Help !

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Help !

Bericht door Sjef »

Hoi, dit klinkt misschien beetje zwaar maar we worden een beetje moedeloos van het gedrag van sjef. Elke dag heeft hij nu last van angst gedrag en we kunnen maar niet koppelen waar dit aan gerelateerd is. Ik heb al van alles opgezocht op internet maar waar kan ik (hoop ik) beter info krijgen dan via ons forum. Het begint steeds erger te worden. Meestal begint het aan het einde van de middag; lekker in de tuin en dan opeens lijkt hij te schrikken van allerlei geluiden, wordt dan zeer onrustig, wil naar binnen, gaat blaffen en piepen. Afleiden met een spelletje, streng aanpakken, geruststellen niets lijkt te helpen. Gisteren was het bijna de hele dag raak; wel had Ron in de ochtend een vriend op visite gehad waardoor sjef minder rust had gekregen. Tot 's avonds laat was hij onrustig, ik denk total loss. We hebben het uitlaten al teruggebracht naar drie maal per dag. Na de laatste ronde krijgt hij altijd een klein beetje yoghurt en om 22.30 gaat het lampje uit bij sjef; hij ligt dan bijna direct in coma. Heeft iemand van jullie dezelfde ervaringen of tips ?. Ik denk soms dat sjef zeer gevoelig is en snel overprikkelt raakt maar hoe ga je hiermee om ? En is dit wel zo of doen we iets verkeerd !. Geven we hem te weinig rust of heeft hij te weinig actie; wij weten het niet meer. Het is zo sneu voor ons mannetje want verder is het een schat en we willen hem zo graag helpen maar weten niet hoe. Kalmerende signalen geven naar hem heeft ook geen invloed. sjef is nu 16 maanden, niet gecastreerd, supergezond voor zover wij weten. Bestaan er soms honden die gevoeliger , sneller geprikkeld zijn dan anderen? Graag jullie mening, ervaringen, tips

Alvast bedankt, groetje van Jacqueline
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Help !

Bericht door Bor »

Ik heb met Bor een periode gehad dat hij de trap niet meer op durfde. Ook toen voelden wij ons redelijk hulpeloos (we wonen in een flat, dus Bor moet echt trap lopen). Met heel veel geduld, stukjes worst en daarna uitkijken voor herhaling is het ons gelukt. Maar ik weet wel dat hij erg gevoelig is om angsten te ontwikkelen. Zodra hij een keer verkeerd de auto in sprong, was er de angst voor herhaling. Met veel beleid lukt het ons dan om het terug te draaien, maar dat komt misschien ook omdat Bor wat ouder is dan jullie Sjef.
Ik weet niet goed wat ik jullie zou adviseren. Negeren is vaak het beste, dat doen wij ook nog steeds bij vuurwerk bijv., wat nu ook afgestoken word door de studenten van de HAN.
Met het trap-gebeuren had ik mijzelf beloofd een hondentrainer in te gaan schakelen, als het na een paar dagen met worst en ik als enige begeleider op de trap nog niet zou lukken. Het was niet meer nodig, maar misschien is dat ook een optie voor jullie?
Heel veel succes!!
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Help !

Bericht door mleentje »

Moeilijk hoor. Onze Wilma was overgevoelig voor vrij hard plots geluid en bang voor kleine ruimtes. Dat was vervelend omdat ze op straat soms plots uit het dak ging, nooit op een terrasje omder de tafel of in een hoekje wilde liggen en compleet flipte als een stoel over de vloer geschoven werd.
Bij Sjef is duidelijk meer aan de hand. Het lijkt er op dat heel moe wordt van het geluid rond hem om uiteindelijk dan angstig reageren en heel diep te slapen. Als mens kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Zelfs Guus - meestal de rust zelf - vond het vaak buiten te druk - een paar buren blijven maar verbouwen - en zocht zijn heil binnen. Drukte kan heel vermoeiend zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe druk het bij jullie is en hoeveel hij gestimuleerd wordt. Persoonlijk zou ik pogen wat rustige dagen in te bouwen waarin hij zijn eigen ritme kan aanhouden en hem een plekje geven waar hij rustig kan zijn, ook als er bezoek komt. Een hond - zelfs een jonge hond - slaapt best veel ook tijdens de dag. Niet alle honden zoeken spontaan rust. Soms moeten ze wat geholpen worden. Als dat niet helpt lijkt een hondentraimer inschakelen inderdaad geen slecht idee.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Help !

Bericht door Sjef »

Bedankt voor jullie reactie,

We geven hem zoveel mogelijk rust, vaster ritme aan te houden met uitlaten en eten, rustige wandelingen waarbij ik wel probeer om zijn aandacht vast te houden en te trainen maar dan op een zeer positieve manier, af en toe een snuffelspelletje thuis en verder rust. Het blijft moeilijk omdat het zo triest is om ons altijd zo vrolijke en onstuimige mannetje zo te zien janken en het feit dat we hem niet kunnen kalmeren en geruststellen. Ik was van plan om met hem te gaan trainen bij een andere hondenschool maar dat is twee maal per week les dus daar zie ik vanaf; lijkt me een beetje teveel voor zijn koppie.

Groet Jacqueline
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Help !

Bericht door Eldrid »

Als dit zo blijft, zou ik toch maar eens advies gaan inwinnen bij een gedragsdeskundige.
Angst komt bij alle honden weleens voor maar als het te lang duurt is er misschien toch iets anders aan de hand.

Veel sterkte en wijheid.
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Help !

Bericht door mleentje »

Een domme raad wellicht. Al eens gedacht aan een algemeen onderzoek bij dierenarts? Wellicht heeft hij ergens pijn. Domme oorpijn bijvoorbeeld of tandpijn of botpijn of nekpijn. Allemaal dingen waar je echt moe van wordt.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: Help !

Bericht door Sylvia »

mleentje schreef:Een domme raad wellicht. Al eens gedacht aan een algemeen onderzoek bij dierenarts? Wellicht heeft hij ergens pijn. Domme oorpijn bijvoorbeeld of tandpijn of botpijn of nekpijn. Allemaal dingen waar je echt moe van wordt.
dit is helemaal geen domme raad! het zou best zo kunnen zijn dat Sjef iets voelt in zijn lichaam en daar geen raad mee weet, eerst dierenarts! Als er niets fysieks gevonden wordt, dan kan je de "angst" aanpakken en daar moet je niet voor bij de dierenarts zijn, volgens mij.

groet, Sylvia.
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: Help !

Bericht door Sylvia »

Er schoot me nog iets te binnen...hoe lang geleden is het dat Sjef ontwormd is? Honden kunnen heel angstig reageren op die kriebels in hun buik, ze gaan dan als het ware lopen van zichzelf en worden daar heel erg moe van...ik denk maar even mee hé :)
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Help !

Bericht door Sjef »

Sjef is pas nog bij de dierenarts geweest vanwege zijn inentingen, daarbij heb ik speciaal extra naar zijn achterpoten laten kijken, uitgebreid gecheckt, gestrekt etc. Ik kan hem overal aanraken zonder dat hij een rare reactie geeft. En het blijft natuurlijk een feit dat zijn gedrag altijd aan het einde van de dag begint. Ontwormen ga ik direct vandaag doen ( pillen heb ik in huis). Zijn oren zijn niet rood of stinken niet. Hij speelt, kauwt op zijn botten, etc. Oh en ik geef hem nu sinds twee dagen Bach resque druppels door zijn avondeten. Dat ga ik nu iets eerder geven door een klein beetje yoghurt. Verder is het bij ons rustig in huis, geen kinderen. Het gedrag ontstaat opeens; de hele dag normale geluiden waar hij dan aan het einde van de dag opeens niet meer tegen kan. Wij wonen vlakbij de brandweerkazerne dus die rukken regelmatig uit met veel lawaai, geen reactie. Laatst toen het zo onweerde zat hij gewoon buiten te kijken naar de lichtflitsen en de donder. Ik vind het fijn dat jullie zo meedenken!

Groet Jacqueline
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Help !

Bericht door Esther »

Ik vond dit artikel over stress. Er staan mogelijke oorzaken en tips hoe ermee om te gaan. Jullie doen sowieso de goede dingen als ik dat zo lees, maar misschien kan je er nog meer informatie uithalen.

De eerder genoemde gedragstherapeut is een goed idee. Ik zou dan wel na gaan of hij/zij ervaring heeft met angst en stress.
Afbeelding
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Help !

Bericht door Sjef »

Hoi Esther,
Het artikel had ik inderdaad al gelezen vandaar dat ik zo bezig ben om hem meer rust te geven. via die site ben ik ook terechtgekomen bij een honden school waar ik vier privéleven heb genomen om zijn signalen te leren lezen. Ik ben inderdaad bang dat sjef een hoog stress niveau heeft en dat ik me vergis in het feit dat het lang duurt voordat de stress weer uit zijn lichaam is. Je denkt al gauw als hij weer een goede dag heeft dat alles weer in orde is en ga je weer gauw meer met hem doen maar uit het artikel blijkt dit toch niet zo te zijn. Een voorbeeld van wat ik van de mevrouw waar ik de lessen volg heb geleerd; als ik sjef had uitgelaten en een uur met hem had gelopen dan ging hij als we thuis kwamen als een gek met een speeltje door het huis rennen. Ron vroeg me dan wel eens of ik soms een uur met hem op een bankje gezeten had. Ik dacht dat hij dan toch zijn energie niet kwijt had gekund. nu blijkt dat ik dan te lang met hem gewandeld heb en hij zijn stress kwijt moet. Minder lang wandelen was het advies en onderweg bijvoorbeeld een speurspelletje doen. terwijl ik dacht hem een plezier te doen door lekker te lopen met hem. Ook zag ik hem aan het einde van zo'n les aangeven dat hij het zat was door met zijn rug naar me toe te gaan zitten en te gaan geeuwen. Ron geeft ook altijd aan dat als ik maandag de hele dag aan het werk ben sjef bijna de hele dag ligt te slapen, als het ware bij te komen van het weekend. Ik denk dat we de komende tijd eerst maar aan de slag gaan met rust, de Bach druppeltjes en speurspelletjes doen. Ik hoop op de goede weg te zijn maar vind het wel moeilijk. Een gedragstherapeut daar ga ik eerst eens over lezen; het klinkt zo heftig.
Groet Jacqueline
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Help !

Bericht door Esther »

Die privé-lessen die je hebt gehad zijn volgens mij vergelijkbaar met gedragstherapie. :wink:
Ik denk dat jullie op de goede weg zijn met Sjef. Het komt vast helemaal goed. :ok:
Afbeelding
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: Help !

Bericht door Sylvia »

Een goed verstaanbaar boekje is: kalmerende signalen van Turid Rugaas. Doe de rescue gerust in zijn drinkpot, je kan er niet teveel van geven! Mocht de rescue geen soelaas bieden, dan kan je beter een aangepaste remedie laten uitzoeken.
groet!
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Help !

Bericht door Bor »

Volgens mij zijn jullie idd al hartstikke goed bezig! Met een dosis geduld kom je er echt wel! Succes!!
groetjes Esther
Afbeelding
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: Help !

Bericht door maria »

Hoi,

Het lijkt toch dat je op de goede weg zit als ik dat allemaal lees!!
Maar misschien is het een idee om eens met de da te overleggen ( tenslotte kent hij de hele situatie) of het verstandig is zijn schildklier waarden eens te checken.( Dat kan met eenvoudig bloedonderzoek)

Mijn vorige aire vertoonde opeens ook heel vreemd gedrag. Niet constant de hele dag door maar wel op een gegeven moment elke dag. Ook net alsof hij bang was. Dan ging hij bijvoorbeeld in de tuin liggen, niet op het gras wat hij mocht, maar tussen de planten in het zand.( terwijl hij echt super gehoorzaam was) of hij ging in de kamer met zijn rug naar je toe liggen en zijn kop achter de gordijnen. Echt raar.
Ik ben toen naar de dierenarts geweest en het eerste waar zij aan dachten was de schildklier.

Achteraf kwam het bij mijn aire door zijn medicijnen ( die hij al jaren kreeg) waar hij zichzelf mee vergiftigde.
Dus dat zal bij jouw niet zo zijn,omdat Sjefke gezond is.

Maar omdat mijn da gelijk aan zijn T4 waarde dacht is het bij Sjef misschien ook wel goed omdat uit te sluiten?

Groetjes en een dikke knuffel voor Sjef
Maria
Plaats reactie