Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neemt

Vragen en tips over het gedrag van een Airedale
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neemt

Bericht door Marco »

Ik heb al heel lang het gevoel dat mensen veel te makkelijk een hond nemen. Er wordt een (mentaal) lijstje gemaakt waar de hond aan moet voldoen. Grootte en ras worden bepaald, past de hond wel bij de kleur van de bank, verhaart ie niet, stinkt ie niet, kunnen ze met kinderen, blaffen ze niet te veel, zijn de kids niet allergisch/bang? Na uren gegoogle en aan de hand van de rasomschrijving gaan de nieuwbakken eigenaren dolenthousiast en met torenhoge verwachtingen naar de fokker. Die schattige pup moet het worden, want die past bij ons. Maar is dat wel zo? Past die hond wel bij jou? Ben je niet vergeten dat een hond niet alleen prettige eigenschappen heeft en kun je daar wel mee omgaan? Heb jij wel de eigenschappen om een goede baas te zijn? Een pup zal je niet met zo'n lijstje in de poot tegen het licht houden en een fokker wellicht ook niet. Daarom heb ik een lijstje gemaakt. Een ander, een stuk minder positief lijstje. Maar daarom niet minder relevant :|


Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neemt
  • Bloed, zweet, tranen, chaos en geen rust meer
  • Poep en pies in je huis, de eerste tijd elke dag op vloer en meubels
  • Poep waar doorheen is gewandeld (gerend) door de hond en poepstempels overal in je huis
  • Veel minder vrijheid. Of voor oppas voor de hond zorgen of minder lang weg kunnen
  • Wondjes van het bijten
  • Paniek
  • Op bek-hoogte random vernielingen in je huis en tuin. Berg je (foto)boeken cd's en kabels en planten maar op
  • Gejank, gepiep en geblaf ook 's nachts of als je er geen zin in hebt
  • Maandenlang een nauwgezet schema aanhouden om zindelijkheid aan te leren
  • Dan nog steeds af en toe enorme drollen in je huis vinden
  • Je ruikt hondenpies maar kan niet vinden waar je moet schoonmaken
  • Regelmatig kans op vlooien en teken in je huis
  • Jarenlang je Airedale moeten opvoeden en dan doet ie nog niet steeds wat je wilt
  • Je bezoek blijft weg
  • Niet meer overal welkom zijn (vakantie) (familie/vrienden/buren)
  • Minstens (!) anderhalf uur per dag kwijt aan uitlaten
  • Honderden euro per maand extra kosten (voer, entingen, trimmen/plukken, ziektekosten, verzekeringen, trainingen, belasting enz)
  • Huis daalt in waarde
  • Inboedel daalt in waarde
  • Auto daalt in waarde
  • Ruzie met de buren om geblaf
  • Zand en water worden elke dag verspreid

Ben ik nog wat vergeten? Vul maar aan :knip:


Een hond is geen auto waarvan je de eigenschappen precies kan samenstellen, een proefrit in maakt en die uiteindelijk perfect aan jouw wensen aangepast bij je wordt afgeleverd. Auto's met dezelfde specificaties zijn gelijk. Ze rijden precies hetzelfde, zien er hetzelfde uit en daar heb je garantie op. Elke hond is weer anders, ongeacht wat de rasvereniging als algemeenheid over het ras schrijft. Een hond is ook nooit 'af' en gedurende het leven een product van de beslissingen van zijn baasjes.


Heb je na het lezen van dit niet overdreven of grappig bedoeld verhaal nog steeds zin in een (Airedale)pup, ga gerust eens bij een erkende fokker informeren en zeg met droge ogen en een glimlach op je gezicht: die wil ik :ok:

Een hond neem je er niet even bij, want een hond verandert je leven.
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door mleentje »

Dat is het wel zo'n beetje. Toch moet je ook een dosis geluk hebben.

Zo was mijn schoonzusje super voorbereid. Had alles over het ras, wat mocht en niet mocht gelezen. Na lang wachten, jaren leek het ons wel kregen ze eindelijk - na screening - via de rasvereniging een pup toegewezen, die ze na een jaar heeft moeten laten herplaatsen omdat zij karakterproblemen had. Bleek bij Schapedoezen vaker voor te komen dan goed was. Was een schattig dier hoor tot ze voor het eerst op 8 maand beet naar de oppas en even na haar eerste verjaardig mijn schoonzus aanviel.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door Bor »

Uitzonderingen daar gelaten... maar ik ben het wel voor een groot deel met Marco eens. Ik had hiervoor ook honden (keintjes) en ook ik heb echt wel mijn (hele) leven aan moeten/willen passen (met heel veel liefde overigens)
Maar dat Bor zò lang 's nachts de boel bij elkaar heeft gejankt :evil: / er zo lang over deed zindelijk te worden :weetnie: ; daar had ook ik geen rekening mee gehouden. Maar heb me er wel bij neer gelegt.
Dat ik nu oppas regel als we een avond weg gaan of Bor overal mee naar toe probeer te krijgen,is een eigen keuze, maar ook erg intensief. Ons hele gezinsleven is anders (en mooier :hoera: ) geworden.
De airedale staat (helaas)bekend als hond die je goed zou kunnen nemen bij eventuele allergie.... In de eerste plaats is dat niet altijd zo en het ras is zodanig, dat je niet deze hond kan nemen, alleen omdat je een hond wil die niet of weinig verhaart (wel heel veel zand/modder en andere troep mee neemt naar binnen)
Neem een overwogen besluit en sta daar ook achter opmomenten dat het minder leuk is dan gedacht... of meer energie vraagt dan gepland.
Dan kun je heel veel plezier hebben van je hond.
Groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door Helene »

ik moest wel lachen om het stukje ,Marco, maar in veel dingen heb je gelijk.Veel dingen gelden voor elke hond,niet alleen voor airedales.Je moet heel veel tijd besteden aan de opvoeding ,uren heeft het mij gekost om te leren dat hij van de tuin geen maanlandschap mag maken,niet met schreeuwen of slaan,maar met heel veel geduld,ook heeft het mij uren gekost om hem te leren alleen thuis te blijven en alleen in de auto.De eerste 2 jaar staan in het kader van de opvoeding daarna pluk je de vruchten en nog probeert een airedale elke dag zijn grenzen te verkennen.daarom houden wij ook zo van ze.Soms zijn er mensen die tegen mij zeggen ;Wat is tie leueueueueueuk!Ik zou er ook wel zo een willen ,het zijn net grote beertjes.Escher heeft in huis nooit iets vernield,hoe dat komt?Veel wandelen ,veel spelen,veel aandacht geven.Wij wandelen bijna 3 uur per dag ,verdeeld over 4 uitjes,waarvan 1 uitje in het bos of op de hei met een fietstochtje vooraf.We staan daar elke dag een uur eerder voor op,nooit uitslapen!Daarom verbaasde het mij ook dat ik gisteren in een hondenencyclopedie las dat airedales genoegen nemen met 3 maal daags een blokje om en een beetje spelen in de tuin,ja een paar keer misschien, door zulke verhalen worden mensen ook op het verkeerde been gezet bovendien wordt een hond weleens aangeraden omdat een hond de stress verminderd, de aanzet is tot beweging, voor sociale contacten enz.Ik zou zeggen :Bezint, eer ge begint groeten Hélène
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door mleentje »

Als ze met wat spelen in de tuin bedoelen dat hij/zij de tuin mag herscheppen in een soort maanlandschap/loopgravenveld, naar hartelust de folie van onder de keien mag trekken, het tuinhuisje slopen en dies meer zou dat wel kunnen kloppen. Ik denk wel niet dat iemand dit verstaat onder "in de tuin spelen" maar dit is wel wat de airedale doet als je hem zijn gang laat gaan.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 669
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:59

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door Donna »

Hear, hear!

Goed dat dit onderwerp ook hier wordt aangesneden! Jammer dat niet alle aankomende baasjes ook hier rondkijken. Deze info, het lijstje van Marco, zou bij fokkers, kennels, asiels, wat mij betreft ook op marktplaats moeten worden getoond. Ben het met Helène eens dat dit voor de meeste honden geldt. Daarbij niet alleen voor pups, ook voor oudere honden die in huis genomen gaan worden.
Je gaat een verplichting aan.
Een hond in huis nemen brengt je zeker plezier, er zit wel een prijskaartje aan; je zult moeten aanpassen. Noem het een intergratieproces.
Het enige waar ik mee worstel is het feit dat je alle pro's en contra's nog zo goed kunt lezen en begrijpen, het een heel ander verhaal is als je viervoeter in huis is gekomen. Wat betekent het echt als je 'snachts wakker wordt geblaft, je kots, poep, zand en modder uit je huis moet poetsen, je dier ziek wordt en je bij nacht en ontij op pad moet, dat elke dag lopen ook echt betekent elke dag, dat een hond zich niet gedraagt zoals het boekje zegt en ga zo maar door. Het lezen van de informatie wil niet direct zeggen dat je ook volledig kunt invoelen wat het inhoudt. Dit laat onverlet dat de info wel gegeven moet worden, omdat ik denk dat menigeen zich dit niet eens realiseert.
In ons geval was Jaap degene die al meerdere honden heeft gehad en mij enthousiast maakte voor een hond bij ons in huis. Ik ben afgegaan op de ervaring die Jaap had en werd daardoor ook enthousiast. Zoals jullie weten, was Donna in het begin niet bepaald de "droomhond" die je je wenst. Ik kan me er dus iets bij voorstellen dat de aanschaf van een hond een tegenvaller kan zijn. Gelukkig heb ik ook de nadelen gelezen en daardoor mijn beeld kunnen bijstellen. Ook gelukkig is dat ik vind dat je een hond niet kunt "nemen" en vervolgens weer "wegdoen" als het je schikt.
Lang verhaal kort: zonder goede info, ook de negatieve, had het hier ook kunnen uitlopen op een teleurstelling.
Het credo van Helène, bezint eer ge begint is denk ik de kern. Allemaal zitten we wel eens met onze handen in het haar als het niet loopt zoals je hoopt. Gelukkig zijn er fora zoals deze en misschien moet dat met de pup, of volwassen hond worden meegegeven; kijk vooral rond en haal de informatie die je zoekt. Dan kan een weloverwogen aanschaf, op de momenten dat je het even niet ziet zitten, net dat duwtje krijgen dat je nodig hebt.
Want eerlijk is eerlijk, met wat doorzettingsvermogen, is de aanschaf van een hond er een waarvan je veel plezier kunt hebben.
Wilde dit verhaal nu stoppen en denk dat 'm daar, in dat woord doorzettingsvermogen het hele betoog in is samen te vatten!

Groeten,

Jaap en Patrick
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
Gebruikersavatar
irene
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 235
Lid geworden op: 16 jan 2011 15:35
Mijn hond heet: bula

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door irene »

fijn al deze tips om bij na te denken bij de aanschaf van een Airedale(pup).
Het is net of je een baby krijgt je moet weer van voor af aan beginnen.
Alleen kan je aan Airedale niet lang in een box houden.slaapt niet zo veel.
en honden luiers bestaan niet.Kinderen opvoeden duurt natuurlijk veel langer als je denkt nu zijn we er komt de volgende fase. met een hond gaat het veel sneller maar is zeker wel zo intensief.Ze (Airedale)blijfen ongeloofelijk eigenwijs.
Gebruikersavatar
Isabeltje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 208
Lid geworden op: 02 jan 2011 22:32
Mijn hond heet: Bula
Locatie: Amstelveen

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door Isabeltje »

A dog is for a lifetime, not just for christmas.
Afbeelding
plextor10000
Puppy
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 feb 2011 08:49
Mijn hond heet: Tiesto

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door plextor10000 »

Ik vind het een beetje zwart/wit gezien, het is net dat een airedale af wordt geraden door zoveel nadelen op te noemen.

We zijn volledig ingesteld op het houden van honden . We hebben een Ierse terrier van 4, en een airedale terrier van 1.5 .

Inderdaad, er werd/wordt wel eens gekotst, gepoept op de vloer, vandaar dat de parket is vervangen door eenonderhouds vriendelijke tegelvloer - ruwend oppervlak . We wonen erg dicht bij de bossen - 200 meter , en rijden in een station wagon , speciaal met de honden in ons achterhoofd gekocht

Er zijn ook zoveel voordelen op te noemen over honden, maar die zie ik niet in het eerste bericht. En niet alleen airedale Terriers zijn zo. Onze eerste hond was een Ier- een reu, wat dat beest heeft opgevreten dat grenst tegen het ongelooflijke
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door mleentje »

Je moet het stukje van Marco zien als een reactie op een enkele 'herplaatsingen' van Airedales, waarvan één van een lid van ons Forum. Daaruit bleek dat duideljk dat over de impact van het hebben en opvoeden van een hond wellicht niet voldoende was nagedacht. Dat doet pijn. Het gebeurt wel eens ondanks het feit dat de meeste kwekers heel goed uitkijken voor ze een hond verkopen.

Natuurlijk zijn Airedales niet erger dan andere honden of beter gezegd andere terriers. Onze Irish Soft Coated Wheaten terrier heeft ook van alles uitgevreten. Toch was het een heel betrouwbare en lieve kameraad zolang hij maar bij de familie mocht zijn. Van poepen en plassen weten we alles af, al bleek onze parket toch heel plas en poep bestendig.

Wilma is iets onafhankelijker van ons en ze heeft de kans gehad om een tijd een dagje per week met andere honden te kunnen gaan. Bovendien weet Wilma te charmeren.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
ria
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 mei 2012 08:22
Mijn hond heet: amar
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door ria »

Tjonge, ondanks alles..... (en dan echt alles wat hierboven genoemd wordt....) ben ik echt blij met onze ondeugende (en inderdaad regelmatig slopende en niet-luisterende......) schat van een Airedale.......
Maar goed, ik ben toch al een beetje anders dan de meesten wordt me altijd verteld....... 8) 8) :D

:zwaai: , Ria.
Afbeelding
Niets trouwer (en ondeugender...) dan een.......... :D
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door Eldrid »

Heerlijk toch om anders te zijn?
Ik geniet er iedere dag opnieuw van!
lindadr
Nieuwe gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:58
Mijn hond heet: ruffels

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door lindadr »

OESJE, ik lees dit leuke forum door in afwachting van mijn airetje, pup of al dan niet 'herplaatser'.
Hoewel ik 200% akkoord ga met marco's lijstje, en dit ook allemaal opnoem aan kandidaat hondeneigenaars , ga ik mij straks nog bedenken en mij wat goudvisjes aanschaffen :?:
Die kan je natuurlijk niet knuffelen en noch minder de natuur mee intrekken en al zeker niet de uitdaging mee aangaan om het beste in hen naar boven te halen .....
Is het ook niet zo dat wij als honden - en zeker terrierliefhebbers genoeg geduld, verstand en vooral liefde in ons hebben om die airebolletjes aan te kunnen? Voor hun onvoorwaardelijke vriendschap en vertrouwen hebben wij toch héél veel over he?
Ik had al 2 schatten van westies, een prachtige skye terrier, een kruising van een formidabele maltezer teefje (uit een asiel), een pyrenese herder die van een broodfokker kwam en mij wegens gezondheidsperikelen veel problemen gaf maar die ik liefdevol verzorgd heb tot zijn 14 jaar, alleen een kruising van een tervurense herder (die ook uit een asiel kwam) heb ik wegens agressie tegenover kinderen niet kunnen heropvoeden heb :( .
Een airedale is zeker een terrier maar toch geen terreur ??? Toch??
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door Eldrid »

Marco schreef:
Ben ik nog wat vergeten? Vul maar aan :knip:
De Rijdende Rechter? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Wat je ook staat te wachten als je een Airedale pup neem

Bericht door Esther »

Eldrid schreef:
Marco schreef:
Ben ik nog wat vergeten? Vul maar aan :knip:
De Rijdende Rechter? :lol: :lol: :lol:
:lol: :lol:
Afbeelding
Plaats reactie