reuring in de hondenspeeltuin

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

reuring in de hondenspeeltuin

Bericht door Sjef »

Hoi,
weer even een berichtje over onze Sjef; vanmiddag zijn we naar de hondenspeeltuin geweest waar Sjef al sinds pup zijnde komt. Altijd een groot feest met allerlei soorten honden. Bij aankomst (wij stonden nog buiten het hek) stond er al een hond hevig te grommen naar Sjef maar arrogant als hij is, meneer wilde met al zijn enthousiasme naar binnen. Daar werd hij (voor het eerst) opgewacht door zes andere honden waaronder dus de grommend. Sjef stond statig met opgeheven hoofd en krulstaart tussen alle anderen in die hem besnuffelden en bleef verbazingwekkend kalm; echter wel zeer alert. (ik was allang op mijn rig gaan liggen). Na enige tijd ging ieder zijn weg en daagde Sjef de grommend uit om toch vooral te komen spelen. Er liep een cane-corso die zich tot dan toe afzijdig had gehouden die opeens Sjef te grazen neemt en voor het eerst reageerde Sjef door hem terug te pakken; dit hebben wij nog nooit eerder meegemaakt. We hebben ze uit elkaar moeten halen. Zou hij nu toch opeens mannetje gedrag gaan vertonen ? Jullie moeten weten dat Sjef toen hij 10 maanden oud was aangevallen is door twee loslopende stafferds en daarbij dusdanig gewond is geraakt dat hij direct geopereerd moest worden; onderhuid losgescheurd op twee plaatsen, overal bijtwonden. Als hij kleiner was geweest had hij het volgens de dierenarts niet overleefd ! Walgelijke ervaring. Sjef heeft daarna echter nooit angst- of agressiegedrag vertoond; iedereen en elke hond is feest. Ik zelf ben maandenlang bang geweest en ook nu nog soms.
Wat mij opviel na dit opstootje op de hondenspeeltuin is dat veel andere honden direct reageerden en naar de cane-corso agressief werden; ik vraag me af hoe dit werkt bij honden. Tevens vraag ik mij af of Sjef nu aan het veranderen is; hij is nu ruim een jaar oud ? Moet ik rekening gaan houden met het feit dat hij van zich af gaat bijten, tot nu toe wilde hij alleen maar spelen en gaat als het nodig is gerust op zijn rug liggen als de ander dat wil maar draait zich ook net zo makkelijk weer terug om verder te spelen. Graag jullie ervaringen en tips !
We zijn trouwens maar weggegaan en lekker met Sjef gaan wandelen....
groeten van Jacqueline
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: reuring in de hondenspeeltuin

Bericht door maria »

Hoi,

Ik vind dat je nog al wat risico's neemt met Sjef. Zeker na je eerste nare ervaring.
( Staffords zijn zo intolerant naar andere honden, en het gluiperige van ze is dat ze in 1x zonder aanleiding kunnen omslaan en in de aanval gaan) Van mij mogen ze ze verbieden, maar dat is een ander verhaal.

Waarom ga je er van uit dat Sjef met iedere hond kan en moet spelen? Weet je, hoe meer honden bij elkaar, hoe groter de kans dat het een keer fout gaat.
Nu heb je nog een vrolijke en sociale hond, maar wat denk je dat er met Sjef gebeurt als hij nog een paar keer gepakt wordt?
En inderdaad, wat je zelf al zegt, hij is nu 1 jaar. Hij begint nu ook door te krijgen dat hij een bink is hoor! En die gaat straks echt niet meer op zijn rug liggen.

Denk je niet dat het slimmer is om een paar vrienden voor Sjef uit te zoeken van wie je weet dat ze aardig zijn en blijven en laat je die een op een met hem spelen?

Toen je zag dat die cane corso al naar Sjef gromde voordat hij in de speeltuin was, had je beter kunnen wachten totdat die weg was.( dus helemaal de speeltuin uit)
Ik vind het zo wie zo al vreemd, dat er geen baas van de corso was die zijn hond tot orde riep! ( en zeker met een corso!! ook niet hele fijne honden)
Weet je, er zijn teveel mensen die denken: ach die honden lossen het zelf wel op. En daar gaat het vaak fout door.

Jij bent de beste vriend van Sjef, en jij moet hem ook kunnen beschermen tegen honden die hem aan willen vallen.
Dat schept vertrouwen voor Sjef, en dan blijft hij die vrolijke stabiele airedale.

Weet je, Sjefke heeft genoeg aan een paar honden vrienden. Want verder is het toch veel leuker als hij met jou speelt?
Hoe meer jij met hem speelt, hoe beter jullie band wordt! en des te fijner is het om met Sjef er op uit te gaan en lekker samen te wandelen.

Mijn hond heeft 3 speel vriendjes, waarvan hij er twee maar af en toe ziet. En het is nog steeds een hele sociale hond.
Als ik zelf een stafford of andere vechthond tegen kom, draai ik subiet de andere kant op. De veiligheid van mijn hond staat voorop.

Groetjes en een knuffel voor Sjef,

Maria
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: reuring in de hondenspeeltuin

Bericht door Eldrid »

Volgens mij werd het foute gedrag van de cane corso gecorrigeerd door de andere honden. Diezel is doorgaans altijd vriendelijk tegen andere honden en speelt met allemaal. Maar als ze echt vervelend gaan lopen doen gaat hij ze zeker niet uit de weg. En dat hoeft hij van mij ook niet. Als het echt uit de klauwen dreigt te lopen is het meestal omdat hij aangelijnd is. Als hij losloopt gaat het (tot noch toe) altijd goed. Soms loop ik mee met een hondenuitlaatservice. Het is leuk om te zien hoe de honden allemaal op elkaar reageren.

Volgens mij is er niks mis met Sjefs gedrag. Anders hadden de andere honden hem wel afgestraft. Als je meer wil weten over hoe honden elkaar opvoeden moet je eens naar filmpjes zoeken op YouTube van The Dog Whisperer. Dan krijg je een aardig idee over hoe het werkt.

groetjes,

Diezel & Eldrid
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: reuring in de hondenspeeltuin

Bericht door Bor »

Ik ga het ook niet perse uit de weg. Ook Bor is weleens wat narrig geweest tegenover andere honden en haalde weleens uit. Het enige wat ik doe, om erger te voorkomen, is afstand nemen. Dit werkt bij hem het beste. Sta ik te dichtbij, of ga ik me ermee bemoeien, dan haalt Bor alleen maar harder uit.
En ja, ik heb het ook 1 keer heel erg mis zien gaan, met een ander hondje, waar ik samen mee liep. Dat is akelig om te zien en dat wil je niet meemaken, maar helemaal te voorkomen is het niet.
Wij blijven zelf toch ook niet binnen, om elke vorm van agressie bij derden uit te sluiten?
Niet ieder hondenbaasje stelt zich prettig of sociaal op. Niet iedere hond is even zachtaardig. Maar altijd de leuke plekken vermijden, om iets te voorkomen wat misschien helemaal niet gebeurd, is gewoon jammer.
Ik gun het mijn hond en mijzelf om af en toe eens andere speelmaatjes en ervaringen op te doen. En heel soms gaat dat mis. Het zijn net mensen...
groetjes Esther
Afbeelding
Plaats reactie