Sara heeft pijnlijke onderpoot

Vragen over de gezondheid
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

Hallo, ik heb jullie raad nodig. Onze airedale is nu 3 jaar oud, ze stelt het goed, ze weegt nu 23kg en samen met de Fox terrier hebben ze hier een goed leven. Maar in het begin van juli liep ze plots mank aan haar rechter achterpoot. We zagen niets aan de poot, ook niet de nagels en kussentjes, dus even geduld ermee..... Na een paar weken ging het op en af met haar poot, beetje manken, dan weer niet, maar ze had er soms wel pijn aan bij aanraking, vooral tussen de tenen. Naar de dierenarts, deze onderzoekt en bekijkt haar poot en tenen heel goed en ziet niets, ze krijgt iets tegen de ontsteking, het zou moeten beteren. Nu verleden week begint ze terug te manken, eerder stijf aan die poot, ik voel wel iets zitten een stukje tak of hard gras, terug mee naar de dierenarts, daar zien we wel een stukje hout dat los is gekomen, ook heeft ze veel harde haren tussen haar kussentjes, deze worden weggeknipt en nog eens goed gekeken en gekeken. Ze heeft een pijnlijk plekje maar niets te zien, dus met ontstekingsremmer zou het moeten beteren. Maar ze mankt nu nog steeds en het is gevoelig als ik tussen haar tenen kom waar 'iets' heeft gezeten. Dus nu afwachten en dan toch een foto laten nemen, volgens de dierenarts is het niet nodig, misschien de volgende keer??? Ik ga haar wel een beetje laten vermageren, minder snoepjes en brood, kan het artrose zijn? Dat is wel jong. Knippen jullie de haren weg tussen de pootkussentjes?
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door mleentje »

Ik laat haren tussen de pootkussentjes altijd weghalen. Of knip ze zelf weg. Guus is daar erg gemakkelijk in- Ze kan gewoon iets - een stukje hout, een korenaar - tussen haar tenen gekregen hebben. Onze Wheaten had dit eens per jaar. De dierenats maakte dan het wondje schoon en gaf een kuurtje antibiotica. Dat hielp altijd. Korenaren zijn wel heel vieze dingen omdat se ontelbare weerhaakjes hebben en heel moeilijk te verwijderen zijn. Ik zou het eventjes aanzien. Ik ben geen fan van antibiotica maar de paar keer dat de honden het hier kregen was het probleem zo over.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Bor »

De haren (klitten/vilt) tussen de poten knip ik weg. Ze kunnen daar echt last van hebben, zonder dat je er erg in hebt. Misschien is de poot nu wat extra gevoelig, omdat er te lang een klit of hout heet gezeten. Kijk 't nog een paar daagjes aan en dan alsnog naar de DA. Bij onzekerheid gewoon gaan. Jij kent je hond 't beste!
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Eldrid »

Ik knipte bij Diezel ook altijd de haartjes tussen zijn tenen weg. Ik hield het altijd zo kort mogelijk om klitten te voorkomen. Grasaren kunnen heel makkelijk bij een potje rennen tussen de tenen komen zonder dat je er erg in hebt.
Heb ik bij Diezel ook wel eens per toeval ontdekt toen ik het haar tussen zijn tenen aan het verwijderen was. Ik heb het toen zelf kunnen verwijderen met een pincet, maar was wel geschrokken van hoe diep dat dingetje er in zat.

groetjes,
Eldrid
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Helene »

O ja Esther heeft regelmatig klitten soms zo hard dat ik ze met de schaar haast niet doorknippen kan ,na het knippen smeer ik de plek tussen de tenen lekker in met sudocreme voor babybilletjes daarna gaan we wandelen zodat het goed kan intrekken ,na een paar weken is het dan weer zover ,begint alles weer opnieuw groet Helene
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Helene »

Helene schreef:O ja Esther heeft regelmatig klitten soms zo hard dat ik ze met de schaar haast niet doorknippen kan ,na het knippen smeer ik de plek tussen de tenen lekker in met sudocreme voor babybilletjes daarna gaan we wandelen zodat het goed kan intrekken ,na een paar weken is het dan weer zover ,begint alles weer opnieuw groet Helene
Ik bedoel Esther hoor
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Helene »

Escher moet het zijn in plaats van Esther, ik heb een ander toetsenbordje
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

Ik ben jullie ontzettend dankbaar, ze heeft tussen haar kussentjes tegen de tenen heel diep klitten zitten. Amaai wat zijn die stug, ik ga ze proberen verwijderen, ze zullen wel pijn doen bij het lopen. Nu moet ik goed opletten, met een dubbele brilsterkte op, dat ik niet in haar vel knip, poot per poot ga ik ze verwijderen. Ik vind het wel raar dat ik dit niet heb gezien en de dierenarts ook niet. Sara heeft wel veel putten gemaakt in de hof de laatste tijd, telkens koekt er een beetje bij en zo. Ik ga nu 's avonds haar poten uitwassen zodat ze niet gaat slapen met modder tussen haar kussentjes. Dus Sara naar de pedicure!
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Bor »

Komt vast goed op deze manier!! Succes! (ik doe het ook regelmatig met een nagelschaartje, die is wat scherper en puntiger, de eerste dikken knobbels knip ik daarmee stuk en verder verwijder ik de rest met een iets bottere schaar)
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Helene »

Bij zulke stugge ,harde, klitten, geef ik met een klein schaartje met scherpe punt een klein knipje op verschillende plaatsen in de klit ,met mijn ene hand houd ik voorzichtig de tenen uit elkaar en pak de klit vast, dan knip ik, door dat je vingers er achter zitten knip je niet in het vlees, dan wrijf ik met de andere hand de klit tussen mijn vingers je voelt dat je het zand wegmasseert. De klit wordt een beetje zachter en daarna knip ik de klit er in kleine deeltjes uit. Ik bescherm daarna de huid met sudocreme. Wij doen dit altijd samen, terwijl ik de handelingen verricht heeft Roel de kop van Escher op schoot praat tegen hem en belooft hem koekjes. Als de ene poot klaar is wil hij subiet een koekje, daarna is poot 2aan de beurt, meestal zijn het alleen de voorpoten die klitten hebben. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat het lukt .Escher is altijd heel blij als het klaar is. succes hoor groet Helene
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

:?: Oeps, ik ben hier terug. Gisteren liep ze terug mank aan haar rechterachterpoot en ze houdt hem bij de wandeling iets naar binnen om er niet vol op te steunen. Ik ga vandaag naar de dierenarts bellen want er zal eens grondig moeten gekeken worden, desnoods met een foto of er niets anders aan de hand is. Ze is ook schijnzwanger aan het worden, er komt een beetje melk uit haar tepels, dit van gisteren. Het is de tweede maal dat ze schijnzwanger is, ze zou zo graag .... Ik hoop dat ik vandaag nog kan gaan. Morgen wordt ze getrimd, het is al heel lang afgesproken, daarom zou ik tegen morgen willen weten wat er aan de hand is. Ik laat zeker iets weten, misschien heeft ze aan die achterkant een gezwollen melkklier??? Of kruisband gescheurd??
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door meerkat »

We zijn net terug, goed en snel geholpen met Sara. Foto's genomen van knie en heup en daar is osteoartritis op te zien in lichte mate, wel is haar knie een beetje gezwollen. Ze krijgt nu medicatie die ze voor de rest van haar leven zal moeten nemen bij haar voeding en ze mag voorlopig niet meer wandelen en ook niet rennen. Ik ben blij dat ik weet wat het is, ik ga ook goed op haar eten letten dat ze niet te zwaar wordt, dat zei de dierenarts ook. Nu even bekomen :knip:
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Esther »

Fijn dat het nu duidelijk is. Beterschap!
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door Helene »

fijn dat je het weet nu , groeten Hélène
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Sara heeft pijnlijke onderpoot

Bericht door mleentje »

Hopelijk wordt de pijn vlug beter!
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Plaats reactie