diepe dip en zware thuisopdracht

Gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, frisbee, IPO, speuren enz
Plaats reactie
Maaike

diepe dip en zware thuisopdracht

Bericht door Maaike »

pffffff. de training vanavond was dramatisch slecht. We zitten in de dip waar we al voor gewaarschuwd waren dat die vroeg of laat in de cursus zou komen. Wij overigens niet alleen hoor. De meesten gingen vandaag zwaar de mist in. Eigenlijk was dat dan het enige positieve omdat je ziet dat je niet de enige bent.
Angela had ons woensdag al getipt dat we vandaag een moeilijke huiswerkopdracht zouden krijgen. Nou, en zwaar is ie.

We moeten allemaal dit weekend onze hond negeren. Maar dan ook compleet als of ie lucht is. Alleen tijdens trainingen is er aandacht dmv comando's. We mogen dus niet knuffelen of tegen Hero aan praten. Als hij iets fout doet moeten we hem afleiden zonder hem te roepen maar door geluiden te maken die niet op hem gericht zijn, weg te rennen en ergens anders iets gaan doen of als het helemaal niet lukt een time-out geven.
Op die manier moeten we dus juist voor elkaar krijgen dat we tijdens het trainen en, als het goed is ook daar buiten, volledige aandacht van de hond krijgen wanneer wij dat willen.
Nou da's dus niet mis.

Ik meteen met thuiskomst met de kids aan tafel om afspraken te maken want het zijn pubers en ik wil dit persé goed volbrengen. Als ze de fout in gaan dan leveren ze wat zakgeld in. Doen ze het goed dan krijgen ze zondag avond een verdubbeling van hun zakgeld. Je moet wat he. Ik moet dit vooral voor de oudste zo doen. Maar ja dan wel gelijke monniken gelijke kappen he.
ROn zit in de VS en komt morgenvroeg terug. Ik had met hem afgesproken dat ik hem met Hero zou komen ophalen op schiphol. Dat ga ik ook doen. We laten het negeren nu dus ingaan als we weer terug zijn van het vliegveld. Zo rond 10.00u. Ron heeft Hero de hele week niet gezien dus meteen negeren zal dan moeilijk worden.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen en vooralhoe Hero hierop gaat reageren.
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Helemaal niets met hem doen? Echt het hele weekend totaal geen aandacht en knuffelen? Ik weet niet of ik dat nou wel zo goed vind.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Dat niet alleen, ik vraag mij af welke les Hero hieruit gaat leren. Dat ie het hele weekend alleen maar stoute dingen doet en daarom deze 'straf' verdiend? Of dat ie voor liefde en aandacht niet bij vrouwtje moet wezen (en dat is toch duidelijk niet het geval!)?
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Ik begreep uit het verhaal van Maaike dat ze Hero helemaal geen aandacht mocht geven, ook niet op commando.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Ik vind het persoonlijk wat te radikaal.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Maaike

Bericht door Maaike »

Ik zou jullie allemaal wel kunnen quoten maar dan ben ik morgen nog niet klaar.

Marieta het is inderdaad wat Jeanette schrijft. We werken wel met hem hoor. Het gaat hier om wanneer je aandacht moet geven. Wij mensen zijn geneigd continu met je hond bezig te zijn al is het maar dat je iets onbenulligs tegen hem zegt. Onze honden krijgen dus meestal aandacht en denken dan vaak altijd aandacht te kunnen krijgen.Zeker bij pups is dat zo. ( dit is erg zwart wit geschreven, maar dient even voor de duidelijkheid) Je hond hoeft eigenlijk zelf niet meer zo op je te letten want jij let wel op hem. Dus de aandacht verslapt. Door dus buiten het trainen/ werken om te negeren zal je hond dus meer op je gaan letten want jouw aandacht is opeens niet meer vanzelf sprekend. Een hond doet alles voor aandacht en die moet hij verdienen.
Ik dacht ook eerst dat me dat niet ging lukken hoor maar eigenlijk is het ons achteraf wel mee gevallen.
Ik zeg achteraf want zaterdag vond ik echt een mindere dag hoor. Hero begon ons terug te negeren en deed nog minder tijdens het trainen dan afgelopen vrijdag avond op de cursus.
Ron is degene met het meeste geduld maar die kwam na een wandeling met trainen terug met de vraag of ik een rol behang had waar ie Hero achter zou kunnen plakken.hihihihihi
Tot onze verbazing kwam er gedurende de zondag een kentering in hero's gedrag. Hij begon aandacht te vragen en gelukkig niet op een vervelende manier. Maar hij kwam letterlijk bedelen om aandacht door op te springen. Dat lukte niet, dan maar mooi zitten of liggen. De trainingen gingen op eens weer een stuk beter. Hij begon door te krijgen dat hij aandacht krijgt als hij goed gedrag vertoont, en dat is nou net de bedoeling.
Vandaag gaan we nog even door want vanavond is het cursus. Ik heb net op straat met hem getraint en dat is voor Hero (en voor de meeste airedales denk ik) toch wel moeilijk ivm de vele andere zaken die zijn aandacht trekken. Maar nee hoor hij gaf me alle aandacht en deed het geweldig. Nu vanavond nog.
Aangezien Ron vorige week in Amerika zat mag hij vanavond met Hero trainen. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie