knippen

Heb je vragen of tips over voeding of verzorging van je hond, stel ze hier
Plaats reactie
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

knippen

Bericht door Bor »

Tjonge... ik moet hoognodig de poten van Bor knippen, tussen de zooltjes!
Maar ja... dat is nou nét het karwei waar Bor heel erg geen zin in heeft (heel zacht uitgedrukt) :twisted:
De achterpoten lukt nog aardig; die zijn al klaar, na wat worstelen, snoepjes en alle andere afleidingmanouvres :huh:
Maar de voorpoten... ik heb het er maar even bij gelaten, het zou me toch niet lukken vandaag. En misschien morgen en overmorgen ook wel niet
Ik heb de plukbeurt van Bor wat uitgesteld naar 8 maand. Enerzijds om Bor net iets mindet te plagen in zijn airedale-bestaan (zoals bekend is het plukken echt een aanslag op Bor z'n leven; iedere keer weer), anderzijds voor de financiële kant ervan.
En omdat ik erg trouw ben in kammen/borstelen is dit een prima optie.
Maar ja, dat betekend wel dat er "wildgroei" aan haar tussen zijn poten zit.
Voor nu even best zo. De achterpoten zijn gedaan en verder zie ik wel of hij last krijgt van de harige poten, of dat het misschien geen overlast geeft. Dan laat ik het zo.
Kijken en voelen mag wel, tijdens het poten spoelen... maar oh wee, als de schaar erbij komt.
We kijken het wel aan en wie weet kan het wachten tot eind Oktober.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 669
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:59

Re: knippen

Bericht door Donna »

Hallo Esther,

Bij Donna is het knippen tussen de voetzolen ook geen succes. Was per poot meer dan een kwartier kwijt. De oplossing bij Donna is met de tondeuse. We hebben er één waar er een brede en een smalle kop op zit. Met de smalle kop gaat het prima en wat de reden ook mag zijn, ze trekt veel minder met haar poot dus gaat het veel sneller.
Als we bij Donna zolang wachten met trimmen en ze dan een behoorlijke jas aan heeft dan hijgt ze al bij het minste of geringste en begint ze ook een beetje naar kaas te ruiken. Heb je daar geen last van????? We hebben Donna 3 weken geleden een korte jas aangedaan en het is nu net mooi ingegroeid met het warme weer.
Mocht je meer willen weten hoe we dat doen met die tondeuse dan horen we het wel.

Groeten,

Patrick en Jaap
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: knippen

Bericht door Bor »

Dat is een optie die ik in mijn achterhoofd hou, met de tondeuze! Al zal hij dat ook niet leuk vinden, maar misschien iets minder eng of minder lang eng.
Maar raak je dan de vliesjes niet tijdens het scheren??

Bor heeft geen extra last van de warmte met z'n dikke jas. Ze zeggen ook dat juist de dikkere jas ook bescherming biedt tegen de hitte.
Maar de ene hond is er denk ik gewoon iets minder vatbaar voor dan de andere.
De geur is wel wat sterker van Bor, dat wel. Ik zie wel of het nóg erger word en zodanig dat ik het echt viezig ga vinden.
Het geluk nu is dat de deuren en ramen zo goed als altijd open staan natuurlijk met mooier weer. Dus die luchtjes zijn ook zo weer weg.

Gelukkig is de onzekerheid van wel of niet de baan van het baasje behouden over (hij mag z'n baan houden, dat was even een aantal maanden héél spannend, vandaar de bezuiniging zo her en der).
Dus qua financiën zou ik ervoor kunnen kiezen het weer 6 maandelijks te laten doen.
Maar een keertje minder is voor Bor wel echt fijn. Dus we zullen zien.

Een uitleg over de tondeuze-kwestie lijkt me prettig in ieder geval!
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: knippen

Bericht door Esther »

Voor mij ruikt Benthor altijd naar teddybeer, ongeacht de lengte van zijn vacht. :mrgreen:
Afbeelding
suzanna
Junior
Junior
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 aug 2010 21:58
Mijn hond heet: Sem

Re: knippen

Bericht door suzanna »

Sem ruikt ook meer als zijn haar langer wordt en hij gaat op een gegeven moment haar verliezen waardoor ik hem graag laat kort wieken.
Waarom knippen jullie specifiek het haar tussen de tenen?

Groetjes,

Suzan
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: knippen

Bericht door Eldrid »

We knippen het haar tussen de voetzolen omdat er anders enorme klitten ontstaan.
En daar hebben ze vaak last van met lopen.
Dit knippen is bij ons hier ook geen eenvoudige opgave trouwens.

Dat van die tondeuse lijkt me heel handig.

groetjes,
Diezel en Eldrid
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: knippen

Bericht door Helene »

het hangt af waar ze lopen of er wel of geen klitten ontstaan, Escher springt dagelijks in sloten en spurt dan door het mulle zand naar de volgende sloot.Het zand droogt op tussen het haar en veroorzaakt klitten.Je merkt het omdat ze moeilijker gaan lopen.Wij knippen die klitten eruit met een piepklein schaartje,dat zijn dan keiharde stukjes.Escher vind het ook niet leuk, maar jullie weten:voor vers afgesneden kaas is Escher overal voor te porren, ook voor klitverwijdering, Hélène
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: knippen

Bericht door Bor »

Zelfs voor kaas of leverworst gaat Bor niet akoord... Tja, eigenwijs!
groetjes Esther
Afbeelding
ria
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 mei 2012 08:22
Mijn hond heet: amar
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: knippen

Bericht door ria »

Nou, ik ben heel blij met alle advies wat ik hier al heb gekregen, want we spoelen nu ook de poten van Amar als ze nat is geweest en door het zand loopt....... :)
Zelf kan ik niet zo goed tussen de voetzooltjes knippen, ben bang dat ik die vliesjes raak....., maar onze super-geweldige trimster Marcia vindt het prima dat ik tussen de trimbeurten even kom om dat bij te laten knippen! (ze wilde er eigenlijk ook nog geen geld voor........ nou, dat ging dus niet door, dat doen we niet....; maar zo'n schat is het dus en helemaal verkikkerd op airedales..... :wink: ; tja, waar kennen we dat toch van??????? :lol: )

Met dit warme weer staat de sproeier heerlijk in de tuin en Amar vind het net een vriendje ...... elke keer er achteraan; kom vriendje: SPELEN!!!!!!! :gek: :gek: :hoera:

Je lacht je slap!!!!!!! :haha:

Allemaal een fijne maandag; met hopelijk iets minder warme temperaturen......

:zwaai: , Ria en Amar.
Afbeelding
Niets trouwer (en ondeugender...) dan een.......... :D
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: knippen

Bericht door Eldrid »

Donna schreef: De oplossing bij Donna is met de tondeuse. We hebben er één waar er een brede en een smalle kop op zit. Met de smalle kop gaat het prima en wat de reden ook mag zijn, ze trekt veel minder met haar poot dus gaat het veel sneller.
Beste Patrick en Jaap, wat voor tondeuse hebben jullie?
Ik zit er heel hard over te denken om er ook een aan te schaffen.

groetjes,
Diezel & Eldrid
Plaats reactie