bloedlijnen/fokkers

Hier staan namen van Fokkers en kennels
jacqueline
Puppy
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2008 20:12
Locatie: tilburg

bloedlijnen/fokkers

Bericht door jacqueline »

Uit ervaring weet ik dat bij b.v. de boxer een duitse en engelse bloedlijn bestaat.
De duitse lijn gaf wat zwaarder gebouwde honden dan de engelse lijn.
Heb je die ook bij de airedaleterrier?
Nog een vraag;
heeft de airedaleterrier een gevoelig maag/darmstelsel?
Zijn er nog erfelijke afwijkingen, die specifiek bij dit ras voorkomen?
groeten jacqueline
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Over de vraag over het maag-/darmstelsel: of gevoeligheid hiervan een specifiek kenmerk van de Airedale is weet ik eigenlijk niet. Maar inmiddels leeft dit forum al een paar jaar en ik ben het toch wel vaak tegengekomen. Sally is er één van.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Boukje
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2007 15:48
Contacteer:

Bericht door Boukje »

jane is er ook eentje die hierin past. Als ze maar eventjes iets binnen krijgt wat niet lekker valt (een hap eten gestolen van mijn bord, of een blaadje of takje buiten gegeten) dan of spuugt ze alles uit of ze heeft weereens diarree.

Heeft ze al sinds ik haar heb. Ze reageert erg snel op ander spul dan 'haar voedsel'.
Ik heb een airedale genaamd Jane, ze is nu ruim 1 jr.
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: bloedlijnen/fokkers

Bericht door Helene »

jacqueline schreef:Uit ervaring weet ik dat bij b.v. de boxer een duitse en engelse bloedlijn bestaat.
De duitse lijn gaf wat zwaarder gebouwde honden dan de engelse lijn.
Heb je die ook bij de airedaleterrier?
Nog een vraag;
heeft de airedaleterrier een gevoelig maag/darmstelsel?
Zijn er nog erfelijke afwijkingen, die specifiek bij dit ras voorkomen?
groeten jacqueline
Onze vorige airedale Pijke had heel snel diarree, hij kreeg nooit die botjes gemaakt van buffelhuid we konden er dan 3 keer uit s'nachts.Hij kreeg keiharde geroosterde witte boterhammen waar hij als puppy op kon knagen,maar die hondenspullen waren niet geschikt voor hem en we hebben hem die nooit gegeven.Nu hebben we Escher en die heeft volgens mij wat sterkere darmen maar hij is nog pas 18 weken maar ook hij krijgt die keihard geroosterde witte boterhammen en hij vind het heerlijk om daaraan te knabbelen Die buffelbotjes zijn erg vet .Groeten Hélène
Maaike

Bericht door Maaike »

Hero had als kleine pup nogal eens last van diarree. Ik ben toen hij 4 maanden was van de ene op de andere dag van brokken op vers vlees over gegaan. Daarna is er nooit meer iets aan het handje geweest.
Het zelfde verhaal gold ook voor onze vorige hond. Dat was een Kerry blue terrier. Dus of het specifiek iets voor een airedale is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Bericht door Esther »

Benthor heeft geen gevoelige darmen. Overgeven of diarree heeft ie maar heel zelden last van.
Afbeelding
Gally
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 sep 2006 14:46
Locatie: Brabant

Bericht door Gally »

Onze vorige had soms last van braken maar Gally is ijzersterk, wat ze ook eet nooit last ermee.
Airedale4ever
Gebruikersavatar
Siem
Junior
Junior
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 apr 2007 20:54
Locatie: Badhoevedorp

Bericht door Siem »

Bailey is ook ijzersterk. Ook al krijgt hij nooit iets 'geks' hij heeft als pup toch echt wel verkeerde dingen binnen gekregen maar hij heeft nooit last van diaree of spugen.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: bloedlijnen/fokkers

Bericht door Esther »

jacqueline schreef:Uit ervaring weet ik dat bij b.v. de boxer een duitse en engelse bloedlijn bestaat.
De duitse lijn gaf wat zwaarder gebouwde honden dan de engelse lijn.
Heb je die ook bij de airedaleterrier?
Er zijn wel verschillen tussen duitse en engelse airedales maar heel precies weet ik hiet niet :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
boummart
Junior
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 sep 2007 15:53
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Verschillende bloedlijnen

Bericht door boummart »

Duitse Bloedlijn <- -> Engelse Bloedlijn

Er bestaat slechts één rasstandaart
Alle fokkers zouden de intentie moeten hebben om pups te fokken die deze standaard zo dicht mogelijk benaderen.

Zowel in Engeland als op het Continent heb je verschillene interpretaties van de standaard, omdat in Engeland (in tegenstelling tot de rest van de Wereld) weinig airedales geïmporteerd worden zijn ze uniformer van type. Dit zecht overigens niets over de kwaliteit.
Laatst gewijzigd door boummart op 29 okt 2008 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: Verschillende bloedlijnen

Bericht door Esther »

boummart schreef:Duitse Bloedlijn <- -> Engelse Bloedlijn

Er bestaat slechts één rasstandaart
Alle fokkers zouden de intentie moeten hebben om pups te fokken die deze standaard zo dicht mogelijk benaderen.

Zowel in Engeland als op het Continent heb je verschillene intepetaties van de standaard, omdat in Engeland (in tegenstelling tot de rest van de Wereld) weinig airedales geïmporteerd worden zijn ze uniformer van type. Dit zecht overigens niets over de kwaliteit.
Weet jij de wat de intepretatieverschillen tussen Engeland en het continent zijn?
Afbeelding
Gebruikersavatar
boummart
Junior
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 sep 2007 15:53
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door boummart »

Of er in Engeland daadwerkelijk een andere interpretatie aan de standaard wordt gegeven betwijfel ik. Iedere fokker heeft zijn eigen interpretatie en is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit die hij/ zij tot zijn beschikking heeft.

Doordat in Engeland de afgelopen jaren weinig gebruik gemaakt is van buitenlandse bloedlijnen en vele fokkers dezelfde dekreuen hebben gebruikt is er veel uniformiteit van type. Tevens hebben de hedendaagse "Engelse" airedale terriers vele gemeenschappelijke min en plus punten, dit heeft als nadeel dat de minpunten mischien wat minder gemakkelijk herkend en verbeterd kunnen worden.

Pluspunten: Goede beharing/ Kort lichaam /
Goede borstdiepte.

Minpunten: Staartaanzet/ Hoekingen/ Gangwerk
Gebruikersavatar
mia
Junior
Junior
Berichten: 174
Lid geworden op: 01 sep 2006 09:35
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Bericht door mia »

Bobje heeft absoluut geen darmproblemen of aan welk ander kanaal dan ook.. als Bob eens chinees heeft gegeten wil hij nog wel eens goed aan 'de gang' geraken maar na een bak met pens en bruin brood is dat zo weer verholpen..
Ik daarentegen heb regelmatig last van verstopping e.d
Meer dan de gemiddelde airedale die ik tegen ben gekomen.. :roll:
...because Life is Merrier with an Airedale Terrier!!
josey
Junior
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 aug 2010 19:44
Mijn hond heet: joe

Re: bloedlijnen/fokkers

Bericht door josey »

Onze boxer Joe had in zijn eerste jaar behoorlijk last af en toe van zijn maar/darm, waardoor erg overgeven. Volgens de dierenarts komt dat bij boxers in de eerste anderhalf jaar wel meer voor. Ze kunnen van alles van straat proberen te eten en daar is de maag/darm nog niet goed tegen bestand. En dan denk ik bij mezelf: kan dat niet met andere rassen ook zo zijn?
Joe is nu ruim een jaar en, ik klop het af, heeft e niet meer zo'n last.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: bloedlijnen/fokkers

Bericht door mleentje »

Verschilt niet zoveel van de doorsnee airedaleterrier denk ik. Wilma braakt wel eens maar meestal is dat van te veel inspanning na direct na de maaltijd.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Plaats reactie