huidproblemen met onze airedale

Plaats reactie
Ivo en Melanie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2008 21:35
Locatie: Vaals

huidproblemen met onze airedale

Bericht door Ivo en Melanie »

Hallo,

Wij hebben al 4 jaar een hele leuke lieve airedale genaamd Thora in ons midden.
Het is echt een schat van een hond en ze is ontzettend lief voor onze 2 kinderen.
Ze is wel heel ontdeugend want alles wat ze kan pikken, dat pikt ze ook.... :(

Echter ze heeft gemiddeld 2x per jaar huidproblemen.
Uit het niks begint ze zich (plukken haar weg te) bijten tot wond aan toe.
We weten niet waar het van komt en iedere keer bij de dierenarts wordt ze volgepropt met antibiotica en pijnstillers en ook deze weet niet waar dit gedrag vandaan komt.
Het is meestal als de haartjes langer zijn en het pluk tijd is, maar ook al geweest als ze pas getrimt was.... :?:
Aangezien ze pas 4 jaar is en we hopen dat ze nog menig jaar in ons bijzijn mag zijn, willen we niet naar de dierenarts blijven rennen. :?
Maar we hebben geen idee wat we hiermee verder moeten.

Heeft iemand tips of een soortgelijke ervaring met zijn airedale. Graag zouden we informatie willen uitwisselen.

Groetjes uit het hoge zuiden,

Melanie en Ivo en onze lampenkap (vanwege het krabben), ook wel Thora :) genoemd.
Gebruikersavatar
Ineke
Puppy
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 jun 2008 23:04
Locatie: Gelderland

Bericht door Ineke »

Wat naar voor Thora en ook voor jullie.
Trim je haar zelf of laat je dit doen? In het laatste geval is de vraag weet je heel zeker dat ze dan geplukt wordt en niet geschoren?
Gebruikersavatar
Ineke
Puppy
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 jun 2008 23:04
Locatie: Gelderland

Bericht door Ineke »

Wat naar voor Thora en ook voor jullie.
Trim je haar zelf of laat je dit doen? In het laatste geval is de vraag weet je heel zeker dat ze geplukt wordt en niet geschoren?
marie-josé
Jonge hond
Jonge hond
Berichten: 203
Lid geworden op: 08 dec 2006 01:15
Locatie: brabant
Contacteer:

Bericht door marie-josé »

hetgeen je beschrijft klinkt mij als hotspot in de oren.
Dan krijg je door krabben of bijten een plek of zelfs een wond. De dierenarts geeft dan ook vaak antibiotica of zelfs een spuit.

Wanneer jullie Thora hotspot heeft gehad, dan kun je bij de dierenarts zalf halen. Wanneer de hond begint met bijten/krabben dan kun je op dat plekje gaan smeren. Dat scheelt vaak een dierenartsconsult.

Volgens mij is de oorzaak van hotspot nog niet bekend.De ene hond heeft er nooit last van en een andere hond met regelmaat.

Groeten
Marie-José
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Het kan ook een allergie zijn, bijvoorbeeld voor voer of stofmijt. Heb je wel eens een second opinion bij een andere dierenarts gehaald?
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Ps kun je wat meer over jezelf vertellen bij "voorstelronde"?
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
roos
Junior
Junior
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mei 2008 22:11
Locatie: coevorden

Bericht door roos »

Ik zie dit nog wel eens in de trimsalon. De oorzaak kan verstopte anaalklieren zijn of misschien een vlo ? Een hond hoeft maar 1 vlo te hebben of ze bijten zich helemaal kapot en in die dikke vachten zie je soms helemaal niets.
christel

Bericht door christel »

onze Thirza heeft dat ook. bijt en krabt vooral haar buik en liezen helemaal rood en kapot.
ze had zelfs eens grote borstjes ervan alsof ze (schijn)zwanger was
volgens onze dierenarts is ze allergisch , maar waarvoor??? joost mag het weten. bij wijze van spreken voor de brandnetels...
het kost heel veel geld om het uit te zoeken, maar nu krijgt ze al drie jaar in het voorjaar een injectie en voelt ze zich gelijk veel beter.ook is ze pas gesteriliseerd en het lijkt erop dat hat beter zal worden.
Maaike

Bericht door Maaike »

Dit lijkt inderdaad net op hotspot zoals je het beschrijft.
Maar het zou ook kunnen dat je hond een rubber allergie heeft. In een trim salon wordt gebruik gemaakt van vingercondooms tijdens het trimmen en ik weet dat er honden zijn die daar niet tegen kunnen.
Ivo en Melanie
Nieuwe gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2008 21:35
Locatie: Vaals

Bericht door Ivo en Melanie »

Hallo beste mensen,

Bedankt voor alle reakties!
Ik ben een beetje laat met reageren.
Om kort op sommige vragen terug te komen:

We laten Thora trimmen bij een trimsalon.
We gingen er altijd van uit dat ze geplukt wordt, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens checken, ook of ze rubberen handschoenen gebruiken of niet tijdens trimmen.
We hebben nog nooit een second opinion bij een andere dierenarts gehad, mogelijk dat we dat een volgende keer eens overwegen.
Thora zit inderdaad regelmatig aan haar annaalklieren te bijten.... dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Einde van deze maand hebben we weer een afspraak bij het trimsalon, dus we wachten af wat dat (daarna) brengt.

Nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen.
Ik ben alleen niet heel snel met reageren, maar uiteindelijk dan toch..

Groet Ivo
RED2014
Nieuwe gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2015 21:05
Mijn hond heet: Red

Re: huidproblemen met onze airedale

Bericht door RED2014 »

Aangezien een van onze andere honden, een Chihuahua, zichzelf helemaal stuk krabde en beet hebben we Veendrenkstof gekocht en schapenvet. Dit kan over het eten en bevordert de maag/darm werking en de huid wordt sterker en gezonder en natuurlijk OOK het haar. Misschien een tip, maar kijk eerst eens of vlooien en of wormen niet de oorzaak zijn. Succes en sterkte ermee.
Plaats reactie