Agressief haantjes gedrag aan de riem

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Plaats reactie
plextor10000
Puppy
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 feb 2011 08:49
Mijn hond heet: Tiesto

Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door plextor10000 »

Tiesto is nu 2 jaar

Wanneer hij los loopt in de bossen een uiterst vriendelijke sociale hond die met iedereen wil spelen en rond rent, achter konijntjes en eekhoorntjes aan

Maar wanneer eenmaal aan de riem, veranderd meneer in een Wolf, die iedereen die hij niet als vriendje heeft , even op een woeste manier moet vertellen dat hij de baas is . Het wordt zelfs zo erg, dat bepaalde mensen al om lopen als ik er loop
Op het moment dat hij tekeer gaat, reageert hij nergens meer op, Foei, nee, elk normaal ge-accepteerd commando heeft dan geen nut meer

Herkennen jullie dit ook, met jullie airedale ? En tips om dit in te dammen ??

Hij krijgt beweging genoeg, 3x per dag een goede wandeling, waar hij ook los kan rennen
ria
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 mei 2012 08:22
Mijn hond heet: amar
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door ria »

Amar is nu 19 maanden (en een teefje).
Het gedrag wat je beschrijft vertoont ze niet, maar wel is ze soms helemaal als een tolletje aan het dollen als ze een andere hond ziet.
Nu is ze alleen maar gewend aan de lijn te lopen als we wandelen, omdat we tussen drukke wegen wonen.
Ze loopt wel los in een omheind gebied; maar dat gebeurt niet zo vaak.
Ik was van plan om dit voorjaar nog een training met haar te volgen; vooral omdat ze zo enthousiast naar anderen blijft, dan heeft ze echt geen zin om te luisteren. Nu mag ze van mij best een eigenwijs karaktertje hebben (ik ben gek op terriers...), maar ik wil toch proberen het nog bij te spijkeren...
Misschien ook iets voor Tiesto?

Hopelijk hebben anderen op dit forum echt duidelijke tips voor je; of herkennen ze dit gedrag wel....
Veel succes!
Afbeelding
Niets trouwer (en ondeugender...) dan een.......... :D
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door Bor »

Ik herken het niet echt, maar merk wel dat Bor sneller knorrig doet als hij aan de lijn zit dan dat hij los is.
Dan is Bor altijd de eerste die onderdanig is.
En als hij al eens snauwt, dan is dat altijd als hij het idee heeft dat de andere hond te dicht bij mij komt, lijkt wel.
Als Bor haantjesgedrag vertoont (gebeurd niet vaak, maar af en toe toch), loop ik er ook altijd met een grote boog omheen, dan gaat het altijd goed.
Zodra ik me ermee bemoei en even een tikkie doe ter afleiding, begint zelfs Bor naar de andere hond te grommen.
Aan de riem ook heel af en toe.
Ik negeer dit gedrag en loop door, met Bor aan de lijn.

Moeilijk; als je in die cirkel al zit, denk ik. Want als mensen jou al gaan zien als de man met de "valse" hond word het moeilijk oefenen.
Ik weet ook niet zo goed wat hierin het beste is.
Hopelijk zijn er meer ervaringsdeskundigen die wel weten hoe dit appeltje te schillen.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door Eldrid »

Ja hoor, dit gedrag ken ik maar al te goed.
Gelukkig heeft Diezel het niet bij alle honden. Meestal reageert hij fel terug als honden agressief naar hem toe doen.
Ik ben er wel achter gekomen dat dat deels met mijn eigen gedrag te maken heeft.
Als ik DENK dat hij aggressief gaat reageren dan doet hij dat ook.
Denk ik nergens aan, dan reageert hij ook niet. Maar dat vraagt heel veel inzet van mijn kant en dat lukt me niet altijd.

Laats vloog hij een andere hond aan vanuit het niets en ik had de lange lijn op flex-stand. Helaas liep Diezel om de eigenaresse heen waardoor die languit op de straat terecht kwam. Ze krabbelde snel overeind en maakte zich snel uit de voeten. Ik probeerde nog sorry te zeggen maar had de grootste moeite om Diezel in bedwang te houden.
Dit soort acties zijn echt heel genant. Het is gelukkig maar één keer voorgevallen en ik hoop ook dat het daarbij blijft.
Ik probeer nu op Diezels lichaamstaal te letten. Zodra ik doorheb dat hij gaat staren en zijn oren naar voren zet probeer ik z'n 'prooi' te omzeilen. En dat lukt me aardig goed moet ik zeggen. Het is natuurlijk verre van ideaal maar je moet wat.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

groetjes,

Diezel & Eldrid
inky86
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 523
Lid geworden op: 29 apr 2011 13:18
Mijn hond heet: Nika

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door inky86 »

Dit gedrag herken ik niet, Nika ( bijna 8 mnd) is juist zowel los als aan de riem afwachtend, als ze even heeft kunnen snuffelen wil ze alleen maar spelen.
Wel durft ze sinds kort heel soms terug te blaffen als een andere hond naar haar blaft, ze was in het begin heel bang van blaffende honden, dat gaat nu beter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door Esther »

Benthor is ook een dominante boef. Hij accepteert bijna alle honden maar een handjevol heeft hij echt een hartgrondige hekel aan. Wat bij hem helpt is met krachtige lage stem op strenge toon "nee" zeggen. Hij weet dan dat het menens is. Dan houdt hij (meestal :engel: ) direct op.
Daarna ontspannen we weer en lopen we weer vrolijk verder. :mrgreen:
Afbeelding
BennysBoss
Nieuwe gebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2013 13:52
Mijn hond heet: Benny

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door BennysBoss »

Dit is zeker herkenbaar. Onze Benny (bijna 3) toont hetzelfde gedrag. Als hij los is, in het bos of strand, is er niets aan de hand. Maar aangelijnd kan het soms fout gaan.
Wij zijn voor een cursus (de zoveelste) bij een van de Martin G (oppassen met reclame!) scholen geweest. Daar werden wij goed geholpen en getipt. Met daarbij de kanttekening dat het niet om agressief gedrag hoeft te gaan maar om onzekerheid.
Wat wij doen is, als een hond gesignaleerd wordt, hem zijn aandacht vragen door hem stukjes(bijzonder) lekkers voor te houden en te geven, achter elkaar. Het doel is hem te conditioneren: "een andere hond zien of tegen het lijf te lopen" staat gelijk aan of leidt tot "naar mijn baas kijken want dan krijg ik iets lekkers". Het kost wel erg veel energie maar het helpt wel. Het vereist ook dat je zelf de omgeving beter in de gaten houdt dan de hond omdat je moet anticiperen. Dus echt ontspannen lopen is het niet altijd. Dit doen wij ook als er katten zich laten zien.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door Helene »

wij zijn eigenaren van Escher,4,5jaar vriendelijk, sociaal ,wat Tiesto ook is, de meeste airedales zijn heel vriendelijk en sociaal,als ze los zijn is het geen enkel probleem.
Aan de riem is het wat anders, aan de riem laten wij Escher bij nadering van een ''vreemde'' hond, altijd zitten en ''blijven''aan de zijkant.We kunnen dan op een afstandje even bekijken wat voor hond het is.Terwijl de hond nadert zeggen wij :Leuk hè vriendje,oooo dat is leuk! De eigenaar roept soms of er iets bijzonders mee is.Meestal gaat het goed.Héél af en toe niet, dan gaat het over een hond die angstig is,of raar reageert,en dan reageert Escher als een ''haantje'',hij valt uit! Zelf is hij een zacht eitje en voelt zich heel wat als een hond bang is.Wij roepen dan heel hard NEE,en geven een ruk aan de riem.
Kijk eens naar je eigen gedrag, meestal raak je gespannen bij het zien van een andere hond omdat je weet dat Tiesto zo reageert.Ik roep altijd op een hoge toon: oooo, kijk eens: vriendje!! Heel enthousiast reageren helpt,laat hem zitten of blijven en laat de hond passeren onder het roepen leuuuuuk , vriendje!!!Het klinkt ''lullig'' , je voelt je ook zo, maar het enthousiaste gevoel breng je over op Tiesto, het helpt, geloof me maar , ik ben geen hondentrainer maar dit is gewoon een handeling op gevoel.Succes groeten Hélène
plextor10000
Puppy
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 feb 2011 08:49
Mijn hond heet: Tiesto

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door plextor10000 »

Hartelijk dank voor alle berichten

Het zou goed kunnen dat tiesto zeer goed mijn gedachten aan voelt, ik denk meestal, daar gaan we weer, er komt een hond aan die hij niet kent, en dan komt inderdaad de" verwachte reaktie

Gisteravond kwam ik ook een onbekende hond tegen, maar voordat ik er voorbij liep, had ik zijn gedachten al afgeleid door eenrondje te lopen en de andere kant op te sturen en voordat tiesto het wist was de andere hond al voorbij

Ik moet zelf ook veranderen met het lopen niet alleen de hond

Maar verder is het een schat van een hond, we wonen in Helmond, aan de rand van de bossen, het stikt hier van de honden en de meeste behoren tot de "vrienden kring " van Tiesto en is het altijd feest, samen achter de konijntjes aan door het bos . En het is geen held , wanneer hij een grotere hond tegenkomt, dan loopt hij ineens met een boog eromheen

Dit geldt niet voor onze andere hond, een ierse terrier ( teef ) , die vertelt een ierse wolfshond even dat hij moet stoppen met snuffelen aan haar kont op een niet zacht aardige manier

Hij ligt tijdens dit typen , lekker opgerold op de bank naast me
plextor10000
Puppy
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 feb 2011 08:49
Mijn hond heet: Tiesto

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door plextor10000 »

En we zijn weer een paar jaar verder. Tiesto is nu 5.5 jaar . Met de meeste honden gaat het goed , hij heeft veel vrienden in de buurt. Alleen angstige honden , geven een trigger , en honden die naar hem blaffen - dan gaat meneer ook even los. Maar afkloppen, er is in de jaren nog nooit iets gebeurt, zoals een hond echt gebeten, het is alleen maar toneel , maar met zoveel lawaai, dat niemand mij gelooft als ik dat zeg.

Verder is het een superlieve hond, maakt niets kapot, is lief voor iedereen, wat wil een mens nog meer ?
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door Esther »

Fijn dat het goed gaat! :ok:
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Agressief haantjes gedrag aan de riem

Bericht door Helene »

wat leuk een update van Tiesto , fijn dat het goed gaat . Escher gedraagt zich ook zo en ja sommige mensen geloven je niet Groet hélène
Plaats reactie