Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overleefd

Alles over je andere huisdieren en andere rashonden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overleefd

Bericht door Esther »

Vorig weekend heb ik een hele domme fout gemaakt. :oops:

Ik had boodschappen gedaan en bij thuiskomst de tas uitgepakt op de flessen na. Vervolgens ben ik ongeveer 15 minuten de kamer uit geweest.
Toen ik weer in de kamer kwam lag er verscheurd karton op de grond. Het bleek een verscheurd pak hagelslag te zijn maar er was geen korrel hagelslag te zien.
Ik rende meteen naar de keuken en tot mijn grote schrik stond het lege pak nog op het aanrecht. :o
Ik had per ongeluk een vol pak hagelslag (extra puur) in de boodschappentas laten liggen en één of meer honden hadden alles opgegeten :shock:
Ik belde direct de dierenarts en kon gelukkig meteen komen. Ik vermoedde dat Mukkie het meeste gehad had dus zij mocht als eerste braken. Ze braakte zo veel uit dat Iarik geschrapt kon worden als zijnde "in gevaar". Benthor moest voor de zekerheid braken maar al snel werd duidelijk dat hij niets gehad had.

Mukkie had dus in haar eentje een vol pak hagelslag (380 gram) extra puur (>40% cacao) weggewerkt. :o

Mukkie moest de rest van de avond om het uur actieve kool. De volgende ochtend was ze erg druk en trillerig. Ook plaste ze veel. De dierenarts wilde geen risico nemen dus op maandag heeft ze aan het infuus gelegen. Uit bloedonderzoek bleek dat haar organen gelukkig geen schade hebben opgelopen.
Daarna heeft ze nog een aantal dagen diazepam gehad om het trillen te verminderen. Ze is gelukkig weer helemaal hersteld.

Mukkie had nog nooit iets uit de boodschappentas gehaald. Dit laat weer zien dat dieren niet voorspelbaar zijn en dat mijn fout haar dood had kunnen worden.

Ik eet voorlopig geen hagelslag meer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overle

Bericht door Nicoline »

jeetje Esther, wat een verhaal! Gelukkig is het goed afgelopen, wel fijn dat je altijd meteen terecht kan bij de dierenarts. hopelijk wordt Mukkie snel weer de oude.
Dat je geen hagelslag meer eet begrijp ik. Onze vorige hond, een foxterriër , heeft eens een pot pindakaas van het aanrecht weten te krijgen en zich daar tegoed aan gedaan. Omdat er veel glassplinters in zaten vond de dierenarts het verstandig om hem te opereren en de darm op eventuele glasstukje te controleren.Ook dat is goed afgelopen, maar het heeft lang geduurd voordat er weer pindakaas bij ons in huis kwam.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overle

Bericht door mleentje »

Wat een geluk dat jij je van het gevaar van chocoladevergiftiging bewust was en zo snel gehandeld hebt! Ik blijf het eigenaardig vonden dat honden iets dat voor hen zo giftig is zo aantrekkelijk vinden. We zijn weer maar eens gewaarschuwd. Een ongeluk is zo gebeurd.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overle

Bericht door Bor »

Jeetje, wat een verhaal! Zo zie je maar weer, inderdaad, dat dieren bijna net zo onvoorspelbaar zijn als mensen. Alleen zijn zij afhankelijk van ons ingrijpen op dit soort momenten. Gelukkig was je je direct bewust van het gevaar.
Een extra knuffel voor Mukkie, met terugwerkende kracht.
groetjes Esther
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Re: Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overle

Bericht door Eldrid »

Jeetje Esther, Ik kan me je schrik zo goed voorstellen. Gelukkig heb je goed gehandeld en is het met een sisser afgelopen.
We hebben het zelf ook eens meegemaakt met Diezel maar dan een halve reep melkchocolade :(. Toen ook laten braken en alles kwam weer goed.
Al moet ik bekennen dat we vroeger een poedel hebben gehad die elke ochtend altijd een schoteltje hagelslag kreeg. Wisten wij toen veel in de jaren zeventig... Het beessie is uiteindelijk gestorven aan een hartstilstand doordat ze (zo bleek achteraf) een aangeboren hartafwijking had.

Geef Mukkie van ons ook een hele dikke knuffel.

groetjes,
Diezel & Eldrid
Gebruikersavatar
Donna
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 669
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:59

Re: Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overle

Bericht door Donna »

Pfew, dat is gelukkig goed afgelopen. Het is echt verbazingwekkend hoe snel ze iets te pakken kunnen krijgen en dat zoiets dus niet altijd zonder gevaar is.
Echt goed dat je zo snel hebt gehandeld. Hoop dat Mukkie weer snel boven Jan is!

Groeten,

Jaap en Patrick
Afbeelding
Dit ben ik, Donna!
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overle

Bericht door Helene »

o, wat erg en wat goed dat je zo snel reageerde , fijn dat ze weer opgeknapt is groet hélène
Sjef
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 454
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:22

Re: Chocoladevergiftiging - Mukkie heeft het gelukkig overle

Bericht door Sjef »

Arme mukkie, inderdaad gelukkig goed afgelopen en geen blijvende schade. En dan er zo ziek van zijn hè nu maar hopen dat ze er iets van leren maar ja dat zal wel niet....
Gaat het nu weer een beetje ?

Groet Jacqueline
Plaats reactie