Springen en happen

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Springen en happen

Bericht door FENNA »

Fenna spring al vanaf ze nog klein was tegen iedereen op en hapt naar zowat alles dat ze kan vastkrijgen( handen, kleding enz...)
Nu ze groter is is dat voor sommige mensen en vooral kinderen dan nogal vervelend
Ik zou het haar zo vlug mogelijk willen afleren maar alles wat ik probeer lukt voorlopig niet
Herkennen jullie dit gedrag en gaat dit vanzelf over wanneer ze ouder zijn of zijn er bepaalde dingen die ik kan doen om het haar af te leren
Ik zou het erg vinden moesten mensen bang van haar krijgen want ze is een super lieve hond :(
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Springen en happen

Bericht door Bor »

Probeer zoveel mogelijk mensen mee te krijgen in het stukje opvoeding hierin. Zodra Fenna springt, draai je om en negeer. Net zo lang tot ze het niet meer leuk vind om te springen. Bij happen zei ik op ferme toon NEE! en hield dat vol. In deze zaken zal je altijd consequent moeten blijven, ook als je het eigenlijk wel schattig vind, als Fenna je op deze manier begroet.
Bij de ene hond heeft het aanpakken van dit soort gedrag eerder en/of meer succes dan bij de andere :?
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Springen en happen

Bericht door Helene »

Ik herken het, Escher deed ook zo, soms hadden de mensen bloed aan hun handen. Ook begonnen mensen een hekel aan hem te krijgen ,dat vond ik heel erg. Wat Esther schrijft helpt maar het duurt heel lang , ik heb het ook zo gedaan. Het is een moderne manier van opvoeden , het negatieve negeren en het positieve belonen. Bij de vorige airedale die was uit 1999 van de vorige eeuw kreeg ik van de instructrice van de hondencursus de volgende tip: ga met je hondje spelen, als hij bijt knijp dan razendsnel in een velletje in de lies, ze stoppen meteen met bijten en dan meteen roepen: goed zo braaf. Ik vond het nogal wat om mijn schatje stiekem te knijpen, maar mijn handen en armen zagen eruit alsof ik gevochten had met een paar straatkatten. Welnu ik heb het gedaan en na 20 minuten was het klaar en deed hij het niet meer. Bij Escher uit 2008 waren er dus nieuwe methodes ,die heb ik gevolgd het houdt ook op maar ik vond het lang duren. Als ik nu een nieuwe pup zou hebben ging ik toch voor de ouderwetse methode. Alle puppy's bijten maar airedalepuppys zijn net krokodillen. Wat betreft het springen , ja dat is typisch airedales, Escher springt nog steeds, niet zo erg meer dan vroeger maar hij doet het wel ,als wij bezoek ontvangen dan houdt Roel hem aan de riem tot de mensen zitten ,hij wacht dan nog even tot zijn enthousiasme wat minder is geworden en dan mag hij gaan rondlopen. Meestal gaat hij naar de bezoekers zet zijn poten op hun knieeen en geeft ze een lebber in het gezicht .Er zijn ook mensen die we wel eens op bezoek krijgen die helemaal niets van hem moeten hebben daar gaan we mee aan de eettafel zitten, hoge tafel hoge stoelen .De tafel is van glas en daar gaat hij steeds onderdoor lopen om zo naar de bezoekers te kijken. Ja er zijn allerlei type mensen die je het nooit allemaal naar de zin kunt maken ,je wilt graag dat ze allemaal van je hondje houden mij is dat nooit gelukt. Het wordt beter veel beter maar ik begrijp je probleem groet Helene
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Springen en happen

Bericht door Helene »

Ik ben nog wat vergeten ,wat ook helpt is zodra de bezoekers binnen komen een botje geven ,de aandacht is even alleen voor het botje. Een nadeel is dat je het altijd moet blijven doen : visite = botje Escher dramt net zolang tot het botje komt. Al 9,5 jaar. Aangeleerd gedrag he .Ik wens je veel succes, het komt goed hoor !!! Groet Helene
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Springen en happen

Bericht door FENNA »

Bij mij en mijn vriend is ze niet zo hevig het is enkel bij bezoekers of op straat als we iemand tegenkomen
Ze wil zo graag iedereen begroeten en iedereen wil haar ook aaien maar doordat ze zo wild is blijven ze er maar liever af
Mijn moeder durft hier bijna niet meer binnen komen
Zij neemt bloedverdunners waardoor ze elke keer bloed wanneer Fenna nog maar nijpt
Haar negeren of foei roepen en zelfs terug nijpen heb ik ook al allemaal gedaan maar helaas ik heb blijkbaar een volhoudertje
Botjes helpen bij Fenna totaal niet omdat ze daar helemaal niet gek op is
Ik geef haar wel rodi worst plakjes om haar proberen af te leiden maar van zodra deze op zijn begint ze terug
Voorlopig zet ik haar achter een hekje in een andere plaats van ons huis als er bezoek is maar het is niet mijn bedoeling om mijn hond telkens op te sluiten als er eens iemand komt of nergens te kunnen meenemen
Ik hoop zo echt dat dit over gaat
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Springen en happen

Bericht door Helene »

Er staat op het forum bij gedrag onder het kopje : bijten ik geloof uit 2014 een zelfde verhaal kijk maar eens groet Helene
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Springen en happen

Bericht door FENNA »

Helene schreef:Er staat op het forum bij gedrag onder het kopje : bijten ik geloof uit 2014 een zelfde verhaal kijk maar eens groet Helene
Bedankt
Ik had het verhaal al eens gelezen en nu terug en het klinkt allemaal heel bekend
Sommige reacties op het verhaal zijn wel grappig en bij vele is het over gegaan bij het volwassen worden dus er is hoop :hoera:
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Springen en happen

Bericht door Helene »

FENNA schreef:
Helene schreef:Er staat op het forum bij gedrag onder het kopje : bijten ik geloof uit 2014 een zelfde verhaal kijk maar eens groet Helene
Bedankt
Ik had het verhaal al eens gelezen en nu terug en het klinkt allemaal heel bekend
Sommige reacties op het verhaal zijn wel grappig en bij vele is het over gegaan bij het volwassen worden dus er is hoop :hoera:
Natuurlijk joh , alles komt goed, toch wil ik nog even terugkomen op je opmerking dat je Fenna ergens anders zet als er bezoek komt. Dat zou ik niet doen , dan leert ze het nooit , doe ze gewoon aan de riem , houd haar bij je aan de voet ,ze zit erbij, dat willen ze graag ,ze valt niemand lastig want ze zit aan de riem en je kunt ze altijd corrigeren. groet Helene
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Springen en happen

Bericht door Eldrid »

Het woordje 'nee' werkte uiteindelijk prima bij Diezel. Maar met pups is het voornamelijk heel heel heel veel geduld hebben. Het eist continu hetzelfde gedrag van de baasjes. Ik weet dat ik mezelf met Diezel bijna een jaar suf-getraind heb voordat hij beter begon te luisteren. Hoe oud is Fenna nu?

groetjes,
Eldrid
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Springen en happen

Bericht door FENNA »

Helene schreef:
FENNA schreef:
Helene schreef:Er staat op het forum bij gedrag onder het kopje : bijten ik geloof uit 2014 een zelfde verhaal kijk maar eens groet Helene
Bedankt
Ik had het verhaal al eens gelezen en nu terug en het klinkt allemaal heel bekend
Sommige reacties op het verhaal zijn wel grappig en bij vele is het over gegaan bij het volwassen worden dus er is hoop :hoera:
Natuurlijk joh , alles komt goed, toch wil ik nog even terugkomen op je opmerking dat je Fenna ergens anders zet als er bezoek komt. Dat zou ik niet doen , dan leert ze het nooit , doe ze gewoon aan de riem , houd haar bij je aan de voet ,ze zit erbij, dat willen ze graag ,ze valt niemand lastig want ze zit aan de riem en je kunt ze altijd corrigeren. groet Helene
Aan de riem houden terwijl er bezoek is heb ik ook al eens gedaan maar dan begint ze weer in haar riem te bijten
Het is ook niet zo dat ik haar als er bezoek komt ergens zet waar ze ons niet ziet
Ze zit naast ons in de keuken achter een hekje maar ze kan dan door het ganse huis behalve in de living
In elk geval ga ik de tip aan de riem nog eens proberen
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Springen en happen

Bericht door FENNA »

Eldrid schreef:Het woordje 'nee' werkte uiteindelijk prima bij Diezel. Maar met pups is het voornamelijk heel heel heel veel geduld hebben. Het eist continu hetzelfde gedrag van de baasjes. Ik weet dat ik mezelf met Diezel bijna een jaar suf-getraind heb voordat hij beter begon te luisteren. Hoe oud is Fenna nu?

groetjes,
Eldrid
Fenna is nu 5 maand oud
Behalve dat happen en springen is ze al heel flink voor zo'n jonge hond
Ze was al zindelijk op 4 maand, als ze los loopt en ik roep haar komt ze 9 van de 10 keren toch terug (weliswaar met de hulp van een snoepje), als we ergens iets gaan eten of drinken blijft ze mooi onder tafel liggen dus ben ik heel fier op haar
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Springen en happen

Bericht door Esther »

Als een hond springt doe ik mijn knie naar voren. Het is geen zachtaardige manier maar het werkt wel.

Benthor beet mij als pup in mijn kuiten. Niet onaardig bedoeld van hem maar ik liep rond met bloedende kuiten. Negeren had geen zin. Hij moest weten dat het echt niet mag. Dat heb ik hem duidelijk gemaakt op de ouderwetse manier. Ik heb hem kordaat op zijn zij gelegd toen hij wilde bijten. Het was in een keer afgelopen.
Afbeelding
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Springen en happen

Bericht door Sjef »

Hoi,

Beetje late reactie van mij maar heb veel aan jullie gedacht. Ik heb een beetje het idee dat een airedale vaak communiceert via zijn bek; Sjef pakt altijd je arm of je kuit (soms zelfs je bil) even in zijn bek zonder hard te bijten...oh ja in het geval van je enkels ligt het iets gevoeliger. Indien je dit niet gewend bent is dit schrikken: mijn vader gebruikt ook bloedverdunnend en is denk ik bang van sjef en gaat als hij hier binnenkomt heel raar gedrag vertonen waardoor Sjef getriggerd wordt, in zijn arm gaat hangen met bloedende armen als gevolg en mijn vader het fantastisch vindt om dit aan iedereen te melden en pleisters moet hebben :evil: . Mijn moeder is een klein vrouwtje en Sjef gaat haar uiteraard begroeten, probeert ook wel wat maar ze zegt gewoon heel kalm dat Sjef rustig moet doen en klaar .....Ik heb zelf gemerkt dat wanneer ik thuiskom en hem begroet door laag te gaan en hem lekker gedag te zeggen het heel snel klaar is en hij een speeltje gaat zoeken. Sjef zal ook nooit langs je lopen zonder je heel even aan te tikken met zijn snuit, even contact maken hetgeen hij ook doet bij mensen die hij goed kent. En het zijn meesters in het aanvoelen van mensen, Ron zei laatst nog dat er een mevrouw liep die direct nadat ze zag dat ze een airedale terriër tegenkwam bij sjef op de grond ging zitten en heerlijk met hem ging kroelen terwijl haar eigen hond toekeek. Ron zei dat die mevr. zo rustig was en zo lief deed dat Sjef er heerlijk van genoot ! Normaal vindt hij alle aandacht (lees gefrunnik aan zijn hoofd) die hij krijgt helemaal niks ! en negeert hij die mensen dusdanig dat je je gewoon schaamt .
Volgens mij moeten we alles een beetje loslaten (ha ha dat zeg ik :lol: ) en vanuit jezelf denken en doen. Fenna kan niets verkeerds in de zin hebben en moet uiteraard haar grenzen leren maar ik heb wel geleerd dat veel dingen met de jaren/ leeftijd vanzelf komen; wij zien onze Sjef nog altijd dagelijks veranderen :I: :blob: .
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Springen en happen

Bericht door Bor »

En zo is het!! Succes!
groetjes Esther
Afbeelding
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Springen en happen

Bericht door FENNA »

Ondertussen is Fenna toch al een beetje rustiger geworden
Enkel wanneer ze mijn moeder ziet gaat ze nog in overdrive :roll:
Ik laat mijn ouders nu bijna elke middag met haar gaan wandelen kwestie van elkaar beter te leren kennen en dit gaat elke dag beter en beter
Iedereen gelukkig :D
Plaats reactie