Onverklaarbare angst

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Onverklaarbare angst

Bericht door Sjef »

Hoi, hier ben ik weer....
Sinds drie dagen is sjef opeens angstig, we kunnen er maar niet achter komen waar het door komt. Hij reageert op van alles en op volgens ons niets bijzonders. Het gebeurt thuis binnen en buiten en ook tijdens de wandelingen. Soms gaat hij opeens met zijn neus in de lucht staan ruiken en duikt dan angstig in elkaar en wil weg. Soms hoort hij een geluid, soms wil hij opeens ergens niet langslopen. Ik ben als de dood dat hij uit zijn halsband of tuig schiet. Ik kan hem ook niet kalmeren of afleiden met een snoepje. We laten hem nu zoveel mogelijk met z'n tweeën uit zodat we hem samen proberen mee te krijgen. Ook lopen we kleine rondes en geven hem veel rust. De laatste weken gingen het juist supergoed. Wel zijn we meer met hem bezig geweest; vaker laten loslopen op een afgelegen veld, spelen met een balletje en trainen met hem. Ik heb gelezen dat een hond rond 13/14 maanden een vierde angstfase doormaakt; ik wist dit niet maar het zou een verklaring kunnen zijn. Tevens gelezen dat een hond veel rust moet hebben en dat hij door veel met hem bezig te zijn teveel stress zou kunnen krijgen (ook dat wist ik niet). Ik dacht juist dat het fijn voor hem is om lekker bezig te zijn en te rennen e .d. Is dit iets wat jullie herkennen ?.
Groeten van Jacqueline
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Onverklaarbare angst

Bericht door Bor »

Ik herken het van andere verhalen op het forum en van de plotselinge angst van Bor voor het trap lopen. Wat ik wel weet, is dat de rust bewaren en rustige (bege)leiding het beste werkt bij de airedale. Afgezien dan van Guus, die laatst een keer een goed geplaatste strenge uiting van het vrouwtje om wist te zetten in actie. Volg je hart; ik denk dat dat het belangrijkst is. Met geduld gaan de meeste angsten weer over.
Succes,
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Onverklaarbare angst

Bericht door mleentje »

Die angsten herken ik maar al te goed. De meeste gaan spontaan weer over. Lang hoeft dat niet te duren. Met wat geluk kun je hem op zo'n ogenblik uit de paniekfase halen en hem doen luisteren. Dat lukt soms niet en dan vrees je dat de hond heel dom gaat doen. Wilma kon er wat van. Kleine donkere ruimtes en smalle passages waren aan haar niet besteed. Voorbijrijdende brommers en dicht rijdende fietsers evenmin. Ook de trap heeft de nodige moeite gekost herinner ik mij. Die laatste kost ook moeite bij Guus. Daar postte ik een paar dagen geleden een verhaaltje over. Guusje moet zijn angstfase nog krijgen. Voorlopig valt het met uizondering van de trapperikelen heel goed mee.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Onverklaarbare angst

Bericht door Eldrid »

Ook hier regelmatig met angst te maken gehad. Net wat mijn voorgangers zeggen: kalm blijven is het allerbelangrijkst (ook als je staat te trillen als een rietje). Als jij ook in de stress schiet weet het dier helemaal niet meer waar ie het zoeken moet.

groetjes,
Diezel & Eldrid
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Onverklaarbare angst

Bericht door Eldrid »

Ook hier regelmatig met angst te maken gehad. Net wat mijn voorgangers zeggen: kalm blijven is het allerbelangrijkst (ook als je staat te trillen als een rietje). Als jij ook in de stress schiet weet het dier helemaal niet meer waar ie het zoeken moet.

groetjes,
Diezel & Eldrid
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: Onverklaarbare angst

Bericht door Sylvia »

Jullie geven Sjef meer rust, zeg je Jacqueline en dat is nu precies wat hij nodig heeft!!!! Ergens is het hem teveel geworden, hij wil nu gewoon even zijn, verwerken en niet doen! je voelt dat prima aan! Volgens mij mag jij echt vertrouwen op je gevoel, is me al eerder opgevallen!
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Onverklaarbare angst

Bericht door Sjef »

Hoi, wederom dank voor jullie reacties ! Het geeft me echt steun. Het valt me overigens sinds vandaag op dat sjef veel slaapt en ontspannen is (geen reden voor zorg hoor want verder gedraagt hij zich volledig "normaal" voor een airedale !). Lekker een beetje quality time geven en korte wandelingen. waarschijnlijk heeft hij het dus inderdaad een beetje gehad met alles.
Thanks, groeten van Jacqueline
Plaats reactie