Vachtverzorging vragen...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jece
Puppy
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 apr 2009 01:48
Locatie: Houston Texas

Vachtverzorging vragen...

Bericht door jece »

Ik woon in Texas en het is hier zomers 40 graden. Onze squeeze met haar dikke vacht ligt dan ook met regelmaat van de warmte op apegapen.
Omdat ze zo'n last van de warmte had heb ik haar rughaar door wekelijks scheren kortgehouden, iets wat Squeeze duidelijk erg kon waarderen.
Nu is mij ter oren gekomen dat een Airedale beter niet geschoren kan worden omdat dit ervoor zorgt dat de vachtkwaliteit achteruit gaat en huidproblemen kan veroorzaken.
Wat is jullie ervaring?

Daarnaast, Squeeze heeft haar eigen airedalegeurtje en die wordt niet door iedereen gewaardeerd. Ze krijgt gewoon goed hondenvoer, geen "mensenvoer". Ze glimt... Haar vacht ziet er goed uit... Onze Labrador eet hetzelfde en heeft geen geur problemen. Is er iets wat ik kan doen om de vachtgeur van Squeeze te verminderen? En zijn er mensen die dit herkennen?
Gebruikersavatar
mleentje
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 2639
Lid geworden op: 03 mei 2009 21:27
Mijn hond heet: Guus, voorheen Wilma
Locatie: Brugge

Bericht door mleentje »

Scheren is inderdaad niet goed.

Onze Wilma gaat om de 3 maand naar de trimster en heeft dus eigenlijk altijd vrij korte rugharen. Haar beschermt trouwens ook tegen de hitte en zo'n koelende kraag en/of mat wil ook wel helpen.

Veel airedalefanaten onderhouden voor het grootste deel hun airedale zelf en halen er geregeld meteen de plukrijpe haren uit. Zo is de hond altijd netjes. Heb je al gemerkt hoe kort de haren van de prijswinnaars op een hondenshow zijn?

Om van de scheervacht af te geraken zou ik nu het winter is de vacht goed laten groeien en plukrijpe haren verwijderen.

Of als je daar geen zicht op hebt ze ineens laten kaalplukken in de lente en ze vervolgens netjes (laten) bijhouden. Zo wordt de vacht nooit te dik op de rug.

Waar dat geurtje vandaan komt weet ik zo niet. Een hond met onder en bovenvacht lijkt wel gemakkelijker geurtjes te vespreiden dan een hond met enkele vacht.
Hier ben ik dan. Lekker mezelf.
Afbeelding
Guus, april 2015
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Niet meer scheren hoor! Je kunt beter proberen de vacht zo dun/kort mogelijk houden door te plukken wat er te plukken valt. Sally is in de zomer ook altijd heel warm, daarom dun ik haar vacht zelf tussen de trimbeurten door uit.

Voor wat betreft de lucht. Ik hoor vaak dat dit komt door verminderde conditie of verkeerd eten. Maar nou lijkt me dat bij Squeeze allerminst het geval. Dus ook ik zou het niet weten.
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Gebruikersavatar
jece
Puppy
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 apr 2009 01:48
Locatie: Houston Texas

Bericht door jece »

Heel bruikbare tips allemaal! Bedankt! Nu Squeeze niet meer zo bang is zal ik inderdaad tot plukken overgaan ipv scheren. Ik had het al eerder geprobeerd maar ze werd er doodsbang van. Scheren liet ze wel toe. Dus vanmorgen na het lezen van de tips de proef op de som genomen en ik mag gewoon plukken.
Nu het winter is (nja... "Winter".... Af en toe eens een paar dagen van 13 graden maar meestal 20/25 graden) laat ik haar vacht lekker groeien.

Wat betreft haar geur, het is niet zo dat je haar al kan ruiken voor ze binnen je gezichtsveld is. Alleen wanneer je haar knuffelt en dus dichtbij bent. Nu het kouder wordt is het minder, dus kan ook met warmte te maken hebben.
Ik voel me een beetje een dodo dat ik nog zo weinig over vachtverzorging weet, maar mijn labrador is wat dat betreft een heel stuk makkelijker.
Maar we komen er wel ;)

Bedankt voor de tips!
Groetjes
Christa
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

vacht

Bericht door Helene »

Een labrador hoef je eigenlijk alleen maar af te stoffen, een airedale is veel meer werk.Ik borstel hem een paar keer per week.Als ik mijn neus in zijn vacht duw,ruik ik wel wat,zijn lichaamsgeur.Het is geen onprettige geur vind ik.Wij trimmen 2 maal per jaar en af en toe knippen we hier en daar iets bij.Men zegt dat een dikke vacht de warmte tegenhoudt,maar 40 graden is wel veel.Als onze vorige airedale getrimd was dartelde hij daarna rond als een pasgeboren lammetje dus wel blij dat hij een vuilniszak vol aan haar kwijt was.Escher is nog maar 1 keer getrimd hij is nu 17 maanden,hij vond het niet leuk.Mijn man doet het zelf en hij trimt een week lang, elke dag een uurtje.Ik loop af en toe langs met een stukje kaas en dan gaat het wel.Maar van scheren krijgen ze huidirritaties,de haren moeten er echt helemaal uit.Er zijn wel triminstructies te verkrijgen,kun je het ook zelf gaan doen.Ik heb eens iemand gesproken die het met de vingers deed,plukje voor plukje.Groeten Hélène
Plaats reactie