spinnen

Plaats reactie
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

spinnen

Bericht door Helene »

Wat leuk gesponnen wol van een airedale , ik heb zelf ook een spinnenwiel, ik heb nog nooit het airedalehaar gesponnen omdat ik altijd dacht dat het te kort was, haar moet minstens 10cm. zijn, maar met een draad van schapenwol moet dat heel goed kunnen.Bedankt voor de tip.Misschien heb ik komende winter wel een muts van airedale haar op.Groeten Hélène
Tineke

Bericht door Tineke »

Succes en als die af is ...... Foto :wink: :!:
Jade

Bericht door Jade »

Ik heb een hele zak staan met daarin het puppenhaar van Rossi. Destijdsd de trimster gevraagd het voor me te bewaren.... Ik zoek alleen nog iemand die het voor me kan spinnen. Of misschien ga ik het vilten. Maar ik geloof dat het dan ook eerst behandeld moet worden.
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Spinnen en vilten

Bericht door Helene »

Vilten is helemaal een goed idee , het haar hoeft niet gewassen te worden omdat vilten gepaard gaat met veel water en zeep.Het wordt heel stevig en je kunt er mutsen shawls en zelfs kleding van maken .Ik krijg al zin om te beginnen Groeten Hélène
Jade

Bericht door Jade »

Moet ik het dan ook eerst laten spinnen? Weet jij dat? Of kan ik gewoon beginnen?
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Bericht door Helene »

Jade schreef:Moet ik het dan ook eerst laten spinnen? Weet jij dat? Of kan ik gewoon beginnen?
Nee als je wilt vilten moet je dat met ongesponnen wol doen .Ik heb wel ergens een recept voor vilten , wil je dat hebben ?Groeten Hélène
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Plaats maar hier onder dit topic dat recept, ik ben ook heel benieuwd!
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Bericht door Helene »

Marieta schreef:Plaats maar hier onder dit topic dat recept, ik ben ook heel benieuwd!
Recept voor vilten:
Nodig:een stuk rieten strandmatje of luchtkussenfolie(noppen aan de wolkant)of een rubber automat als ondergrond om te vilten.Olijfzeep of groene zeep - vloeibaar of in geleivorm -los 1 eetlepel op in 1 ltr water van 60graden, dus lekker heet water.
Werkwijze:
Leg dunne plukjes haar naast elkaar in een aaneensluitende horizontale lijn.
Leg de 2de rij plukjes haar een klein stukje overlappend over de 1ste rij.Houd het dun.3de rij 4de rij enz.
Vul zo het hele oppervlak.
Draai het werk een kwartslag en herhaal het haar leggen , rij voor rij , vooral dun.De hele ondergrond is nu bedekt met een horizontale en een verticale wollaag.Leg nu een stuk horregaas of vitrage op al het haar.Maak je handen goed nat en 'was 'ze met olijf zeep boven het haar.Houdt overal de handen enkele seconden op de vitrage.Water ,zeep en warmte dringen in het haar , de haarschubben openen zich.Het is belangrijk dat alle lagen goed doordrongen zijn van water en zeep.Wanneer je met gespreide vingers zachtjes op het werk duwt moet er zeep tussen de vingers zichtbaar worden, evt.de handen weer met zeep inwrijven en verder vilten.Te veel zeep belemmert het viltproces , overtollig schuim wegvegen en met een handdoek opdeppen.
Met voorzichtige bewegingen met de vlakke hand over het haar kleine rondjes wrijven.Langzamerhand meer druk geven.Werk omdraaien en aan de andere kant hetzelfde doen -rondjes wrijven enz.Neem het bovenste laagje vezels tussen de nagels van duim en wijsvinger en trek voorzichtig.Komt het vilt omhoog ,dan is het klaar.Vervolgens het vilt op het matje of op de folie in een handdoek wikkelen.Met beide handen het ingepakte vilt op tafel gaan rollen.De rol openen ,het werk een kwartslag draaien inpakken en weer rollen ,veel rollen maakt het vilt compacter en kleiner.Nabehandelen:Vilt uitspoelen in water met een scheutje azijn met een handdoek het water eruit drukken en laten drogen.Het is niet moeilijk, het is een leuk werkje voor buiten in de tuin en dan samen met iemand anders.Begin maar met een klein stukje dan kun je kijken hoe het bevalt.Veel succes en ik hoor het wel.Je kunt ook van een stuk draad een leuke vorm buigen en daaron heen vilten dan heb je een modern kunstwerk of een armband evt oorbellen van je eigen airedale.Groeten Hélène
roos
Junior
Junior
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mei 2008 22:11
Locatie: coevorden

Bericht door roos »

Van vilten heb ik dus nog nooit gehoord,hoe ziet dat dan eruit?
Jade

Bericht door Jade »

Zelf heb ik al vanalles gevilt. Je kunt ook plat vilten, met een viltpen (soort prikpen met weerhaken)

Vilten ziet er zo uit:
Afbeelding

Ik denk dat iedereen wel eens zoiets heeft gezien!

Iemand ideeen wat ik met de pupharen van Rossi kan doen?
Marieta
Erelid
Erelid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:17
Locatie: Hengelo

Bericht door Marieta »

Gaaf zeg Hélène!
Kiz Marieta
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o171/sallyairedale/forum%20psp/airedaleforum/banner.jpg[/img]
Maaike

Bericht door Maaike »

goh, wat een leuk idee. Dat moet ik 'ns onthouden. Ik hou wel van dingen experimenteren dus dit ga ik zeker een keer doen. Moet ik alleen nog wel ff aan een spinnenwiel zien te komen :wink:
Helene
Kampioenshond
Kampioenshond
Berichten: 3330
Lid geworden op: 10 jul 2008 12:24

Bericht door Helene »

roos schreef:Van vilten heb ik dus nog nooit gehoord,hoe ziet dat dan eruit?
Textiel kan gemaakt zijn van geweven draden van wol of van katoen ,of van vlas (linnen) textiel kan ook bestaan uit vezels , in elkaar gedrukte geplette haren van wol of van jaaaaaaaaaaaaaaaaaa, airedalehaar.groeten Hélène
roos
Junior
Junior
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mei 2008 22:11
Locatie: coevorden

Bericht door roos »

Weer wat geleerd. :)
Plaats reactie