Over lezen gesproken

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Over lezen gesproken

Bericht door Sjef »

Vandaag liepen we in het Kralingse bos, lekker los....gaat sjef opeens een wandelaar uitdagen (?) gelukkig vond de meneer het niet erg maar toch. Ron zegt nog oh sjef is een beetje opgefokt. Nou ben ik gisteren met naar de dierenarts geweest en heeft hij een beginnende oorontsteking. Ron ziet een Deense dog aankomen en wil wachten maar ik zeg nog nee dat is niet echt zijn vriend. Tijdens eerdere ontmoetingen had sjef al naar de dog gegromd daar deze heel groot is (pas 9 mnd) en boven sjef uittorent. Zodra een andere hond zijn kop boven sjef legt dan accepteert hij dat niet. Maar goed lekker verder gewandeld. Op het veld loopt sjef te spelen en daar komt de dog aan. Sjef gaat er eerst een beetje naar toe maar houd afstand. De eigenaar loopt onze kant op en de dog komt tegen Ron aan schurken, hetgeen sjef al niet fijn vindt. De honden draaien een beetje om elkaar heen en opeens valt sjef uit naar hem, gelukkig ging de dog direct op zijn rug liggen maar sjef stond echt in een dreigende houding boven hem, lelijk grommen. De dog hield hem met zijn poten op afstand. Ron heeft sjef aan zijn halsband weggetrokken maar glipt weer uit zijn handen en het begint opnieuw. Dog op zijn rug en sjef er boven staan. Gelukkig niet gebeten maar ik ben hiervan zo geschrokken, ik heb sjef nog nooit zo gezien. Agressief ! Meestal is hij degene die gaat liggen en vollopen kalmerende signalen geeft. Ik denk nu achteraf waren we maar met sjef weggelopen. Ik had er al geen goed gevoel bij. De reactie van sjef daar ben ik echt door van slag, zie er nu al tegenop om hem weer los te laten, heb ik iets fout gedaan, kan ik hem nog wel vertrouwen, wat als ze elkaar weer tegenkomen, zal hij dit gedrag vaker gaan laten zien, etc. Ik kan het niet loslaten.....

Groet Jacqueline
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Over lezen gesproken

Bericht door Bor »

Sjef heeft niet gebeten, alleen even heel duidelijk gemaakt wie er (letterlijk) bovenaan staat. Maak er niet meer van dan het is. Ze zijn er samen goed uit gekomen. De dog door onderdanig te zijn, Sjef door z'n patsergedrag. Dat betekend niet dat hij dit altijd blijft doen.
Probeer een beetje vertrouwen te blijven hebben. Wij zouden een scheldpartij gebruiken, onze honden hebben andere middelen, die voor ons al snel als agressief worden ervaren.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Over lezen gesproken

Bericht door Eldrid »

Ja, ik ben het met Esther eens. Ook al kan ik je angst ook heel goed begrijpen. Probeer het wel opzij te zetten want onze schatjes zijn daar echt heel gevoelig voor. Op het moment dat jij gaat denken: oh nee.... zal hij zonder aarzelen in de aanval gaan omdat hij denkt dat jij gevaar ziet en jou daartegen wil beschermen. Positief blijven denken. Sjefke wordt gewoon volwassen en laat niet langer het kaas van zijn broodje eten. Dat is alles.

Groetjes,
Eldrid
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Over lezen gesproken

Bericht door Helene »

Sjef is een echte hond die ouder is dan de dog dat maakt hij kenbaar , dat hoort ook zo , de dog moet onderdanig zijn en dat deed hij ook , Sjef reageerde heel normaal , als je weer de dog tegenkomt zul je zien dat de dog zich onderdanig gedraagt en dat sjef zich dat laat aanleunen zonder te grommen , heb vertrouwen zo hoort het Groet Hélène
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Over lezen gesproken

Bericht door Sjef »

Dank voor jullie geruststellende berichten, echter.....vanochtend naar school geweest waar sjef behoorlijk opgefokt was, bijten in de riem, de riem in zijn bek nemen en als een gek mee gaan schudden. We hadden een zeer klein klasje (2 honden). Af en blijf; de honden lagen rustig naast elkaar. Aangezien we twee leraressen tot onze beschikking hadden ging de een naar de ene kant en de ander naar de andere kant om de oefeningen te gaan doen. Allebei los maar ik zag sjef al loeren, gaat er vandoor maar komt weer terug. Vervolgens ziet hij Ron staan bij de kantine waar ook een teefje lag. Tot drie maal toe ernaar toe en teruggestuurd worden. De andere hond (trouwens ook een ongecastreerde reu) is ondertussen weer terug en aangelijnd en sjef denderd erop af en gaat in de aanval ??? Wederom niet gebeten maar wel een hoop gegrom en gedoe. De rest van de oefeningen aangelijnd gedaan maar sjef had er totaal geen zin in, alleen maar focussen op andere honden. Is dit nog steeds normaal ? Of vind hij zichzelf nu opeens het mannetje of heeft hij misschien toch last van zijn oor.

Dit geeft me toch wel veel zorgen,

Groet Jacqueline
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Over lezen gesproken

Bericht door mleentje »

Ach jaqueline, ik zou me daar toch niet al te veel zorgen over maken. Als zijn oor is ontstoken zal hij er wel wat last van hebben. Hij kan zich onzekerder voelen daardoor een wat korter lontje hebben en gaan klieren. Ik heb Jef op de wandeling leren kennen als een gehoorzame goed opgevoede Airedale die er geen behoefte aan had zich te meten met andere Airedales. Hij liep niet niet te stangen of uit te dagen. Je hebt Guus en Benthor niet bezig gezien. Dat was toen echt niet leuk meer. Ook de wijze waarop Guus op de vorige wandeling met Donna omging vond ik niet kunnen maar bij Guus is aanlijnen dan geen optie - hij trekt zich en vooral mij te pletter. Guusje is meestal goed met andere honden maar niet altijd.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Over lezen gesproken

Bericht door Bor »

Ook dit hoort erbij. Even kijken wat z'n plaats is. Uittesten hoe ver hij kan gaan, beetje patsen. Soms is er "ineens" zo'n periode waarin ze zich even willen laten gelden. Probeer er zo ontspannen mogelijk mee om te gaan. Juist als er veel spanning omheen hangt, word het een dingetje. Het is hun manier om te laten zien wie ze zijn, wat ze (niet) kunnen en durven. Geef 'm even de ruimte, hij bijt niet. Het is geen "killer". Alleen een airedale met een ego :mrgreen:
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Over lezen gesproken

Bericht door Eldrid »

Diezel had het ook. Soms was ie prima bij te sturen en soms ook niet. En dan liep ik gewoon een blokje om met hem. Probeer ontspannen te blijven en het vooral leuk te houden voor jezelf.

liefs,
Eldrid
Plaats reactie