaam.
Over de eigenzinnigheid zou ik me niet te veel zorgen maken, die krijg je er met een cursus niet uit!
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Tineke

Bericht door Tineke »

Marieta schreef:
Over de eigenzinnigheid zou ik me niet te veel zorgen maken, die krijg je er met een cursus niet uit!
Klopt en dat is maar goed ook. Want dat is toch 1 van de kenmerken van een Airedale :!:

Wij hebben de puppycursus en basiscursus van Martin Gaus gedaan met de Clicker. En dat ging goed. En nu gebruik ik hem amper meer, maar nog wel brokjes.

Echter wij gaan nog vervolgcursussen doen en dan zal de clicker weer gebruikt worden.

Het verschil in honden die wel of geen cursus hebben gevolgd, zie je alleen als iemand zijn hond totaal niet opvoedt en zelf geen regels stelt.
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

Hoi Fred,

Ik vold ook een cursus met Jane. Ik vind het op zich wel helpen dat je veel uitlegt krijgt over honden en ook leert hoe je (op basis van beloning) dingen kan leren aan je hond.

Ik heb alleen een hondje die best dominant is en extreem enthousiast. Die combinatie zorgt ervoor dat ze vaak tijdens de lessen niet goed luisterd (of in ieder geval niet zo goed als ik wil). Ze vind de lerares ook zo leuk dat als die er aan komt ze vaak alleen maar aandacht wil en/of spelen. Waarna de lerares weer tegen mij zegt dat ze 'dat' allang had moeten kunnen enzo (waarbij ik denk hou je mond).

Dus ik weet niet of het goed werkt. Er zitten veel honden waarmee ze dan gewoon wil spelen en wat ik ook doe denkt ze sommige momenten je kan doen wat je wil ik doe nu lekker niet mee. Dat is op zich wel grappig maar niet als je je best wil doen.

ALs ik thuis met haar oefen gaat het super en buiten gaat het ook best goed (alhoewel ze blijft springen met de poten omhoog als er mensen komen, dat krijg ik er nog steeds niet uit). EN in die zin vind ik de cursus wel heel leuk en motiverend. Maar iedere keer als ik er heen moet denk ik gatverdamme daar gaan we weer.

Uiteindelijk vind ik het wel leuk omdat ze veel beter luisterd, maar ik denk niet dat dat door de cursus komt, maar gewoon doordat ik veel met haar train.

Al met al denk ik dus dat de cursus (voor mij) niet leuk is en ook niet super werkt.

Ik vind de school ook niet leuk en er komen vooral van die kleine keffertjes (van honden). Ik heb niets tegen andere honden hoor, maar die zijn zo irritant met blaffen de hele tijd enzo.

Ik denk als ik verder ga (wat ik wel wil omdat ik denk dat dat goed is voor mijn hondje aangezien ze nogal eens de neiging heeft om mij heel erg uit te testen) maar dan ga ik op zoek naar een andere hondenschool.

Groetjes. :)
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
marie-josé
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 203
Lid geworden op: 08 dec 2006 01:15
Locatie: brabant
Contacteer:

Bericht door marie-josé »

Naast een groot liefhebber van ons ras en baas van twee airedales, ben ik ook nog hondeninstructeur.
Juist een puppycursus is erg belangrijk. En niet alleen voor de hond, maar in veel gevallen des te meer nog voor de baas. Maar ook een vervolgcursus op de puppycursus is belangrijk, omdat dan vaak de "problemen" gaan komen.

Of een hond wel of geen cursus heeft gevolgd is niet altijd te zien. Maar soms zie je mensen met hun hond omgaan die duidelijk nooit naar een cursus zijn geweest. De hond luistert op zich goed, maar als kenner zie je dan bv dat er veel druk op de hond gelegd wordt. Of dat ze niet inspelen op het gedrag van hun hond. Of nog erger hun hond vooral dingen leren door correcties. Dit zijn zaken die in een goede cursus aan de orde komen.

Boukje wat jammer dat je bijna met tegenzin naar de cursus gaat. Ik zou zeggen breng het ter sprake of zoals je zelf al bedacht hebt; stap over naar een andere hondenschool.

Groeten
Marie-José
Maaike

Bericht door Maaike »

@Boukje
Mischien heb je te hoge verwachtingen van het reaultaat met Jane. Houd er rekening mee dat het een airedale terrier is. Hero vertoont echt het zelfde gedrag hoor maar zorg dat je het met een knipoog ziet dat gedrag. En je merkt dat je veel lekkerder traint. Trouwens als ze buiten de trainingen om goed gedrag vertoont dan is er toch iets blijven hangen.

Probeer echt positief te blijven want jou gemoedstoestand tijdens de training gaat door het lijntje heen naar Jane en Waarschijnlijk reageerd ze daarop.

En je moet ook niet vereten dat ze pas 5 maanden is en tegen de puberteit aan zit.
Het komt allemaal goed.
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

Maaike schreef:@Boukje
Mischien heb je te hoge verwachtingen van het reaultaat met Jane. Houd er rekening mee dat het een airedale terrier is. Hero vertoont echt het zelfde gedrag hoor maar zorg dat je het met een knipoog ziet dat gedrag. En je merkt dat je veel lekkerder traint. Trouwens als ze buiten de trainingen om goed gedrag vertoont dan is er toch iets blijven hangen.

Probeer echt positief te blijven want jou gemoedstoestand tijdens de training gaat door het lijntje heen naar Jane en Waarschijnlijk reageerd ze daarop.

En je moet ook niet vereten dat ze pas 5 maanden is en tegen de puberteit aan zit.Het komt allemaal goed.
Hoi maaike bedankt voor je berichtje :)ik denk dat je mijn bericht niet helemaal begrepen hebt (zoals ik het bedoelde hihi). Ik heb helemaal geen verwachtingen eigenlijk, ik doe gewoon mijn best en het gaat goed als we thuis zijn,

ik vind die cursus stom omdat die lerares ook stom is. Dan doe ik dingen en zegt ze nou voor een hond van 5 maanden had ze dat allang moeten kunnen (dan denk ik ga weg met je praatjes) niet iedere hond is even snel en niet iedere hond is een airedale.:wink:

Ik doe gewoon mijn best en ben enthousiast met haar bezig tijdens de les dus het is niet dat ik geirriteerd ben op mijn hondje. Ze doet het goed hoor en ik vind haar super, en dan beloon ik haar ook uitgebreid. Ik heb mijzelf maar voor zover dat kan af te sluiten van de groep zodat ik me niet aan stoor.

Ik ga zoeken naar een andere cursus als deze afgelopen is eentje die misschien wat leuker is. Want ik vind het wel leuk om met haar te trainen hoor. Ze is een super hondje echt mijn snoesje.
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Gebruikersavatar
fred
Puppy
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 sep 2007 12:38
Locatie: monnickendam

Bericht door fred »

Te gek julllie reacties! Ik ben het helemaal eens dat het succes in het consequent-zijn zit. Een hond heeft zijn baas/bazin haarfijn door, en reageert heel consequent. Voorbeeld: als we weggaan krijgt Vita in de auto altijd een snoepje. Als ik dat al vlak voor we de auto ingaan om een of andere reden geef, staat ze seconden later in de auto weer vrolijk te kwispelen van doe er maar een. Mijn eerste gedachte is: "je hebt er net een gehad", maar dat slaat nergens op. Zij heeft gelijk! Het is eigenlijk zoals met kinderen. O wee als je niet consequent bent. Heel moeilijk, maar het werkt. Heel goed zelfs.

Ook vind ik het leuk te lezen vooral humor te hebben met het opvoeden van je hond. Dan blijf je rustig en breng je die rust weer over op je hond. Een Airedale is verre van een robot, heeft altijd zijn eigen inbreng. Daar ligt ook weer de moeilijkheid, want je moet ook op de hond kunnen vertrouwen in paniek- (verkeers-)situaties. Je hoort soms een bevel keer op keer herhaald worden, omdat hij niet wil luisteren. Zo'n hond wordt volgens mij Oost-Indisch doof. Ze hebben je echt wel gehoord.

Koekjes werken goed. Helemaal zonder zou ik ook niet kunnen (laat staan de hond!), maar het is oppassen geblazen als ze "zo lief zijn".

Ik begrijp het systeem "Martin Gaus" nu ook beter.

En Baukje zou ik ook willen aanraden weg te gaan (of op zijn minst te gaan praten) bij de puppycursus. Je bent volgens mij je doel voorbij geschoten, als je er geen plezier meer in hebt. Jane moet je relaxed laten voelen. Probeer thuis te oefenen, je hebt waarschijnlijk al wel begrepen waar het om draait.

Tot slot moet ik bekennen ook bijna nooit een "cursushond" te kunnen herkennen. Wel de gedrilde, maar daar moet je een liefhebber van zijn.
Wat vinden jullie overigens van het Franse voornemen vaardigheidsbewijzen te gaan verlangen van (grote) hondenbezitters?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties,
Met vriendelijke groet, Fred
Jade

Bericht door Jade »

fred schreef:
Wat vinden jullie overigens van het Franse voornemen vaardigheidsbewijzen te gaan verlangen van (grote) hondenbezitters?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties,
Met vriendelijke groet, Fred
Goed! Mee eens!
Maaike

Bericht door Maaike »

Boukje schreef:
Maaike schreef:@Boukje
Mischien heb je te hoge verwachtingen van het reaultaat met Jane. Houd er rekening mee dat het een airedale terrier is. Hero vertoont echt het zelfde gedrag hoor maar zorg dat je het met een knipoog ziet dat gedrag. En je merkt dat je veel lekkerder traint. Trouwens als ze buiten de trainingen om goed gedrag vertoont dan is er toch iets blijven hangen.

Probeer echt positief te blijven want jou gemoedstoestand tijdens de training gaat door het lijntje heen naar Jane en Waarschijnlijk reageerd ze daarop.

En je moet ook niet vereten dat ze pas 5 maanden is en tegen de puberteit aan zit.Het komt allemaal goed.
Hoi maaike bedankt voor je berichtje :)ik denk dat je mijn bericht niet helemaal begrepen hebt (zoals ik het bedoelde hihi). Ik heb helemaal geen verwachtingen eigenlijk, ik doe gewoon mijn best en het gaat goed als we thuis zijn,

ik vind die cursus stom omdat die lerares ook stom is. Dan doe ik dingen en zegt ze nou voor een hond van 5 maanden had ze dat allang moeten kunnen (dan denk ik ga weg met je praatjes) niet iedere hond is even snel en niet iedere hond is een airedale.:wink:

Ik doe gewoon mijn best en ben enthousiast met haar bezig tijdens de les dus het is niet dat ik geirriteerd ben op mijn hondje. Ze doet het goed hoor en ik vind haar super, en dan beloon ik haar ook uitgebreid. Ik heb mijzelf maar voor zover dat kan af te sluiten van de groep zodat ik me niet aan stoor.

Ik ga zoeken naar een andere cursus als deze afgelopen is eentje die misschien wat leuker is. Want ik vind het wel leuk om met haar te trainen hoor. Ze is een super hondje echt mijn snoesje.
In dat geval zou ik zoals Fred al zei daar weg gaan en een andere school gaan zoeken die wel bevalt.
Een dergelijke ervaring heb ik met onze vorige hond gehad en echt waar die hond voelde mijn stress als we daar heen moesten. Dus was die hond ook gestressed als we trainden wat tot gevolg had dat ie agressief deed naar andere honden waardoor er nog meer stress kwam enz, enz. Eenmaal bij een andere hondenschool ging het stukken beter omdat ik me daar prettiger voelde.
Ik bedoel maar te zeggen dat ook al doe je heel erg enthausiast tegen je hondje, je voor haar je ergenissen (op de trainster) niet kunt verbloemen.
Maaike

Bericht door Maaike »

fred schreef: Wat vinden jullie overigens van het Franse voornemen vaardigheidsbewijzen te gaan verlangen van (grote) hondenbezitters?
Ik ben het er wel mee eens maar dan voor alle typen honden. Het is namelijk bekend dat de meeste bijt incidenten en agressief gedrag voorkomen bij de kleinere hondenrassen.Dit wordt minder vaak gemeld omdat de schade van een Yorkshire terrier bijt natuurlijk veel minder rampzalig is dan die van een Deense dog bv. Niet dat dit iets te maken heeft met het type ras maar wel met het feit dat kleinere rassen voor veel mensen even tussen neus en lippen worden aangeschaft. Ze zijn lekker handbaar en meestal zie je die niet op een cursus verschijnen omdat ze zo makkelijk klein zijn.
Je moet maar eens een paar tekkels of yorkshire terriers tegen komen.(die niet zijn opgevoed)
Mensen met middel en grote rassen zijn eerder geneigd om cursussen tevolgen om er zowie zo voor te zorgen dat de hond voor hen handelbaar blijft.

Ik zie het ook bij ons op de cursus. Van de 10 honden zijn er 9 van een middel tot grote soort. We hebben er 1 van een kleiner ras bij. En niet alleen in onze groep maar ook de andere groepen die we ervoor en erna tegen komen zien er zo uit.

Dus een vaardigheids bewijs is prima maar dan wel voor álle hondenbezitters.
Plaats reactie