Guus vertoont terriër streken!

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Guus vertoont terriër streken!

Bericht door mleentje »

Dat terriërs en zeker Airedales 'hun' programma hebben weten we al lang. Voor trainers blijft het blijkbaar toch altijd even opkijken.

Gisteren hadden we voor het eerst de 'kom' oefening. Vanuit de relatieve vrijheid van het oefenterrein gaf dit problemen.

Guusje had vooral aandacht voor zijn mede-cursist -Franse Bull reutje (ook niet erg gehoorzaam trouwens)- en voor de achter de omheining zittende Lab aan de verste zijde van het terrein.

De truuk om een niet gehoorzame hond te doen komen was uit het niets een kluwen touw naar de hond gooien. Bij de Bull werkte het uiteindelijk! Guus vond het maar niks en het haalde - net als de ketting bij Sjef niets uit -.

Welke Airedale komt er nu als hij als incentive zomaar een touw naar zijn billen krijgt en er aan de andere kant van het terrein een Lab onrustig wordt? - Geen denk ik. Dat weten wij. Trainers echter leren het blijkbaar nooit. Niet die van de zachte noch die van de iets hardere soort.

Uiteindelijk kwam Guus in de buurt van waar hij wilde zijn, de Lab en ging heel speels, bijna terloops naar de omheining waar de twee 'oefenhonden' zitten, toe. De Mechelse herder was er duidelijk gerust in en bleef gewoon liggen. De Lab echter ging stokstijf staan. De trainer voelde er zich duidelijk ongemakkelijk bij. De oefening werd afgeblazn en omgezet in een oefening met 'komen' vanuit 'voor' op een vijftal meter van de Lab vandaan. Dat bleek ver genoeg om de aandacht van meneer Guus te krijgen. Guusje kwam telkens onmiddelijk op 3 meter. Verder lukte niet. Hij bleef gewoon liggen of zitten.

En de Lab? Die bleef onrustig. Dat beloofd voor de laatste lessen in de reeks.

We weten dus waarop geoefend dit weekend. Voet, voor, blijf en kom tot op een meter of 6. Moet lukken denk ik zo. Zonder touw. Op een afgebakend terrein. Mèt de duidelijke boodschap dat het 'oefenen' geblazen is. Vrij zal het altijd lukken op zijn terriërs. Dat hoeft de trainer niet te weten.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Eldrid »

Guus is een echte airedale. Het gaat er uiteindelijk toch ook om of het geleerde blijft 'hangen' bij je hond. Over het tijdstip waar het geleerde naar boven komt spreken we lekker niet... :engel:

groetjes,
Diezel & Eldrid
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Helene »

er is altijd hoop . Jaren nadat onze eerste Airedale zijn cursussen had gevolgd met weinig success zeiden wij tegen elkaar als we nu op de cursus zouden gaan zou hij slagen met vlag en wimpel Escher is net zo , op de cursus recalcitrant en bokkig , Jaren later mild geworden en alle begrip voor zijn baasjes , mits zou Eldrid zeggen er niets anders in zijn agenda staat. Escher luistert goed en blijft altijd bij ons , mits er niets anders te zien is of te beleven in het bos, zo ja , dan moeten wij gewoon wachten !!!!Zo zijn terriers , het zij zo groet Helene
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Sjef »

Mooi al die uitspraken over onze airedales; luisteren mits er niets anders op zijn/ haar agenda staat, alles keurig uitvoeren maar dan wel op het tijdstip dat het hen uitkomt. Wij zeggen zo vaak tegen elkaar; sjef kan alles wat hij geleerd heeft ...hij doet het echter niet óf alleen als hij er zin in heeft. Op school zie je hem regelmatig tijdens de oefening verveeld zijn kop wegdraaien en de andere kant op kijken; zo van nou ja lekker boeiend

Groet Jacqueline
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Eldrid »

Daarom past het gedrag van een airedale zo goed ons... we zijn zelf ook zo :gek:
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Bor »

Zo herkenbaar, al die verhalen. En dan de baasjes, die allemaal ruiterlijk toegeven dat we er niks van bakken en ons fijn aanpassen aan onze honden. Daar zijn we goed in; het leven voor onze terriërs aangenaam maken! En daarmee dat van ons zelf ook!
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Helene »

Sjef schreef:Mooi al die uitspraken over onze airedales; luisteren mits er niets anders op zijn/ haar agenda staat, alles keurig uitvoeren maar dan wel op het tijdstip dat het hen uitkomt. Wij zeggen zo vaak tegen elkaar; sjef kan alles wat hij geleerd heeft ...hij doet het echter niet óf alleen als hij er zin in heeft. Op school zie je hem regelmatig tijdens de oefening verveeld zijn kop wegdraaien en de andere kant op kijken; zo van nou ja lekker boeiend

Groet Jacqueline
ja een verveelde blik, Escher heeft zich altijd verveeld op de cursus, Escher wil werken , dingen doen , niet staan te wachten en dat gebeurde veel op de cursus .Wat deed Escher dan ? Tegen mij opspringen , in de jas hangen en bijten.Ik deed dan gewoon zelf oefeningetjes en dan ging het goed.Tegen de tijd dat de mensen op het terrein klaar waren met vragen stellen over hun hond , sloten Escher en ik ons weer aan.Vroeg de trainer een vrijwilliger om te demonstreren dan boden Escher en ik ons aan.Zo werken beviel mij goed maar de trainer minder en die begon dan weer over castratie , maar dat is in de mode hebben we op dit forum al gelezen. Groet Helene
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Helene »

Bor schreef:Zo herkenbaar, al die verhalen. En dan de baasjes, die allemaal ruiterlijk toegeven dat we er niks van bakken en ons fijn aanpassen aan onze honden. Daar zijn we goed in; het leven voor onze terriërs aangenaam maken! En daarmee dat van ons zelf ook!
groetjes Esther
zoals alles in het leven het is een kwestie van geven en nemen, sommige mensen vinden dat Escher niet goed is opgevoed ,zij zouden hem regelmatig een pak rammel geven. Hij steelt van het aanrecht ,heeft hij altijd gedaan, hij loopt ook altijd langs het aanrecht met zijn neus in de lucht en dan moet je eens zien hoe dat neusje beweegt.Wij ruimen alles op , onze aanrecht is mooi schoon. Escher vind altijd wat , als wij tv kijken en mijnheer vind dat hij aandacht te kort komt steelt hij de ovenwanten of een spons ,met zijn ''harige armen '' haalt hij alles van zijn gading naar zich toe, rent met bokkesprongen rond terwijl hij zijn buit laat zien. Vroeger moesten wij hem vangen om alles af te pakken, nu zeggen wij heel vriendelijk , nee ventje , nee, joh en dan laat hij het los.Je ziet er is altijd hoop groet Helene
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Sylvia »

hondenscholen en een Airedale, bij ons nooit een goede combinatie. Rhana, ons laatste teefje, die gaf demonstratief over, op het terrein en leek dood ziek tot ze naar huis mocht :) .
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door mleentje »

Gisteren zijn we voor het eerst met Guus naar zee geweest. Eens los liep hij in volle vaart naar ouders met twee kleintjes die poogden een vlieger op te laten. De kinderen waren bang, eentje toch. Ik riep Guus en deed teken dat hij weg moest blijven van de kinderen en de kant van de zee moest kiezen. Blijkbaar verkoos hij dat te verstaan en de kinderen werden met rust gelaten. Hij bleef wel in de buurt maar stopte tijdig en liep mee door. Het gezin ging verder met hun spel. Even verder sprintte hij naar een Border Collie die niet was geïnteresseerd in spelen met een hond. Enkel zijn naas en de stok waar baas mee bleef gooien kregen de aandacht. Guis liep mee naar de stok maar nam jem nket in de bek. Die was voor de Border. Gallant heerschap, onze Guus. Meekomen met mij deed Guus dit keer niet. Hij bleef de Border volgen en zijn baasjes liepen door. Ik ben Guus uiteindelijk gaan halen en lijnde meneer aan tot de Border collie uit het zicht verdwenen was.

Het was best stil aan het strand. Waarom geen oefening uitgeprobeerd? Achter, voor, zit , los, blijf, zelf weggaan, stoppen en hem roepen. De eerste keer ging alles prima, al had hij wel een paar meter uitloop nodig voor hij kon stoppen en terug kwam. Guus denkt dat het buitenleven zich al sprintend afspeelt. De tweede oefening ging al minder. Voorzitten was schuin maar hij kwam wel meteen aangestormd. Het bevel komen kent hij duidelijk, blijven ook. Hij gehoorzaamt als zich niets interessanters zich aandient. Mooi. Maandag zoek ik een plaats op het terrein waar hij 'uitloopmogelijkheid' heeft en kijk naar wat Guus er van bakt. Het moet gezegd; ook al is de Airedale zeker niet het ras dat de trainer zou kiezen, hij mag Guus met zijn eigen wil wel. Ik ben benieuwd welke hond(en) nu met hem meetrain(en)t.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Eldrid »

Hahaha Diezel doet dat nog steeds op het strand: Oost-Indisch-doof-zijn
Ballen jatten van andere honden, bijten in de ballengooiers (ziet hij gewoon als een plastic stok), meelopen met andere mensen het liefst in de tegengestelde richting (zodat ik moet rennen om hem nog in te kunnen halen). Hmmm.... zou dat de reden zijn dat ik niet zo vaak met hem naar het strand ga... :gnagna:

groetjes,
Diezel & Eldrid
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door mleentje »

Best mogelijk, Eldid. Een mens past zich aan. Wat kunnen we anders ? Vandaag was ik wat voorzichtiger en ik had geluk. Aangelijnde Guus mocht meelopen met een jachthond. Guus dus van de lijn en inderdaad anderhalve kilometer hebben ze rondjes gelopen tot die lieve mensen Knokke in moesten. Guus werd weer aangelijnd en hij was best kalm voor de rest van de wandeling.Gelukkig maar. We kwamen veel bange kleine honden tegen.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door mleentje »

Geen (grote) problemen vandaag in de les al blijft de interesse in andere honden groot. De trainer ziet geen probleem mits een alert baasje. Voorlopig is agressie Guus onbekend. Op 9 november examen over de basiscommando's. Op dit ogenblik kijkt hij toe hoe de tuinlui de tuin leeghalen, aangelijnd uiteraard. Alles moet door het huis en de deuren staan wijd open. Gelukkig is het een schitterend zonnige najaarsdag.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
boetje
Junior
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jan 2015 14:39
Mijn hond heet: norton
Locatie: brugge

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door boetje »

wat bedoel je met voorlopig blijft agressie hem onbekend?
is er een bepaalde leeftijd waar dit zich begint te manifesteren? hoe uit zich dat bij een airedale?

norton is nu 15 maanden en de liefheid zelve... agressie is hem ook totaal onbekend, zelfs al wordt hij agressief benaderd
of behandeld door een andere hond, voor hem is het allemaal een spel.

hij loop licht aan de lijn, is supertrots als ik hem los laat lopen en luistert (redelijk) goed.

we proberen hem zoveel mogelijk mee te nemen als we iets gaan drinken of eten, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. als hij zich neerlegt (liefst zoveel mogelijk in de weg) is dat best een groot lichaam en dan moet iedereen daar over stappen. op dat vlak zijn zeeland, noord-frankrijk en de ardennen een heel stuk toleranter dan pakweg Brugge.
Afbeelding

always look on the bright side of life
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Sjef »

Ook wij hebben het er regelmatig over dat sjef geen agressie vertoont terwijl er zoveel honden rondlopen die tegen hem grommen en de haren overeind hebben staan. Sjef is altijd zo open en wil inderdaad alleen maar spelen. Soms denk ik weleens dat hij de taal van honden niet helemaal onder de knie heeft terwijl hij toch op 9 mnd leeftijd zwaar gewond is geraakt bij de aanval door 2 Staffordshire. Ik ben blij hoor met zijn gedrag maar we zijn ook wel benieuwd wanneer hij op de leeftijd komt dat hij dit niet meer pikt. Hij is nu 18 maanden oud. Er loop hier een keeshond die helemaal uit zijn stekker gaat als hij sjef ziet, de eigenaar probeert altijd zijn hond met sjef in contact te brengen omdat hij sjef zo lief vindt maar de Kees zou sjef denk ik het liefst willen aanvallen. Sjef blijft gerust vlak voor zijn neus staan en reageert amper op hem en kijkt zo van wat maak jij je nou toch druk en loopt gewoon verder. Uiteraard hou ik gepaste afstand maar vind het wel heel knap van sjef hoor. De eigenaar van de Kees zegt dat zijn hond gewoon bang is van Sjef. Indien ik op tijd ben ontwijk ik deze situaties maar soms kom je er niet onderuit. Veel eigenaren komen toch met hun hond naar hem toe omdat hij bijvoorbeeld gaat liggen of gewoon omdat ze hem zo schattig vinden. Je ziet het ook vaak met kleine hondjes; die kunnen zo tekeer gaan tegen hem en hij reageert altijd zo onschuldig, een beetje piepen, speelhouding aannemen, ze de kans geven om ze aan hem te laten ruiken en als hij dan wil ruiken dan vallen ze uit. iK vraag me wel eens af of er nou zoveel verknipte of angstige honden rondlopen. En ik hoop dat sjef zo blijft maar je hoort inderdaad dat op een bepaalde leeftijd zijn gedrag kan gaan veranderen; hebben jullie daar ervaring mee ?

Groet Jacqueline
Plaats reactie