Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Plaats reactie
Leonie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:31
Mijn hond heet: Teddy

Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Leonie »

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje. Momenteel zit ik in Havo 5 en maak ik mijn profielwerkstuk over de Airedale Terriër. Voor mijn profielwerkstuk doe ik een praktisch onderzoek over de vacht van de Airedale. Het gaat hierbij om het verschil tussen plukken of scheren. Ik ben op zoek naar het verschil in vachten tussen geplukte en geschoren honden. Ook onderzoek ik wat het minst stressvol is tijdens de behandeling, plukken of scheren. Ik kijk hierbij naar de stresssignalen die de hond vertoont tijdens de behandeling. Die verzamel ik in een tabel als ik het praktische gedeelte van het onderzoek voltooid heb, kan ik aan de hand van deze gegevens bepalen wat (naar aanleiding van dit onderzoek) het minst stressvol is voor de Airedale Terriër, plukken of scheren.

Hiervoor wil ik jullie hulp vragen. Er zijn niet zoveel Airedales die geschoren worden, maar ik zoek er nog 4. Ook zoek ik nog 2 honden die geplukt worden. Zou ik als jullie een hond hebben die voor 4 december nog geplukt of (gedeeltelijk) geschoren wordt mogen komen kijken of zouden jullie een (kort) filmpje willen maken van het gedrag van de hond tijdens het plukken/scheren? Jullie zouden me hiermee geweldig helpen voor mijn onderzoek!

Groetjes Leonie
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Helene »

wat een leuk onderwerp , ik zou je graag willen helpen maar het feit is dat mijn man zelf de hond plukt en dat gaat hij halverwege december doen omdat wij in januari op vakantie gaan. Omdat hij zelf heeft leren plukken , dat was een advies van de fokker , bepaalt hij zelf hoe lang de sessies duren. Meestal begint hij op maandagmorgen, hij begint dan met het zwarte gedeelte van de rug, als Escher dan begint te draaien ,steeds probeert te gaan zitten of heel hard te geeuwen stopt hij er voor die dag mee. De volgende dag gaat hij weer verder totdat Escher aangeeft dat hij er genoeg van heeft. Meestal duurt het plukken een week , elke dag een uurtje, de laatste keer heeft het wel een dag of 10 geduurd. Wij merken wel dat hoe ouder hij wordt hoe meer hij van dat gepluk baalt. Wij merken ook dat het stilstaan en het gepluk ondergaan voor hem vermoeiend is. Omdat Roel het zelf doet en Escher volledig vertrouwen heeft in zijn baasje hebben we natuurlijk andere ervaringen met plukken dan als je naar een beroepstrimmer moet, daar staan ze totdat ze klaar zijn een paar uur op de tafel. Terwijl Roel plukt ''praat '' hij ook met Escher ,Escher houdt van ''praten'', zo word hij een beetje afgeleid. Als je werkstuk klaar is zou het leuk zijn als je het publiceert op het forum ,denk daar maar eens over, verder veel succes met zo'n leuk onderwerp Groet Hélène
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Nicoline »

Dag Leonie,

Ik ben heel benieuwd naar je profielwerkstuk en ook hoe je zo op dit onderwerp bent gekomen. Hebben jullie zelf misschien een Airedale ? Molly, onze ruim 3 jaar oude lieverd wordt altijd geplukt door de fokster, wij hebben daar alle vertrouwen in. Ze komt er helemaal niet gestresst vandaan en binnenkort gaat ze daar naartoe voor een tussenpluk ( 30 -11). Dat is dus niet een hele behandeling , maar even tussendoor bijwerken. Ik weet niet of Karin het goed vindt als er dan gefilmd wordt, maar ik ga het haar vragen. Haar familie fokt al jaren met dit mooie ras; dus misschien zou je haar ook kunnen interviewen ? Ik ga eens informeren bij haar, en laat het zo snel mogelijk weten.

Nicoline
Afbeelding
Leonie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:31
Mijn hond heet: Teddy

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Leonie »

Nicoline schreef:Dag Leonie,

Ik ben heel benieuwd naar je profielwerkstuk en ook hoe je zo op dit onderwerp bent gekomen. Hebben jullie zelf misschien een Airedale ? Molly, onze ruim 3 jaar oude lieverd wordt altijd geplukt door de fokster, wij hebben daar alle vertrouwen in. Ze komt er helemaal niet gestresst vandaan en binnenkort gaat ze daar naartoe voor een tussenpluk ( 30 -11). Dat is dus niet een hele behandeling , maar even tussendoor bijwerken. Ik weet niet of Karin het goed vindt als er dan gefilmd wordt, maar ik ga het haar vragen. Haar familie fokt al jaren met dit mooie ras; dus misschien zou je haar ook kunnen interviewen ? Ik ga eens informeren bij haar, en laat het zo snel mogelijk weten.

Nicoline
Beste Nicoline,

We hebben inderdaad zelf een Airedale, die ook altijd wordt geplukt. Teddy (Sundancer of the Courtmate) is inmiddels 2 jaar en het is echt een schat. Dit jaar maak ik voor school mijn profielwerkstuk en je mocht zelf een onderwerp kiezen. Mijn onderzoek gaat over het onderwerp: Rashonden: ziekelijke schoonheid?, waarbij ik als ras de Airedale heb gekozen, mede vanwege onze eigen hond. Ik heb hierbij al literair onderzoek gedaan en kwam erachter dat de Airedale Terriër een vrij sterk, gezond ras is. Ik kwam erachter dat plukken bij de Airedale gedaan wordt vanwege de korte haartjes die blijven zitten als je ze gaat scheren. Om alle kanten te bekijken wil ik voor mijn praktisch onderzoek kijken of er verschil zit in de stress die plukken of scheren oplevert, daarom doe ik dit onderzoek.
Het zou fantastisch zijn als ik bij het plukken van Molly zou mogen kijken, precies wat ik nog nodig heb voor mijn onderzoek. Als het niet zou lukken zou het ook al super zijn als je een kort filmpje (3-4 min.) voor me zou kunnen maken waarop Molly's gedrag tijdens het plukken goed te zien is. Ik hoor graag van je!

Groetjes Leonie

PS: Waar wonen jullie, om even te kijken of het voor mijn moeder te doen is qua rijtijd?
Leonie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:31
Mijn hond heet: Teddy

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Leonie »

Helene schreef:wat een leuk onderwerp , ik zou je graag willen helpen maar het feit is dat mijn man zelf de hond plukt en dat gaat hij halverwege december doen omdat wij in januari op vakantie gaan. Omdat hij zelf heeft leren plukken , dat was een advies van de fokker , bepaalt hij zelf hoe lang de sessies duren. Meestal begint hij op maandagmorgen, hij begint dan met het zwarte gedeelte van de rug, als Escher dan begint te draaien ,steeds probeert te gaan zitten of heel hard te geeuwen stopt hij er voor die dag mee. De volgende dag gaat hij weer verder totdat Escher aangeeft dat hij er genoeg van heeft. Meestal duurt het plukken een week , elke dag een uurtje, de laatste keer heeft het wel een dag of 10 geduurd. Wij merken wel dat hoe ouder hij wordt hoe meer hij van dat gepluk baalt. Wij merken ook dat het stilstaan en het gepluk ondergaan voor hem vermoeiend is. Omdat Roel het zelf doet en Escher volledig vertrouwen heeft in zijn baasje hebben we natuurlijk andere ervaringen met plukken dan als je naar een beroepstrimmer moet, daar staan ze totdat ze klaar zijn een paar uur op de tafel. Terwijl Roel plukt ''praat '' hij ook met Escher ,Escher houdt van ''praten'', zo word hij een beetje afgeleid. Als je werkstuk klaar is zou het leuk zijn als je het publiceert op het forum ,denk daar maar eens over, verder veel succes met zo'n leuk onderwerp Groet Hélène
Beste Hélène,

Bedankt voor je reactie! Zou je misschien een kort filmpje (3-4 min.) willen maken van het gedrag van Escher tijdens het plukken? Dan zou ik dat ook nog kunnen gebruiken voor mijn onderzoek. Het lijkt me leuk om mijn werkstuk als het klaar is te publiceren op het forum. Ik zal er zeker over nadenken!

Groetjes Leonie
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door mleentje »

Guus wordt drie keer per jaar getrimd. Op 16 december is het weer zover, Hij baalt (nog) niet van het trimm maar wel van lang stilstaan. Guusje wordt doorgaans door twee trimsters geplukt. Zo gaar het lekker snel en is het ook niet zo vermoeiend voor de trimsters zelf. Guus vindt het allemal goed. Ook bij Chantal wordt met hem gepraat zoals ze dat ook met hun eigen Airedales doen.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Leonie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:31
Mijn hond heet: Teddy

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Leonie »

mleentje schreef:Guus wordt drie keer per jaar getrimd. Op 16 december is het weer zover, Hij baalt (nog) niet van het trimm maar wel van lang stilstaan. Guusje wordt doorgaans door twee trimsters geplukt. Zo gaar het lekker snel en is het ook niet zo vermoeiend voor de trimsters zelf. Guus vindt het allemal goed. Ook bij Chantal wordt met hem gepraat zoals ze dat ook met hun eigen Airedales doen.
Beste mleentje,

Bedankt voor je reactie! Zou je een kort filmpje (3-4 min.) willen maken waarop het gedrag van Guus goed te zien is tijdens het plukken? Je zou me er geweldig mee helpen!

Groetjes Leonie
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Helene »

Ik wil met alle plezier een filmpje maken maar dat zal niet eerder zijn dan half december groet Helene
Leonie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2017 21:31
Mijn hond heet: Teddy

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Leonie »

Helene schreef:Ik wil met alle plezier een filmpje maken maar dat zal niet eerder zijn dan half december groet Helene
Dat zou super zijn! De deadline voor het praktisch onderzoek is 4 december, maar dat is alleen voor de coördinator. Ik zal het daarmee overleggen en ik hoef het pas later te presenteren dus ik kan het waarschijnlijk dan nog toevoegen. :D
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Helene »

Leonie schreef:
Helene schreef:Ik wil met alle plezier een filmpje maken maar dat zal niet eerder zijn dan half december groet Helene
Dat zou super zijn! De deadline voor het praktisch onderzoek is 4 december, maar dat is alleen voor de coördinator. Ik zal het daarmee overleggen en ik hoef het pas later te presenteren dus ik kan het waarschijnlijk dan nog toevoegen. :D
Prima dat is afgesproken!!! Groet en succes Helene
Gebruikersavatar
Nicoline
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 341
Lid geworden op: 02 jun 2014 20:59
Mijn hond heet: Molly

Re: Profielwerkstuk over de Airedale Terriër

Bericht door Nicoline »

Beste Leonie,

Daarnet heb ik onze trimster gesproken en ze wil liever niet dat er een filmpje gemaak wordt, heel jammer voor je.
Hopelijk vind je nog een ander adres,
groetjes,
Nicoline
Afbeelding
Plaats reactie