Pootjes

Heb je vragen of tips over voeding of verzorging van je hond, stel ze hier
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Pootjes

Bericht door Helene »

Wij zijn van morgen bij de dierenarts geweest, Escher staat moeilijk op , stram, en hij moet een beetje op gang komen .Misschien artrose? Escher is gewrichtje ,gewrichtje gecontroleerd. Ook de pootjes werden aan een onderzoek onderworpen. Escher had geen artrose ,zijn spierbundels waren heel stevig, alleen waren zijn heupen minder sterk.Tussen de eeltkussentjes zat haar en een takje, ja hij had net een ronde gelopen. Ons werd geadviseerd om zijn pootjes eens schoon te maken. Wekelijks inspecteer ik de onderkant van zijn pootjes, knip er klitjes uit en soms wat haar.Hoe zien de pootjes van jullie honden er uit ?Bij Escher zit er tussen de eeltkussentjes haar, moet dat weggeknipt worden? Of met de tondeuse kaal geschoren ,ik kreeg even het gevoel dat we hem verwaarlozen. Hij kreeg pijnstillers mee ,al weet ik niet waarvoor . groet Hélène
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Pootjes

Bericht door Bor »

Jullie Escher verwaarlozen??!? Ja hoor.... vraag het Escher. Die zal ontkennen!
De poten van Bor zijn ook gevoelig. Voorheen spoelden we ze altijd uit bij thuiskomst, nu hoeft dat niet, omdat hij dagelijks in de Berkel loopt. Maar ik knip wel regelmatig het haar en de klitten tussen z'n zooltjes weg. Hij heeft daar (veel) sneller last van dan bijvoorbeeld Mika.
Een heel veel beter huis kan een airedale niet krijgen, hoor, dan bij jullie. Dus geen "gekke" uitspraken meer, geen onzekerheid op dat vlak. Wel mag je onzeker zijn over de aanpak van sommige "problemen", maar die vragen stellen we hier lekker aan elkaar.
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Pootjes

Bericht door Helene »

dank je wel Esther, ik weet ook wel dat Escher niet verwaarloosd wordt maar toch kreeg ik een onaangenaam gevoel misschien door de blik van de dierenarts. Escher heeft net als Bor gevoelige pootjes , vorige week liep hij kreupel als ik dat zie laat ik alles uit mijn handen vallen om te kijken, ik voelde iets wat op een schelp leek een ronde gekartelde rand ,het was kauwgom met steentjes eraan vastgeplakt midden tussen de kussentjes. Ik ben een half uur bezig geweest om stukje voor stukje de boel los te knippen daarna onze beroemde zalf om de irritatie te verminderen .Er mag toch wel wat haar tussen de kussentjes zitten ,dat haar is bij Escher heel zacht dat kan geen pijn doen, groet Hélène
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Pootjes

Bericht door Eldrid »

Pindakaas schijnt goed te helpen bij kauwgom in het haar. Gewoon insmeren met een dikke laag pindakaas en dan komt de kauwgom gemakkelijk los. Ik knipt regelmatig bij Diezel het haar weg tussen de tenen. Vervelend klusje maar voorkomt ook een hoop ellende.

groetjes,
Eldrid
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Pootjes

Bericht door Helene »

O jee pindakaas ik heb dat nog nooit gehoord maar ik zal het onthouden groet Hélène
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Pootjes

Bericht door Sjef »

Ik dat hier de behandeling met pindakaas al snel uitmondt in heerlijk zelf de pootjes schoonlikken.....Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vaak controleer tussen de voetzooltjes van Sjef. Uiteraard als hij raar loopt kijken we en ik heb inderdaad ook wel eens klitten weggeknipt. Vanochtend heb ik hem onder de douche gedaan (doe ik bijna nooit maar het was nu toch echt wel nodig) en heb gelijk even tussen zijn voetzolen gespoeld en gevoeld: alles goed. Sjef heeft er overigens een hekel aan als we aan zijn voeten zitten.

groet jacqueline
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Pootjes

Bericht door Helene »

ja als ik aan zijn voeten zit vind Escher dat ook niet leuk , soms bromt hij , maar als ik terugbrom houdt hij wijselijk zijn mond , groet Hélène
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: Pootjes

Bericht door maria »

Mijn aire is ook gevoelig tussen zijn teentjes.

Ik scheer ze uit tussen de kussentjes ( ik vind dat handiger dan met een schaar,het wordt dan korter en ik kan hem niet bezeren)
Als de haren ook maar iets te lang zijn komt er zand tussen en dan krijg je van die kluten er tussen.En dat gaat irriteren en daar kan hij van de een op de andere dag echt stok kreupel van lopen.

Maar ook als hij teveel in de nattigheid heeft gelopen ( ook al zijn de haartjes al weggeschoren) krijgt hij van die rode plekken.Zowel zomers door het zwemmen als in de winter/najaar door het natte weer.

Bij het eerste mankje weet ik onder tussen dat het zijn voetjes zijn.Ik heb een spuitbusje van de dierenarts gekregen en daarmee is het met een dagje weer weg.Dan behandel ik hem een aantal dagen en dan is hij weer als nieuw :-)

Wat wel leuk is dat hij door het scheren nu kan trappen als een paard.Hij heeft het scheerapparaat weleens uit mijn handen geschopt met zijn achterpoot. Gewoon omdat hij er even geen zin in had,dat gepulk aan zijn lijf.

Toen ik wist dat hij dat kon heb ik er een commando aangekoppeld.Als ik nu kick zeg,dan schopt hij naar achteren met zijn achterpoot :D een paard zou er jaloers op zijn,zo'n ferme trap kan hij geven.

Groetjes,
Maria
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Pootjes

Bericht door Esther »

Benthor heeft ook zachte haartjes tussen zijn kussentjes. Heel af en toe ontstaat er een klit. Daar heeft hij bijna nooit last van. De trimmer knipt de haren twee keer per jaar kort. Ik heb nog maar één keer zelf wat moeten wegknippen.
Afbeelding
FENNA
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 okt 2017 14:27
Mijn hond heet: FENNA
Locatie: Beerzel (Putte)

Re: Pootjes

Bericht door FENNA »

Hier gelukkig ook niet veel haar tussen de pootjes want ik vrees dat dit een gevecht zou zijn om het kort te knippen :wink:
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Pootjes

Bericht door mleentje »

Ach, die dierenartsen toch. De haartjes tussen de kussentjes slijten vooral af als de hond veel op harde ondergrond loopt. Waarschijnlijk kreeg Escher gewoon wat meer zachte ondergrond onder de poten. Guus heeft nog nooit last gehad. Wilma en voorheen Vlady ook niet. Dat jullie daar nog niet mee te maken hebben gehad is dus echt niet zo eigenaardig.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Pootjes

Bericht door meerkat »

Hallo, ik kom hier nog eens hulp vragen. Met mijn hondjes gaat alles goed, er is wel veel gebeurd ondertussen maar alles is opgelost en genezen. Onze airedale is nu bijna 6 jaar, ze heeft nu regelmatig klitten (een soort viltstukjes) tegen haar kussentjes aan haar tenen, ze vindt het pijnlijk als ik nog maar wil kijken. Er zit ook zand tussen die klitjes, ik kan wel alles mooi afknippen maar dat vilt is verhard en komt niet los (stukje bij stukje kan ik dit wel lospeuteren maar dat heeft ze niet graag....). Bestaat er geen zalf die ik daar kan opdoen of kan ik ze losweken? Veel dank en hou jullie gezond.
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Pootjes

Bericht door Helene »

Ik herken de klitten met zand , wij zetten een schaaltje kaasblokjes klaar voor Escher' s neus. Roel houdt Escher vast, praat en knuffelt en ik knip in de klit een paar maal naast elkaar het zand valt er dan al uit en verder peuter ik het eruit. Escher vind het ook niet leuk maar met zo'n kaasschaaltje erbij krijgen we veel gedaan. Ik zou ook wel willen dat er een oplosmiddel was. Soms zijn die klitten harde bobbels dn gaat hij er kreupel door lopen en ja dan moet het toch gebeuren zoals ik hier boven beschreef groet Hélène
meerkat
Junior
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 feb 2014 20:35
Mijn hond heet: ?

Re: Pootjes

Bericht door meerkat »

Bedankt, ik ga het deze namiddag nog eens proberen. Mijn man haar vasthouden en snoepjes geven en ik het voorzichtig doorknippen want ze loopt er al naar. Nog veel groetjes en ik zal laten weten of het is gelukt :engel:
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Pootjes

Bericht door Helene »

meerkat schreef:Bedankt, ik ga het deze namiddag nog eens proberen. Mijn man haar vasthouden en snoepjes geven en ik het voorzichtig doorknippen want ze loopt er al naar. Nog veel groetjes en ik zal laten weten of het is gelukt :engel:
veel succes , ik hoop dat het lukt , bij Escher lukt alles met kaasblokjes ,wij zijn een goede klant van de kaasboer, groet hélène
Plaats reactie