Doffe vacht

Heb je vragen of tips over voeding of verzorging van je hond, stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Doffe vacht

Bericht door Eldrid »

Onze hondebaby kreeg gisteravond voor het eerst vers vlees van Smuldier. We hadden van de dierenarts te horen gekregen dat onze pup te licht was. Dus hadden we besloten dat we maar een versvleesdagje moesten inlassen. Nou dat hebben we geweten: vanmorgen lag de hele huiskamer vol met diarree... Arme hond. De dierenarts vond de vacht van Diezel ook niet in allerbeste conditie. Hij dacht eerst aan mijt omdat Diezel nogal last heeft van een schilferige en doffe vacht. Maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Maar ja, we willen toch wel het allerbeste voor ons harige kindje. Momenteel krijgt hij ProPlan Puppy Large Breed. Maar is dit dan wel goed voor hem? Of moeten we eens een ander merk proberen? Wie heeft er een advies voor mij? Want ik word er toch een beetje wanhopig van... :weetnie: :huh:
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: Doffe vacht

Bericht door Marco »

Het komt wel eens voor dat er diarree optreedt na verandering van voer. Gewoon doorgaan ze wennen er vanzelf aan. Zorg dat er altijd vers water staat. Voor glimmende vacht kun je een blokje schapenvet of een beetje zalmolie toevoegen.

Als je na een keer diarree stopt en weer overstapt op ander voer kun je onterecht de indruk krijgen dat je hond nergens tegen kan en extreem gevoelig is. Als die van ons diarree hebben krijgen ze juist vuile pens.
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Doffe vacht

Bericht door Bor »

Ik ben het met Marco eens. Wel zou je de hoeveelheid wat langzamer op kunnen bouwen, als je dat een prettiger idee geeft. Soms moet de natuur even z'n beloop hebben (als de DA geen andere zaken vind, maar daar zijn jullie al geweest) Geef het even de tijd. Je doet het goed; je wil het beste voor je hond.
Niet altijd het duurste voer is het beste. Wij zijn voor Bor uiteindelijk op goedkope brokken uit gekomen, waar hij het heel erg goed op doet en geen diarree meer heeft.
Sterkte ermee!
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Doffe vacht

Bericht door Esther »

Inderdaad gewoon doorgaan met de brokken die hij krijgt inclusief een regelmatig versvleesdagje. In het geval van smuldier zou ik dan kiezen voor Pens of Pens Compleet. En wat Marco zegt, dagelijks wat zalmolie of een blokje schapenvet voor de vacht.

Als hij te mager is zou ik hem meer eten geven. Hoeveel voer je hem nu?

Vind je hem zelf ook te mager? Anders kan je bij twijfel desnoods een second opinion vragen bij een andere dierenarts.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Doffe vacht

Bericht door Eldrid »

De dierenarts had ons gezegd toen Diezel 12 weken oud was dat hij niet te snel mocht groeien i.v.m. eventuele gewrichts- en peesproblemen. Daarom hebben wij hem vier keer per dag matig voer gegeven ongeveer 250 gram per dag. Buiten de kluifjes koekjes en hondenworst om. Maar naar nu dus blijkt niet genoeg.

Waar kan ik schapenvetblokjes kopen?
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Doffe vacht

Bericht door Esther »

Als ik de voedingstabel bekijk lijkt 250 gram helemaal niet gek maar voeren komt inderdaad heel precies als een hond in de groei is. Benthor zat altijd op de bovengrens volgens de voedingstabellen.

Schapenvet kan je in de dierenwinkel kopen. Bij ons ligt het in de buurt van de hondenkoekjes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Doffe vacht

Bericht door Eldrid »

Nog even een berichtje voor de stand van zaken. Ik voer Diezel nu gewoon wat meer dan in de tabel van ProPlan staat. Eerst maar eens een laagje vet op z'n ribbetjes kweken. Gisteravond heeft hij weer rauw vlees gehad (maar dan een eetlepel) vermengd met bruin brood en een halve theelepel schapenvet. En zijn ontlasting is nu weer bijna normaal.

Bedankt voor alle reacties en ik hou jullie op de hoogte.
Nyckle
Puppy
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:08
Locatie: Jubbega

Re: Doffe vacht

Bericht door Nyckle »

Ik was destijds niet tevreden over Lobke haar vacht. Ik ben toen overgeschakeld naar greenfield. Diner met lamsvlees en rijst. Dit is ook geschikt voor pups. Beide honden zien er glimmend uit.
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Doffe vacht

Bericht door Eldrid »

Even een update. We zijn gestopt met het voeren van Proplan nadat we zelf ook even een testje hadden gedaan met brokken in een glas water met azijn. Inderdaad na vier uur waren de brokken nog steeds niet uit elkaar gevallen. Kun je nagaan wat wij ons beestje al die tijd gevoerd hebben... We zijn ons rot geschrokken!

Nu zit Diezel op 2 dagen KVV en 5 dagen brokken van Prins. EN WAT EEN VERSCHIL! :o Hij is eindelijk enthousiast :hoera: als hij zijn eten krijgt! Voorheen reageerde hij maar zo zo. Hij drinkt een heel stuk minder water (voorheen was het niet aan te slepen). En zijn ontlasting stinkt bijna niet meer en is veel steviger.

Ben benieuwd of het ook nog een positief effect heeft op zijn vacht.
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Doffe vacht

Bericht door Bor »

Fijn als je merkt dat hetgeen je probeert, ook aan slaat. Doe vooral wat bij jou en je hond past. Een stukje gezond verstand is hierbij vaak onontbeerlijk.
Geniet van jullie kerel.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Doffe vacht

Bericht door Esther »

Wat fijn! :cheer: Zijn vacht zal ook wel gaan glimmen nu. 8)
Afbeelding
Plaats reactie