Hond en warmte

Vragen over de gezondheid
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Hond en warmte

Bericht door Esther »

Volgende week wordt het heel warm in Nederland. Het kan wel 35 graden worden. :shock:

Hoe bescherm je je hond tegen oververhitting?

Oververhitting (hitteshock) is als volgt te herkennen:

1. Hijgen, kwijlen, braken, evt. bloederige diarree
2. De slijmvliezen worden grauw en bleekblauw
3. De dieren worden apathisch, reageren niet meer op normale prikkels en collaboreren (storten ineen)

(Bron: De Vrolijke Viervoeters)

Wanneer je hond door de hitte versuft of zelfs bewusteloos raakt, moet je de hond met spoed afkoelen.
* Verplaats hem naar een koele, schaduwrijke plek.
* Laat koud water over hem stromen tot de lichaamstemperatuur onder de 39,5 ºC is gedaald. Gewaakt dient te worden voor een te snelle en rigoureuze koeling tot onder de 39,5 ºC.
* Breng de patiënt zo snel mogelijk naar de dierenarts voor verdere behandeling: intubatie om het ademen te vergemakkelijken en zuurstof toe te dienen, het aanleggen van een infuus om afwijkende waarden in het bloed te compenseren en verkeerde stoffen uit te wassen.
* Is de hond heel benauwd, dan niet eerst afkoelen, maar in een drijfnatte deken wikkelen en onmiddellijk naar een dierenarts brengen.

(Bron: De Vrolijke Viervoeters)

Tips om oververhitting te voorkomen:
* Laat de hond niet lange tijd in de volle zon
* Beperk de lichaamsbeweging
* Let goed op de kwaliteit van sloten en vijvers (bijv botulisme en de ziekte van Weil)
* Zet een badje neer of leg een natte handdoek op de grond waarop de hond kan liggen.
* Bodycoolers houden de hond koel
* Zorg dat de hond goed kan hijgen, ook bij het gebruik van bijvoorbeeld een Gentle leader of muilkorf.
Afbeelding
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Hond en warmte

Bericht door Bor »

Goed idee, die natte handdoek... dacht ik :weetnie: Bor wil er mooi niet op/bij/naast liggen. Meneer wil echt water en anders niks... :mrgreen: 's Morgens het park (lekker veel water, maar wel warm). Als ik de auto heb 's middags het bos (ook wat water op begin en eind en minder heet) en 's avonds weer park met water. Thuis nu op het kleed en zich lekker af laten koelen door de waaier, die op hem gericht staat. Je kunt het als hond (lees: koning) slechter hebben... :knip:
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Hond en warmte

Bericht door mleentje »

Wilma graaft zich nog het liefst in, in de schaduw en onder een struik. Een goed idee met een gehechte wonde lijkt dit mij niet. Met haar Cooler halsband houdt ze het - met tegenzin bij een schaduwrijk plekje - onder de struiken. Alhoewel. Helemaal zonder graven kan het niet.I.p.v. zichzelf graaft ze nu haar bot in en uit, voor 8 uur 's morgens en na 8 uur 's avond dan wel. Tijdens de dag is het ook daarvoor te warm. Het water mag ze nu een paar weken niet in. Een goede wandeling tussen 7 en 8 's morgens kan nog net.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Hond en warmte

Bericht door Jacobine »

Spitfire houdt zich overdag erg rustig met de warmte. Hij ligt beneden in huis of in de tuin in de schaduw. 's Ochtends lopen wij een groot rondje en overdag alleen kleine rondjes, dan vindt hij het echt te warm. Tegen de avond leeft meneer helemaal op en begint ff flink in huis te ravotten. "Zo, ik heb de hele dag nog niets gedaan. Even de schade inhalen en de boel hier verbouwen". Dan gaan wij richting strand of meer of wordt er met de hondjes in de buurt gespeeld. Even de schade inhalen.
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Hond en warmte

Bericht door meerkat »

Wij hebben dat hier in België niet, watertjes waar ze vrij kunnen zwemmen. Een surfput wel maar daar mogen geen zwemmers (en honden) in. Als het heel warm is, liggen de honden meestal in huis op de vloer en daar komen ze enkel vandaan als ze honger hebben of even moeten plassen en 's avonds dan is het ravotten, in de tuin. Met de 2 honden durf ik ze niet in het bos laten, het is niet zo breed wel heel lang, maar er staan maisvelden rond en als ze rennen, zou ik ze kwijt geraken. Er zitten ook konijnen en de auto's rijden langs het bos. Eigenlijk droom ik (en de honden ook) van een grote speelweide met water, heuvels, bomen, bankjes (voor de eigenaars), volledig omheind veilig weg van het verkeer. Maar waar vind je dat? Ik zou het niet weten. In Deinze is er iets kleins, wel volledig omheind om samen te spelen maar met een stinkende zwarte poel, ik heb al gevraagd om deze toe te doen of mooi te maken. Misschien een gat in de markt, ik wil er gerust lidgeld voor betalen, een verzekering heb ik al. Waar alle honden samen kunnen achter ballen hollen, door tunnels lopen, in het water zwemmen.... Naar zee ben ik nog niet geweest (mijn man heeft een beetje gesukkeld met zijn gezondheid), het zal er wel eens van komen. Waar mogen de honden vrij lopen aan zee, weet er iemand dat? :cheer:
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Hond en warmte

Bericht door mleentje »

In Sijsele is er een groter losloopgebied mèt water. Boetje had er echter niet zo'n leuke ervaring met sommige hondeneigenaars. In Gent is er een hondenzwembad bij de Watersportbaan en in Knokke mogen de honden het hele jaar door los in het stuk achter Surfers Paradise, tegen Nederland aan. Van 15 oktober tot 15 maart mogen ze trouwens los over het hele strand. Heerlijk is dat.
Al mag het niet in Brugge; het stukje binnenring tussen bloedput en Smedenpoort is op hete dagen een Labradorparadijs. Aan het binnenste pad - water links -grenst een grasstrook die op zijn beurt op vele plaatsen op ongeveer gelijke hoogte met het water. Zelf hou ik de hond er wel aangelijnd. Voorlopig gedraagt Guus zich veel beter los dan aan de lijn en staat heel behoorlijk onder appel maar vertrouwen doe ik het niet. Je weet maar nooit.
Ondanks die paar plekken, allemaal een eindje van Deinze, heb je gelijk hoor. Zo'n leuke plek als in Baarn, waar honden heerlijk los kunnen rennen , zich pikzwart kunnen zwemmen en de baasje nadien in een heerlijk decor kunnen napraten bij koffie thee of wijn, ken ik in Oost-of West-vlaanderen niet. Vlaanderen heeft minder en vooral minder toegankelijk water en waar het toegankelijk is zijn vaak vissers de baas.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Plaats reactie