Dominant ?

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Dominant ?

Bericht door Sjef »

Hoi, hier een berichtje over Sjef,
Zondag naar school geweest; de oefening lig en blijf waarbij je je hond moet laten liggen, riem los en je vervolgens zelf naar voren moet lopen en met je rug naar hem toe moet gaan staan. De hond moet dan blijven liggen ! Tot dusver alles prima. Sjef blijft liggen totdat een andere hond of zelfs meerde gingen staan. Sjef staat ook op en gaat naar de anderen toe en begint te dollen maar ook te grommen. De juf sprak mij vervolgens aan op zijn gedrag dat ik niet genoeg boven Sjef sta en dat hij dominant gedrag vertoont omdat hij zich met de anderen gaat bemoeien en volgens haar de andere honden wel even gaat vertellen hoe het moet. Ze waarschuwde zelfs dat dit op vechten uit zou draaien. Ik schrok hier van; ze beschreef dat Sjef door zijn houding en gedrag dominantie vertoonde en dat ik dat niet moet pikken ?. Ik weet dat Sjef er als hij alert is een bepaalde houding aanneemt: statige rechte poten, lichaam heel recht, staart omhoog, kop omhoog, echt zo van hier ben ik ! Ik heb deze houding zondag niet gezien omdat ik met mijn rug naar hem toe stond. Na de les nog even met de juf gesproken en zij vond dat ik strenger tegen Sjef moest zijn. Sjef doet nooit lelijk tegen een andere hond, gaat altijd liggen als hij een andere hond ziet en wil alleen maar spelen, geeft dit ook aan door een speelstand aan te nemen. Ik ben nu een beetje van slag; is Sjef dominant? Hoe herken ik dit en hoe moet ik hier dan mee omgaan ? Wat is jullie mening ?
Groeten van Jacqueline
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Dominant ?

Bericht door Bor »

Die houding hoort heel specifiek bij de airedale. Zelfs Bor (de grootste sul hier op het forum, zo'n beetje) neemt regelmatig deze houding aan. Vechten gebeurd eigenlijk nooit, al zijn er wel honden waarmee het echt niet klikt en waar de strijd even mee aan gegaan moet. Ik wil de mening van de juf niet ondermijnen, maar heb ook al vaker gehoord dat er weinig rekening word gehouden met het ras op verschillende cursussen.
Laat je in ieder geval niet zomaar onzeker maken, zonder echte aanleiding. Want van vechten is bij Sjef nog helemaal geen sprake geweest.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die ook op cursus hebben gezeten je wat verder kunnen helpen misschien. Met Bor heb ik geen school gevolgd.
Naar mijn idee moet de hondenschool iets zijn waar je vrolijk van thuis komt en samen met je hond van geniet. Laat je dat niet afnemen.
Maar juiste raad vanuit school is ook wel fijn en ik kan niet bepalen of zij het wel of niet bij het rechte eind had.
Succes! groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Dominant ?

Bericht door Eldrid »

Grommen hoort bij een airedale. En er zijn vele soorten grommetjes. Waarschijnlijk wilde Sjef alleen maar spelen. Veel 'standaard' hondeninstructeurs zijn erop gericht dat alle hondjes in het gareel moeten meelopen. Airedales zijn nou eenmaal heel erg snel verveeld tijdens de oefeningen. Dat had ik met Diezel ook. Die ging lekker in de klas lopen muiten. Toen de instructeur daar over begon te klagen en zei dat ik een domme hond had omdat Diezel weigerde door een tunneltje naar me toe te rennen, ben ik er acuut mee gestopt. Diezel kende inmiddels de commando's die hij moest kennen en dat was voor mij genoeg. Als ik zo'n onderdanige robothond had willen hebben zou ik immers nooit voor een terrier hebben gekozen. Mijn advies? Als jij je er niet prettig bij voelt, ga dan op zoek naar een andere hondenschool waar ze wat meer ervaring hebben met koppigere rassen. Laat je verder niks wijsmaken, jijzelf kent je hond immers het best.

groetjes,
Eldrid
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Dominant ?

Bericht door Esther »

Even een andere invalshoek.

Benthor kan je op dezelfde manier beschrijven als jij Sjef hebt beschreven. Benthor loopt dus soms ook grommend, hoog en met stijve poten. Hij is dominant en kan gaan vechten met een andere dominante grote reu. Kent hij een reu, of is het een kleine of gecastreerde reu, dan is er geen probleem.

Ik wil overigens niet zeggen dat Sjef ook zou kunnen vechten. Ik zou er wel rekening mee houden zodat het je niet "overkomt" als hij wel een gevecht aan gaat.

In mijn ogen is het belangrijker om ervoor te zorgen dat Sjef voldoende aandacht voor je heeft en dat je hem in zo veel mogelijk situaties kan terugroepen of instrueren om door te lopen. Dat kan een traject van jaren zijn, ik waarschuw je vast. :mrgreen:

Echt streng zijn heeft geen zin als dat jou persoonlijk niet ligt. Daar trapt ie dan echt niet in.

Tenslotte denk ik dat de beschreven oefening te vroeg voor hem is. Hij kan het nog niet opbrengen om te blijven liggen. Ik zou er minstens een lange lijn aan doen zodat zijn gedrag niet zelfbelonend kan worden. :wink:
Die fout heb ik namelijk gemaakt. https://www.airedaleforum.nl/forum/view ... =11&t=1198 :engel:
Afbeelding
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Dominant ?

Bericht door Sjef »

Ik heb even gekeken op het forum naar je bericht en foto's over het examen van Benthor; zo iets zou Sjef ook kunnen doen (stiekem moet ik er wel om lachen maar voor je examen is het niet leuk !). wij moeten overigens zondag examen doen voor hetzelfde examen. Het mooie is dat als ik met hem aan het oefenen ben dat hij dan alles keurig uitvoert maar op school is het een ander verhaal. Ik merk ook dat op school indien er teveel tijd tussen de oefeningen zit en je dus moet wachten op de anderen dat hij zich gaat vervelen. Sjef is nu bijna 14 maanden oud; ik weet niet of dat dit te jong is voor sommige oefeningen ?. Vandaag zijn we overigens naar de hondenspeeltuin geweest en daar pikt Sjef er ook 1 hond uit waar hij mee aan de slag gaat; proberen te rijen, uitdagen en ondanks het afwijzen van door deze hond middels grommen en happen gaat hij gewoon door echter zonder zelf enige vorm van agressie te vertonen, geen grom, geen uitval.....de eigenaren vonden het gelukkig geen probleem daar hun eigen dit op jongere leeftijd ook altijd had gedaan maar ik schaam me wel een beetje. Er lopen daar dus ong. 15 honden los en hij pikt er 1 uit !
Ik denk er veel over na, lees veel over het opvoeden van je hond, probeer aan mezelf te werken maar probeer vooral te genieten van mijn schat. Mijn vraag blijft echter staan; hoe herken ik Sjef dominant is ? Of is dit een domme vraag......ik ben bang dat ik niet niet goed doe en daardoor mijn hond verziek !
Groeten van Jacqueline
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Dominant ?

Bericht door Bor »

Domme vragen bestaan niet! Ik denk dat de kans dat je je hond verziekt heel erg klein is! Alleen al omdat je het serieus neemt en goed naar je hond kijkt. Probeer echt en vooral te genieten en laat de rest wat op je af komen. Als je op elke fase reageert, dan moet je nogal... :mrgreen: De ene keer zal hij wat dominanter zijn, de andere keer zitten er weer trossen bananen in zijn oren, waardoor je soms het idee hebt dat al je oefeningen überhaupt voor niks hebt gedaan en nog weer een volgende fase gaat hij alsnog trekken aan de lijn/blaffen naar de postbode/angstig worden voor de drempel tussen keuken en kamer/etc.,etc.
Zolang jij zo betrokken bent bij je vriend en volhardend van 'm geniet, komt het allemaal echt goed!
En soms een tip hier of daar van andere forum leden zijn het proberen (soms) waard. Al ken jij je hond het aller beste.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Dominant ?

Bericht door Esther »

Sjef schreef:Vandaag zijn we overigens naar de hondenspeeltuin geweest en daar pikt Sjef er ook 1 hond uit waar hij mee aan de slag gaat; proberen te rijen, uitdagen en ondanks het afwijzen van door deze hond middels grommen en happen gaat hij gewoon door echter zonder zelf enige vorm van agressie te vertonen, geen grom, geen uitval.....de eigenaren vonden het gelukkig geen probleem daar hun eigen dit op jongere leeftijd ook altijd had gedaan maar ik schaam me wel een beetje. Er lopen daar dus ong. 15 honden los en hij pikt er 1 uit !
Weet jij of die andere hond een reu of een teef was?
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Dominant ?

Bericht door Helene »

de puppycursus vond ik leuk, bij de volgende cursus ben ik vroegtijdig gestopt omdat de trainer zei dat ik niet streng genoeg was , ik moest meer schreeuwen en ze deed dan voor hoe hard.Escher werd aan het gaas gebonden en zo uit de groep gezet , iets wat ik nooit heb begrepen , ik ging van de cursus af.toen dacht ik , ik doe het wel zelf ,maar ik ontdekte een andere cursus en met het volste vertrouwen ging ik er heen 3 maal per week .Bij de eerste les werd al gevraagd wanneer ik Escher liet castreren, bij de tweede les werd gezegd , Escher denkt dat dit zijn eigen feestje is , de derde les , doe Escher maar apart want hij daagt andere honden uit. Zal ik doorgaan? We hebben in totaal 10 lessen gehad . Een Airedale is een ander type hond , zij hebben karakter , dat moet je niet vermoorden maar mee om leren gaan. Op een hondencursus wil men alles hetzelfde , dat gaat niet met een terrier. We hebben de cursus uitgezeten , en nu , we hebben een hartstikke leuke Airedale, die inderdaad graag honden uitdaagt tot spel maar zeker niet dominant is .De moraal van dit verhaal :op de hondencursus willen ze eenheidsworsten kweken ,en dat gaat niet met een Airedale .Groet Helene
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Dominant ?

Bericht door Sjef »

Hoi, bedankt voor jullie reactie. Ik ben echt een beetje zoekende maar inderdaad ik probeer echt goed naar mezelf te kijken en open te staan voor tips. Blij ben ik met het herkennen van het gedrag van jullie airedales; fijn om te lezen, dat maakt dit forum zo fantastisch. Het is echt zo dat alle fases doorlopen worden en regelmatig moeten wij hard lachen om zijn gedrag en zijn slimheid. ( een voorbeeld, Sjef mag niet achter de vijver want daar ligt grind en dan gaat hij graven, van de week ging hij opeens meerdere speeltjes pakken en deze achter de vijver leggen, vervolgens keek hij ons aan met een blik van ik doe toch niets, ik ben braaf met mijn speelgoed bezig, fantastisch toch ?) Ik geniet echt van mijn mannetje. Volgens mij is het inderdaad zo dat een airedale een geheel andere soort hond is door zijn uitstraling. En Esther de andere hond in de speeltuin was een gecastreerde reu van twee jaar oud, Sjef is niet gecastreerd !
Groeten van Jacqueline
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Dominant ?

Bericht door Eldrid »

Een paar weken geleden waren hier mensen op bezoek met een labrador van 1 jaar oud. Diezel werd nogal 'hitsig'? van die hond en probeerde de hele tijd op hem te rijden en uit te dagen tot spel zonder verder dominant te zijn. Ook wanneer Boy, de reu van mijn ouders, naar de kapper geweest is hangt er een bepaald geurtje waar Diezel helemaal van opgewonden raakt. HIj wil er dan de hele tijd bovenop duiken. Als het geurtje weg is, is er niets aan de hand. Hetzelfde doet hij ook met de hond van een kennis als die net van de kapper komt. Heel genant maar werkelijk niets aan te doen. Enne... ook Diezel is niet gecastreerd
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Dominant ?

Bericht door Esther »

Sjef schreef: En Esther de andere hond in de speeltuin was een gecastreerde reu van twee jaar oud, Sjef is niet gecastreerd !
Dan denk ik in die situatie niet aan dominantie.

Benthor is ook gek op gecastreerde reuen. Hij gaat niet rijden maar hij behandelt een gecastreerde reu wel als een teef. Ik denk dat gecastreerde reuen soms lekker ruiken of zo. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie