update 2 Fidel

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

update 2 Fidel

Bericht door Sylvia »

Zo, hier ben ik weer even! De vorige keer had ik het over de training discs en de positieve reactie van Fidel op die kletterende dingen! Het heeft precies drie dagen geduurd, dan had hij door dat die dingen niet beten en kon het hem geen zier meer schelen...terug naar af dus! Ondertussen gaan we om de veertien dagen naar de trainingsweide bij de dame die altijd honden in de oppas heeft en dat is uiteraard de bedoeling. De vorige keer zat er een Golden en een Rottweiler in de buitenrennen, Fidel liep tot aan de rennen, deed het "relatief" goed, plaste tegen beide rennen en liet de boel voor wat het was. Dan kwam de eerste aangelijnde hond op de weide en het trainen kon beginnen en ik zag het meteen...er brandde een lampje boven zijn kop...hier kom ik niet onderuit, dus zal ik eens goed mijn best doen, niet te heftig wringen en als de laatste aan de beurt geweest is mag ik rennen en spelen. Ooooch wat loopt hij mooi mee aan een losse lijn van de hond weg, kijkt naar zijn baasje en je denkt...fantastisch, toch? Maar, in de richting naar de hond toe, komen we niet verder dan tien meter en daar gaat hij weer! Zo gaat het, bij elke hond steeds hetzelfde. We sluiten de training af op een positief moment en hij zegt Yes, speeeeeeeeeeeeeeeeeeeelen! toch hebben wij met zijn allen het gevoel dat het zin heeft en gaan voldaan naar huis, wel later dan verwacht, want we moesten wachten tot Fidel weer normaal rond liep op de weide en niet meer stond te zeuren aan de poort...IK wil naar huis!...de eerst volgende hond die we tegen kwamen was het weer raak, als een gek ging hij tekeer, oncontroleerbaar! Ondertussen ben ik thuis begonnen aan de training met de muilkorf, tegen alle adviezen in! Maar, Fidel is hier nu 7 maanden en ik kan niet met hem gaan wandelen en dat begint voor mij te wegen, ik die gewend was elke ochtend mijn kilometers te lopen en vanuit die behoefte koos voor een volwassen hond...had ik dit allemaal kunnen voorzien...ik was niet aan dit verhaal begonnen! Volgende donderdag komt er weer een andere "kenner" over de vloer, de bedoeling is dat we toch proberen om samen op stap te gaan. Maar, ik weet voor mezelf dat als Fidel mij één keer bijt, het niet meer goed komt tussen ons! Thuis is Fidel een schatje met de nodige streken die eigen zijn aan zijn ras, heerlijk ventje! Best moeilijk en dubbel allemaal! Mijn man heeft voor zichzelf beslist om Fidel bij zijn halsband te nemen bij aankomende honden, hij gaat dan op twee poten hevig te keer, maar kan niet in het wilde weg happen, want na vijf incidenten is het wel genoeg voor Rob. Vrij snel na het passeren van het "obstakel" kan hij hem terug op zijn vier poten laten lopen en blaft Fidel nog wel even na, maar zonder al te veel moeite loopt hij snel weer te snuffelen. Paarden op de weide, die kunnen we ondertussen passeren zonder al te veel gedoe, soms zelfs zonder gedoe! Fidel is een schat van een hond, zo jammer dat het is wat het is en soms, heel soms heb ik zelfs geen zin meer om 's avonds mee te gaan wandelen, wat al helemaal niet de bedoeling was! We doen dapper verder en hopen op beterschap...! groetjes en dank je wel, als je het zeur verhaal alweer las :wink:
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: update 2 Fidel

Bericht door Eldrid »

Nou, ik zie jullie verhaal zeer beslist niet als zeuren. Zo moet je ook zeker niet denken hoor!
Het is ook geen malse taak waar jullie aan begonnen zijn. En gezien alle schrijfselen van jullie inspanningen hebben jullie er ook zeker niet 'te licht' over gedacht. Als ik het zo goed lees is Fidel waarschijnlijk meer geschikt als 'erfhond' op een boerderij. Ik kan mij heel goed voorstellen dat wandelen niet meer leuk is. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik zou doen als ik in jullie schoenen zou staan. Vanuit het diepst uit mijn hart: heel veel sterkte en wijsheid voor jullie.

:bloem:

Diezel & Eldrid
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: update 2 Fidel

Bericht door mleentje »

Nee, zeuren doen je zeker niet. Wij hebben hier een bijna zeven maandertje. Een schatje. Is niet in het minst agressief maar springt aan de lijn wel naar elke andere hond toe. Zelfs dat is uiterst lastig. Ook bij hem zijn licht negatieve impulsen zoals van de Ulead enkel aan de orde als er geen hond in de buurt is. Dat die ringen wat vervelend kietelen als hij naar een andere hond toe trekt kan hem geen bal schelen.
Als ik al zucht als ik vrees te veel honden tegen te komen. Wat moet het bij jou dan niet zijn!
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: update 2 Fidel

Bericht door Helene »

ik heb diep respect voor jullie ,ik kan niets anders zeggen.Ik ben blij met elke update want Fidel gaat toch niet uit je gedachten. groet Helene
Gebruikersavatar
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 669
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:59

Re: update 2 Fidel

Bericht door Donna »

Zeker geen gezeur!

Heb een beeld van de frustratie waar jullie zo nu en dan doorheen gaan. Vind het knap hoe jullie blijven zoeken naar mogelijkheden. We blijven hopen dat bij Fidel het kwartje gaat vallen en hij wat handelbaarder wordt tijdens het wandelen.

En blijf dit forum vooral gebruiken om je verhaal kwijt te kunnen!

Groeten

Jaap en Patrick
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: update 2 Fidel

Bericht door mleentje »

Echt Sylvia. Ik vond mezelf ook zo zeuren over Wilma. Vooral je verhaal vertellen. Hier kan het. We hebben allemaal heel veel bewondering voor jullie volharding.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: update 2 Fidel

Bericht door Sylvia »

allereerst, dank aan elk van jullie! Gisteren was hier dus weer een "kenner" op bezoek om over Fidel te praten, zes uren hebben we aan tafel gezeten, elk detail is besproken. De conclusie is dat er nog heel veel tijd zal nodig zijn...Maar, het was heel fijn om te horen dat we goed bezig zijn en hij er weinig aan kon toevoegen, op enkele details na zoals o.a. dat het beter is altijd dezelfde route te lopen, dan afwisseling voor Fidel. Beter om steeds dezelfde hond te gebruiken als trainer, dan verschillende honden. Simpelweg omdat Fidel die veiligheden nodig heeft, daar kan ik inkomen! De man die op voorhand info gekregen had over Fidel, schrok in positieve zin van de evolutie die Fidel al gemaakt heeft op die tijd en kon het amper geloven...wij toch een beetje trots...! Dapper gaan we weer verder en als het volgende dipje komt...dan is er nog altijd...het forum :wink:
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: update 2 Fidel

Bericht door Eldrid »

Soms heb je gewoon even een schouderklopje nodig of iemand die tegen je zegt dat je op de goede weg zit. Dat geeft je weer hoop.

Liefs,
Diezel & Eldrid
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: update 2 Fidel

Bericht door Bor »

En dat schouderklopje verdienen jullie... volop!
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: update 2 Fidel

Bericht door Esther »

Zeuren? :shock: Ben je gek joh! :bloem:

Ik pak Iarik ook in sommige situaties bij de halsband. En als Benthor en Iarik willen uitvallen houd ik ze ook zo kort dat ze op hun achterpoten komen. Daar is niks mis mee in mijn ogen. :ok:

Ook denk ik dat het een wijs besluit is om met muilkorftraining te beginnen. Ik denk dat dat uiteindelijk rust geeft bij baas en hond.

Jullie kennen Fidel het beste. Jullie doen het goed. :ok:
Afbeelding
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: update 2 Fidel

Bericht door Sjef »

Hoi,
Ik zit nog niet zo lang op het forum dus wist niet zoveel over fidel. E.e.a teruggelezen. Ik heb veel respect voor jullie doorzettingsvermogen. Super zoals jullie bezig zijn om hem te begeleiden. Ik heb geen tips daar ik zelf nog teveel vragen en onzekerheden over onze 14 maanden oude sjef heb. ik hoop dat het goed gaat komen met fidel en als ik alles lees over jullie zal dat vast en zeker gebeuren.
Groeten van Jacqueline.
Plaats reactie