Tuur en Guus

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Tuur en Guus

Bericht door mleentje »

De dagen dat ik van huis uit werk doen Guus en ik steevast een ochtendrondje van anderhalf uur. Vaak maken we dan een ommetje rond de vijver van 'Het speelbosje' - enkel de lagereschoolkinderen van de 'dorpsschool' kom ik er heel soms tegen. Voor het overige, wat vissers en wandelaars met honden. Loslopen mag niet en de weinige loslopers luisteren heel goed. Deze keer liepen we het rondje van voor naar achter. In het laatste stukje kwam een baas met hond ons tegemoet. Al vlug werd duidelijk dat het een heuse rasgenoot was en de 'Airedale van de andere kant van het kanaal'. Ook al wonen we al jaren in dezelfde buurt elk doet blijkbaar zijn rondje aan 'zijn' kant van het kanaal.
Ze maken kennis. Er is een in elkaar haken van riemen en wat gegrauw en gesnauw. Niets ergs en we laten ze gewoon los. Blijmoedig gaan ze er samen vandoor. Guus - die er bijna nooit los mag - blijkt een stuk avontuurlijker aangelegd en gaat een paar keer naar de stijgers waar vroeger vaak maar nu veel minder de vissers zitten. Als we de hoek naderen waar het water vrij dicht bij het pad komt springt Guus zomaar en met een mooie boog het water in en zwemt van daaruit meteen weer aan land alsof hij dat elke dag even doet. En dan krijgen we het. Onze aandacht is afgeleid door de fratsen van Guus en we zien een heer met een Akita Inu aan de lijn niet naderen. Niks ergs. Maar een hond aan de lijn snauwt natuurlijk en wij proberen onze zotte heren te vangen. Bij Tuur is dat vlug gefikst. Guusje echter is watersnel en ik zie zijn ogen uitdagen: pak me dan als je kan en ik kan het niet. Uiteindelijk wijs ik hem 'streng' de weg en hij laat zich zowaar de andere kant op gebieden - nog steeds los -. Tuur gaat weer van de lijn en de heren dartelden verder al was het wel oppassen geblazen dat ze niet naar de Akitu terugkeerden. Gelukkig was vooral de baas van Tuur daar heel goed op bedacht. Komen we aan het eind van het bosje en Tuur wordt aangelijnd. Ik onderneem een poging maar Guusje is nog steeds in spelmodus. De truuk bij Tuur bleek 'blijf'. Hij bleef dan staan waar hij was en kon aangelijnd . Bij Guus werkt stop dan meestal maar Guusje stopte niet. Zit en blijf dan maar? Zowaar Guus ging zitten en blijven en liet zich dan zwaar in 'liggen' vallen. Oef. Hij liet zich aanlijnen. Guus vond het maar niks. Hij huilde jammerde en piepte tot we elk onze weg gingen.
Dat weten we dan weer: zo snel hebben we er nog geen gehad maar zit en blijf zit er wel goed in en hij springt het water in en uit alsof hij het dagelijks doet. Ook zo één hebben we nog niet gehad. Voor het overige niets nieuws onder de zon.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Tuur en Guus

Bericht door Bor »

Leuk beeldend verhaal! Tja, soms moet je even testen wat het beste werkt bij jouw hond. En dan maar weer net doen alsof 'ie altijd zo goed luistert :|
Mika komt (bijna) altijd als ik luid, maar vooral heel vrolijk roep Mika... kom maarrrrrrrr! En: (heel hoge stem opzettend) kijk eens....??!!?? Nee, foei, hierrr, het helpt allemaal geen snars.
En wat leuk dat Guus blijkt te zwemmen. Ben benieuwd naar hem, de volgende keer tijdens een wandeling.
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Tuur en Guus

Bericht door Helene »

ik zie het voor me , leuk die spelende honden en Guus die zich ontpopt als een heuse zwemmer , niet zoals Escher een beetje pootjebaden , goed zo Guus en dan nog zo luisteren , Guus wordt een brave airedale let maar op , leuk toch pluk je nu de vruchten van de opvoeding Groet Hélène
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Tuur en Guus

Bericht door Esther »

Leuk verslag. Zo blijf je je verbazen over je hond. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Tuur en Guus

Bericht door Eldrid »

Héérlijk verhaal van een heerlijk opstandig pubertje. Ik kan het theatrale neerploffen al helemaal voor me zien... "Okeeeee omdat jij het zooo graag wil". Geweldig!

groetjes,
Diezel & Eldrid
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Tuur en Guus

Bericht door mleentje »

Zeg wel, Eldrid. Het protest tegen aangelijnd naast die speelkameraad te moeten lopen was al even theatraal puberaal en Guusje te voeten uit.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Tuur en Guus

Bericht door mleentje »

Zeg wel, Eldrid. Het protest tegen aangelijnd naast die speelkameraad te moeten lopen was al even theatraal puberaal en Guusje te voeten uit.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Tuur en Guus

Bericht door Sjef »

Heerlijk verhaal, het lijkt net of Guus dacht jippieeee, ik ga me eens lekker uitsloven, kijk eens wat ik allemaal durf :lol: leuk dat je dan opeens een soortgenoot tegenkomt. En wat het luisteren betreft dat is volgens mij zeer afhankelijk van de modus waar onze schatten op dat moment in zitten en zeker op welke manier je probeert hen bij je te krijgen. Als sjef merkt dat ik absoluut niet wil dat hij naar een bepaalde hond toe gaat dan hoort hij dat onmiddellijk aan mijn stem, hij stopt dan even, kijkt achterom, lijkt even na te denken en neemt dan zijn beslissing....soms heb ik pech en soms komt hij vrolijk naar mij toe denderen en dan maar hopen dat hij na ontvangst van zijn snoepje er niet alsnog vandoor gaat. Twee vliegen in een klap denkt hij dan waarschijnlijk :cheer:

Slimmerds....

Groet Jacqueline
Plaats reactie