bultje op ooglid

Vragen over de gezondheid
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

bultje op ooglid

Bericht door Nicoline »

Molly heeft een bultje op haar ooglid, een ontstoken talgklier dacht ik. Omdat ze er zelf totaal geen aandacht aan geeft en er helemaal geen last van heeft maakte ik me niet zo'n zorgen, maar omdat het ook niet kleiner wordt of weg gaat ben ik toch maar even naar de dierenarts gegaan. Die vindt het beter om het weg te halen , want nadat hij er in prikte kwam er alleen bloed uit wat wijst op een tumor. Molly liet dat allemaal rustig toe, de lieverd, ze zouden mij niet zomaar in mijn ooglid kunnen prikken dacht ik nog.
Natuurlijk ben ik heel erg geschrokken, donderdag, overmorgen kan ze al geopereerd worden, dan gaat daarna het weefsel naar een lab om te onderzoeken of het kwaadaardig is. Bah.
En dan moet ze morgen ook nog geplukt worden; die afspraak stond al geruime tijd en de dierenarts vond het beter om het maar door te laten gaan.Ze gaat naar de kapper van Donna, voor de eerste keer want onze trimster is ermee opgehouden kortom veel stress hier, voor mij dan, gelukkig weet Molly niet wat haar allemaal te wachten staat en ligt ze heerlijk in haar mandje.
Afbeelding
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: bultje op ooglid

Bericht door FENNA »

Arme Molly
Hopelijk is het niet kwaadaardig

Mijn vorig hondje heeft dit ook ooit gehad
Ze hebben het toen weggehaald terwijl ze haar in slaap moesten doen voor een andere operatie
Het was gelukkig een ontstoken talgklier die nooit meer is teruggekomen

Duimpje omhoog voor de operatie van vandaag
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: bultje op ooglid

Bericht door Nicoline »

De operatie is goed gegaan, nu afwachten wat de lab uitkomst is. Ze vindt die kap om haar hoofd natuurlijk helemaal niks, en de dierenarts heeft nog eens duidelijk gemaakt dat die er absoluut 2 weken omheen moet blijven . Dat wordt nog wat, Hopelijk geneest de wond snel, hoewel nog een beetje onvast op haar poten vanwege de narcose was ze gisteren gelukkig wel heel levendig.
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: bultje op ooglid

Bericht door Helene »

o jee , wat een schrik, ik lees het nu pas, gelukkig is alles al achter de rug en kan het goed genezen , ik hoop dat alles goed komt. Groet hélène
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: bultje op ooglid

Bericht door Helene »

Hoe gaat het met ons patientje? Groet hélène
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: bultje op ooglid

Bericht door FENNA »

Super dat de operatie goed is verlopen :duim:
Nu nog hopen dat de resultaten van het labo ook goed zijn
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: bultje op ooglid

Bericht door Nicoline »

We zijn weer terug in Frankrijk, na een hectische week in Nederland is het heerlijk om weer hier en campagne te zijn. Molly liep kwispelend het huis binnen, ze vindt het hier ook fijn! Ze is heel levendig dat was ze eigenlijk al een dag na de narcose. Ze krijgt nog een week pijnstilling en ontstekingsremmers en we zalven haar oog met antibiotica zalf elke dag 3 keer. Dat laat ze goed toe, ze ondergaat alles braaf. Zo mooi dat zo’n beestje zoveel vertrouwen heeft en dat toelaat, terwijl dat toch eng moet zijn.
De eerste dag heeft ze van alles geprobeerd om die rot kap af te krijgen , maar ze lijkt nu een beetje meer gewend. Ze botst wel tegen van alles aan en heeft een enorm arsenaal aan nieuwe geluiden om aan te geven dat ze het er niet mee eens is. Van boze knorren en korte piepjes tot heel hoge en heel zielige jammerklachten. Tja, we blijven onverbiddelijk want ze mag absoluut niet met haar poot in het oog komen. Ik wandel nu vaak kleine stukjes voor wat afleiding, het is prachtig zonnig weer en de kraanvogels vliegen in grote aantallen weer over richting noorden.
Ik laat meteen iets weten als we uitslag hebben van het lab ! Fijn dat jullie meeleven.
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: bultje op ooglid

Bericht door Helene »

fijn te horen dat ze zich goed voelt en weer probeert jullie om haar vinger te winden , ja zo'n kap het is een verschrikking , is het ook een doorschijnende ?Dan kan ze in ieder geval door het raam kijken. Hou vol lieve groet Hélène en natuurlijk een dikke kus voor Molly , kruip maar eens in die kap!
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: bultje op ooglid

Bericht door FENNA »

Vreemd dat ze nog gebruik maken van die kappen
Bij mijn hondje (en ik spreek dan zeker van 10 jaar geleden) hebben ze gewoon een verbandje op de wond geplakt
Die heeft nooit met zo'n kap moeten rondlopen
Maar ik denk dat ze het na een paar dagen wel gewoon worden zeker
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: bultje op ooglid

Bericht door Nicoline »

Helene schreef:fijn te horen dat ze zich goed voelt en weer probeert jullie om haar vinger te winden , ja zo'n kap het is een verschrikking , is het ook een doorschijnende ?Dan kan ze in ieder geval door het raam kijken. Hou vol lieve groet Hélène en natuurlijk een dikke kus voor Molly , kruip maar eens in die kap!
Ja die stomme kap, zo zielig en tegelijkertijd ook wel grappig om te zien hoe ze van alles probeert om het dragelijk te maken. Zo sleept ze inmiddels zelf met extra kussens rond zodat ze wat meer ondergrond heeft. Omdat ze afgelopen woensdag ook nog geplukt is heeft ze natuurlijk kriebel, ze krabt aan haar kin - waar ze dus niet bij kan ze krabt dus aan de kap en kijkt mij doordringend aan . Ik duik dan de kap in om aan haar kin te krabben en natuurlijk achter haar oortjes, ondertussen probeert onze boef dan heel behendig de zalf uit haar oog aan mijn mouw af te vegen tja een airedale hè
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: bultje op ooglid

Bericht door Helene »

Ondanks alle malheur een goed teken groet Hélène
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: bultje op ooglid

Bericht door Nicoline »

Daarnet belde de dierenarts, het bultje was een melanoom; kwaadaardig dus. Gelukkig zijn we er erg op tijd bij geweest en is alles goed weggehaald en is een tweede operatie niet nodig. Hij acht de kans klein dat het terugkomt dus we zijn enorm opgelucht. Ondertussen maakt de patiënt het goed, ze is vrolijk en stout en wordt natuurlijk vreselijk verwend. Volgende week ga ik hier in Frankrijk naar de dierenarts voor controle en om te kijken of de kap eraf mag.
Afbeelding
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: bultje op ooglid

Bericht door FENNA »

Gelukkig waren jullie er op tijd bij
Hoe het verdere verloop van controle van een melanoom bij een hond is weet ik niet
Ik wist zelf niet dat dit ook bij honden voorkwam

Bij mij is 2,5 jaar geleden ook een melanoom weggehaald met een operatie
Gelukkig zonder uitzaaingen
Ik moest de eerste 2 jaar elke 3 maand op controle
Nu tot 5 jaar elke 6 maand en tenslotte tot 10 jaar elk jaar
Ik moet zeggen het is toch altijd met een bang hartje afwachten of er geen nieuwe melanomen zijn bijgekomen
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: bultje op ooglid

Bericht door Nicoline »

Jeetje Fenna, gelukkig is het bij jou dan ook goed afgelopen. Ik kan me goed voorstellen dat je dan toch altijd wat ongerust blijft. Ja, ik wist ook niet dat honden dat ook kunnen krijgen, en het was ook eigenlijk bij toeval dat we het bultje ontdekten want het zat aan de binnenkant van het ooglid en viel nauwelijks op. Sowieso als ze flink wollig zijn valt het moeilijk te controleren natuurlijk of ze ergens een plekje hebben. Ik ga me maar vasthouden aan de opmerkingen van de dierenarts dat het niet waarschijnlijk is dat het terug komt, maar zal Molly toch zeker wat vaker aan een inspectie gaan onderwerpen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: bultje op ooglid

Bericht door Esther »

Wat fijn dat ze alles hebben kunnen weghalen. Nu hopen dat de wond snel herstelt en dat de kap af kan. :bloem:
Afbeelding
Plaats reactie