Geen plukvacht maar schapenvacht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eldrid
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2467
Lid geworden op: 08 dec 2010 15:13
Mijn hond heet: Teuntje (vooheen Diezel)
Locatie: Monnickendam

Geen plukvacht maar schapenvacht

Bericht door Eldrid »

Onze teddybeer gaat drie keer per jaar naar de kapper. Onze trimster vertelde ons dat Diezel geen plukvacht heeft, dus wordt hij geknipt, een flinke klus dus. Nu wist ik al wel dat Diezel een andere vacht heeft dan een 'normale' airedale. Maar nu kwam ik een artikel tegen over sheepcoat airedales. Voor degenen die geen Engels lezen. Het gaat dus om een schapenvacht, vergelijkbaar met die van een poedel. Bij sommige nesten komen er 1 a 2 voor. De fokkers schijnen er niet blij mee te zijn omdat de vachten niet plukbaar zijn en er nogal wat onderhoud aan is. Het is eigenlijk alleen ondervacht en niet waterafstotend. Dus eigenlijk is mijn hond een 'afgekeurde' airedale :? . Maar dat kan me niks schelen hoor. Hij heeft verder alle andere raseigenschappen wel en Joep en ik zijn dol op hem. :I:

Voor degenen die het artikel willen lezen in het engels:

http://teddybeardogs.blogspot.nl/2012/0 ... ticle.html
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Geen plukvacht maar schapenvacht

Bericht door mleentje »

Nou, een zeer leuke en bezige kerel die een lang jong zal blijven, lijkt wel. Diezel is een leukerd zo bezig als hij met stokken en en zo gracieus als hij zwemt. De vacht lijkt qua structuur op die van een 'Amerikaanse Wheaten - maar dan wel met krullen - inderdaad. Het kopje van Diezel herinnert mij echt aan onze Vlady. Dat snuitje, die mooi staande oren.

Wellicht komt dit type vacht meer voor in nesten van de overzeese Airedale - het artikel lijkt over de Australische Airedale te gaan - dan in de Europese. Diezel is echt de eerste die ik zie en was zijn vader geen erg mooie Amerikaan die een tijdje te leen was in Nederland? Hier in Europa lijkt vooral een wit voetje wel eens voor te komen. Een klein wit borstvlekje mag dan weer wel volgens de rasstandaard. Al herinner ik me uit Wilma's nest ook een lichter hondje met een zachtere vacht. Of die uitgegroeid is tot een trimhond weet ik niet.

Ach al onze Airedales hebben rasfouten denk ik zo. We doen er geen tentoonstellingen mee en het zijn vooral onze honden.

Leuk eigenlijk dat je die vacht gevonden hebt. Een echte Airedale is het wel!
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: Geen plukvacht maar schapenvacht

Bericht door Bor »

Diezel is gewoon nóg meer bijzonder, dan de Airedales al zijn! Een heerlijke krullenbol!
groetjes Esther
Afbeelding
Plaats reactie