hotspots

Vragen over de gezondheid
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

hotspots

Bericht door Helene »

Al dagen was ik bezig met het behandelen van 3 hotspots, op iedere achterpoot en op een voorpoot, waarschijnlijk zaden van grassen.toen ik resultaat begon te zien ontdekte ik een klein plekje in zijn nek , waar de halsband zit, ik behandelde dat plekje ook en lette goed op dat hij er niet aankwam, Hij lag tussen ons in terwijl wij naar de tour de France keken. Toch breidde die plek zich snel uit en gister middag heb ik de plek gewassen met Biotex en zag tot mijn grote schrik dat de plek groter was dan tussen de haren die ik had weggeknipt. Het rood scheen door de haren heen. Toch maar weer een afspraak gemaakt bij de da. Die scheerde nog een deel haar weg en inderdaad de plek was groot, het werd ontsmet met vloeibare Betadine, hij kreeg een injectie tegen de jeuk en het branderig gevoel,een flesje met crème om er 3 keer per dag op te smeren . Na een uurtje zag ik al resultaat en nu ziet de wond er droog en rustig uit, het felrode en natte is verdwenen en Escher is weer in een goed humeur. Wij vonden nog een tuigje ,dat is nu beter dan de halsband, maar om dat aan te krijgen ---------!!!!!!!!. Hij vecht er tegen en wij moeten dat met 2 man aantrekken. Door de drukte heb ik nog geen foto gemaakt van zijn trimbeurt, we moeten zijn kop nog een beetje fatsoeneren. Maar de foto komt, groet Hélène
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 453
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: hotspots

Bericht door FENNA »

Die hotspots wat een nachtmerrie
Sinds Fenna er 1 heeft gehad ben ik direct zo'n babybillenzalfje gaan halen bij de apotheek maar voorlopig gelukkig geen meer gehad
Als ik ze zien krabben krijg ik het al benauwd
Hoe vlug dat die plekken groeien echt niet normaal
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: hotspots

Bericht door Bor »

Ja, een bekend fenomeen en Escher lijkt er nóg vatbaarder voor dan de rest.... succes en hopen dat dit afdoende is zo! Geef de kerel maar een extra knuffel vanuit de achterhoek van mij.
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: hotspots

Bericht door Helene »

Wij zijn inmiddels weer 10 dagen verder, de kleine hotspots op 3 van zijn poten zijn zo goed als genezen. Grote plek in zijn nek waar we mee naar de Da zijn geweest was tot gister een bron van zorg. Escher kreeg van de da een injectie die 2 dagen zou werken daarna moest er 3 keer per dag een spray op dermalgin. Na de injectie werd het snel beter maar na 2 dagen kwam er veel wondvocht uit. Escher plakte aan de vloer vast of aan de bank of in de bijkeuken aan de stenen vloer. Wat ik ook deed , schoonmaken sprayen ik zag eigenlijk geen resultaat, krabben doet hij niet maar overal aan vastplakken is ook lastig , als hij slaapt ligt hij met de wond op de vloer ,staat hij op dan zag je dat hij even zijn nek van de vloer moest trekken. Wat doe je dan?? Terug naar de da? Dan krijgt hij weer prednison ,dat zag ik ook niet zitten. Ik heb internet afgestruind en er zijn genoeg forums over hotspots ,met huismiddeltjes zoals aardappelwater over de hotspot en maïzena. Er waren mensen die erg enthousiast waren over maïzena. Aangemoedigd door positieve verhalen besloot ik het ook te proberen , ik strooide maizena luchtigjes over de hotspot en ik zat er op mijn knieën bij. Na een tijdje zag ik dat de maizena dikker was geworden en veranderd was in een soort van kleine korreltjes. Na weer een tijdje, toen hij ging lopen vielen de korreltjes eraf zij waren opgedroogd en wat zag ik: een mooie droge plek. Zou dat zo blijven of komt dat vocht weer terug? Gisteravond weer de spray gebruikt en de hele nacht is het rustig geweest, we hebben hem niet gehoord hij is ook niet bij ons komen kijken en vanmorgen ik was heel benieuwd ,het zag er prachtig uit mooi droog en goed van kleur en het fijnste van alles Escher plakt nergens meer aan vast. Wat ik ook nog las op dat forum was honingzalf ,dat heb ik ook inmiddels gekocht want we mogen niet langer dan 14 dagen die spray gebruiken, maar we denken nu dat we het onder controle hebben groet Hélène
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: hotspots

Bericht door Bor »

Wat fijn, dat zo'n tip blijkt te helpen! Mooi dat Escher nu de goede kant op gaat, zeker met dit super hete weer.
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: hotspots

Bericht door Helene »

Ik heb weer te vroeg gejuicht ,al weer 2 plekjes gevonden onder het haar ,maar de ""oude""plek ziet er goed uit ,we gaan weer aan de gang groet Hélène
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: hotspots

Bericht door Bor »

Escher mag blij zijn met zulke toegewijde baasjes.... sterkte ermee!
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: hotspots

Bericht door Nicoline »

Arme Escher, hoop dat het snel de goeie kant in gaat . Gelukkig is het wel wat afgekoeld. Sterkte en poot van Molly ( die steeds onder het kleefkruid zit maar dat is onschuldig)
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: hotspots

Bericht door Helene »

goed nieuws, de grote plek in zijn hals is zo goed als genezen, de plekken op zijn pootjes ook , voor alle zekerheid hebben we hem een paar dagen sokken aan gedaan , kon hij niet krabben in zijn hals, hij zag er schattig uit met 2 rose sokjes met bloemetjes erop. We zijn wel blij, werden er ook moe van, wij stonden vroeg op en gingen laat naar bed , allemaal om hem in de gaten te houden. Je zult een baan hebben , hoe moet je dat dan doen? We hebben wel ontdekt dat deze tijd met bloeiende grassen en aren voor Escher een probleem is , sommige zaden hebben weerhaakjes en die blijven in de vacht zitten, we borstelen nu na elke uitlaatbeurt met een klein borsteltje zijn voeten, er zit steeds van alles in .Hij vind het niet zo leuk maar het moet toch gebeuren en Escher legt zich snel ergens bij neer. Als ik heb gekeken kijkt hij naar de koekjestrommel en daar moet dan iets uitkomen ,dat snap je wel. Heerlijk dat het weer normale temperaturen zijn , groet Hélène
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: hotspots

Bericht door Helene »

Na een paar dagen genezen te zijn van al zijn hotspots ,in zijn hals op zijn 3poten waren wij heel blij , nu vanmorgen heeft hij er weer 2 weliswaar kleintjes maar ze zijn er weer ,ontsmet en honingzalf er op gedaan .En weer oppassen ,een sok heeft hij al aan ,om moedeloos van te worden. groet Hélène
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: hotspots

Bericht door maria »

O die arme Escher!
Weet je dat de kans heel groot is dat dit een reactie is die hij van zijn voer kan krijgen?
Dus misschien kan je je daar eens in verdiepen.( dit klinkt waarschijnlijk betweterig,maar zo is het absoluut niet bedoelt)
Je zal heus wel goed voer geven aan Escher,maar dat wil nog niet zeggen dat het voor Escher het juiste voer is.

Groetjes,
Maria
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: hotspots

Bericht door Helene »

Nee Maria helemaal niet betweterig je denkt mee, ja ik heb daar ook aan gedacht hij eet al 11 jaar specific een voer dat de dierenartsen verkopen , hij heeft het daar altijd heel goed op gedaan, maar het kan natuurlijk zijn dat hij daardoor een allergische reactie heeft ontwikkeld , je weet het niet hè,maar het is een idee omdat uit te proberen ,alleen de dierenarts zal niet blij zijn wij kopen maandelijks een zak van 75 euro wat moeten we nu geven ? Wat geven jullie allemaal ?groet Hélène
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: hotspots

Bericht door Nicoline »

Molly krijgt vanaf het begin al zalmbrokken van Kronch en daar doet ze het heel goed op. In de avond met een scheutje zalmolie. Op zondag vers vlees van Energique en op zondag bij het ontbijt een hard gekookt eitje ; tja.
Om 20.00 altijd nog een klein bakje yoghurt; ook al van puppy af aan .dat is haar absolute lievelingseten, als we het vergeten of zelf nog aan het tafelen zijn komt ze ons halen ! Je zou het eens kunnen proberen. Ik bestel het altijd bij SanaVesta.nl prima service vind ik. Geen idee of het aan het voer kan liggen maar Molly heeft nog nooit een hotspot gehad. Succes ermee !! Hartelijke groet,Nicoline
Afbeelding
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: hotspots

Bericht door maria »

Mijn aire heeft een allergie ontwikkeld door het anti vlooien en teken middel Nexgard.Aangeprezen en aanbevolen door de dierenarts.Volgend de da is het onmogelijk!!! dat mijn hond ziek zou kunnen worden van nexgard.
Nou inmiddels weet ik beter.Dit is een heel ander verhaal,maar in mijn speurtocht naar de oplossing voor de huidproblemen van mijn airedale ben ik heel veel wijzer geworden over voer en snacks die ik aan mijn hond gaf.

Veel allergieën worden versterkt door een mindere weerstand van de hond.Hotspots vallen daar ook onder! Een hond met een goede weerstand krijgt waarschijnlijk niet snel jeuk of een hotspot.
De weerstand heeft onder andere te maken met de darmflora.Is de weerstand van je hond goed,dan kan zijn lijf zelf eventuele problemen zelf oplossen.Is zijn weerstand niet zo goed dan kan hij problemen krijgen zoals jeuk of hotspots.
Dus bij problemen wordt het een stuk belangrijker wat je je hond voert.

Inmiddels heb ik het voer wat hij kreeg ( Proplan zalm,inderdaad een goede brok speciaal voor honden met vacht problemen)
vervangen door Welness Core zalm en tonijn en heb ik al zijn tussendoortjes vervangen voor snacks zonder toevoegingen ( zoals bijvoorbeeld Fresco en henne kronch) Kijk maar eens op natuurlijkvoordehond.nl
Hij krijgt ook een soort probiotica ( speciaal voor honden) om zijn darmflora optimaal te krijgen. ( Wat denk je trouwens wat elke keer antibiotica doet met de weerstand?)

Nu wil dit niet zeggen dat Proplan een slechte brok is!! Maar voor mijn aire is het dus duidelijk niet de juiste brok.
Ook ben ik overgegaan op een natuurlijk product tegen teken en vlooien omdat ook de andere antivlooien/teken druppels die er op de markt zijn een aanslag is op zijn weerstand.( het blijft natuurlijk gif)

Als mijn hond geen huidproblemen had ontwikkeld had ik er echt niet aan gedacht om geen anti vlooien druppels of iets dergelijks niet meer te geven.Het is makkelijk en het werkt goed.

En ik laat mijn hond nu anders vaccineren. Eerder elk jaar,nu laat ik hem titeren. Daaruit bleek dat hij voor de komende drie jaar genoeg antistoffen in zijn lijf heeft.Alleen tegen Weil moet hij wel elk jaar geënt worden.

Inmiddels gaat het aardig goed met mijn Aire, hij is al voor 80% van zijn jeuk af! Het heeft nog even tijd nodig maar dan is hij straks weer helemaal in orde.

Ik heb ook een tijd van het dierenarts voer gegeven wat jij nu ook geeft.Goed voer,maar dit voer was dus ook niet goed genoeg voor mijn aire.

Met het juiste voer vinden heb ik wel hulp gehad van een bioresinantie therapeut. ( Ik heb dat gedaan uit een soort noodsprong, en het heeft gelukkig goed uitgepakt bij ons)

Ik hoop dat jij en Escher iets aan mijn verhaal hebben.

Groetjes,

Maria
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: hotspots

Bericht door Helene »

Dankjewel Maria voor je verhaal , verandering van voer is altijd te proberen , ik heb al uitgezocht waar ik jouw voer hier kan kopen ,dat is geen probleem. Morgen ga ik er mee beginnen , ik zal het eerst mengen met zijn oude voer en dan zullen we zien. Ik hou je op de hoogte, een bakje yoghurt wat Molly krijgt lust Escher ook wel ,tijdens die hete dagen maakte ik voor hem yoghurtijsjes, ik vond achter in een kast van die tupperware vormpjes om ijs te maken , nooit iets mee gedaan maar voor Escher kwamen ze wel van pas groet Hélène
Plaats reactie