Sara heeft pijnlijke onderpoot

Vragen over de gezondheid
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Bor »

Beterschap!! En idd fij dat je nu weet wat het is.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Eldrid »

Wel zo prettig dat je nu weet wat eraan scheelt en dat je er wat aan kunt doen.
Beterschap!

Groetjes,
Eldrid
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

Bedankt allemaal, deze namiddag mag ze naar de trim, ik zal ze rustig houden en dan beetje bij beetje terug gaan wandelen. Ze moet goed opletten om geen wilde sprongen en draaien te nemen zei de dierenarts. Groetjes :wink:
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

Hallo ik ben hier terug met nieuws over Sara. Vanaf maandag neemt ze terug Onsior tabletten want telkens ze rechtkwam na het liggen, was het strompelen op 3 poten, na een paar minuten was het wel beter. Ik heb naar de dierenarts gebeld en ze moet een tijdje Onsior ontstekingsremmer en pijnstiller nemen. Ik hoop echt dat het daarmee beter gaat want zo sukkelen. Ik ben wel achterover gevallen (bijna toch) van de prijs (een kleine 100 euro voor een doos), na een tijdje mag de dosis worden aangepast. We vragen ons wel af of het normaal is, een jonge rashond met osteoartritis aan de heup en knie? Het is vooral erg voor haar, ze zit volop in haar wilde jaren. Hopelijk blijft het stabiel en kunnen we nog veel wandelingen maken en kan ze na een tijdje hier rond crossen met de andere hond. Kennen jullie nog iemand met een airedale die dezelfde problemen heeft of gehad heeft?
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Eldrid »

Diezel had ook regelmatig dat hij last had van zijn achterpoot. Vooral als hij heel druk gerend had en de poot heftig had belast. Het duurde meestal een week of anderhalf totdat hij weer hersteld was.
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Bor »

Bor had ook vaak last van zijn poot (vaker de voorpoot) na het (te) wild spelen met de bal. Hij vond het geweldig, met de bal spelen, maar we zijn ermee gestopt buiten, omdat hij er telkens zoveel last van kreeg. Verder heeft hij een goede conditie e.d., maar wilde spellen waarmee hij moest afzetten, ging/gaat bij hem niet goed.
groetjes Esther
Afbeelding
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

We zijn nu een jaar later, meestal gaat het goed met Sara, ze is nu terug loops na een schijnzwangerschap. Ze zou zo graag een nestje pupjes hebben :cheer: , ze verliest altijd melk tijdens de schijnzwangerschap, maar het gaat over. Nu terug loops, volgende week gaat ze een dag naar de opvang, hopelijk is het geen probleem anders hou ik haar thuis. We zijn bezig met grote werken in het huis. Een vraagje waar ik al een tijd mee zit, is er geen goede voeding die ook haar osteoarthritis doet beteren, soms rent ze wel even maar meestal is het liggen en opstaan is heel moeilijk, ze heeft geen pijn, eerder stijf. Ze spaart haar poot wel door te manken, ze kan het niet zeggen he. Nu en dan geef ik haar een ontstekingsremmer als het te erg is. Binnenkort terug naar de dierenarts, misschien een foto. Ik twijfel of ik met haar wel mag wandelen. Bestaat er goede voeding voor haar en mag ze nog rennen? Ze is nu deze zomer 4 jaar. Nog veel groetjes.
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Bor »

Bor heeft ook altijd moeite gehad met rennen. Tenminste, als hij achter een bal aan rende. Uiteindelijk was heel duidelijk dat rennen prima ging. Maar draaien, afzetten en weer draaien etc., dan ging/gaat het fout. Hij had snel last van spieren of gewrichten. Nooit foto's laten maken, maar ons gedrag aangepast aan wat Bor aan gaf. Hij wil nog steeds het aller aller liefst achter ballen aan, maar dat doen we dus niet. In de tuin en binnen mag het wel :wink:
Bor heeft altijd "eigen merk" voeding gehad en aanvulling met vlees voor de lekker. Ik zelf heb niet echt de overtuiging dat ander voer zou helpen in dit soort van klachten. Maagklachten e.d. zijn weer wat anders. Maar misschien hebben andere hondenbezitters tips voor je op dat vlak. Succes!
groetjes Esther
Afbeelding
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door maria »

Er is zeker goede voeding speciaal voor honden met gewrichtsproblemen.
Dit is alleen via de dierenarts te bestellen.
Dus misschien kan je daar je laten informeren.

Mijn eerste airedale had HD.( vanaf zijn vierde).Ik heb dit onderstaande wel eens eerder hier op het forum gezet,ik hoop dat jij er iets aan hebt.


Ik heb hem jaren arthrolucyl gegeven ( op aanraden van de dierenarts),het is een voedingssupplement
Het heeft hem vooral in zijn jonge jaren enorm goed gedaan.

Ik heb toen weken lang op internet gezocht hoe ik mijn vriendje het beste kon helpen ( naast de pijnstillers en arthrolucyl van de dierenarts) En toen heb ik heel veel gelezen over groenlipmossel.

dat ben ik hem gaan gegeven.Dit kan je bestellen op internet.Toen was het nog niet zo bekend als nu.
Dat heeft hem ook heel veel goed gedaan. ( zorg er wel voor dat je de duurdere versie hebt,niet die van de da drogist /etos of zo.)
Dit wordt nu ook door heel veel mensen die artrose hebben gebruikt,en die daar heel veel baat bij hebben.

Mijn hond is 13 jaar geworden en heeft een ondanks zijn hd een geweldig leven gehad.En ik heb dagelijks lange wandelingen met hem kunnen maken.

Ik denk ook dat je haar wel beweging moet geven.Het is een jonge hond die moet toch lopen!
Zolang je het normaal opbouwt,je weet op een gegeven moment zelf wel wat ze aan kan.
Ik zou niet met ballen gaan gooien of met andere honden laten spelen ( ok, af en toe moet dat ook kunnen,ze moet wel leven natuurlijk)

na een uitspatting kan je haar dan altijd een pijnstiller geven.

Je zegt dat ze stijf is en geen pijn heeft,maar dat betwijfel ik.( ik wil je niet verdrietig maken hoor)
Dieren zijn eg hard voor zichzelf,dat is hun overlevingsdrang. Maar een hond die geen pijn heeft,staat normaal op en loopt zeker niet kreupel.

Ik zou toch maar eens weer naar een goede dierenarts gaan,en zo nodig foto's laten maken.Als je exact weet wat er aan de hand is kan je een plan maken.

In het ergste geval zet je haar de rest van haar leven op pijnstillers.Dan wordt ze 10 in plaats van 14.Maar dan hebben jullie alle twee een geweldige tijd gehad samen!

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes,
Maria








. Een vraagje waar ik al een tijd mee zit, is er geen goede voeding die ook haar osteoarthritis doet beteren, soms rent ze wel even maar meestal is het liggen en opstaan is heel moeilijk, ze heeft geen pijn, eerder stijf. Ze spaart haar poot wel door te manken, ze kan het niet zeggen he. Nu en dan geef ik haar een ontstekingsremmer als het te erg is. Binnenkort terug naar de dierenarts, misschien een foto. Ik twijfel of ik met haar wel mag wandelen. Bestaat er goede voeding voor haar en mag ze nog rennen? Ze is nu deze zomer 4 jaar. Nog veel groetjes.[/quote]
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door mleentje »

Van jonge hond gesproken. Guusje heeft deze winter last van zijn linker achterpoot gehad. De dierenarts voelde geen zwellng maar Guus gaf wel enige reactie bij het rekken en strekken van de knie. Dat Guusje een wildebras is weet de dierenartsl - ze herinnert zich het gebroken teentje en de toestand van het gips na nauwelijks een week bij pupje Guus levendig -. Er werden voorlopig geen foto’s gemaakt. Guusje kreeg ‘lekkere’ pijnstillers voor een tiental dagen mee en het advies het vier tot zes weken kalmpjes aan te doen. Kalm aan betekende voor hem wandelen aan de lijn en niet trekken. Toen de dierenarts dat meegaf wist ik plots waar die pijnlijke achterpoot wellicht vandaan kwam. Guusje mankte telkens na een tiental kilometer wandelen met baasje Piet: 7km per uur en trekken maar!
Pas na een vijftal weken was het gehink helemaal over. Sindsdien neem ik de lijn bij grote wandelingen. Blijft Guusje trekken dan keren we terug. Het hinken-bij het opstaan blijft voorlopig - al een tijd - weg.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

Ik ga maandag met haar naar de dierenarts, een goede praktijk. Bij de pijnstillers heeft ze maagklachten, ze eet gras en is ongemakkelijk en suf. Daar zullen ze waarschijnlijk foto's nemen, hopelijk kunnen ze haar helpen, misschien de voeding? En weet ik wat ik kan doen met haar (hoe lang wandelen, spelen enz.. ). Ze komt van een goede fokker en heeft alle papieren maar toch. Ik laat zeker weten wat de dierenarts heeft gezegd.
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Helene »

ach , veel sterkte hoor en ik hoop dat ze wat vinden Groet Hélène
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

Hallo, ze heeft LPC aan haar beide poten. Er zijn foto's genomen maar een scan zou moeten worden genomen om dit te bevestigen. Als het LPC is kunnen ze via een kijkoperatie of een open operatie de stukjes bot die wrijving en artrose veroorzaken wegnemen. Daarna revalidatie en de kans is groot dat het niet heeft geholpen. De oorzaak is het te snel groeien in de eerste maanden en vooral grote honden kunnen er last van hebben. Eigenlijk is 4 jaar al oud om hier een goed resultaat mee te hebben. We hebben besloten om af te wachten, er nog eens met onze dierenarts over te spreken want ik heb geen zin om haar dit aan te doen, haar beide knieën te laten opereren. In augustus moet ik op controle. Bij mensen zie je dit ook en jaren erna hebben ze nog last na operaties. Dit is niet te onderschatten. Eerst ga ik haar gewicht een paar kilo naar beneden halen, ze is te zwaar met 28 kg. Ze krijgt nog altijd Delcon (Lam en Rijst). Ik hou jullie op de hoogte.
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Helene »

ach wat triest , zo'n diagnose , ja een operatie , is heel heftig en als je dan hoort dat er niet altijd een goed resultaat wordt bereikt dan sta je voor een blok. Moeilijk hoor , heel moeilijk ,je houdt van zo'n beestje hè en je gunt ze een heel plezierig leven .Als ik het woord revalidatie hoor voor een hond dan vraag ik me af wat houdt dat in, fysiotherapie? zwemmen in warm water ? kleine wandelingetjes? Snapt zo 'n stuiterballetje wat een airedale tot op hoge leeftijd is dat allemaal wel. Zoals ik al schreef , heel moeilijk ik wens je veel wijsheid Groet Hélène
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Bor »

Goed dat je begint met afvallen. Dat zal zeker geen slecht doen. Daarnaast is het goed te overleggen met DA en eventueel mensen om je heen. Een operatie is niet niks, tenslotte. Wie weet wat het je nog gaat brengen, met iets meer uitkijken qua wandelen en een lager gewicht. Sterkte!
groetjes Esther
Afbeelding
Plaats reactie