Paracetamol - Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum

Vragen over de gezondheid
Plaats reactie
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Paracetamol - Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum

Bericht door Marco »

Ik heb antwoord van het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC), wat een afdeling is van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) over paracetamol bij honden en de mailwisseling hieronder geplaatst, te beginnen met mijn mail. Iedereen zal zijn eigen conclusies moeten trekken. Het Airedaleforum zegt niet doen en alleen voor honden geregistreerde pijnstillers gebruiken.


Geachte prof. dr. Meulenbelt,

De Airedale Terrier rasvereniging waar ik lid van ben meldt in een
nieuwsbrief een verhaal over het toedienen van 1000 miligram paracetamol
bij een hond (20 a 30 kilo) met pijn. Als lid van die rasvereniging en
als eigenaar van het http://www.airedaleforum.nl zou ik graag juiste informatie
hebben over de toxiciteit van paracetamol bij honden. Voor zover ik weet
is paracetamol bij katten in ieder geval al snel dodelijk. Op internet
spreken mensen elkaar tegen als het honden betreft. Daarbij zijn
dierenartsen het blijkbaar ook niet eens hierover. De mijne zegt
absoluut niet doen terwijl de dierenarts van de voorzitter van de
rasvereniging zegt dat het broodjes aapverhalen zijn dat paracetamol
giftig is voor honden.

Kunt u uitsluitsel geven en als het u schikt de werking/processen een
klein beetje uitleggen? Ik zou u zeer dankbaar zijn.

Hoogachtend,

Beheerder http://www.airedaleforum.nl

Antwoord via wetenschappelijk medewerker

"Het NVIC verstrekt informatie over acute en chronische vergiftigingen aan artsen, dierenartsen, apothekers en verschillende overheidsinstanties. Aan particulieren wordt in principe niet direct informatie verstrekt, maar altijd via de arts/dierenarts. Het NVIC houdt zich niet bezig met het bepalen van de hoogte van therapeutische doseringen van geneesmiddelen voor mensen of dieren. Wij verstrekken informatie over de eventuele gevolgen en de behandelingsmogelijkheden als sprake is van een (mogelijke) vergiftiging.

Toch wil ik wel kort op uw vraag ingaan.
Paracetamol is in Nederland niet geregistreerd voor therapeutisch gebruik bij honden en therapeutische doseringen zijn dan ook niet vastgesteld voor honden. Indien een hond toch paracetamol toegediend krijgt, is het onder andere afhankelijk van de dosis of hierdoor vergiftigingsverschijnselen zullen optreden. In het algemeen wordt aangenomen dat toediening van 10-15 mg paracetamol per kg lichaamsgewicht 1-2 maal per dag bij honden niet zal leiden tot vergiftigingsverschijnselen. Hogere doses kunnen na enkele uren leiden tot maagdarmklachten (waaronder speekselen, braken en diarree). Bij inname van grote hoeveelheden paracetamol kunnen deze effecten in een latere fase worden gevolgd door schade aan de lever, met leverfunctiestoornissen en mogelijk leverfalen tot gevolg. In enkele gevallen wordt na inname van zeer grote hoeveelheden paracetamol door honden een verstoord transport van zuurstof in het bloed (methemoglobinemie) gezien.
Onder andere afhankelijk van de dosis kunnen deze effecten ernstig en potentieel levensbedreigend zijn.

Bovengenoemde informatie geldt voor honden in het algemeen.Voor enkele verbindingen bestaan rasspecifieke verschillen in gevoeligheid. Voor de Airedale Terriër hebben wij geen rasspecifieke informatie over effecten van paracetamol beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

Mw drs **********
Wetenschappelijk medewerker

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
afd. Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC)
Postadres: RIVM/NVIC postbak 104; Postbus 1; 3720 BA Bilthoven
Bezoekadres: UMC Utrecht; Heidelberglaan 100; 3584 CX Utrecht
"
Plaats reactie