Uitvallen naar fietsers en auto's

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Sjef »

Hoi,
Sjef heeft weeriets nieuws; gisteren tijdens het uitlaten viel hij plots uit naar een fietser, hevig grommend en blaffen. Ik schrok me rot, de fietser uiteraard ook en ging hevig schelden verder. Er waren overigens al veel andere fietsers voorbij gekomen maar daar reageerde Sjef niet op. Ik baal hier erg van en merk aan mezelf dat ik niet meer ontspannen loop. Ook valt hij uit naar auto's, springt er naar toe en blaffen. Beide situaties zijn natuurlijk gevaarlijk dus ben ik zeer alert en daardoor gespannen tijdens het uitlaten. Ik vraag me af waar dit opeens vandaan komt ? Herkent iemand dit of is dit ook weer een van de vele fases ? Hoe moet ik mezelf opstellen, hebben jullie tips ?
Groeten van Jacqueline en Sjef
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Bor »

Probeer in ieder geval zelf je rust te bewaren, al kan ik me de spanning best voorstellen. Maar Sjef voelt dit en dat verergert de zaak alleen maar. Misschien kan je even de wandeling anders indelen? Een andere route, waar je tijdelijk even wat minder fietsers tegen komt bijv. Zo kan jij je rust terug vinden en kan Sjef groeien en zich weer op andere zaken richten.
Ik ben geen professional, maar dit is wat mijn gezonde boerenverstand denkt.
Hoe dan ook, veel sterkte met de stoere Sjef! Ik denk dat dit "zomaar" weer over kan waaien, hoor.
groetjes Esther
Afbeelding
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Sjef »

Moet ik dergelijke situaties dan juist uit de weg gaan ? Ik wil het gedrag liever afleren maar weet niet hoe ! Uiteraard ben ik me ervan bewust dat mijn spanning geen goed doet ! Mijn vriend heeft een totaal andere instelling/ houding, heel relaxed,ziet geen bruine beren op de weg. ik ben altijd alert en probeer andere honden, hardlopers etc altijd al van verre te zien aankomen. Bij het passeren van hardlopers laat ik Sjef zitten, idem bij mensen die vlak langs om moeten lopen en dat gaat prima. Het is mijn eerste hond en ben onzeker of ik het allemaal wel goed doe (sorry!) Ik ben iemand die altijd alles analyseert; waarom gebeurt dit, waarom doet hij dat, ben ik niet teveel met hem bezig, is hij wel gelukkig, etc.... Ik hoop dat ik hier over heen groei !
Groeten van Jacqueline
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door mleentje »

Ach Jacqueline, Guus is onze derde terrier en onze 2e Airedale en nog weet ik het niet altijd. Buiten de stad zoek ik een wandeling uit waar het meestal rustig wandelen is. Persoonlijk mijd ik drukke fietswegen zonder voetpad er naast en als ik er toch één tegenkom wandel ik tussen de fiets of auto en de hond met een korte lijn. Dat is voor de hond minder eng. Zoals Esther zegt. Blijf kalm. Uitval gedrag is het gedrag waarvoor het meest hulp wordt gevraagd. Iedereen wordt er op één of ander ogenblik mee geconfronteerd. Vaak ligt angst aan de oorzaak. Tijdelik een andere route met minder fietsers of voorbij zoevende auto's kan een oplossing zijn. Je kunt dan rustiger wandelen en beiden zelfvertrouwen opbouwen. Wandelen moet voor hond en baas leuk blijven en dat is het niet als er te vaak voor jou en Sjef stresserende situaties opdoemen.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Sjef »

Hoi,
Ik ben net lekker wezen wandelen met Sjef en heb mezelf bewust een andere uitstraling gegeven, schouders ontspannen, stevige stappen nemend, kijken naar Sjef, interactie. Op een gegeven moment kwam er een fietser voorbij en ik zag dat hij ging loeren, kort rukje aan de lijn om hem af te leiden en we liepen weer rustig verder. Uitgebreid geprezen. ik had hem nu overigens aan de korte lijn en halsband (vaak laat ik hem uit aan de de rollijn icm met een tuig). je hebt toch meer contact aan de korte lijn. Misschien toch even meer contact en plezier en vooral vertrouwen in Sjef hebben. Hij is verder fantastisch en als ik alle andere items mag geloven is het een airedale zoals het hoort. Leuk om nog even te melden: voor het oversteken moet Sjef altijd gaan zitten. Ik werd aangesproken door een man die het zo'n mooi gezicht vond. hij zij dat er eigenlijk een foto van gemaakt had moeten worden omdat het er zo mooi uitzag. Dat doet me goed.
Groeten van Jacqueline
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door mleentje »

Fantastisch. Natuurlijk is er niets mis met Sjef. Gevoelig zijn ze wel, onze Airedales.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Helene »

Als een auto passeert met een rammelde aanhanger of er komt een brommer voorbij die knettert , dan valt Escher ook uit,ik schrik daar altijd van omdat het zo onverwacht is.ik roep dan altijd foei of nee tegen hem.ik denk dat hij zulke geluiden niet prettig vind en dat is prima,ik verbied dit gedrag en dat helpt. groet Helene
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door mleentje »

Onze wilma was overgevoelig voor plots geluid. Een overvliegende luchtballon of vuurwerk deden haar niets. Ze kon een luchtballon immers horen aankomen en de voorbereidingen van het vuurwerk horen en het resultaat zag ze ook. De typische nieuwjaarsknallers zouden wel problemen gegeven hebben maar die zijn hier gelukkig verboden. Een voorbij rammelende kar of fiets deed haar altijd erg schrikken. Of ze sprong er naartoe of ze stond met haar staart tussen de poten te beven of ze wilde er niet langsheen. De ene keer vroeg dat een kort lijn met veel aanmoeidiging, de andere keer een losse met nog meer aanmoediging. Guus heeft van dat alles bijna geen last maar een knallende brommer heeft toch ook al eens een schrikreactie gegeven waarbij Guus zijn lijn compleet rond mijn benen wist te draaien. Kortom schrikken hoort er echt wel bij. Je kunt je hond nu eenmaal niet op alles voorbereiden in de eerste 3 maand van zijn leven. Hij hoeft ook niet alles 'normaal' te vinden.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Sylvia »

Volgens mijn bescheiden mening voel je dat goed aan Jacqueline! Weg met die rol lijn (even toch) en terug meer controle invoeren. Wat ik ook wel deed met de vijf vorige Airedales, in zo'n periode van groei en het bijhorende gedrag is ze veilig laten zitten op een plaats waar veel fietsers en auto's langs komen en hen rustig belonend toespreken bij goed gedrag, veel herhalen, maar niet te lang na mekaar. bij fout gedrag corrigeren met een ferme nee en wat over en weer gaan, laten zitten en herhalen wat nodig is, altijd afsluiten bij goed gedrag!!! Dit komt helemaal goed hoor, hij wil enkel zijn grenzen wat verleggen :wink: .
Fidel die elke fiets, brommer, auto zag als een vijand op wielen loopt ondertussen mooi aan de voet in de stad, ontspannen en reageert totaal niet meer op het verkeer. Als die het kan... :)

groet Sylvia...
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Helene »

Hee weer een leuk bericht over Fidel inderdaad , als die het kan groet Helene
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door mleentje »

Inderdaad. Als die het kan ... Toch een kleine kanttekening. Vooreerst zal Sylvia heel erg gericht zijn op Fidel tijdens zo'n wandeling. Ontspannen is anders. Daar is niets mis mee. Een terrier waar je niet met je gedachten bij bent gedraagt zich al snel als een losgeslagen projectiel. Bovendien is er een groot verschil tussen de stad met de vele fietsers, auto's, voetgangers, kinderwagens, rolstoelen, stokken van slechtzienden e.d. waar ieder zijn plek inneemt en relatief traag vordert en de buitenwijken waar auto's, brommers en fietsers voorbijrazen en er geen of weinig voetpad is maar wel veel geurtjes in de berm. Guus is supergemakkelijk in het stadscentrum - los begin ik er niet aan, nooit -. De 'Brugse vesten' (stadswallen) blijken echter net iets moeilijker en het jaagpad naast het kanaal naar Oostende is een ramp. Niet enkel voor Guus. Ook voor mij. Ik hou ook niet van groepen toerfietsers, renners of ouderen die in groep het hele pad innemen en zichzelf voorrang toeschreeuwen. Kortom, elke wandeling is anders.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door mleentje »

Haha, Guusje heeft het ook ontdekt: uitvallen naar andere honden maar mooi blijven zitten bij het stoplicht. Ach hij is jong en agressie is er niet bij. Maar kracht dat het beestje heeft! Het toppunt is dat hij naar elke hond wil maar de gemuilkorfde Duitse herder van de beveiligingsfirma aan het station niet ziet. Niet eens negeert. Een blinde vlek is het.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
boetje
Junior
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jan 2015 14:39
Mijn hond heet: norton
Locatie: brugge

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door boetje »

inderdaad, mij is het ook opgevallen hoeveel kracht zo'n jonge airedale heeft.
vooral de nekspieren zijn superontwikkeld!
als norton beslist dat er moet gestopt worden, stopt hij en draait met zijn nek - halt!
onmogelijk om er nog beweging in te krijgen, maar ik laat hem genoeg snuffelen en we komen overeen...

mijn beide armen zijn zeker al een paar cm uitgerokken!
als pup was er totaal geen interesse bij kruisen van andere honden, maar dat is als veel veranderd ondertussen.
als hij een hond ziet naderen, stopt hij volledig en wil totaal niet meer verder, om dan uit te halen.
ik probeer me er steeds op voor te bereiden, maar is moeilijk.

voorlopig nog steeds met gewone halsband.
wat gebruiken jullie?
Afbeelding

always look on the bright side of life
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door Helene »

ik gebruik een gewone halsband en als hij iets doet wat ik niet wil dan geef ik steeds een aantal zeer korte rukjes aan de riem en ik roep daarbij :nee en dat helpt meestal maar ja hij is dan ook al bijna 7 jaar he, hij weet wel hoe het vrouwtje het graag wil ,maar die zeer stevige korte rukjes die doen goed hoor .Probeer het maar eens, je hebt nl meer kracht met korte rukjes en dan de riem dichterbij je houden .success Groet Helene
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Uitvallen naar fietsers en auto's

Bericht door mleentje »

Ik gebruik of een gewone halsband of een Ulead. Deze laatste maakt echt wel dat hij meestal niet trekt aan de lijn maar die honden zijn hem voor het ogenblik blijkbaar echt te aantrekkelijk. Bovendien was er gisteren heel veel wind en dat maakt het onrustig onder de bomen. Dat zal ook wel een rol gespeeld hebben in zijn zotte bui. Maar waarom joggers en fietsers geen aandacht krijgen en honden wel is daarmee niet verklaard. Een tuigje krijgt hij om in de wagen. Hiemee wandelen is bijna onmogelijk. De halsspieren lijken sterk maar de kracht dat hij met een comfortabel tuigje om ontwikkelt is nog heel wat groter. Trekken is dan gewoon fijn.
Van plots gaan zitten en niet vooruit willen kent hij alles. Nieuwe indrukken worden zittend verwerkt. Dit deed hij vanaf de eerst dag dat hij bij ons was. Even de lijn wat losser en na een halve minuut gaat hij verder. Geen ervaring gaat verloren. Ach Guusje is meestal een heerlijk ventje. Ik was wel vergeten dat je soms je jonge hond 'wel achter het behang wilt plakken'. Als Guus het te gek maakt herinner ik me de fratsen van Escher als jonge snaak. Ik ben voorbereid denk ik dan. Al besef ik dat vast niet alle fratsen het forum haalden. De korte rukjes ga ik zeker uitproberen.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Plaats reactie