Guus vertoont terriër streken!

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Bor »

Bor heeft ook absoluut geen agressie in zich. Maar helemaal schoon is hij niet meer, wat betreft het voor zichzelf opnemen. Laatst zelfs t.o.v een heel kleine hond, die zich idd heel uitdagend en agressief naar Bor uitte, maar normaal zou Bor hier aan voorbij zijn gelopen. Ook heel af en toe haalt hij uit naar honden van zijn eigen kaliber, als het 'm te gortig word. Maar ach, dat mag ook natuurlijk. Zolang het niet op echt knokken uitdraait, besteed ik er geen aandacht aan. Wel merk ik dat juist als ik wil voorkomen, en te dichtbij kom, of Bor even een porretje geef in de trant van: hup, doorlopen!, dan juist wil hij extra stoer doen en gromt/grauwt een keer extra. Dit kan weer meer veroorzaken, dus ik blijf juist uit de buurt als hij zich als een patser opstelt. Ik heb weleens het idee dat hij mij dan wil beschermen in zulke gevallen. Meestal als honden los lopen en Bor ook, dan wijst het zich vanzelf en is er niets aan de hand, op wat gedraai en mooie uitgestrekte lijven na.(en heel veel geurvlaggen, en nog 1 en nog 1 en nog even over die van de ander heen :mrgreen: )
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door mleentje »

Nou, Jacqueline; er lopen heel veel angstige honden rond. Sommige baasjes schijnen maar niet te begrijpen dat kleine honden moeten opgevoed worden en ... dat angst en agressie heel dicht bij elkaar liggen. Angst leer je niet af door je hond te dwingen met een andere hond kennis te laten maken.
Als er veel honden zijn hou ik Guus - ook op het 'onmetelijke' losloop strand - nog steeds aangelijnd tenzij een loslopende hond kennis wil maken en de baasjes het fijn vinden dat de honden spelen. Dan gaat hij meteen los en dat geeft met grote en zelfs zeer kleine honden leuk spel.
Guus moet aangelijnd leren andere (aangelijnde) honden te negeren. Wilma liep keffende en grommende honden nuffig voorbij. Guusje is nog lang niet zover.
Voorlopig is hij nog steeds (zeer) ontstuimig als hij andere honden ziet en wil er heen. Zijn ontstuimigheid boezemt angst in en ik krijg vooral boze blikken.
Ik wandel nog steeds met speciale halsband die toelaat het retriever koordje met stop hoog te houden zodat hij ook ontstuimig handelbaar blijft. Vorige week poogde een loslopende Jack Russel Guus in de nek te bijten en 'verbeet' zich op het nylon van de halsband. Guus liep er op dat ogenblik buitengewoon sullig bij. Hij was lekker uitgerend.
In honden vermijden zijn we ondertussen meesters geworden.
Net als Escher heb ik er meestal vertrouwen in dat twee loslopende honden er zelf uitkomen en dat menselijke tussenkomst vaak ongewenst en zelfs gevaarlijk kan zijn. Wilma kon zo mooi een bepaalde Labrador dame met nek en rugharen omhoog en stijve staart op haar rug dwingen door gewoon te blijven staan. Vervolgens gingen de dames vrolijk een potje spelen. Onze Wheaten reu heeft ooit heel 'hard' gevochten met een andere reu. Het was een angstaanjagend spektakel maar de heren kwamen er heelhuids uit. Lange haren hebben op zo'n ogenblik zo we hun voordeel.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door Esther »

Benthor was tot 2 jaar heel makkelijk met andere honden. Hij kon werkelijk met iedere hond door één deur.
Vanaf 2 jaar begonnen zijn hormonen invloed uit te oefenen. Het resultaat is dat hij het met teefjes, kleine reutjes, jonge reutjes of gecastreerde reuen nog steeds prima kan vinden. Grote intacte reuen gaan soms niet goed. Benthor gaat dan dominant doen en het kan uitmonden in een schermutseling.
Dat het met grote intacte reuen ook goed kan heeft Benthor dit voorjaar bewezen aan een aantal forumleden. :mrgreen: Tijdens de forumwandeling liep hij probleemloos los mee. :cheer:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Guus vertoont terriër streken!

Bericht door mleentje »

Onze schatjes zijn laat volwassen.Ik ben benieuwd hoe Guusje zich volgende week gedraagt.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Plaats reactie