vlokjes haren

Plaats reactie
Jackmar
Puppy
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:44
Mijn hond heet: sarah

vlokjes haren

Bericht door Jackmar »

Hallo ,hebben jullie ook van die vlokjes haren overal liggen? Ligt het aan de warmte ,toch borstel ik
haar er komt dan niet eens zoveel vacht af.Sarah morgen 11 maanden oud is in maart voor het eerst
getrimt,gelukkig mogen we maandag bij de fokker komen die tevens trimt.Sarah mag dan met de andere
airdales lekker uithollen.gr .Jackmar.
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: vlokjes haren

Bericht door Jacobine »

Hier geen vlokjes haren. Eigenlijk bijna nooit last van. Als we vlokjes haar zien liggen wordt het tijd om weer te trimmen.
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: vlokjes haren

Bericht door Marco »

Lijkt mij niet dat de vacht nu al weer plukrijp is.
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: vlokjes haren

Bericht door Jacobine »

Als Sarah in maart getrimd is lijkt dat inderdaad wel heel snel. Spitfire trimmen wij 2 x per jaar. In het voor en najaar. Maar ik heb wel eens gelezen dat Airedale 2 tot 3 keer per jaar getrimd kunnen/moeten worden. 3 x per jaar wil zeggen elke 4 maanden. Misschien is Sarah wel zo'n snelle!
Jullie fokker kan a.s. maandag zo zien of ze echt trimrijp is of dat ze inderdaad door de warmte wat haren is verloren.
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: vlokjes haren

Bericht door mleentje »

Wilma is zo'n snelle en als je er niet vlug genoeg bij bent dan gaat ze zelf plukken met vorige keer - gelukkig een mini - hotspot, ontdekt door de plukster. Maar plukjes haar duiden meestal toch op trimrijp. Bij Wilma is dat heel duidelijk maar dan heb ik wel heel wat haar aan de kam. Op 11 maand is de vacht nog niet volwassen. Wellicht ligt daar de oorzaak. Prettig dat je nu net naar de fokker gaat. Zo weet je meteen wat er aan de hand is.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: vlokjes haren

Bericht door Marco »

Het is eenvoudig te testen. Gewoon een pluk haar eruit trekken het liefst op een gevoelige plek. Als je daarna geschrokken kijkt naar de bloedende gaten in je hand was de vacht nog niet plukrijp. :mrgreen:
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Re: vlokjes haren

Bericht door Marieta »

Sally verliest eigenlijk al weer haar zodra het weer enigzins is teruggegroeid. Vaak al wel na een week of 8. Voor zover ik mij herinner heeft ze dit altijd al gehad. Het is echter ook mogelijk dat dit pas na de sterilisatie is gebeurd.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Esther
Beheerder
Berichten: 4383
Lid geworden op: 28 sep 2006 23:52
Mijn hond heet: Benthor*, Iarik*, Mukkie* en Nirko
Locatie: Deventer

Re: vlokjes haren

Bericht door Esther »

Marco schreef:Het is eenvoudig te testen. Gewoon een pluk haar eruit trekken het liefst op een gevoelige plek. Als je daarna geschrokken kijkt naar de bloedende gaten in je hand was de vacht nog niet plukrijp. :mrgreen:
:lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: vlokjes haren

Bericht door mleentje »

Hmm. Dat lijkt toch wat op Wilma en die is niet gesteriliseerd. Bij Wilma zijn er vlokjes onderhaar en plukjes harde haren. De vlokjes onderhaar verliest ze zo, de plukjes harde haren trekt ze uit als de haren rijp zijn -jeuk wellicht? - vooral op de rug net voor/onder de staartkrul moet het haar er aan geloven en dan dreigt een hotspot. Regelmatig kammen en een extra trimbeurt is het enige dat er op zit. Ik heb zo'n speciale borstel-kam voor draadharige terriers en schnauzers en daar kam je ook de wol mee uit. Extra haarverlies met de warmte is er hier wel niet maar Wilma is nog geen 8 weken getrimd dus dan is er per definitie (zo goed als) geen haarverlies.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Bor
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3298
Lid geworden op: 16 jan 2009 14:04
Locatie: Warnsveld

Re: vlokjes haren

Bericht door Bor »

Hier geen vlokken haar. Bor mar 31 Aug. weer en is nu echt een hele grote, harige, wollige beer. Ook nu geen vlokken. Wel kam ik hem dagelijks en daar komt heel wathaarvanaf.
groetjes Esther
Afbeelding
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Re: vlokjes haren

Bericht door Helene »

tegen de tijd dat Escher er uit ziet als een wilde beer verliest hij haren ( nog niet zijn wilde ) en weten we dat het bijna trimtijd is.Daarna zien we bijna nooit meer haar liggen.Heeft het misschien te maken met de loopsheid?Groeten Hélène
Plaats reactie