Tondeuse

Plaats reactie
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Tondeuse

Bericht door Jacobine »

Wie weet wat een goede en betaalbare tondeuse is voor de airedale vacht.
Dit om na het trimmen de puntjes op de i te zetten en de gevoelige delen te kunnen scheren. (No Worries, verder wordt ons beest geheel met de hand geplukt).
Ik heb op internet zitten surfen en zie zulke uiteenlopende prijzen staan....

Ik wil een goede tondeuse hebben, het ding moet niet halverwege vastlopen en echt goed snijden. Anders gaat Spitfire het geen pretje vinden, maar beetje betaalbaar vinden wij baasjes ook wel fijn. Kunnen we van de rest van het geld lekkere botten kopen. :-)
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: Tondeuse

Bericht door maria »

Ik gebruik voor mijn airedale een paarden tondeuse.Een kleine,op stroom, waarvan de scheerkop in een hoek staat.( dit is makkelijker met sturen, en je kan geen vel meenemen, en hij loopt niet warm,wat jezelf niet merkt maar je hond wel.)
Omdat de tondeuse voor een paard is,is hij vrij sterk! Zo komt hij dus makkelijk door de woeste aire krullen heen :-)
En ik doe ook alleen zijn billen, edele delen,kin en oksels. Dat zijn echt geen leuke plekken voor een hond om geplukt te worden.
Dus op naar de paardenwinkel ! ( Ik heb mijne gekocht voor +/- 150,- gulden en heb hem inmiddels al zeker 15 jaar!)
Succes, gr Maria
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Re: Tondeuse

Bericht door mleentje »

Die tip van Maria lijkt wel een goede op voorwaarde dat Spitfire ook stil staat.

Wij gaan met Wilma nog steeds naar de kweekster/trimster. Wilma laat zich bijna gewilliger plukken door haar dan kammen door ons. Maar Wilma, 14 maand ondertussen, staat niet altijd stil en dan is afmaken met een tondeuze moeilijk te doen. Wilma wordt daarom na het trimmen wat bijgeknipt op de plaatsen waar anders een tondeuze het plukwerk afmaakt. Haar oren liet ze vorige keer gewoon uitplukken. Nu ze is dan ook nog steeds gek op haar "eerste bazin" (en de medeplukster, die ze ook al heel lang kent).

Om maar te zeggen: knippen met een speciale schaar kan ook.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
roos
Junior
Junior
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mei 2008 22:11
Locatie: coevorden

Re: Tondeuse

Bericht door roos »

Zoals jullie misschien weten ben ik hondentrimster .
Een goede tondeuse kost tegen de driehonderd euro en dan heb je er nog geen scheerkop bij. Ik ben trouwens tegen scheren of knippen van de Airedale. Je zou b.v je vingers even vochtig kunnen maken als je aan het plukken bent dan heb je meer grip op de vacht,wat wij zelf veel gebruiken als hondentrimmers is krijt ,daar wrijf je je handen mee in en het te plukken haar van de hond.,het haar word hier heel droog en stug van en met hele kleine plukjes trek je voorzichtig de haartjes uit. Mocht het haar toch niet te plukken zijn gebruik dan b.v in de liezen of oksels een goede schaar. Een tondeuse raad ik echt niet aan,de kans dat je de hond in zijn vel raakt is te groot.Scheren is niet zo makkelijk als het lijkt ! Tussen de voetzooltjes moet je wel het haar weg knippen. Wat ikzelf bij de ruwharige Terriers vaak tegenkom is dat de oortjes erg gevoelig zijn na het plukken ,vooral rond de gehooringang. Deze honden knip ik het haar wel bij de oren weg, maar het is dan wel weer zo dat als het haar weer gaat groeien het haar daar weer lichter en zachter wordt ,dus moet dat wel weer eerder bijgewerkt worden met de schaar.
maria
Junior
Junior
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 mei 2008 18:21

Re: Tondeuse

Bericht door maria »

ik vind het eigenlijk gewoon zielig als je je hond toch op kwetsbare en gevoelige plekken zonodig moet plukken omdat het hoort.Dan staat je eigen idee over wat hoort boven wat het prettigste is voor je hond.Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
En zeg nou zelf,stel dat de vacht daardoor minder van kleur wordt of zachter? wat dan nog? Op die plekken?

Het gaat er niet om dat het moeilijke plekken zijn om te plukken,maar het doet ze echt zeer.
En scheren is echt niet moeilijk, je moet er wel de tijd voor nemen,maar dat lijkt me logisch.
Als je het vel met 1 hand glad/strak houdt kan je met je andere hand scheren zonder dat je je hond verwond.
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Tondeuse

Bericht door Jacobine »

Heb je ook de kans de hond te bezeren als je een scheerkop met de juiste lengte neemt? Ik bedoel, het hoeft niet kaal te worden, kort is goed genoeg. Extra plukken op de gevoelige delen is bij Spitfire geen optie. De niet gevoelige delen plukken is nog steeds uitdaging genoeg.
Hoewel dat steeds beter gaat, merk ik dat hij bij die delen extra reageert. Dus dat knip of scheer ik dan gewoon.
Marco
Volwassen hond
Volwassen hond
Berichten: 604
Lid geworden op: 02 dec 2009 18:56

Re: Tondeuse

Bericht door Marco »

Jacobine schreef:Heb je ook de kans de hond te bezeren als je een scheerkop met de juiste lengte neemt? Ik bedoel, het hoeft niet kaal te worden, kort is goed genoeg. Extra plukken op de gevoelige delen is bij Spitfire geen optie. De niet gevoelige delen plukken is nog steeds uitdaging genoeg.
Hoewel dat steeds beter gaat, merk ik dat hij bij die delen extra reageert. Dus dat knip of scheer ik dan gewoon.
Ja, de kop kan heet worden en je kunt je hond snijden met een foute techniek. Voel dus regelmatig zelf even. Het is ook van belang om de tonteuse in de juist hoek te houden. Bij dunne en makkelijk plooibare huid zoals van de balzak (die ook nog eens niet vlak is) moet je extra oppassen. Ook is het altijd oppassen bij de tepels. Die kunnen tussen de tanden terecht komen. Misschien overbodig te zeggen maar een hond heeft er 10 :mrgreen: Ik ken een verhaal van iemand die een tepel aanzag voor een teek...

Had je al in gedachte welke tondeuse en scheerkop (mm) je gaat gebruiken? Voor Iarik hebben we een Aesculap Favorita II gekocht. Kost wat maar gaat waarschijnlijk een leven lang mee.
Afbeelding
Je hebt mensen met honden en hondenmensen
Jacobine
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 357
Lid geworden op: 11 sep 2008 21:06
Mijn hond heet: Spitfire
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Tondeuse

Bericht door Jacobine »

Ik begrijp het. Scheren met beleid en goed opletten wat je doet! Klinkt allemaal heel logisch.

Welke tondeuse ik ga kopen weet ik nog niet, dat was ook de aanleiding van deze post. Maar ik ga na de tips eens verder zoeken op internet en zal ook het merk dat Marco genoemd heeft onder de loep nemen.
Sylvia
Junior
Junior
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 dec 2014 13:04
Mijn hond heet: Fidel
Locatie: Lier

Re: Tondeuse

Bericht door Sylvia »

oud topic, maar ik ben ook toe aan een nieuwe tondeuse voor Fidel...uiteraard ook enkel voor gebruik op gevoelige plekken! overweeg om een Aesculap te kopen, maar welk scheerkopje is het meest geschikt? De vorige tondeuse heb ik weg gesmeten (beste tijd gehad en ik zou toch nooit nog zelf trimmen), na het overlijden van Zoef en weet niet meer welke het was en welke koppen het waren! Of heeft iemand ervaring met een Oster of ander merk, dan lees ik dat graag! Alvast dank!

Sylvia.
Plaats reactie