kammen/ borstelen

Heb je vragen of tips over voeding of verzorging van je hond, stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
clientje
Puppy
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 aug 2013 16:15
Mijn hond heet: Dexter

kammen/ borstelen

Bericht door clientje »

Ik vroeg me af welke borstel of kam jullie gebruiken voor het borstelen?
Ik ben op zoek naar een goede borstel die ook echt bijdraagt aan een goede vacht. Dexter's haar groeit zo hard op het moment dat hij na 3-4 maanden eruit ziet alsof hij 6-8 maanden niet geplukt is.
Nu maken ze in diverse winkels reclame voor de furmenator, maar geen idee of die geschikt is??
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: kammen/ borstelen

Bericht door mleentje »

Wij gebruiken hier een gewone hondekam ( middenmaat) van professiomele kwaliteit. Een kam met grove en minder grove tanden in een zelfde kam doet het ook maar is minder handig in gebruik. Om het onderhaar uit te dunnen bestaan er 'borstels' met uit elkaar staande metalen pinnetjes speciaal voor draadharigen.

In borstels die de haarkwaliteit verbeteren geloof ik niet. Gezondheid komt van binnenuit. Bijvoeren van Omega 3-6-9 speciaal voor honden kan helpen jeuk te bestrijden en huid en haar gezond te houden.

Ook bij Wilma zijn de haren deze zomer erg snel gegroeid. Het zal de warmte wel zijn maar Wilma's vacht vraagt gewoon een regelmatige trimbeurt. Zo houden we trouwens de trimneurten minder belastend en gaat Wilma niet zelf aan de (kaal)pluk.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: kammen/ borstelen

Bericht door Bor »

Voor Bor gebruiken wij een stalen kam en een "harkje", ook met stalen pinnetjes naast elkaar. Die laatste gebruik ik wanneer het haar weer voller word en zo trek je het onderhaar er vast wat uit en word het goed uitgedund. Ook Bor heft weer een dikke vacht waarvan het lijkt dat hij alweer bijna geplukt moet worden, maar dat is pas in Oktober. Met regelmatig kammen hou ik het goed bij en lijkt hij er geen last van te hebben.
groetjes Esther
Afbeelding
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: kammen/ borstelen

Bericht door maria »

Jaaaa ,de furminator is echt een geweldig ding.
Hij is duur, maar super om de onder vacht eruit te halen.
Hij kan ( tenminste in mijn optiek) niet tegen welke andere borstel dan ook op.

Groetjes
Maria
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: kammen/ borstelen

Bericht door Esther »

Ik gebruik vaak een borstel bij Benthor:

Afbeelding

Onze trimster gebruikt een kam.
Afbeelding
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: kammen/ borstelen

Bericht door Bor »

maria schreef:Jaaaa ,de furminator is echt een geweldig ding.
Hij is duur, maar super om de onder vacht eruit te halen.
Hij kan ( tenminste in mijn optiek) niet tegen welke andere borstel dan ook op.

Groetjes
Maria
Van de furminator word gezegd dat het niet goed zou zijn voor de plukvachten... Ik heb er zelf geen ervaring mee. Mijn harkje is echt een harkje met pennetjes naast elkaar die verder uit elkaar staan.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: kammen/ borstelen

Bericht door mleentje »

Die borstel van Esther herken ik. Die gebruikte mijn moeder voor de Welsh en later de Schotse terrier. Zelf hou ik het bij een kam of het draadhaar matje maar Wilma verkiest de kam.

Die 'dure kam' is bedoeld om klitten uit een lange vacht te halen en de vacht uit de dunnen. Ik heb hem ooit gekocht voor onze Wheaten maar vond het niet je dat.

Klitten gingen er even goed uit met de eerste tand van de kam en veel geduld. Ik leerde dit truukje van de kweker van onze Vlady en het werkte heel goed. Als je voorzichtig bent en blijft praten met de hond hoeft het heus niet pijnlijk te zijn en het resultaat is naar mijn oordeel veel mooier. Nu moet ik wel toegeven dat onze Wheaten met Ierse vacht echt wonderhaar had: geen rui, weinig klitten, een knipbeurt per jaar en totaal geurloos.

Wilma vraagt meer onderhoud maar blaft niet 's nachts, plast of poept niet in huis als ze niet voldoende aandacht krijgt, eist geen aandacht van het bezoek, valt geen grommende honden aan en is voorlopig - 5j en 7 maand dus -even betrouwbaar. En niet te vergeten: je kunt haar in een hotelkamer even alleen laten en rustig gaan eten. Ook dat is heerlijk.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Gebruikersavatar
clientje
Puppy
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 aug 2013 16:15
Mijn hond heet: Dexter

Re: kammen/ borstelen

Bericht door clientje »

Wij hebben nu ook zo'n soort borstel en Dexter vind het stiekem wel erg lekker als hij eenmaal geborsteld wordt. Ik vind m verder erg makkelijk hoor qua onderhoud. geen klagen, maar omdat het mijn eerste airedale is heb ik niet veel ervaring met deze vacht en in vergelijking met de vorige trimbeurt is zijn haar nu gewoon explosief gegroeid dus vroeg me af of ik iets verkeerds deed of dat er ergens een gouden tip is voor een borstel :)

Onze schnauzers hadden trimbeurten en die moest ik vaak de baard ontklitten. Daar heeft Dexter helemaal geen last van. En ook geen hotspots zoals ik dat hier op het forum al een meerdere keren gelezen heb dus ben verder er helemaal blij mee.

Zou m uiteindelijk graag zelf willen kunnen plukken, maar de cursussen die ik kan vinden zijn allemaal opleidingen tot gediplomeerd trimster en dat hoeft nou ook weer niet :roll:
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: kammen/ borstelen

Bericht door maria »

O,dat wist ik niet esther, en ik ben er net zo blij mee.
Met een gewone kam, net zo als op de foto staat, haal ik die onder wol er niet goed uit.
Ik doe het ook wel met mijn plukmesje, en dat is eigenlijk hetzelfde als de furminator toch?

In oktober moeten we weer naar de plukker,dan vraag ik wel of hij vindt dat zijn vacht anders is geworden.
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: kammen/ borstelen

Bericht door Helene »

ik heb nog nooit van zo'n borstel gehoord, wij borstelen niet veel, alleen als hij dik in de vacht zit en dan gebruiken we een boste met kleine ijzeren tandjes.
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: kammen/ borstelen

Bericht door mleentje »

Om het onderhaar er uit te krijgen moet je gewoon diep genoeg, kammen, harken of borstelen met een borstel met metalen tanden met of zonder 'weerhaakjes'. En kammen hoeft echt niet vaak. Ik dacht overigens dat Schnauzers - de middenslag dan - een beetje hetzelfde soort haar als ruwharige terriers hadden. Al krult het bij hen niet en is de baard echt wel veel dominanter aanwezig. Ze worden ook anders getrimd. Ach veel fout kun je echt niet doen denk ik als je maar niet gaat knippen aan een plukvacht. Zorg goed voor jezelf. Dexter maalt echt niet om een kambeurt min of meer.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: kammen/ borstelen

Bericht door Bor »

Ik zelf kam wel vaker. Dat scheelt me lichamelijk veel werk, omdat het maar een paar minuutjes kost, als ik het dagelijks of tweedagelijks doe. Niet omdat Bor (of ik) erg op het uiterlijk zouden zijn :wink: Airedales zijn nl altijd mooi: gekamt en ongekamt. Krullerig of wat minder. Beertjes met lang haar en statig met korter haar. Schoon zijn ze leuk, maar vies ken ik ze beter (vaker).
Kortom: :I:
groetjes Esther
Afbeelding
Plaats reactie